Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 16-a de peste an

Înț 12,13.16-19; Ps 85; Rom 8,26-27; Mt 13,24-43

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

După ce duminica trecută Isus ne-a vorbit despre parabola semănătorului care împrăștie cu generozitate sămânța cuvântului, astăzi el ne descrie împărăția sa, împărăția lui Dumnezeu, prin trei parabole: aceea a grăuntelui de muștar, care crește și devine un arbore mare, larg; o parabolă care indică creșterea împărăției lui Dumnezeu pe pământ. Ne-a relatat, de asemenea, parabola drojdiei în aluat, care descrie creșterea împărăției lui Dumnezeu, nu atât în extinderea ei spațială, cât mai mult în intensitate; parabolă care ne indică forța transformatoare a evangheliei, care face să crească aluatul și-l pregătește să devină pâine. Se vede că aceste două parabole sunt înțelese cu ușurință de discipolii lui Isus, de apostoli. Dar nu la fel s-a întâmplat cu cea de-a treia parabolă - cu parabola seminței celei bune și a neghinei -, pe care Isus le-o explică în mod separat. Și datorită cererii apostolilor avem astăzi această interpretare originală, autentică, a parabolei grâului și neghinei.

Ce ne spune nouă această parabolă? Cum trăim noi în viața de credință aceste cuvinte ale lui Isus? Care este rolul pe care noi, creștinii celui de-al treilea mileniu, îl jucăm în această parabolă?

În antichitate parabola grâului și a neghinei a fost obiectul unei dispute memorabile care ne poate ajuta să o înțelegem mai bine. A existat un grup de creștini care împărtășeau o credință greșită, o erezie: donatiștii, care rezolvau această problemă a neghinei într-o manieră foarte simplistă: de o parte era Biserica - Biserica lor -, o Biserică sfântă, o Biserică alcătuită în întregime și numai din creștini perfecți, nepătați, iar pe de altă parte era lumea - o lume plină cu fiii celui rău, o lume care nu avea nicio speranță de a se mântui.

Sfântul Augustin, apărând adevărata credință, le spune acestora: "Ogorul, într-adevăr, este lumea, dar, în același timp, el reprezintă și Biserica. Este locul în care sfinți și păcătoși trăiesc unul lângă altul, împreună. Biserica este locul în care se poate crește, în care există posibilitatea de convertire, de întoarcere. Cei care săvârșesc răul", continuă sfântul Augustin, "există fie pentru a avea posibilitatea de a se converti, fie pentru a încerca și a-i antrena pe ceilalți creștini în practicarea răbdării".

De aici și atitudinea noastră față de scandalurile care, din când în când, zdruncină Biserica, care, într-adevăr, ne întristează, pentru că ele n-ar trebui să existe. Dar nu trebuie să ne surprindă, pentru că Biserica este alcătuită din ființe omenești, slabe, care nu sunt în întregime și numai sfinte. Există, dacă privim cu sinceritate în adâncul inimii noastre - în fiecare dintre noi și nu numai în lumea întreagă -, în fiecare dintre noi există o sămânță bună, care aduce rod, dar în același timp există și neghină. De aceea, această realitate ar trebui să ne facă mai puțin gata de a arăta cu degetul.

Poate că atenția noastră în această parabolă ar trebui să fie îndreptată nu în primul rând asupra seminței bune și a neghinei, care cresc împreună, dar asupra răbdării lui Dumnezeu. Și așa cum am ascultat în prima lectură, autorul sacru înalță lui Dumnezeu un imn al puterii sale, o putere care, însă, se manifestă prin răbdare, prin îngăduință, prin bunătate. Răbdarea lui Dumnezeu nu este o simplă așteptare a sosirii zilei judecății, pentru ca el să-l pedepsească pe cel păcătos cu multă severitate. Răbdarea lui Dumnezeu înseamnă milostivire, înseamnă îndurare, înseamnă dorința de a mântui pe fiecare dintre noi.

Există astăzi această tendință de a-l acuza pe Dumnezeu pentru că este un judecător nedrept. Există, și o auzim atât de des, această orientare de a discuta criteriile prin care Dumnezeu administrează dreptatea. Ni se pare că, uneori, Dumnezeu exagerează în a permite suferința celui bun. În multe împrejurări, în schimb, îl considerăm excesiv de indulgent, în special cu cei care merită o pedeapsă exemplară. Ne-ar place să folosească mai mult mână forte pentru a reteza insolența unor anumiți indivizi. În schimb, vedem cum Dumnezeu manifestă o blândețe, uneori, de neînțeles pentru noi. Și nu este de mirare că cineva profită de blândețea lui Dumnezeu pentru a continua să ducă o viață păcătoasă și a săvârși tot felul de fărădelegi. Și după ce păcătoșii cei mai nerușinați s-au pătat cu păcate foarte clare, evidente, Dumnezeu așteaptă, cine știe ce motiv, pentru a pronunța o sentință veșnică de condamnare. Le dăruiește nelipsit o amânare, o dovadă de bunătate. Și chiar dacă se arată a fi recidiviști, le oferă o posibilitate de mântuire, și apoi încă una, și încă una. "Tu oferi", spune autorul sacru, "după păcate, posibilitatea de a se căi". Ni se pare că Dumnezeu nu ne înțelege și nu vrea să se convingă că de la anumiți oameni nu se poate aștepta nimic bun, și am vrea - cu tot respectul cuvenit - să-i spunem: "Gata! Un pic de severitate, un pic de forță, pentru că, altfel, lucrurile vor continua să meargă în lumea aceasta din rău în mai rău. Ar trebui un frâu, nu se pot tolera anumite lucruri". Și dacă nu este suficientă convingerea, cum de fapt vedem că nu este suficientă, atunci trebuie intervenit cu forță: să folosească Dumnezeu acele argumente mai concrete pe care toți le înțeleg. Pentru că altfel, spunem noi, milostivirea, toleranța pot apărea ca slăbiciune.

În schimb, vedem că Isus are alte categorii de gândire. Gândurile lui Dumnezeu nu sunt gândurile oamenilor, și, deși predică realitatea că împărăția lui Dumnezeu este aproape, îi invită pe toți cei care îl ascultă să interpreteze această împărăție în sensul răbdării lui Dumnezeu.

Împărăția lui, adică planul lui Dumnezeu în istoria lumii, presupune diferite momente: este timpul creșterii pe care îl trăim acum, dar va fi și timpul secerișului. Dar cât va dura această lume, orice pretenție de separare netă între bine și rău, între adevăr și eroare în realitatea istoriei și în concretul fiecărei persoane, orice pretenție de separare absolută și veșnică între oameni buni și oameni răi, nu-și are locul.

Chiar și cel rău se poate converti, chiar și cel care săvârșește acum răul se poate întoarce la Dumnezeu și poate săvârși binele, așa cum de fapt, din păcate, și cel care săvârșește binele, are libertatea de a săvârși și răul, și uneori folosește această libertate. Așa cum spune Petru Crisologul: "Neghina de astăzi se poate transforma mâine în grâu".

Dacă nu ar fi fost răbdarea lui Dumnezeu, vameșul Levi nu ar fi devenit apostolul Matei, și nici persecutorul Saul nu ar fi devenit sfântul Paul. Și, de ce să privim atât de departe? Să privim în sufletul nostru și să vedem de câte ori Dumnezeu ne-a răbdat greșelile și a așteptat să ne întoarcem la el.

Interdicția stăpânului de a nu smulge, pentru ca să nu se dăuneze în același timp și grâului, nu înseamnă că nu trebuie să condamnăm răul, nu înseamnă că nu trebuie să numim păcatul păcat, nu înseamnă că nu trebuie să spunem lucrurilor pe nume. "Nu"-ul hotărât al stăpânului acelui ogor nu înseamnă că trebuie să stăm să privim resemnați, neputincioși. E adevărat că nu ne revine nouă misiunea de a stârpi neghina - operație pe care, cred, mulți ar face-o cu plăcere. Totuși, avem datoria, este obligatoriu, de a căuta să îndepărtăm răul din viața noastră. Și trebuie să facem acest lucru în mod eficace, angajându-ne în mod personal să semănăm întotdeauna binele, cu răbdare, și să-l cultivăm cu pasiune întotdeauna.

Suntem, așadar, chemați, iubiți credincioși și dragi ascultători, să ducem lupta împotriva răului, însă nu oricum, ci așa cum Cristos ne învață: nu luptând împotriva neghinei, ci făcând să se dezvolte grâul; nu eliminându-i pe dușmani, ci înconjurându-ne de prieteni cât mai adevărați. Căci, dacă ne punem toate forțele în a combate răul, ce putere vom mai avea să alegem și să înfăptuim binele?

23 iulie 2017

Mons. Benone Farcaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
532 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 16-a de peste an:

Anul A
20 iulie 2008 - Pr. Egidiu Condac
17 iulie 2011 - Pr. Marcelin Blaj
20 iulie 2014 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat