|
Anul A Fap 10,34a.37-43; Ps 117; Col 3,1-4 (1Cor 5,6b-8); In 20,1-9 Cristos a înviat! Dacă Isus nu a înviat din morți, zadarnică este credința noastră Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Am trăit zilele acestea evenimentele fundamentale ale credinței noastre: Joia Sfântă, Vinerea Sfântă și astăzi, iată, Învierea Domnului. Astăzi este Duminica Paștelui, duminica prin excelență, ziua dintâi a oricărui creștin. Misterul pe care îl celebrăm astăzi este cel mai mare mister al credinței noastre, este taina care dă sens întregii noastre vieți. Pentru a înțelege semnificația Paștelui, să ne îndreptăm mai întâi atenția spre Paștele ebraic. Ce însemna pentru evrei comemorarea Paștelui? Conștienți de drama sclaviei trăită în Egipt, evreii celebrau în fiecare an măreața intervenție eliberatoare a lui Iahve. Dar, mai mult decât amintirea unui fapt trecut, Paștele era pentru ei sărbătoarea unor fapte viitoare: eliberarea săvârșită de Dumnezeu prin Moise era garanția unei alte eliberări, o eliberarea definitivă, pe care tot Dumnezeu o va săvârși, dar printr-un alt Moise, care este Mesia. Celebrăm, așadar, astăzi, plinătatea Paștelui, a eliberării, a trecerii definitive de la moarte la viață, de la păcat la viața cea nouă a harului, înfăptuită de Isus Cristos. Paștele evreiesc era și este și astăzi o sărbătoare a familiei. Toți membrii familiei se adunau, iar copilul cel mai mic îi întreba pe părinții săi ce se petrece, care este semnificația sărbătorii. Era o poruncă a Domnului, descrisă în Cartea Exodului. Tatăl familiei trebuia să povestească, răspunzând la întrebarea mezinului casei, cum a fost scos Israel din Egipt prin puterea lui Dumnezeu. Așadar, nu era o sărbătoare a fastului, ci o sărbătoare a familiei. Cel mai bun lucru pe care îl puteți face de Paști este să vă adunați în jurul mesei cu copiii dumneavoastră și să discutați cu ei. Și, de ce nu, să le povestiți despre izbăvirea pe care ne-a adus-o Dumnezeu. Haideți să scoatem astăzi din priză laptopuri, computere, televizoare. Să stăm în jurul mesei și să povestim. În acea zi a Paștelui, evreul era obligat să spună toată povestea copilului său. Să stăm, așadar, în jurul mesei cu familia. Să stăm în tihnă în familie și să dialogăm. Să vorbim împreună. Să povestim. Să fim o inimă și un suflet. Paștele este și ziua unei noi creații. Aseară am ascultat prima lectură luată din Cartea Genezei. La Paști, în dimineața primei zile a săptămânii, Dumnezeu a spus din nou "Să fie lumină!". Mai înainte, veniseră noaptea de pe muntele Măslinilor eclipsa solară a pătimirii și morții lui Isus și noaptea mormântului. Dar acum este din nou prima zi, creația reîncepe, complet nouă. "Să fie lumină!" spune Dumnezeu. Și a fost lumină, adică Isus a înviat din mormânt. "Moartea și viața s-au înfruntat în mod minunat", am citit în secvența Liturghiei. Diavolul a fost învins de Dumnezeu și în cer și pe pământ. În cer a fost învins înainte de creație, când sclipitorul înger Lucifer, împreună cu a treia parte dintre îngeri, s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu. Drept pedeapsă, el a fost alungat și, din înger al luminii, a devenit un înger al întunericului. Din Lucifer, purtător de lumină, a devenit diavolul, instigatorul, dușmanul. Pe pământ a fost învins la Golgota, când Isus, părăsit de oameni și, aparent, și de Dumnezeu, l-a învins prin cruce. Mormântul sigilat, gărzile imperiale, complotul preoților corupți, trădarea lui Iuda nu l-au putut ține în mormânt. El a înviat! În timpul procesului lui Adam și Eva din Eden, Dumnezeu face o promisiune care s-a împlinit la cruce: "Vrăjmășie voi pune între tine și femeie, între sămânța ta și sămânța ei. Aceasta îți va zdrobi capul și tu îi vei zdrobi călcâiul". Mântuitorul a zdrobit capul Diavolului la cruce și în felul acesta a înfrânt păcatul și moartea. Căci Dumnezeu este iubire, Diavolul este ură. Cum anume l-a învins Mântuitorul pe cel rău. Ce metodă a folosit? Emeritul papă Benedict al XVI-lea descrie tactica pe care a folosit-o Domnul: "E o taină a lui Dumnezeu faptul că el nu vine în lume ca unul care își face dreptate cu pumnul, care instaurează dreptatea prin putere. El a coborât între noi pentru a suferi pentru noi și cu noi. Noi nu vom putea înțelege niciodată pe deplin acest mister. Dumnezeu nu reacționează pur și simplu cu forța, puterea sa este aceea a împărtășirii iubirii și a suferinței, iar chipul adevăratului Dumnezeu se arată tocmai în suferință. Dumnezeu poartă împreună cu noi nedreptatea lumii în suferință, în așa fel încât noi să-l știm pe Dumnezeu cel mai aproape de noi în orele de întuneric. Dumnezeu devine mic pentru ca noi să-l putem înțelege. El vine precum cineva care ne atinge inima". În filmul Misiunea, Robert de Niro, după ce a comis o crimă, se izolează, nu mai vrea să vorbească cu nimeni, refuză chiar și hrana. Un preot se apropie de el și îi spune că nu rezolvă nimic cu această atitudine, însă este ocazie pentru a-și schimba viața, pentru a porni pe un alt drum. Ascultând de el, pornește spre un ținut locuit de băștinași, care, când îl văd, știind câte crime comisese în satul lor, pun mâna pe sabie ca să-l ucidă. Filmul ajunge aici la un punct cu o încărcătură deosebită. Omul cu sabia în mână, deși era păgân, renunță să-l omoare, căci oricum, conștientizează el, nu ar fi rezolvat nimic, ei nu ar fi înviat din morți. În acele moment, Robert de Niro se convertește, își schimbă total viața, la invitația unui preot. La invitația femeilor, Petru aleargă spre mormânt și viața i s-a schimbat total. Este posibil ca o piatră mare să fie rostogolită și asupra vieților noastre. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, O piatră mare, care ne ține închiși, izolați, care nu ne permite să vedem mai departe, să ne facem planuri și speranțe pentru viitor. Piatra rostogolită la mormântul lui Isus este un simbol al pietrelor care se rostogolesc adesea asupra noastră, care ne aruncă în abisul descurajării, al tristeții, fără speranțe și idealuri de la viață. Piatra este incapacitatea de a avea sentimente profunde și intense, care să ne descopere adevărata frumusețe a vieții. Piatra este frica de propria vulnerabilitate, astfel încât ajungem să ne închidem în noi înșine și să ne închidem bucuriei de a comunica și a împărtăși chiar și necazurile noastre cu cei de lângă noi. Piatra este frica noastră de viitor. Piatra este golul pe care ni-l provoacă faptul că nu am descoperit încă un sens pentru viață și ne târâim mereu, amăgindu-ne mereu cu lucruri superficiale. Piatra este durerea pe care ne-a provocat-o moartea unei persoane dragi, care nu mai este lângă noi, lăsând un gol imens în inima noastră. Piatra este răceala și singurătatea pe care o resimțim atunci când nu mai avem lângă noi o persoană cu care să vorbim și să împărtășim durerile și problemele noastre. Piatra este crucea suferinței pe care o poartă mulți oameni astăzi și care îi ține imobilizați în casă sau într-un pat de spital. Piatra este teama de moarte, de ceea ce ne așteaptă, de ceea ce va să vină. Câte din aceste pietre nu sunt adesea rostogolite și asupra vieților noastre. Iată de ce sărbătoarea Învierii Domnului reprezintă, înainte de toate, o invitație puternică de a merge spre mormântul gol, dar nu de a merge oricum, ci așa cum au făcut Maria Magdalena și apostolii în evanghelie, de a alerga cât ne țin picioarele credinței noastre. Dacă vom merge agale, dacă vom merge fără nicio speranță, fără nicio perspectivă, e posibil să nu vedem nimic. Trebuie să alergăm! "Noaptea problemelor noastre", ne spune papa Francisc, "trebuie să fie luminată cu lumina celui Înviat". "Mai mult", spune el, "e necesar să evanghelizăm problemele noastre". Ce înseamnă acest lucru? Să ascultăm cuvântul îngerului. "Domnul nu este aici, a înviat". Nu problemele constituie viața noastră, ci Cristos este în centru. El este bucuria noastră cea mai mare, este mereu alături de noi și nu ne va dezamăgi niciodată. Cum ar mai trebui să trăim noi Paștele. Se povestește că odată un maestru a arătat discipolilor săi un trandafir și le-a cerut să spună ceva despre el. Unul dintre discipoli a făcut atunci un discurs filozofic despre această floare. Un altul a compus o poezie despre trandafir. Iar un altul a compus chiar un cântec despre aceeași plantă. Dar discipolul pe care îl iubea maestrul s-a apropiat de floare, a privit-o și a început să zâmbească fără să spună nimic. Apoi a închis ochii și a continuat să privească spre floare. "El este singurul care a văzut trandafirul", a spus atunci maestrul. O astfel de vedere, de simț al credinței, ni se cere și nouă astăzi. În fața mormântului gol nu-ți rămâne altceva decât să privești, să admiri și să te minunezi. Să plângi de bucurie pentru tot ce a făcut Dumnezeu din iubire față de tine, să plângi de bucurie pentru că totul s-a schimbat odată cu Învierea Domnului. Absolut totul. Cristos a înviat 16 aprilie 2017 Pr. Cristian Bîrnat [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Învierea Domnului (Pastele): Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |