|
Anul A Is 58,7-10; Ps 111; 1Cor 2,1-5; Mt 5,13-16 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Duminica trecută am ascultat în fragmentul evanghelic cele șapte fericiri, începutul și în același timp sinteza Predicii de pe Munte care constituie esența învățăturii lui Isus. Astăzi, continuând această predică, Isus face un pas mai departe și ne prezintă descrierea unui adevărat discipol. Pentru a descrie rolul creștinului în lume, Isus se folosește de doi termeni arhicunoscuți: sarea și lumina. Ce vrea Isus să ne spună cu aceste cuvinte: Voi sunteți sarea pământului. Voi sunteți lumina lumii. În timpul lui Isus, ca și astăzi, sarea era un element de bază în alimentație însă nu era chiar așa de ușor de procurat. Solnița care astăzi nu lipsește nici de pe masa celor mai săraci, era un lux pe timpul lui Isus. Sarea rafinată se găsea numai în casele bogaților. Oamenii simpli țineau sarea brută, nerafinată, plină de impurități într-un săculeț de pânză din care scoteau câte puțin pentru a o pune în mâncare. În cele din urmă, când sarea se termina, în săculeț rămâneau numai impuritățile, resturile de pământ sau nisip care erau amestecate cu sarea scoasă din mină sau culeasă de pe țărmul mării. La aceste resturi se referă Isus când spune ca "sarea își pierde gustul". Cât despre necesitatea luminii este aproape inutil să mai vorbim. Lumina ne arată calea în întuneric, fără ea ne-am lovi unii de alții și am cădea în gropi. Dar lumina ne spune: "Acesta este drumul, urmează-l; acesta este pericolul, evită-l!". Vă închipuiți cum ar arăta lumea fără sare și fără lumină? Cu alte cuvinte, Isus ne spune că este datoria noastră de creștini să facem din lumea în care trăim un loc mai bun, un loc luminos. Cum putem realiza acest lucru? Cum putem noi, oameni simpli, fără a avea nicio putere politică sau militară, să facem lumea aceasta mai bună? În același fel în care sarea și lumina o fac. Mai întâi de toate, sarea trebuie să aibă gustul ei specific, diferit de orice alt condiment, pentru a da aromă mâncării. O sare lipsită de gust nu este folositoare pentru că nu schimbă gustul mâncării. La fel și lumina trebuie să strălucească, trebuie să fie diferită de întuneric. O lanternă cu bateriile descărcate nu este bună de nimic pentru că nu ne poate ajuta când suntem în întuneric. Deci, a fi sare a pământului și lumină a lumii înseamnă a fi diferit de lume. Dacă creștinul nu se deosebește cu nimic de necredincios atunci este ca o sare fără gust sau ca o lanternă cu bateriile descărcate sau cu becul ars. Și ceea ce îl deosebește pe creștin de necredincios nu este crucea pe care o poartă la gât sau cartea de rugăciuni din geantă, deși și acestea sunt importante pentru a ne arăta identitatea noastră de ucenici ai lui Isus. Cea mai importantă diferență între un creștin și un necredincios este felul în care trăim, felul în care ne comportăm. Isus ne spune în Evanghelia după sfântul Ioan: "După această vă vor cunoaște că sunteți ucenicii mei, dacă vă veți iubi unii pe alții." (In 13,35). Iubirea trăită, iubirea exprimată în fapte și cuvinte este semnul distinctiv prin care se poate deosebi un creștin adevărat de unul fals. Așadar, dacă vrem ca în lume sa fie mai puțin întuneric și mai puțină răutate, noi creștinii trebuie să ne împlinim misiunea de a fi sare și lumină. Mai bine este să aprinzi o lumânare decât să blestemi întunericul. Chiar și cea mai mică lumânare este de folos într-o lume a întunericului. Un om oarecare care-și dusese viața prin cârciumi și cazinouri, într-o bună zi s-a convertit și a devenit un creștin exemplar. Foștii lui tovarăși de beție îl luau în râs și încercau să-l convingă că a făcut o alegere greșită. "Ascultă, îi spuneau ei, un om rațional, așa cum ești tu, nu poate să considere adevărate toate minunile pe care le relatează Biblia. Spre exemplu, tu nu poți crede că Isus a transformat apa în vin." Omul le-a răspuns: "Nu știu sigur dacă Isus a transformat apa în vin la nunta din Cana dar știu sigur că în casa mea a transformat berea în mobilier. De când nu mai beau am reușit să-mi cumpăr un pat, o masă și un dulap." Cele mai puternice argumente în apărarea credinței noastre nu sunt discursurile răsunătoare ci evidența efectelor pozitive pe care credința le realizează în viața noastră. Despre aceasta ne vorbește și apostolul Paul în cea de a doua lectură. El le spune corintenilor: "Limbajul meu și propovăduirea evangheliei nu aveau nimic comun cu vorbele meșteșugite ale artei de a convinge; dar ele se bazau pe Duhul Sfânt și pe puterea lui Dumnezeu pentru ca temeiul credinței voastre să nu fie înțelepciunea oamenilor ci puterea lui Dumnezeu." (1Cor 2,4-5) Ce anume l-a determinat pe Paul să rostească aceste cuvinte? Paul fusese educat în tinerețe în marile școli ale Ierusalimului și devenise un rabin evreu priceput în discursuri și dezbateri publice. Folosindu-se de acest talent al său, după convertirea lui, atunci când a ajuns la Atena, a mers în Areopag și acolo a prezentat ideologia creștină în termeni filozofici pentru a-i impresiona pe ascultători. Rezultatul însă a fost dezastruos. Prezentarea sofisticată și logică a credinței nu a reușit să convingă audiența ci dimpotrivă, aceștia l-au luat în râs spunându-i: "Te vom asculta altă dată!" (Fap 17,32) Pentru Paul aceasta a fost o lecție dură dar folositoare pentru că nu a mai aplicat niciodată această tactică. În lectura a doua de azi îl auzim spunându-le corintenilor: "Când am venit la voi ca să vestesc taina lui Dumnezeu nu am venit ca unul iscusit în arta cuvântului sau a înțelepciunii." (1Cor 2,1) La Corint Paul a început să le vorbească oamenilor despre Isus Cristos răstignit și despre minunile pe care Isus, suferind și răstignit, le-a săvârșit în propria lui viață. "Eu nu am voit să cunosc printre voi altceva decât pe Isus Cristos și pe acesta răstignit." (1Cor 2,2). Rezultatul? Dacă la Atena Paul nu a avut nicio convertire, la Corint a reușit să întemeieze una dintre cele mai mari și mai puternice comunități creștine din primul veac al creștinismului. Ceea ce Paul ne învață astăzi este că mărturia personală este infinit mai eficace decât discursurile științifice. O faptă bună întoarce la credință mai mulți necredincioși decât un tratat savant de teologie. A fi sarea pământului, a fi lumina lumii înseamnă a da mărturie concretă prin viața noastră, prin faptele noastre, prin cuvintele noastre, că suntem discipoli fideli ai lui Isus Cristos. Să privim cu sinceritate în adâncul inimii noastre și să ne întrebăm dacă sarea credinței noastre mai are gust și dacă lumina credinței noastre mai arde încă. Și dacă răspunsul la această întrebare este da, atunci să facem un pas mai departe și să ne cercetăm: Oare sarea și lumina faptelor noastre bune și a cuvintelor noastre iubitoare fac lumea din jurul nostru mai bună și mai luminoasă? 5 februarie 2017 Mons. Benone Farcaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 5-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |