|
Anul A Sir 15,15-20; Ps 118; 1Cor 2,6-10; Mt 5,17-3 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Așa cum deseori am auzit, Sfânta Liturghie reprezintă întâlnirea lui Dumnezeu cu omul în acel moment misterios care deși se întâmplă în timpul concret în care trăim, se înscrie în acel acum veșnic. În Liturghie se întâlnesc elementele noastre umane, slabe, păcătoase, cu lumina, harul și gloria Celui Atotputernic. Și tocmai această confruntare a noastră cu Dumnezeu, care se întâmplă în momentul celebrării Euharistiei, ne provoacă spre a face mai mult, spre a fi mai mult, spre a ne înălța către măreția la care ne cheamă Dumnezeu punând în noi forța harului său. Vechiul și noul: separare sau legătură? Fragmentul evanghelic de astăzi, din Evanghelia după sfântul Matei, parte din predica de pe munte rostită de Mântuitorul, pare să aducă, prin modul provocator, un spirit revoluționar, progresist, care să suscite omul, să-l facă să iasă dintr-o obișnuință a lucrurilor deja așezate și să dorească altceva, să dorească mai mult. În termenii mai pe înțeles astăzi ar fi vorba de a intra într-o competiție, a concura. Se vorbește mult în zilele noastre de competitivitate nu doar în lumea sportului dar și în economie, în artă, în tehnică și în atâtea alte domenii noi care apar. Competiție și progres: acestea par să fie cuvintele de ordine în societatea post modernă în care trăim. Iar trecerea de la o etapă la alta pe calea progresului se recompensează, se premiază, pentru a stimula și mai mult pe oameni în drumul parcă de nestăpânit al dezvoltării. Tocmai pe acest teren al lumii, folosind această logică cunoscută și experimentată de noi, intervine mesajul lui Cristos pe care l-am auzit în Evanghelie: "Ați auzit că s-a spus celor din vechime....Dar eu vă spun..." (Mt 5,21-22a). Isus ne invită la un progres pe calea virtuților. Ne pune în fața unei concurențe interioare care recere un antrenament cu noi înșine. Nu este vorba aici de o cantitate, doar de a diminua răul, de a găsi soluții pentru ca răul să fie cât mai mic posibil. Dar se trece de la cantitate la calitate. Isus ne spune direct: să nu săvârșim răul, să evităm să facem răul care este de condamnat indiferent de mărimea lui. Răul este de condamnat indiferent în ce nuanță apare, cu ce frecvență e săvârșit. A cultiva viața interioară. Discursul lui Isus vrea să ne mute așadar atenția din exterior spre interior, spre interiorul vieții noastre. Ne stimulează să intrăm în laboratorul care plăsmuiește sentimentele, gândurile noastre și mișcă apoi ființa noastră spre atitudine, spre faptă, spre comportament. Într-una din zilele trecute am auzit un alt cuvânt al lui Isus în evanghelie: "Ceea ce iese din om, aceea îl face pe om impur". (Mc 7,20). Ne putem întreba pe drept: oare de ce Isus insistă atât de mult asupra interiorului nostru? Noi deseori vedem doar faptele externe și în funcție de acestea judecăm persoanele. Vedem ceea ce apare la suprafață, ce se vede cu ochiul liber. Dar dacă am merge pe firul acțiunilor văzute, înapoi spre interiorul persoanei, am constata că înainte de fapta vizibilă, măsurabilă, a fost puterea de a o săvârși, înainte de aceasta a fost voința, înainte de voință a fost gândul, intenția provocată de o anumită trăire interioară. De aici, din interior au plecat toți ceilalți pași care s-au succedat spre exterior. Prin urmare putem să ne gândim cum să îmbunătățim acțiunile faptele. Dar dacă nu ne preocupăm de o trăire interioară bună, echilibrată, nu vom realiza progresul față de trecut, dorit de Cristos. În zadar sperăm că vom putea pune în mișcare un motor defect înlocuind piesă cu piesă. Dacă nu punem mai întâi carburant pentru a produce scânteia de pornire, acesta nu va funcționa niciodată, oricât de performant ar fi motorul. La fel și în viața noastră: este nevoie să găsim cauzele interioare, care determină acțiunile noastre. Pe de altă parte îndemnul lui Isus ar putea creea senzația unui iz de înnoire de dragul înnoirii, din dorința de a pune în opoziție trecutul cu prezentul: "Ați auzit că s-a spus celor din vechime....Dar eu vă spun..." (Mt 5,21-22a). În realitate însă, Isus, deși aduce noutatea, aceasta nu anulează ce se spunea în trecut, dar confirmă ceea ce se spunea și îl face pe om mai sensibil față de sufletul și conștiința sa. Cristos introduce, am putea spune, acel acordaj fin, acel reglaj de finețe în urma căruia să vibreze sufletul, să ajungă la adevărata fericire proclamată în cadrul aceluiași discurs de pe munte. Dacă veți avea ocazia să vizitați un atelier de instrumente muzicale veți putea observa că după ce sunt fabricate, înainte de a fi livrate spre vânzare, sunt transferate în secția de reglaj. Acolo are loc acordajul fin, pentru a putea să redea sunetul specific fiecărui instrument. În mod asemănător procedează Isus în Evanghelia de astăzi cu noi: ne realizează reglajul fin. În același timp ne învață și pe noi să facem acest reglaj, așa cum un violonist învață să-și acordeze propriul instrument pentru a putea să vibreze optim și să rezoneze întreaga ființă a ascultătorilor. Nu e important doar să scoată sunete, dar să vibreze, să creeze sintonie, armonie, delectare interioară, să provoace fericire. Înțelepciunea Duhului cere deschidere din partea noastră. Pentru a putea vibra din interior, pentru a putea interpreta această simfonie a vieții noastre plină de credință este nevoie apoi de înțelepciunea care vine de la Duhul lui Dumnezeu, de înțelepciunea tainică a lui Dumnezeu despre care ne vorbește sfântul Paul în cea de-a doua lectură (cf. 1Cor 2,7). Pentru a fi beneficiarii acestei înțelepciuni este necesar să ne deschidem inima, să receptăm darul lui Dumnezeu, să privim în interiorul nostru și să ne hrănim lăcașul nostru cu ceea ce Duhul lui Dumnezeu ne inspiră. Chiar și atunci când luăm în considerație doar aspectele exterioare, faptele vizibile, fără a ține cont și a analiza ce mecanisme din interior mișcă spre săvârșirea faptelor, mai devreme sau mai târziu tot la instanța interioară se ajunge. Exteriorul nostru recere interiorul. O floare este frumoasă în exterior pentru că este hrănită din interior. Acolo, în intimitatea vieții noastre lucrează Duhul lui Dumnezeu. În tăcerea sufletului nostru se plămădesc germenii pentru atitudinile și faptele noastre. Acolo învățăm, la lumina Duhului primit în botez, că nu noi plămădim dar Duhul dă naștere în noi, se roagă în noi cu suspine negrăite (cf. Rom 8,26). Duhul creează în noi "lucruri pe care ochiul nu le-a văzut și urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit" (cf. 1Cor 2,9). Sfântul părinte Ioan Paul al II-lea vorbind într-o meditație despre misterul lui Dumnezeu Tată, mărturisea: "Din vocabularul pe care îl folosesc, am hotărât să scot cuvântul al meu. Cum m-aș putea folosi de acest cuvânt când știu că totul este al Tău?... Eu însumi sunt mai mult al Tău decât al meu. Am căpătat, așadar, conștiința că nu-mi este permis să spun al meu la ceea ce este al Tău. Nu mi-e permis să spun, să gândesc, să simt altfel. Trebuie să mă eliberez, să mă sărăcesc - să nu am nimic, să nu doresc să posed nimic" (Karol Wojtyla, Poeme și dramaturgie, Cracovia, 1981, p. 518). Astfel ceea ce ni se pare la prima vedere a fi o poruncă greu de îndeplinit, un ideal dificil de atins la care ne cheamă Cristos, este, de fapt, la lumina Duhului său, un țel spre care singuri simțim că trebuie să ne îndreptăm. Mai mult chiar, conlucrând cu Duhul lui Dumnezeu, devenim observatori plini de uimire a ceea ce Duhul său înfăptuiește în noi. De aceea a ucide, a săvârși adulter, a judeca pe alții cu răutate, reprezintă acțiuni nefericite care arată clar pierderea unei bătălii interioare a omului. Arată neatenția omului la prezența Duhului care l-ar fi putut orienta spre bine, sau l-ar fi putut opri în faza următoare să treacă de la intenție la acțiune, la faptă. Cuvântul vostru să fie așadar "da,da; nu, nu". Acest îndemn al lui Isus cu privire la modul în care ne exprimăm nu vrea să spună că trebuie să fim scurți, conciși din teama de a nu greși, din teama de a nu ne discredita în fața altora. Dar prin acest mod de a răspunde cu da și nu sugerează claritate în exprimare, lipsa de echivoc, de ambiguitate. Înseamnă a nu ne poziționa în zona căldicică, a nu deveni căldicei: "Dar, fiindcă ești căldicel, nici rece nici cald, am să te vărs din gura mea". (cf. Ap 3,16). "Da" și "nu" înseamnă a fi hotărâți, fermi și onești în vorbele noastre, lăsând imediat loc faptelor, atitudinilor ființei noastre să explice cele susținute prin ceea ce am rostit cu buzele; înseamnă apoi și a purifica vorbirea noastră de cuvinte superflui, fără rost. Înseamnă a clarifica și nu a crea confuzie. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Peste câteva zile, pe 14 februarie îi vom comemora pe sfinții Ciril și Metodiu, doi frați din secolul al IX-lea, misionari în Europa Centrală, numiți și "apostolii slavilor". Ei reprezintă un exemplu de promovare a noutății evanghelice în Biserică și în lume, oferind popoarelor slave cuvântul lui Dumnezeu și textele pentru Liturghie în limba poporului din care proveneau, lucru neobișnuit la acea vreme, când celebrările și textele sfinte erau numai în limba latină. Dar ei au înțeles tocmai mesajul lui Cristos din evanghelia de azi, acela de a transmite cuvântul lui Dumnezeu fără echivoc, pe înțelesul oamenilor dar și de a-l trăi în viața lor proprie cât mai clar, chiar dacă acest lucru i-a costat mult, din cauza multora care erau atașați mai degrabă de tradiție, de trecut decât să primească cu bucurie noutatea benefică de a înțelege direct cuvântul proclamat în limba vorbită de popor. Să ne rugăm lui Dumnezeu prin mijlocirea acestor sfinți curajoși să ne dea harul de a ne deschide sufletele pentru a primi înțelepciunea Duhului Sfânt care să ne învețe să ne acordăm mereu viața cu voința sa și să iradiem claritate și hotărâre în a face mereu binele în jurul nostru, spre marea sa glorie. Lăudat să fie Isus Cristos! 12 februarie 2017 Pr. Egidiu Condac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 6-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |