Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 12-a de peste an

Ier 20,10-13; Ps 68; Rom 5,12-15; Mt 10,26-33

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Mărturia aparține esenței creștinismului. Orice creștin autentic este un martor al lui Isus Cristos, un martor prin cuvinte, prin fapte, prin atitudine, prin gândire, prin alegerile pe care le face și prin principiile pe care își construiește propria viață.

Tot la această premisă mai aparține un gând, și anume, că valorile creștine tind să se comunice lumii și unul fiecare dintre noi este chemat de către Mântuitorul nostru Isus Cristos să își asume valorile împărăției și să le propună în lumea în care trăim. Numai că lumea în care trăim - lumea care nu se află sub har, lumea nemântuită - reacționează adesea cu agresivitate împotriva martorilor lui Isus Cristos, împotriva acelora care își construiesc viața după valorile creștine. Iar Isus știa că ucenicii săi vor întâlni aceste dificultăți și, de aceea, i-a pregătit dinainte pentru ca să devină martori curajoși și autentici ai învățăturii sale.

Acesta este, de fapt, sensul profund al evangheliei pe care am ascultat-o astăzi din Evanghelia după sfântul Matei, capitolul 10, unde găsim discursul misionar al lui Isus.

În lumina evangheliei și a primei lecturi, dar și în lumina celei de-a doua lecturi, vă propun, pe scurt, patru gânduri pentru această duminică.

Primul gând se referă la curajul de a da mărturie. Spune Isus în evanghelia de astăzi următoarele cuvinte: "Nu vă temeți de oameni (...) Ceea ce eu vă spun în întuneric spuneți la lumină și ceea ce vă spun la ureche predicați de pe acoperișuri!".

Ce vrea să spună Isus cu aceste cuvinte? Isus vrea să ne avertizeze pe noi, creștinii, în fața tentației izolării, în fața tentației de a crea niște grupuri mici în care noi împărtășim valorile creștine și să nu ne mai intereseze prea mult de ceea ce se întâmplă în jurul nostru, în lume. Or, Isus spune: "Ceea ce voi auziți în întuneric" sau "ceea ce vă spun la ureche", adică, aici, în intimitatea unei biserici, în intimitatea unei capele, aceste lucruri trebuie să ajungă în mijlocul lumii.

Papa Francisc vorbește astăzi atât de des despre necesitatea de a ajunge la periferie cu mesajul creștin. Unii consideră că papa Francisc vorbește doar despre periferie, în sens, dacă vreți, spațial, în marginile orașelor poate, acolo unde, e adevărat, lumea e marginalizată, lăsată în marginea orașului, unde adesea poate fi expusă la tot felul de rele care se cuibăresc în aceste zone de periferie.

Dar, în realitate, în învățătura Sfântului Părinte, periferia înseamnă locul în care valorile creștine nu sunt acceptate și cunoscute. De aceea, periferia poate fi în mijlocul orașului, periferia poate fi în instituțiile din mijlocul orașului, acolo unde valorile și principiile creștine sunt lăsate deoparte, pentru că se dorește construirea unei lumi în care omul, și numai omul, decide ce este bine și ce este rău.

Creștinismul nu este o religie ezoterică, nu este o religie cu ușile închise, ci este o credință care își proclamă principiile și vrea ca aceste principii să devină eficiente în lumea în care noi trăim. Iar, dacă este ca valorile creștine să ajungă în lumea reală și concretă în care noi trăim, fiecare dintre noi trebuie să fie un martor al lui Cristos, nu doar preotul în biserică, ci unul fiecare dintre dumneavoastră, acolo unde trăiți, trebuie să fiți martori ai lui Isus Cristos, prin vorbire, prin gândire, prin atitudine, prin deciziile pe care le luați în viață, pe care le luăm în viață.

Al doilea gând: mărturia poate presupune un pericol pentru cel care-l mărturisește pe Cristos. Iată ce spune Isus în evanghelia de astăzi: "Nu vă temeți!". Pentru a doua oară o spune: "Nu vă temeți de cei care ucid trupul, dar nu pot ucide sufletul! Temeți-vă mai degrabă de cel care poate să piardă și trupul, și sufletul în Gheenă!".

A-l mărturisi pe Cristos poate recere un preț, care poate fi adesea foarte mare. Să ne gândim la misionarii care își riscă viața pentru a-l mărturisi pe Cristos și a-l face cunoscut lumii. Să ne gândim la atâția creștini care, pentru convingerile lor creștine, sunt persecutați, nu sunt promovați, acolo, în ierarhia socială, sunt lăsați deoparte. Și istoria aceasta este veche, e dintotdeauna.

În prima lectură de astăzi era vorba de profetul Ieremia, marele profet din Vechiul Testament, care a trăit în a doua parte a secolului al VII-lea și prima parte a secolului al VI-lea. O figură umană și profetică măreață a Vechiului Testament, un om pe care Dumnezeu l-a trimis să spună poporului său adevărul, să comunice adevărul și sentința divină. Și cât a suferit pentru asta!

Această lectură face parte dintr-un context mai amplu, în care profetul trebuie să împlinească o acțiune simbolică, trebuie să ia un vas de argilă, să-l spargă, undeva în Ierusalim, și să spună în numele Domnului: "Așa voi distruge cetatea aceasta și poporul acesta!", din cauza nelegiuirilor poporului. Și pentru acest gest și acest mesaj, Ieremia va fi arestat de către preotul supraveghetor Pașhur, care-l bate mai întâi, apoi îl ține o noapte într-un aparat de tortură, îl ține în butuci, și a doua zi profetul își deschide sufletul și-i reproșează Domnului că a ajuns un obiect de batjocură pentru toți. Și așa ajungem la cuvintele de astăzi, unde spune așa Ieremia: "Am auzit calomniile multora, groază de jur împrejur: «Învinuiți-l și-l vom învinui!». Toți prietenii mei pândesc dacă mă clatin, poate va fi sedus și vom putea să-l biruim".

Îmi spunea cineva recent despre o studentă, de aici de la noi, din Iași, o tânără care trăiește după valorile creștine: în vorbire, în îmbrăcăminte, în atitudine, în fapte, fără compromisuri morale. Și spunea cum această tânără era terorizată, practic, de colegele sale, care vroiau să o determine să cadă din această stare a ei, care vroiau să o determine să se comporte și ea cum se comportau ele: să vorbească într-un anume fel, să facă anumite lucruri, să facă anumite compromisuri. Și spunea persoana respectivă cum îndura cu multă demnitate și trăia cu multă demnitate valorile creștine.

S-ar putea ca astăzi, dacă încerci să trăiești ca un creștin autentic să fii luat în derâdere de ceilalți, să fii batjocorit de ceilalți, să fii considerat, așa, unul care nu mai este la nivelul de gândire al lumii moderne.

Al treilea gând: este important să dăm mărturie pentru Domnul. Este important să avem curajul să ne asumăm această răspundere. Iar Isus folosește astăzi două imagini extraordinare, care ne dau ideea de providență: Dumnezeu este cel care veghează peste noi și chiar dacă, pentru mărturia creștină, am putea să ne simțim incomodați de către ceilalți, trebuie să avem încredere în Domnul, pentru că noi valorăm foarte mult în ochii Domnului, suntem de mare preț, și asta contează cel mai mult. Spune Isus: "Oricine va da mărturie pentru mine înaintea oamenilor, voi da și eu mărturie pentru el înaintea Tatălui meu din ceruri". Iar această mărturie nu se referă undeva, într-un viitor, după ce noi vom muri. Nu! Dacă eu îl mărturisesc astăzi pe Isus, Isus astăzi dă mărturie despre mine în fața Tatălui. Și Tatăl din ceruri are grijă de mine, are grijă de tine, dacă tu trăiești ca un creștin autentic și te împărtășești din valorile credinței creștine.

Al patrulea, și ultimul gând, pe care aș dori să-l exprim astăzi. În cea de-a doua lectură de astăzi, apostolul Paul, în Scrisoarea către Romani, face o comparație între păcat și mântuire, între Adam și Cristos, între omenirea veche - nemântuită, aflată sub păcat și sub moarte - și noua lume, care trăiește din har, care se află sub har. Iar pentru a înțelege ce înseamnă lucrarea harului și ce înseamnă să trăiești sub har, vă citesc un text de o frumusețe deosebită. E vorba despre una din așa numitele Ode ale lui Solomon, o scriere creștină, probabil de prin secolul al II-lea, unde găsim toată puritatea și prospețimea spiritului creștin de la începuturi, unde Dumnezeu este grădinarul care intră în grădina inimii noastre și aduce acolo frumusețe, parfum și lumină. Iată textul acestei ode:

"Inima mea a fost plivită și florile ei s-au ivit.
Și apoi, din ea, a izvorât harul și inima mea a rodit pentru Domnul.
Și ape grăitoare mi-au atins buzele, de la fântâna bunătății Domnului, cu îmbelșugare.
Și am băut și m-am amețit de apele cele vii și nemuritoare.
Și amețirea nu mi-a adus neștiință, ci am părăsit trufia.
Și m-am întors către cel Înalt, Dumnezeul meu, și m-am îmbelșugat de îndurările lui.
Și am lepădat nebunia cea răspândită peste lume și am dezbrăcat-o de pe mine.
Domnul m-a înnoit cu veșmântul său și m-a purtat în lumina lui.
Și de sus mi-a dat odihna nemuririi
Și am devenit ca un pământ care înflorește și se bucură întru rodirea lui.
Și am zis: «Doamne, fericiți sunt cei sădiți în pământul tău
Și cei care locuiesc în raiul tău.
Într-adevăr, e plinătate de loc în raiul tău
Și nimic în el nu este sterp, ci totul este plin de roade.
Slavă ție, Dumnezeule, bucuria veșnică a raiului.
Aleluia. Amin»".

25 iunie 2017

Pr. Iosif Antili


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
549 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 12-a de peste an:

Anul A
22 iunie 2008 - Pr. Anton Farcaș
22 iunie 2014 - Pr. Florin-Petru Sescu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat