|
Anul A Is 22,19-23; Ps 137; Rom 11,33-36; Mt 16,13-23 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Într-o societate multireligioasă și relativistă, cum este a noastră, unii se întreabă tot mai frecvent: de ce să fiu sau să rămân creștin și să nu ader la o altă religie? Alții, alegând să rămână creștini, se întreabă: de ce să fiu catolic, oare dacă aș deveni ortodox, protestant ar fi o greșeală? Ei bine, fiecare religie, fiecare cult, are câteva coloane de rezistență pe care își sprijină întreaga doctrină și care îl fac unic. În cazul religiei creștine, coloana de rezistență este dumnezeirea lui Isus, faptul că acel Isus despre care vorbesc evangheliile este însuși Fiul lui Dumnezeu. Asta deosebește în mod fundamental creștinismul de orice altă religie și reprezintă rațiunea pentru care cineva alege să fie și să rămână creștin, chiar dacă uneori trebuie să plătească cu propria viață. Un alt element de rezistență, de această dată al Bisericii Catolice, este rolul pe care îl are papa, urmașul sfântului Petru. El dă stabilitate și mă asigură că fiind catolic am la îndemână toate mijloacele de mântuire pe care Cristos le-a pus la dispoziție. Evanghelia pe care am ascultat-o răspunde întrebărilor de la început: de ce creștin, de ce catolic. În dialogul purtat de Isus cu ucenicii la Cezareea lui Filip, Isus este recunoscut ca Mesia, Fiu al lui Dumnezeu, și îi încredințează lui Petru o misiune specială. Astfel, evanghelia ne ajută să fundamentăm identitatea noastră creștină și catolică. Prima întrebare: de ce creștin? Evanghelia, de la un capăt altul, dezvăluie în mod treptat că Isus din Nazaret este Fiul lui Dumnezeu. Textul de astăzi prezintă prima recunoaștere clară de către apostoli a identității adevărate a lui Isus. Petru îi spune: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu". Deci, nu doar un "mare profet", ci "Fiul lui Dumnezeu", Mesia cel așteptat, care împlinește profețiile. Datorită minunilor și faptelor sale, și mai ales datorită învierii sale, apostolii au înțeles că Isus este Fiul lui Dumnezeu și l-au adorat ca Domn. Aceasta este inima credinței creștine: Isus este Fiul lui Dumnezeu. Sunt unii care îl așază pe Isus alături de marii întemeietori de religii. Ori e total greșit. Isus a fost singurul care s-a prezentat ca venind de la Dumnezeu și a demonstrat că el este Dumnezeu. Isus a fost singurul a cărui venire și a cărui moarte au fost profețite cu multe secole înainte de naștere. Isus a fost singurul care a existat înainte de nașterea sa pe pământ. Isus a fost singurul care a venit direct de la Dumnezeu, prin naștere dintr-o fecioară. Isus a fost singurul care a trăit așa cum a predicat, ca un sfânt. Isus a fost singurul care nu a căutat să câștige faima și onoarea oamenilor. Isus a fost singurul care avea autoritate asupra demonilor, asupra elementelor naturii, singurul care a vindecat bolnavi. Isus a fost singurul care nu a murit de o moarte naturală sau printr-o condamnare justă, ci a murit pentru iertarea păcatelor noastre. Isus a fost singurul care a înviat din morți. În acest Isus, Petru l-a recunoscut pe Fiul lui Dumnezeu cel viu, iar Biserica și-a asumat credința în acest Isus. Aceasta este astăzi credința noastră. Toți ceilalți întemeietori de religii au fost oameni normali care au primit cel mult o inspirație specială, dar niciunul nu s-a putut identifica cu Dumnezeu. În creștinism e însuși Dumnezeu care se descoperă omului și îi spune cine este el, chiar dacă nu mereu e pe placul omului. În celelalte religii este omul care caută să-l descopere pe Dumnezeu. E o diferență fundamentală. Celui care îl recunoaște ca "Fiul lui Dumnezeu", Isus îi răspunde: "Ferice de tine!". Din recunoașterea în Isus a Fiului lui Dumnezeu se naște cea mai mare fericire posibilă. Așadar, a fi creștin înseamnă a recunoaște că Isus e Fiul lui Dumnezeu și a-l iubi, iar de aici se naște maxima fericire. Cine și-ar fi putut imagina că un persecutor ca Saul ar deveni vreodată creștin? Părea imposibil. Când Saul a înțeles că Isus era Fiul lui Dumnezeu s-a schimbat radical; toate de până atunci le-a considerat gunoaie, a început să predice despre Isus și a suferit pentru asta; nu i-a fost frică, deoarece știa în cine crede. Gândiți-vă apoi la apostoli. Când au înțeles că Isus este Fiul lui Dumnezeu, au preferat să moară decât să renunțe la credința în Isus. Întrebarea lui Isus din evanghelie e și pentru noi: cine sunt eu pentru tine? Dacă Isus este Fiul lui Dumnezeu pentru tine, atunci trăiește ca un creștin: iubește, iartă, fii bun, fii creștin până în măduva oaselor, nici suferința, nici moartea să nu te tulbure, căci tu știi în cine crezi. În Isus, Fiul lui Dumnezeu. El îți oferă o fericire pe care nimeni, dar nimeni altcineva nu ți-o poate da. Luna acesta, pe 13 august, a venit o știre din Pakistan. Un creștin a fost ucis. I s-a oferit posibilitatea de a se converti la islam. Bărbatul a refuzat să renege credința sa creștină. Ar fi fost atât de simplu. Dar nu... el a înțeles că cea mai mare fericire vine de la Isus. În anul 2012, o italiancă, Francesca Pedrazzini, în vârstă de 38 de ani, a plecat spre cer după 30 de luni de luptă cu o tumoare. Toată istoria ei a apărut într-o carte. Într-o zi îi spune soțului: "Dragul meu, eu sunt liniștită. Nu îmi e frică, deoarece Isus există". "Dar nu ești tristă?", o întrebă acesta. Ea a răspuns: "Nu, nu sunt tristă. Sunt sigură de Isus". Cere să-i vadă pe cei trei copii și le spune: "Fiți atenți, eu merg în paradis. Este un loc foarte frumos, nu trebuie să vă preocupați. Vă va fi dor, știu. Dar eu vă voi vedea și vă voi îngriji tot timpul. Și vă sfătuiesc, când merg în paradis să faceți o petrecere mare". Soțul, care a auzit dialogul, a spus mai târziu: "A făcut ceva care face cât 50 de ani de educație". În carte, autorul povestește că femeia se pregătea să părăsească lumea surâzând și distrându-se împreună cu cei dragi. Nu suntem singuri. Nu vom fi niciodată singuri. Acesta este motivul pentru care nu i-a fost frică. A fi creștin e cel mai mare câștig pe care și eu și dumneavoastră îl avem. Noi știm în cine credem, noi știm ce ne așteaptă dincolo. La creștini înmormântarea e ca o nuntă. La creștini se cântă și în fața morții. Asta înseamnă a fi creștin, asta înseamnă a crede că Isus e Fiul lui Dumnezeu. A doua întrebare la care răspunde evanghelia de astăzi este: de ce să fiu sau de ce să rămân catolic? Evanghelia fundamentează teologic importanța unirii noastre cu Sfântul Părinte papa relatând misiunea pe care Isus i-a încredințat-o lui Petru. Mai întâi Isus îi schimbă numele, iar asta se întâmplă atunci când cineva primește o misiune importantă. Din Simon devine Kefa, adică piatră. Piatra indică stabilitatea unui edificiu. Odată înălțat la cer, Isus, deși prezent și activ în Biserică, devine invizibil. Este nevoie de un semn care să-l reprezinte și să-l facă vizibil și lucrător în istorie. Și acest semn va fi Petru și, după el, cei care vor îndeplini rolul lui, papa, succesorii lui Petru. Astfel, Isus îl constituie pe Petru semn vizibil de unitate și de sprijin. Adevărata stâncă a Bisericii rămâne însă Isus, piatra unghiulară. Trei funcții primește Petru: mai întâi să fie piatră, adică principiu de stabilitate, care ține sfântă și unită comunitatea; apoi, primește cheile, adică autoritate asupra întregii Bisericii, dar o autoritate care slujește la păstrarea credinței autentice, pentru că nimeni nu poate interpreta tezaurul credinței după cum îi convine, ci trebuie ascultat întotdeauna Petru, el devine călăuză în domeniul moralei; apoi primește puterea de a lega și a dezlega, adică a interzice și a permite, a separa și a ierta, a admite și a exclude din comunitate. Nimeni nu are dreptul să facă abstracție de această pagină a evangheliei. Mă gândesc la înaintașii noștri care au ținut uneori cu gelozie la identitatea lor. Cei mai mulți datorăm lor identitatea noastră religioasă. Unii au plătit cu sacrificii mari, unii mergeau zeci de kilometri pentru a participa duminica la o Sfântă Liturghie, altora li s-a interzis accesul la funcții de conducere ș.a.m.d. Mă gândesc la PS Durcovici, cât de mult a ținut el la catolicitatea lui. Ar fi putut semna un document prin care se lepăda de legătura cu papa, și ar fi ieșit din închisoare. Dar a spus: nu. Dacă Isus i-a încredințat acest rol lui Petru și urmașilor lui, eu nu pot să fiu un laș și pentru o viață mai bună să renunț la acest adevăr. Eu nu pot să renunț la un adevăr doar pentru a scăpa de un chin, pentru că aș trăi în minciună, și atunci aș suferi și mai mult. A fi creștin și chiar catolic nu este un moft, ci a fi catolic înseamnă să trăiești așa cum spune evanghelia, acceptând rolul pe care Petru l-a primit de la Isus. Cine îl are pe urmașul lui Petru are cea mai bună asigurare a autenticității credinței sale. Cine îl are pe papa, urmașul lui Petru, este asigurat de însuși Cristos. Iată de ce să fim și rămânem catolici. În final fac trei invitații. Prima, de a mulțumi Domnului pentru părinții, bunicii, înaintașii noștri care au păstrat cu sfințenie credința creștină. A doua invitație este de a cere iertare că uneori am fost superficiali în cunoașterea și trăirea credinței, că am relativizat importanța ei. Și a treia invitație este de a ne angaja să trăim cu pasiune, cu entuziasm credința noastră, arătându-le tuturor că a fi creștin adevărat e cel mai mare bine care i se poate întâmpla unui om. Așa să ne ajute Dumnezeu. Amin. 27 august 2017 Pr. Petru-Sebastian Tamaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 21-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |