|
Anul A Is 49,3.5-6; Ps 39; 1Cor 1,1-3; In 1,29-34 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cu această duminică ne întoarcem la timpul obișnuit, adică timpul în care suntem chemați să experimentăm prezența lui Dumnezeu și să-l mărturisim în ritmul cotidian al existenței noastre. Ne îndreptăm din nou astăzi spre Ioan Botezătorul, "martor" credibil al prezenței lui Mesia în mijlocul poporului său. Ioan face astăzi un rezumat a ceea ce se va dezvolta în duminicile următoare. Odată cu botezul în râul Iordan, Isus începe viața publică. Îl vom auzi în duminicile următoare predicând, învățând poporul, spunând pilde, făcând minuni, iertând, mângâind și încurajând. Îl vom vedea cu ochii minții cum alege doisprezece ucenici și cum îi instruiește. Îl vom întâlni în rugăciune și în efortul de a-i recupera pe oameni. Vom urmări ușor ușor cum este respins, acuzat, neînțeles, prins, condamnat, batjocorit și dat la moarte; apoi vom auzi cum este înmormântat și cum va învia a treia zi biruitor. Ei bine, rezumând toate acestea, Botezătorul spune în câteva cuvinte cine este Isus: mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii. Imediat ne relatează Evanghelia după Ioan mai departe, doi ucenici ai lui Ioan Botezătorul, Ioan și Andrei, au plecat după Isus. Ei au înțeles. Pentru noi expresia "mielul lui Dumnezeu" este mai greu de înțeles. Dar pentru ascultătorii iudei, aluzia la "miel" era clară. În templul din Ierusalim, în fiecare zi, se jertfea un miel pentru curățirea de păcate a poporului (Lev 14,12 21; Num 28,1 8; cf. Evr 10,5 7). Cu sângele unui miel fără meteahnă, înjunghiat primăvara când viața se pornește din nou după iarnă, se însemna ușa casei, în amintirea "eliberării" de sub robia egipteană (Ex 12,1 36). Se aștepta astfel o eliberare prin Acela care avea să vină să se ofere ca jertfă. Urmându-l pe Ieremia, profeții comparaseră Israelul în exil cu acest "miel nevinovat care este dus la tăiere și care nu deschide gura" (Is 53,7, Ier 11,19). Este profeția din Isaia (53) care îl prezintă pe Mesia, slujitorul lui Dumnezeu, care suferă: "Când a fost chinuit și asuprit, n-a deschis gura deloc, ca un miel pe care-l duci la măcelărie... După ce își va da viața ca jertfă pentru păcat... lucrarea Domnului va propăși în mâinile lui... Va pune pe mulți oameni într-o stare după voia lui Dumnezeu și va lua asupra lui povara nelegiuirilor lor" (Is 53,7 și urm.). În plus, în cuvintele lui Ioan Botezătorul avem împlinirea răspunsului dat de Abraham lui Isaac la întrebarea pe care acesta din urmă a pus o cu multe sute de ani înainte pe muntele Moria. Iată textul din Cartea Genezei: "Atunci Isaac, vorbind cu tatăl său Abraham, a zis: «Tată!» «Ce este, fiule? », i-a răspuns el. Isaac a zis din nou: «Iată focul și lemnele; dar unde este mielul pentru jertfă?» «Fiule, a răspuns Abraham, Dumnezeu însuși va avea grijă de mielul jertfă»" (Gen 22,7-8). Ioan ne spune că Isus este mielul pentru jertfă. Acum putem observa cât de multe afirmații sunt cuprinse în cuvintele lui Ioan Botezătorul despre mielul lui Dumnezeu: a) Până acum necunoscutul, Isus din Nazaret este Mesia. b) Ca adevăratul Mesia, el trebuie să moară ca jertfă pentru păcatele lumii. Cuvintele lui Ioan Botezătorul sunt deci și profeție a patimii. Este ca un rezumat a ceea ce va fi. Cine este Isus? Mielul lui Dumnezeu, care ia asupra sa păcatele lumii - răspunde Ioan Botezătorul. Prezentându-l așa, Botezătorul vede deja crucea. La orizont astăzi se vede Golgota... De altfel același evanghelist ne spune că Isus a murit pe cruce în timp ce se jertfeau miei în templu. Al doilea lucru pe care îl spune despre Isus este că îl prezintă ca Fiul lui Dumnezeu. Isus nu este doar un om mare, un mare profet, unul care a marcat istoria, el este Fiul lui Dumnezeu, acela care a venit să ne descopere cine este Dumnezeu. Dar ceea ce surprinde cel mai mult în evanghelia de astăzi este o altă expresie. De două ori Ioan Botezătorul spune cu privire la Isus: "Eu nu-l cunoșteam..." Cum adică nu-l cunoștea? Nu a tresăltat el în sânul Elisabetei când a venit Maica Domnului? Nu era el verișorul lui Isus? Nu i-a pregătit el calea? Atunci de ce spune că nu-l cunoștea? Acum îl cunoaște altfel. El dă mărturie. Povestește experiența sa de credință... El nu poate uita că văzut cerurile deschise, că a coborât Duhul, că s-a auzit glasul Tatălui... Ioan evanghelistul îl prezintă pe Botezătorul nu ca pe un profet care cheamă poporul la convertire, dar mai degrabă ca pe acela care a făcut o experiență nouă, imprevizibilă pentru el însuși: l-a întâlnit pe Dumnezeu. Și iată că se deschide pentru el o lume nouă, un nou orizont, o nouă înțelegere a misterului lui Dumnezeu cu totul neașteptat. Credea că știe, cunoaște. Întreaga sa viață și-a consumat o în jurul așteptării, a pregătiri, a întâlnirii. Și acum este dispus să admită că există un înainte pe care Nazarineanul îl știe iar el nu. "Am văzut", spune Ioan. L-a văzut pe Isus venind spre el. L-a văzut pe Dumnezeul care s-a lăsat întâlnit, prezent, aproape de noi, vecin cu noi; un Dumnezeu care devine copil, care răstoarnă așteptările noastre, care umple staulele noastre; un Dumnezeu care ia inițiativa, care micșorează distanțele. Aștepta un Dumnezeu judecător puternic. Spunea că "securea a fost înfiptă la rădăcina pomilor... și acela care are lopata în mână își va curăța aria și-și va strânge grâul în grânar, dar pleava o va arde într-un foc care nu se va stinge". Acum vede un Dumnezeu care mântuiește, venind spre el, e mielul. Începe în el un nou mod de a "vedea": "vederea credinciosului". "Eu nu-l cunoșteam"...: atâta timp cât era închis în concepția sa despre Dumnezeu nu-l putea vedea pe Dumnezeu în Isus care stă cu păcătoșii și se amestecă cu ei. Acum Ioan vede și mărturisește că l-a descoperit pe Isus, Fiul unui Dumnezeu, care este Tată. Nu este Mesia răzbunător, dar mielul care ia, șterge, elimină păcatul lumii care ne a îndepărtat mult de Dumnezeu. "Nu-l cunoșteam..." Noi, care pretindem uneori că îl cunoaștem pe Isus, de fapt, nu vom sfârși niciodată să-l descoperim. Trebuie să ne facem cu totul mici, cu totul dezlipiți de ceea ce ne leagă, cu totul deschiși revelației. Este experiența pe care a făcut o scriitorul și ziaristul francez Andre Frossard, autorul celebrei cărți intitulată Dumnezeu există. Eu l-am întâlnit. Ateu prin tradiție de familie - tatăl său fusese secretarul Partidului Socialist Francez, fără să fi avut nici cea mai mică preocupare în viață pentru religie, Frossard, într-o zi, e surprins de ploaie pe stradă. Pentru a se adăposti, se retrage în capela unei mănăstiri. Maicile făceau adorație. Frossard nu știa nici ce este o capelă, nici ce este Euharistia. În momentul când a privit ostia de pe altar, expusă adorației, a văzut o lumină orbitoare. A durat numai o clipă, dar i s a părut o veșnicie. În acea lumină i s-a descoperit Dumnezeu și i-au fost descoperite pe loc toate adevărurile credinței catolice. Acum îl cunoștea... Un alt exemplu. Un tânăr care prin anii '60 a înființat o mare asociație pentru studenți. Mai mergea la biserică, mai cânta... Pe timpul când era student a stat în cameră cu un ateu. De-abia aștepta momentul să-i dea câteva argumente. După un an, într-o zi colegul i-a zis: "Edd, tu crezi în Dumnezeu?" "«Ce vorbă-i asta?» i-am răspuns, relatează tânărul. Bineînțeles, cred. Apoi mi-a spus niște cuvinte la care nu mă așteptam. «Te-am întrebat, pentru că eu nu cred, dar nu văd nicio diferență între mine și tine. De un an stăm împreună, vorbim la fel, râdem la aceleași bancuri, ne comportăm la fel, mergem la aceleași crâșme. Care-i diferența?» Ceea ce mi-a spus colegul meu m-a răvășit, m-a zguduit. Cuvintele lui au constituit punctul de convertire... Credeam până atunci că-l cunosc, că sunt creștin. Nu eram". Nu-l cunoaștem pe Isus atâta timp cât rămânem, cu privire la el, numai la ceea ce este uman. Nu-l cunoaștem dacă venim din când în când la Biserică. Nici dacă venim și apoi plecăm și suntem aceeași oameni vechi..., cu aceleași apucături, cu scandaluri, cu înjurături și vorbe murdare... Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Astăzi se întâlnesc doi tineri, Ioan și Isus. Începe o lume nouă. O lume a iubirii, o nouă cunoaștere. Azi, primind mărturia lui Ioan Botezătorul, suntem noi cei chemați să vedem, să cunoaștem și să mărturisim chipul nou al lui Dumnezeu care iubește și atinge viața noastră pentru a locui în ea. Stă timpul în fața noastră. Nu suntem pe linia de sosire. Putem să-l cunoaștem... Avem multe de cunoscut... Amin. 15 ianuarie 2017 Pr. Cornel Cadar [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |