|
Anul A Is 56,1.6-7; Ps 66; Rom 11,13-15.29-32; Mt 15,21-28 Iubiți credincioși, dragi radioascultători,
Așadar, evanghelia de astăzi aș considera-o foarte importantă pentru noi, pentru că ne arată o imagine, un model absolut de rugăciune. Fiecare dintre noi se poate regăsi perfect în această femeie cananeană. Și noi alergăm, de multe ori, pentru a cere ajutor. Și, cine n-are probleme, cine n-are greutăți? Dar, poate, nu întotdeauna am găsit acest ajutor, deoarece a fost nevoie de o mai mare insistență, de o mai mare putere a rugăciunii. Așadar, azi, avem o lecție extraordinară. Această femeie se apropie de Isus strigând, cerând o vindecare. Însă ea nu este evreică, nu este ucenică a lui Isus și doar atât știe, că cel care trece pe acolo pe la ei, prin ținutul lor, poate, sau ar putea, să-i vindece fiica. Deci, atitudinea femeii, mai întâi de toate. Este sărmană, necăjită, are un copil bolnav, posedat de diavol. Probabil încercase mai multe alte variante, dar acum avea una la îndemână. Țipă, strigă, chiar face gălăgie, și e de înțeles: ce mamă nu ar suferi într-o asemenea situație? Evanghelistul Matei pune în gura acestei femei o rugăciune liturgică parcă. Este exact ce spunem noi la Liturghie: Doamne, îndură-te de mine!, ca și cum ar fi în limba greacă Kyrie, eleison! Mai mult decât atât, femeia mai adaugă încă ceva. Spune: Kyrie, eleison, Fiul lui David! Este un titlu mesianic foarte explicit. Femeia nu era una simplă, din câte deducem noi, din faptul că știe ceva despre Isus, că este Mesia, îl numește Fiul lui David, și vom vedea că are chiar simțul umorului, atunci când îi răspunde cu aceeași monedă lui Isus. Iată, deci, un paradox. Isus primește o rugăciune așa de frumoasă, așa de insistentă, așa de statornică, undeva într-un teritoriu păgân. Deci, nu la evrei și care vine din parte unei femei. Să nu uităm că, pentru evrei, femeia nu avea chiar mare importanță. A doua atitudine este aceea a ucenicilor. Ce fac apostolii, o ajută? Nicidecum, ci ei vor să o îndepărteze, îi deranjează cererea ei, intervin într-un fel de genul Doamne, fugărește-o de aici, trimite-o de aici ca să nu ne mai deranjeze cu strigătele și cu rugăciunile ei! Ia să înceteze cu asemenea cereri, parcă ar vrea să spună. Parcă interzic unei persoane să intre într-un dialog cu Isus. S-ar putea să avem de multe ori și noi această atitudine, de a îndepărta lumea de Isus, în loc să o apropiem. Care este a treia atitudine, aceea a lui Isus? Mai întâi de toate, el tace. O tăcere care ne surprinde puțin. Și iată de ce tace Isus. Mai întâi de toate, el tace pentru a aștepta, oarecum, continuarea. Mai corect, tăcerea lui Dumnezeu totdeauna are un sens. Nouă ni se pare că Dumnezeu nu ne vorbește sau că rugăciunile noastre nu întotdeauna au un răspuns cum am vrea noi. E o tăcere a lui Dumnezeu - spunem noi - dar nu, Dumnezeu așteaptă din partea omului o căutare, o întrebare, o cerere și, desigur, o rugăciune. Parcă ne întrebăm: Cum, Doamne, de ce spui nu acelei femei necăjite? Totuși, noi știm că ai o inimă iubitoare și că te lași cuprins de milă. Chiar am putea să fim scandalizați puțin de această atitudine dură, parcă. Când cunoaștem tandrețea lui Isus pentru cei sărmani, nu putem să credem că aceste aparente refuzuri sunt lipsite de semnificație. Să încercăm să depășim prima impresie pe care o avem, ca să descoperim ce poate să însemne această formulă, iarăși, puțin naționalistă, dacă vreți: "Nu am fost trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel". Isus Cristos vrea, parcă, dar o să vedeți că nu e așa, să excludă alte națiuni, el a venit pentru Israel. Este o explicație teologică, mai întâi de toate. Isus împlinește o voință a Tatălui: l-a trimis la poporul ales. Și Isus Cristos, în trei ani de zile, nu putea să meargă în toată lumea, era imposibil pentru o persoană și pentru atât de scurt timp. Tatăl îi dă o sarcină precisă, limitată, orice viață de om este închisă într-un spațiu și un timp. Și pentru Isus nu era posibil, ca om, la acea dată, să meargă absolut peste tot. Rămâne legat, pentru a evangheliza poporul ales. În al doilea rând, poporul ales, să nu uităm, are o istorie de aproape 2000 de ani în care a fost pregătit permanent. Profeții asta au făcut, de la Moise, de la Abraham și până la Ioan Botezătorul, toți au arătat cu degetul: Atenție, trebuie să vine Mesia! A fost o pregătire permanentă pentru acest popor. De aceea Isus spune că a venit pentru oile lui Israel. Pentru străini era mult mai greu să înțeleagă identitatea, rolul, persoana și mesianitatea lui Isus Cristos. Iată, de ce, această expresie are o oarecare explicație. A doua atitudine a femeii. Se mulțumește cu asta? Nu. Și aici impresionează. Deja este un crescendo în evanghelie, dar un crescendo extraordinar de frumos. Nu ține cont de nimeni și de nimic, merge până în pânzele albe, cum spunem noi pe românește. Se apropie de Isus, nu ține cont de apostoli, se prosternă - un gest extraordinar de frumos - și spune direct: "Doamne, ajută-mă!", pentru a doua oară. Aș considera-o pe această femeie o răzbătătoare dar și o profesoară într-ale insistenței, într-ale rugăciunii, dar și în ceea ce privește încrederea pe care o are în Isus, o încredere totală, aș spune. E un fel de Victoria Lipan, care merge până la imposibil pentru a-și rezolva problema sa. În privința aceasta, am putea spune că exemplul ei poate să fie pentru noi o mică dojană. În privința aceasta, papa Francisc observă că uneori chiar bunii creștini nu îndrăznesc să ceară prea mult în modul lor de a crede, nu au foarte mare încredere în Isus. De ce această necredință? Probabil, spune Sfântul Părinte, pentru că inima nu se deschide cu încredere, este din cauza inimii închise, a inimii care vrea să aibă totul sub control, să gândească totul, să programeze totul, să proiecteze totul, fără a-i mai lăsa și lui Dumnezeu un dram din programul său, e o inimă care nu se deschide și nu-i dă lui Isus control asupra lucrurilor. Când discipolii îl întreabă pe Isus de ce nu au fost în stare să vindece un bolnav, Domnul răspunde: Acest fel de diavol nu poate fi scos cu nimic altceva decât cu rugăciune. Ori, azi, avem această rugăciune insistentă. Și Sfântul Părinte continuă cu o povestire din Argentina. Spune el: "O fetiță de șapte ani s-a îmbolnăvit, iar medicii îi mai dădeau doar câteva ore de viață. Tatăl fetiței, electrician, om de mare credință, aproape că și-a ieșit din minți de durere". Și, povestește papa, că în această stare a luat un autobuz ca să meargă la sanctuarul Maicii Domnului de la Luján, la o distanță de 70 de kilometri de Buenos Aires. A ajuns la scurt timp după ora nouă seara. Sanctuarul era deja închis. El a început să se roage la Maica Domnului ținându-se cu mâinile de grilajul de fier, strângea grilajul, plângea, striga și se ruga acolo în fața bisericii. Se ruga, plângea, și iar se ruga. A rămas acolo toată noaptea. Dar acest om ducea o luptă, parcă se lupta cu Dumnezeu pentru vindecarea copilului său. Pe la șase dimineața a luat autobuzul și s-a întors acasă la Buenos Aires, iar pe la ora nouă s-a dus la spital. Aici, soția lui era în lacrimi. El s-a gândit la tot ce era mai rău. "Dar, ce s-a întâmplat?, nu înțeleg", spune el. Soția a răspuns: "Au venit doctorii și mi-au spus că febra a dispărut, că respiră bine, că nu mai are nimic. O vor mai ține două zile în plus, dar nici ei nu înțeleg ce s-a întâmplat". Și spune papa, concluzionând: "Așa se întâmplă întotdeauna când rugăciunile sunt puternice, minunile există, Isus face minuni ca și în evanghelie". Să revenim la evanghelia noastră: este un dialog cu Isus al femeii. Cred că este punctul culminant al evangheliei, deoarece între femeie și Isus are loc un schimb de replici. Isus parcă îi răspunde cu o mică parabolă: cum să iei pâinea să o dai la căței? Dar femeia, cu prezență de spirit răspunde repede: "Doamne, dar și cățeii mănâncă". Ce interesant! Își asumă această situație, ea știe că e străină, știe că este o femeie, știe că este departe, își asumă acest lucru dar, vedeți, rămâne totuși în casă, cățeii sunt deseori în casă, sunt domestici. Tocmai de aceea femeia își asumă acest lucru și Isus o laudă: "Mare este credința ta!" Pentru ce o laudă? E interesant acest lucru. Ce a avut femeia aceasta atât de important și atât de frumos? Încrederea. Isus o laudă pentru credință, dar eu cred că traducerea poate fi și altfel: Mare este încrederea ta! Dumneavoastră faceți diferența între credință și încredere? Credința înseamnă să știi că există cineva, să știi că există Dumnezeu, dar nu-i suficient. Și diavolul crede. Omul care are încredere știe că Dumnezeu îl poate ajuta, are încredere în el, își lasă destinul propriu, își lasă ființa sa, își lasă sănătatea sa în mâinile lui Dumnezeu. Aici este încrederea și pentru acest lucru femeia este lăudată. Iată, așadar, în fața acestei evanghelii , în fața acestei femei păgâne am putea să ne întrebăm și noi: Cum de eu am primit șansa de a fi la masa Domnului? Cum de eu sunt atât de favorizat? Nu este un dar al lui Dumnezeu? Pentru ce eu sunt un privilegiat, admis să mănânc pâinea copiilor lui Dumnezeu? Oare nu uit prea des de mulțimea imensă care așteaptă firimiturile de la această masă divină? Așadar, iată, ce favorizați suntem noi. Suntem atât de aproape de Isus, suntem totdeauna în fața lui Isus, îl avem pe Isus atât de aproape de noi. Ce ne rămâne? O rugăciune insistentă, adevărată, frumoasă, care să ne iasă din inimă. Femeia aceasta ne învață azi să ne rugăm. 20 august 2017 Pr. Iosif Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 20-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |