Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 4-a de peste an

Sof 2,3;3,12-13; Ps 145; 1Cor 1,26-31; Mt 5,1-12a

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Să presupunem că acum, când se citeau cele opt fericiri, ar fi intrat în biserică un om care nu cunoaște creștinismul, nu știe nimic de evanghelie și ar fi ascultat pentru prima dată "fericirile". Oare ce ar fi spus? "Dar ce se proclamă aici, sărăcia? Durerea? Suferința? Lacrimile?" Asta la o primă vedere. Însă, Mahatma Gandhi, părintele Indiei moderne, spunea că niciodată nu s-a proclamat pe pământ ceva mai important și mai frumos decât fericirile lui Cristos. Ba, mai mult, în Biserica Orientală, fie ortodoxă, fie greco-catolică, la fiecare Liturghie se cântă sau se recită aceste fericiri. Am putea spune că este una dintre cele mai frumoase perle, dar și pagini spirituale din întreaga Sfântă Scriptură. Într-adevăr, fericirile conțin programul ideal al oricărei vieți cu adevărat spirituale, în primul rând, și, în al doilea rând, strălucește în ele frumusețea aceluia care le-a proclamat, dar le-a și trăit el mai întâi. E vorba de Isus Cristos. Ne arată aceste fericiri o imagine a lui Dumnezeu, cum este Dumnezeu, dar și o imagine pe care ar trebuie să o aibă omul.

Preotul, dar și marele teolog, Morris Sundel, povestește următoarele: "Când aveam aproximativ 15 ani s-a întâmplat în viața mea ceva foarte important. Întâlnirea cu un prieten luteran, un ucenic mecanic, care locuia în aceeași casă în care locuiam și eu. Printre altele, el citea multă literatură, pentru că, când era mic, nu avuse voie din partea tatălui. Într-o zi, acest vecin m-a întrebat: Tu cunoști fericirile? Tu cunoști predica de pe munte? La care am răspuns că nu. Atunci - eu mai ascultasem de fapt în biserică aceste fericiri, dar mi-au intrat pe o ureche și mi-au ieșit pe cealaltă - vecinul mi-a citit predica de pe munte, începând cu fericirile, cu un accent atât de pătrunzător și atât de personal, atât de convins, încât, pur și simplu am rămas tulburat. Evanghelia a devenit pentru mine glasul cuiva, glasul unui prieten, și m-a lovit ca o mărturisire personală, care se adresa celei mai intime părți din mine".

Da, fericirile spun cam așa: Tu poți să fii fericit. Chiar tu poți. Și orice om poate fi. În acest caz, nu e ca și cum aș cumpăra o mașină sau o jucărie, dau banii și primesc lucrul dorit, ci, aici, înseamnă să te oferi pe tine însuți, să dai ceva din tine, să transformi ceva în tine. Nu e să faci ceva - sau să nu faci ceva, cum ar spune poruncile - dar înseamnă să fii ceva, să trăiești ceva. Fericirile parcă ar spune apoi: Urcă spre înalt, încearcă, zboară cât mai sus, pentru că pentru asta ai fost creat. Acest lucru îl vrea Dumnezeu pentru tine și aceasta este singura și adevărata fericire. Nici nu ai idee ce frumos este să trăiești astfel și cum te poți simți împlinit.

Marele evenimente din istorie, iată, ca și fericirile proclamate pe un munte, au avut loc pe munți. Moise primește decalogul pe Sinai. Isus ne două noua lege pe muntele fericirilor. Muntele ispitirilor este locul în care Isus devine victorios asupra celui rău și asupra ispitei. Muntele Tabor este locul unde se vede frumusețea lui Dumnezeu și i se aude și glasul. Muntele Măslinilor este locul de unde Isus pornește din nou spre cer. Muntele Calvar este muntele pe care s-a săvârșit actul nostru de mântuire. Muntele pe care Isus proclamă fericirile, așadar, nu este doar un eveniment geografic sau de decor în evanghelie.

Acest lucru îl prezintă foarte frumos sfântul Cromațiu din Aquilea, care spune următoarele: "Muntele este imaginea urcării mai presus de lumesc, de material". Și spune el mai departe: "Domnul nostru își binecuvântează discipolii pe un munte, într-un loc înalt, pe muntele fericirilor. Dacă tu vrei să primești de la Domnul binecuvântările cerești, urcă pe un munte, adică aspiră spre o viață superioară și, în mod sigur, vei merita să primești binecuvântarea dorită. Din contra, dacă vei rămâne jos, nu vei putea să primești o asemenea binecuvântare".

Ce este, ce a fost și ce este azi muntele fericirilor? Cine ajunge acolo, cu siguranță va avea o exclamație de frumusețe și de uimire. Dacă se urcă pe muntele Măslinilor se vede de acolo o panoramă excepțională asupra lacului Genezaret, asupra podișului Golan, a muntelui Arbel și a orașului Tiberias. E adevărat că împrejur totul e aspru. Sunt pietre mari, negre, de granit, scaieți, dar pe această colină, în decursul istoriei, au fost diferite biserici pentru a aminti de predica Domnului. Azi, într-o grădină superbă, cu palmieri, cu o multitudine de flori și iarbă, este o grădină paradisiacă. Iar în centru, domină ca o bijuterie sanctuarul fericirilor, o construcție în formă de octogon, ce amintește de cifra opt, cele opt fericiri; o cupolă aurită; opt vitralii, în care apare inserat textul fericirilor; diferite ornamente din marmură policromă fac ca acest sanctuar să fie unul dintre cele mai frumoase. Aici a celebrat papa Paul al VI-lea Sfânta Liturghie în luna ianuarie a anului 1964.

Cineva spunea că fericirile sunt decalogul bunului creștin. Poruncile spun ce să faci și ce să nu faci. Fericirile spun ceea ce trebuie să fii și să trăiești. Și aș vrea să facem o aplicație concretă. Poate și dumneavoastră și mulți creștini au ajuns în fața scaunului de spovadă și s-au întrebat: Dar ce să mai spun la spovadă, că păcate mari nu am, merg la biserică, mă rog, n-am furat, n-am supărat pe nimeni, chiar nu știu ce să mai spun. Ei bine, s-ar putea ca la porunci să nu avem ceva încălcări grave, dar dacă ne analizăm prin prisma fericirilor, cu siguranță vom vedea că suntem departe de idealul creștin. Am fost noi suficient de săraci în duh, am avut noi o inimă deschisă, care să poată fi atinsă de glasul și darul Domnului? Am fost noi niște căutători ai păcii? Am fost noi însetați și înfometați de dreptate totdeauna? Trăim într-o lume atât de nedreaptă, iar creștinul ar trebui să fie prin excelență omul dreptății. Nu cumva am tăcut când vecinul era nedreptățit. Îmi amintesc de o profesoară care își făcea un fel de mea culpa, spunând: Părinte, tare rău îmi pare că am fost nedreaptă cu elevii mei în clasă. Așa s-ar putea acuza și părinții, care n-au fost, poate, drepți cu copiii, făcând diferențe între ei. Poate și noi, preoții, facem diferențe câteodată între credincioși. Poate toată lumea face diferențe. Iată că n-am fost totdeauna cei mai mari căutători ai dreptății. Am fost noi niște făcători de pace sau mai degrabă semănători de vrajbă?

Ne gândim la atâția creștini, care chiar aduc pace pe pământ. Și mă gândesc acum la sfântul Ioan Paul al II-lea, care a avut atâtea intervenții pentru pace. Și ne amintim de aplanarea acelui conflict din Argentina. Apoi, papa Francisc, care s-a implicat atât de mult pentru pacea între Statele Unite și Cuba, de dată recentă, desigur. Dar noi? Într-o lume care caută mereu succesul cu orice preț, am fost eu creștinul milostiv care să aducă un dram de mângâiere celui necăjit, adică am fost cât de cât blând și milostiv cu suferința?

Fericiți cei care au un spirit sărac. Ce s-ar putea înțelege aici? Adică este omul care simte darul lui Dumnezeu. Omul bogat, sau care se încrede în bogății, riscă să-l excludă pe Dumnezeu din viața sa. Ce spune el? Eu am totul, eu pot totul, eu îmi rezolv totul singur. Nu mai am nevoie de Dumnezeu. Omul cu o inimă de sărac va simți mereu orice dar pe care îl primește. Apropo! Dumneavoastră nu ați niciodată experiența când ați oferit ceva, prețios chiar, cuiva și ați fost refuzat? N-am nevoie. Așa este și omul care fiind prea plin de el și de ale sale nu mai vede niciodată și chiar deloc darul lui Dumnezeu.

Fericiți cei care plâng. Oare Isus face aici apologia lacrimilor? Vrea el suferința? Vrea să ne vadă orișicum înlăcrimați? Da și nu. Nu e vorba de o suferință provocată, dar aici este vorba de lacrimile compătimirii și ale căinței. Ne amintim de Isus că a lăcrimat și el la mormântul lui Lazăr. Și ne mai amintim de multele lacrimi ale lui Petru, care s-a căit de păcatele și trădarea sa. Ba chiar tradiția spunea că așa de mult a plâns sfântul Petru, încât pe obrazul său au rămas niște șănțulețe. Lacrimile căinței și lacrimile compătimirii.

Iată ce povestește un preot. "Mă aflam la intrarea unei secții de poliție, transformată provizoriu în închisoare. Mai erau cu mine și alte persoane, unele venite din curiozitate, altele pentru că aveau rude. Așteptau să se deschidă ușa. Am auzit pași care se apropiau. Apoi voci, mai ales una tot mai stridentă, era o voce de femeie. Ușa s-a deschis și am văzut un spectacol care nu se va șterge niciodată din mintea mea. Venea o femeie însoțită de doi agenți și urmată de alți doi. Un polițist robust o ținea de o mână și altul de cealaltă. Avea părul zburlit, tâmpla dreaptă vânătă, cea stângă, acoperită de sânge, iar ea se zbătea furioasă pentru a scăpa din strânsoarea agenților. Atmosfera era plină de blesteme și înjurăturile ei. Își agita capul cu sălbăticie, în timp ce șase bărbați o târau pe alee. Ce puteam eu face? Într-o clipă, ocazia ar fi putut să fie pierdută pentru totdeauna. Ce să fac? Să mă rog pentru ea? Nu mai era timp. Să le dau ceva bani să o lase în pace? Nu cred că i-ar fi luat. Nici nu mă gândeam să întreb. Chiar nu mai știu. Dar un impuls neașteptat m-a făcut să înaintez repede și să o sărut pe obraz. Agenții, surprinși de gestul meu, au mai slăbit-o puțin din strânsoare. Altceva ce s-a mai întâmplat nu știu. Știu doar că femeia și-a eliberat dintr-o mișcare mâna și-a împreunat mâinile și în timp ce vântul îi flutura părul a ridicat spre cer un strigăt și a exclamat: Dumnezeul meu! Apoi a privit în jur, și-a ridicat din nou ochii spre cer. Dumnezeul meu, cine m-a sărutat? Nimeni nu m-a mai sărutat de când a murit mama. Apoi și-a ascuns fața în palme și s-a lăsat condusă ca un înger până la mașina care trebuia să o ducă, repetând: Nimeni, niciodată, nu m-a sărutat de când a murit mama. Și, mă întreb eu, zice părintele, oare ce ar trebuit făcut pentru oamenii pe care nu-i mai iubește nimeni pe fața pământului?" Răspunsul: împlinirea fericirilor.

Fericiți cei milostivi. Fericiți cei care mângâie. Fericiți cei care aduc pace în suflete, și așa mai departe. Dar, poate cel mai important rămâne enunțul ultimei fericiri: Fericiți cei persecutați din cauza dreptății, pentru că a lor este împărăția cerurilor. Este o apologie a martiriului. Noi nu căutăm martiriul de bună voie niciodată și nici nu e bine să-l cauți, dar dacă vine ce faci în fața lui? Și avem două atitudini. Au fost în istoria noastră recentă foarte mulți lași, turnători, trădători, persecutori, dar am avut și martiri: fericitul Anton Durcovici, Preasfințitul Ioan Ploscaru, pe care l-am cunoscut foarte bine; oameni care în fața judecății au rămas de partea lui Isus, au rămas de partea adevărului.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Iată, așadar, în fața acestor fericiri enunțate astăzi, în duminica a 4-a, ne întrebăm: Care este nivelul meu spiritual? Reperele rămân fericirile. Baremurile rămân fericirile pe care Isus le-a trăit și le-a proclamat. Isus a fost primul om blând, a fost primul care a mângâiat, Isus a fost primul sărac, Isus a fost primul persecutat, pentru că el a trăit toate aceste fericiri. Dacă vrem să fim ca și Isus, nu avem decât să trăim, să înțelegem și să urmăm fericirile.

Lăudat să fie Isus Cristos!

29 ianuarie 2017

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
571 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 4-a de peste an:

Anul A
3 februarie 2008 - Pr. Alois Fechet
30 ianuarie 2011 - Pr. Lucian Farcaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat