|
Anul A Is 8,23b-9,3; Ps 26; 1Cor 11,10-13.17; Mt 4,12-23 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Am început această Sfântă Liturghie cu invitația de a ne îndrepta cu toții către Domnul în cânt și să recunoaștem în lumea în care noi trăim strălucirea și măreția prezenței sale. Aceasta este o dorință și căutarea omului. Ne-a descoperit prezența lui Dumnezeu în lume, în univers, în viața fiecărei creaturi. O lume fără Dumnezeu este lipsită de adevărată strălucire și de adevărată măreție. Aici, în lăcașul său, adunați în jurul sfântului altar, dorim să descoperim puterea și frumusețea Dumnezeului nostru. Puterea lui este cea care îndreaptă viața omului spre împărăția sa, eliberând-o de legătura morții și de întunericul păcatului, iar frumusețea reprezintă experiența noii vieți trăită în Dumnezeu. Omul din toate timpurile este în căutarea unei adevărate, unei autentice străluciri, care să se opună și să denunțe toate acele străluciri și lumini false, de moment, care sunt caracteristici doar ale lumii acesteia și ale acelora care nu sunt fii ai luminii, ci sclavi ai lumii și ai intereselor meschine din ea. Omul nu se mulțumește cu ceea ce nu este adevărat, cu ceea ce nu este autentic, nu se poate mulțumi cu ceea ce nu este pătruns de prezența lui Dumnezeu. "Ne-ai creat pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până nu se va odihni în tine", spune sfântul Augustin. De cealaltă parte, descoperind și recunoscând măreția lui Dumnezeu în lume și în istorie, omul își găsește și își cunoaște și locul, un loc care nu este doar o cucerire a sa, o cucerire personală în vederea realizării vieții sale, după criterii proprii și în baza mentalităților și caracteristicilor timpului, ci o dulce împlinire în cel care este puterea, lumina și mântuirea mea, așa cum am cântat împreună în psalm. Strânși aici, în jurul altarului, întâlnindu-ne cu el în ascultarea cuvântului și în celebrarea jertfei, suntem chemați să fim părtași de puterea dumnezeirii, pe care de multe ori omul o simte prea departe de el, de viața sa, de realitățile cu care el se confruntă zilnic, boli, lipsuri, greutăți, neajunsuri, suferință, singurătate și bătrânețe. Dumnezeu nu este departe, el nu este străin de om și de situațiile sale. El face ca jertfa unică și mântuitoare să nu rămână doar un eveniment uitat în negura vremurilor, să nu fie doar o celebrare care se repetă zi de zi sau duminică de duminică, ci să fie pentru toți cei care cred în el un izvor de fericire și de siguranță. Cât de frumos este când duminică de duminică, cei care sunt singuri sau suferinzi, bolnavi sau în vârstă, în această oră petrecută pe calea undelor, împreună cu cei care se adună aici în biserică, devin destinatari ai fericirii și frumuseții darului divin făcut omenirii prin jertfa Fiului său. Tocmai de aceea, la rugăciunea de la colectă din această duminică, Biserica se roagă și invocă de la bunul Dumnezeu darul de a face ca ceea se celebrează aici pe altar să continue prin binele pe care suntem chemați să-l trăim în viață. "Doamne, călăuzește viața noastră după voința ta, pentru ca prin Fiul tău iubit să fim tot mai bogați în fapte bune". Cât de nemulțumit este omul de astăzi când simte și își trăiește drama distanței între ceea ce se celebrează aici și viața sa de fiecare zi. Este ruga prin care se invocă în fiecare zi ajutorul lui Dumnezeu de a nu trăi viața departe de el. Această experiență au dorit să o facă atât de mult și evreii Vechiului Legământ. De aceea, în nenumărate rânduri, ei înalță către bunul Dumnezeu rugăciunea lor, așteptând manifestarea puterii și măreției sale în momentele de restriște și de nesiguranță. Isaia, în prima lectură de astăzi, prezintă minunata experiență a poporului din ținuturile păgâne, care cuprinse de întuneric și de umbra morții, ocară a neamurilor, se vor bucura de gloria și de măreția care vin de sus, dar al lui Dumnezeu. "Poporul care umbla în întuneric a văzut o lumină mare. Pentru cei care locuiau în ținutul umbrei morții, a strălucit o lumină". Acolo unde se află Dumnezeu, întunericul lasă loc luminii. Lumina este întotdeauna în căutarea întunericului pentru a oferi speranță, frumusețe și măreție. Când i se permite luminii să pătrundă în existența omului, în inima sa, în comunitate, în inima comunității, începe să-și facă loc adevărata viață, pătrunsă de bucurie. Mai mult, ne spune Isaia, că puterea luminii înlătură orice fel de jug și orice robie. Lumina oferă mântuire. În lectura a doua, Paul ne introduce în misterul vieții primei comunități creștine, care și ea era cuprinsă în diferite forme de întuneric și de umbra morții. Aceste întuneric și umbra morții sunt vizibile mai ales în diviziunile prezente în sânul comunității din Corint. Aici se simte mai puțin prezent spiritul lui Dumnezeu și mai mult prezent spiritul lumii, al diviziunii, al puterii, al dominării și al interesului. Paul invită la o reînnoire a iubirii și a unității dintre membri. El însuși îi numește într-un mod afectuos "frați". Iubirea este cea care distruge diviziunile. Lumina, când pătrunde în întuneric, dorește să lumineze fiecare ungher, pentru ca fiecare trăire a omului și a comunității să fie reînnoite și așezate pe bazele cuvântului divin și ale crucii lui Cristos, care salvează tot ceea ce era pierdut și devine izvor de viață adevărată. În felul acesta, comunitatea își recunoaște din nou adevărata sa natură. Este și aparține lui Cristos. El este piatra din capul unghiului, care oferă stabilitate, oferă siguranță. Suntem în timpul perioadei de rugăciune pentru unitate în credință. Strigătul lui Paul are menirea de a ajunge la toți cei care încă trăiesc experiența diviziunii: o vedem în familie, o găsim în societate, în lume și chiar în Biserică. Omul, creștinul, oricine ar fi el, nu aparține unei figuri sau unei entități omenești. O asemenea privire aruncată asupra omului și asupra vieții sale ar fi marcată de lipsă de profunzime în înțelegerea și trăirea mesajului evangheliei. Și cât de departe nu suntem noi de înțelegerea în profunzime a evangheliei, dacă între noi, oricine am fi și orice statut am avea, încă promovăm discordie și diviziune. Cristos și jertfa sa pe cruce ne-a câștigat pe toți și nu dorește să ne lăsăm câștigați încă odată de orgolii, de mândrii, care nu sunt decât cauză a diviziunii. Cât de superficiali suntem noi, creștinii, în trăirea credinței, dacă nu suntem capabili să ajungem la misterul care ne unește și ne obligă. Iată sensul unei adevărate și autentice participări la Sfânta Euharistie. Ea vrea să înlăture din viața omului superficialitatea și unește omenirea în același mister. Acesta este modul special al lui Dumnezeu, de a instrui și de a sădi în inimile oamenilor unitatea: o mai mare apropiere de el. "Primind euharistia devenim ceea ce suntem", spune sfântul Augustin. O unire cu Cristos dă naștere unei adevărate apropieri de frați. Evanghelia din această duminică ni-l prezintă pe Cristos preocupat să ducă lumina acolo unde este întuneric. El lasă Nazaretul, localitatea sa natală, o comunitate mică și izolată, între coline, care era condusă după normele de viață rabinică, pentru a se stabili la Cafarnaum, Galilee a neamurilor, un oraș care se potrivește misiunii Mântuitorului de a fi lumină a lumii. Aici, în viața acestor oameni care se află la periferia credinței, Cristos dorește să-și înceapă misiunea sa de a risipi întunericul și umbra morții din lume. Istoricul acestui oraș ne spune că atunci când lumea se închide prezenței lui Dumnezeu, atunci când este negată credința și când se instaurează indiferența, își fac loc întunericul și moartea. Oamenii încep să trăiască în suferință și lipsuri, în resemnare și fără speranță, oprimați de ceea ce nu este specific vieții lor de fii ai lui Dumnezeu. Cristos, prin opera sa de mântuire dorește tocmai să resădească speranță. El nu face discursuri moralizatoare, nu amenință și nu dojenește, ci anunță că a sosit timpul lui Dumnezeu. De multe ori omul este prea obișnuit să se caute doar pe sine și căile care stau în puterile sale, chiar și atunci când este vorba de mântuirea și salvarea sa. De multe ori, el asociază mântuirea cu convertirea, de aceea se vede pe sine tot mai mult protagonist în acest demers. Cristos îl invită cu simplitate la convertire, la a observa că a venit timpul lui Dumnezeu, care invită la o altfel de privire asupra vieții, asupra oamenilor și asupra lui Dumnezeu. În acest loc și în acest popor, atât de umilit în decursul timpului, Cristos anunță eliberarea, o eliberare nu de vreun jug al puterii și al dominațiilor omenești, ci de puterea și de jugul întunericului. Cristos nu se mulțumește cu o eliberare superficială, de mici situații, suferințe, de mici dureri, boli sau păcate. El intră în adâncul misterului vieții omului, el nu se lasă condus în misiunea sa doar de nevoile trecătoare din viața omului, el vrea să pătrundă în nevoile fundamentale, nevoia de Dumnezeu, să devină pentru om lumină care luminează în întuneric. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cristos nu rămâne niciodată la discursuri teoretice, fără să ajungă imediat la fapte, care să realizeze planul și misiunea sa. De aceea, în evanghelie el se îndreaptă spre cei care vor deveni primele roade ale mesajului său, ucenicii care vor fi primii, care sunt chemați să înțeleagă ce înseamnă convertirea: deschiderea vieții lui Dumnezeu. O fac de îndată, fără să analizeze, fără să-și pună întrebări. Acest lucru scoate în evidență setea care se găsește în adâncul inimii omului, setea de Dumnezeu, de a-l urma pe trimisul său. În simplitatea vieții cotidiene, apostolii pun bazele unei comunități răspunzând chemării Mântuitorului de a-l urma. Invitația sa este ca ei să devină pescari de oameni. Misiunea pescarului este aceea de a pescui și de a câștiga propria hrană prin munca sa. Un pescar prinde peștele pentru a-l ucide. A pescui un om înseamnă a-l scoate din abisul întunericului și al morții și a-i dărui viață, a-i dărui lumină. Acesta este caracterul misiunii Fiului lui Dumnezeu și al tuturor acelora care doresc să-l urmeze pe el. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, A răspunde chemării lui Cristos și a-l urma înseamnă abandonarea întunericului și a lăsa ca viața noastră să primească împlinire de la el, care este calea, adevărul și viața. Urmându-l pe cel care iubește și se jertfește din iubire, se devine una cu el. Sfântul Paul, adresându-se filipenilor le scrie: "Pe el vreau să-l cunosc, așa cum eu am fost cucerit de el". Iar într-o altă scrisoare, răspunde: "Nu mai sunt eu cel care trăiesc, ci este Cristos care trăiește în mine". Ajută-ne, Doamne, să lăsăm ca întunericul vieții noastre să fie pătruns de lumina ta și să devină o călăuză și speranță sigură, ca fiecare suflet care se găsește în întuneric să poată vedea și să se lase cuprins de lumina vieții întru tine, acum și pururea și în vecii vecilor. Lăudat să fie Isus Cristos! 22 ianuarie 2017 Pr. Iosif Iacob [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |