Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 22-a de peste an

Ier 20,7-9; Ps 62; Rom 12,1-2; Mt 16,21-27

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cred că unul dintre cele mai grele momente pentru un preot este atunci când trebuie să dea un răspuns matematic unei persoane aflate într-o încercare. Spre exemplu, ce poți să spui unor soți cărora le moare copilul de 16 ani. Sau ce să spui unui bărbat care a mers toată viața la biserică și acum s-a trezit că are cancer. El îți va spune mereu că nu a fost și nu este corect, pentru că el a făcut partea lui, s-a rugat, a participat la Liturghie, chiar a crezut în Dumnezeu. Pe de o parte, nu poți să spui că așa vrea Dumnezeu, pentru că Dumnezeu nu cred că vrea să-l vadă pe om suferind; și apoi, un astfel de Dumnezeu nu cred că ar vrea "priză", mai ales în timpurile pe care le trăim. Pe de altă parte, nici nu poți să-i spui că ceea ce i se întâmplă e în afara planului pe care Dumnezeu îl are cu el.

În astfel de cazuri, aparent, suntem într-o încurcătură. Știm că viața nu e matematică și, totuși, vrem răspunsuri matematice. Știm că viața este o continuă școală de iubire și, totuși, deși avem o oarecare vârstă, poate că nici nu ne-am înscris la această școală, așteptând să promovăm clasa, dar fără să frecventăm școala.

În evanghelia de astăzi Isus le vorbește ucenicilor săi de suferință și de moarte. Trebuie să meargă la Ierusalim și să sufere multe din partea bătrânilor, a arhiereilor și a cărturarilor, să fie ucis iar a treia zi să învie. Este vorba de un plan bine stabilit. Isus știe din timp și cine sunt cei care îl vor acuza, care îl vor condamna, știe cum va muri, dar mai știe și că va învia.

Ceea ce nu intră în șabloanele - mai ales ale lui Petru - e de ce trebuie să sufere și să moară Isus. Așa ceva nu trebuie permis - o spune Petru, iar prin el o spune omul din toate timpurile. Petru se face vocea umanității, e omul dintotdeauna care, indiferent de circumstanță, nu vrea să sufere și, mai ales, nu vrea să moară. El vrea să trăiască cu orice preț, chiar și cu prețul de a fi apostrofat de Dumnezeu.

"Mergi în urma mea, Satană, tu ești o piatră de poticnire pentru mine, pentru că nu te gândești la cele ale lui Dumnezeu, ci la cele ale oamenilor", i-a spus Isus, care era Dumnezeu. Cum s-o fi simțit "săracul" Petru în acel moment... El voia binele maestrului său, îl voia alături de el și de ceilalți ucenici, îl voia pe Isus sănătos, prezent cu ei, viu, iar maestrul îl face Satană.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

La distanță de 2000 de ani de la această întâmplare, ar trebui să-i mulțumim lui Petru pentru curajul de a-l fi înfruntat pe Isus și de a fi stors de la el mai ales cuvintele care au urmat și care, evident, au fost provocate de atitudinea lui.

A spus Isus: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze". Restul nu e decât detalierea modalității în care trebuie să-l urmăm pe Isus.

Ce înseamnă, de fapt, a ne lua crucea și a-l urma pe Isus? Cu siguranță nu e vorba de o cruce fizică, asemenea aceleia pe care a fost răstignit Isus. Dacă ar fi așa, mai ales în aglomerația de astăzi, în mijloacele de transport, să ne închipuim cum ar fi să luăm cu noi și crucea? Sau cum ar fi să mergi cu crucea la mall? S-ar uita toată lumea și ar spune că ne lipsește ceva. Eu am văzut odată, pe o stradă în Italia, un om care mergea cu o cruce. Efectiv o târa. I-a pus doi rulmenți, ca să nu strice asfaltul și o căra.

Crucea de care vorbește Isus, în realitate este viața noastră. Este drumul crucii pe care l-a parcurs Isus și același drum al crucii sintetizează viața. E viața noastră, de la naștere până la moarte, și apoi, inclusiv, la chemarea la înviere. Viața noastră este o cruce, este crucea pe care, asemenea lui Isus, dincolo de greutatea ei, dincolo de soldații care ne vor răul, dincolo de drumul greu, de pietrele colțuroase, cu ajutorul Mariei - care îi reprezintă pe părinții noștri -, cu ajutorul lui Simon din Cirene - care înseamnă bărbatul din viața femeii -, cu ajutorul Veronicăi - care înseamnă femeia din viața bărbatului -, cu ajutorul femeilor din Ierusalim, care îl plângeau pe Isus - și care reprezintă dorința noastră de a iubi și de a fi iubiți -, iată-ne, aproape fără să ne dăm seama, alături de Isus, urmându-l exact așa cum vrea el. O și spune: "Cine vrea să-și salveze viața o va pierde. Cine însă își pierde viața pentru mine, acela o va salva".

A ne asuma viața, așa cum este ea, cu bucuriile și dificultățile ei, cu luminile și umbrele ei, aceasta înseamnă a ne lua crucea și a-l urma pe Isus. Este ca și cum părinții fac totul pentru copiii lor, le oferă viața, îi cresc cu greu, poate cu multe sacrificii, cu nopți nedormite, cu zile pline de preocupări, iar ei, după ce ajung mari, încep să le reproșeze părinților: "Aș fi vrut și eu o pereche de pantofi, de nu știu ce firmă, dar mi-ați luat teniși; aș fi vrut să ies cu băieții, dar m-ați trimis la câmp cu animalele; aș fi vrut să rămân până mai târziu la discotecă, cu băieții, cu fetele, dar de la ora 10 mi-ați spus să fiu în casă". Și părinții știu că în tot acest timp s-au culcat poate flămânzi, tocmai pentru ca niciunul din copii să nu sufere de foame. Ar fi vrut și ei o bucată de ciocolată, dar au dat-o copiilor ca să-i vadă fericiți. De ce nu, ar fi vrut și ei o pereche de pantofi noi, dar au luat copiilor, ca să nu ducă lipsă.

Asta înseamnă a ne purta crucea, a ne asuma viața, așa cum a fost, așa cum este și așa cum sperăm să fie. Poate că, în mod simbolic, și noi vom ajunge la Ierusalim ca să suferim, asta dacă nu cumva suntem deja. Poate că și noi suferim din cauza bătrânilor, a arhiereilor și a cărturarilor. Dar ceea ce este sigur e că încă nu suntem morți, suntem aici, și asta trebuie să ne determine să evaluăm comportamentul nostru de până acum. Trebuie să ne întrebăm: cum am înțeles viața până în acest moment? Poate că ne-am crezut stăpânii ei. Am câștigat lumea întreagă - cum spune Isus - dar cum stăm cu sufletul? Ce va da omul în schimb pentru sufletul său?, se întreabă retoric Isus.

Dumnezeu care ne cheamă în fiecare duminică pentru a ne da povețe, astăzi, asemenea profetului Ieremia din prima lectură pe care am ascultat-o, ne îndeamnă să ne lăsăm cuceriți de el, să ne lăsăm seduși de puterea lui, chiar dacă cei din jur - ca și pe profet - ne vor arăta cu degetul, ne vor invidia, poate chiar ne vor și urî, sau ne vor ucide.

A trăi viața crezând în Dumnezeu, e clar, nu e simplu. Uneori suntem cauză de poticnire pentru alții, ne vor privi cum ne-am îmbrăcat, la cum vorbim, la cum ne manifestăm, la cum reacționăm și vor spune: "Aceștia nu sunt în pas cu moda". În cazul unui bărbat calm, sigur o să spună: "Se lasă condus de femeie". În cazul unuia care nu înjură sau nu răspunde cu violență la violență, sigur le vor spune: "E un prost!".

A ne asuma viața sau a purta crucea vieții, cum spuneam, nu e ușor. Înseamnă a renunța la multe, uneori chiar scrâșnind din dinți. Dar și rezultatul va fi pe măsură, convinși că atunci când în mașina de tocat pui carne - cum puneam eu zilele acestea pe un site de socializare -, niciodată nu va ieși decât carne, chiar dacă e tocată. Și, în realitate, ceea ce pui în mașina vieții tale, aceea ai sau vei avea. Dacă pui ură, dacă pui dușmănie, gelozie, n-ai cum să ai iubire. Dacă pui viciu, n-ai cum să ai virtute. Dacă pui lecturi, filme, muzică, imagini urâte, n-ai cum să ai viziuni cu îngeri. Dacă pui lene, n-ai cum să ai nici măcar mașina de tocat.

În acest sens, apostolul Paul, în cea de-a doua lectură de astăzi, dând impresia omului care nu mai are decât o ultimă soluție, le spune romanilor și prin ei și nouă: "Oferiți trupurile voastre ca jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu. Nu vă conformați lumii acesteia, ci schimbați-vă prin înnoirea minții, ca să discerneți care este voința lui Dumnezeu, ce este bun, ce este plăcut, ce este desăvârșit".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De noi depinde să înțelegem că viața nu este matematică, ci că este o continuă lecție de iubire. Întrebări de genul: "De ce ni s-a născut un copil cu handicap?", "De ce nu avem copii?", "De ce m-a trădat soțul cu altă femeie?", "De ce m-a trădat soția cu un alt bărbat", "De ce a intentat divorț?", "De ce mi-a murit soția sau soțul?", "De ce s-a întâmplat acest accident", "De ce a ars casa?", "De ce această calamitate?" le întâlnim la tot pasul, pentru că la tot pasul întâlnim oameni.

În realitate, crucea este acolo unde sunt oameni, iar acolo unde sunt oameni este și viață. În fond, încercările aparțin vieții. Sunt parte din viață, așa cum și omul este parte din viață. Încercările sunt specifice oamenilor care încă mai au viață în ei, care încă mai sunt pe drum, chiar dacă acest drum este anevoios. De aceea, fiecare om este chemat să stea alături fiecărui om.

Dumnezeu se folosește de noi, pentru că în încercările care țin de om, doar omul poate să le rezolve. Ca atare, că Petru a vrut sau nu a vrut, Isus tot a suferit din parte bătrânilor, a arhiereilor și a cărturarilor, tot a fost ucis, și, ceea ce este cel mai important: a înviat!

Acesta este secretul fericirii vieții: să crezi că dincolo de nori este soare, că după iarnă vine primăvara, că după îngroparea seminței va ieși rod îmbelșugat, după acceptarea voinței lui Dumnezeu în viața proprie - adică după asumarea vieții, așa cum este ea - va urma viața cu cel care ți-a oferit-o. Nu trebuie să ne temem de viață, nu trebuie să ne temem de crucea care o caracterizează. Viața, așa cum știm, e limitată, are dificultățile ei, dar așa cum Isus a putut să ducă crucea până pe Calvar, pentru că a fost motivat de iubirea față de Tatăl și față de noi, la fel și noi trebuie să ducem crucea vieții mai departe, motivați de data aceasta de iubirea față de aproapele dar și de Dumnezeu. Dumnezeu nu acceptă jumătăți de măsură. Ori suntem ai lui, ori suntem împotriva lui. Ori acceptăm viața, și-i mulțumim pentru ea, ori suntem într-o continuă stare de nemulțumire, nemulțumire care, fără să ne dăm seama, o transmitem și celor din jurul nostru.

Duhul Sfânt să ne lumineze astăzi să știm să fim mulțumiți cu ceea ce suntem și avem și să nu ne dorim altceva decât să creștem în har, în fapte bune, într-un cuvânt, în viața de credință, în viața de sfințenie. Pentru că, așa cum se încheie evanghelia: "Căci Fiul Omului va veni în gloria Tatălui cu îngerii săi, și atunci va da fiecăruia după ceea ce a făcut".

3 septembrie 2017

Pr. Felician Tiba


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
430 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 22-a de peste an:

Anul A
31 august 2008 - Pr. Marius Taloș, SJ
28 august 2011 - Pr. Cristinel Fodor
31 august 2014 - Pr. Eduard Soare

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat