Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica Floriilor

Is 50,4-7; Ps 21,8-9.17-18a.19-20.23-24; Fil 2,6-11; Mt 27,11-54

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem în Duminica Floriilor și cu această zi începe Săptămâna Mare. Este o săptămână mare deoarece în aceste zile celebrăm marea lucrare a lui Dumnezeu în folosul oamenilor, și anume moartea Fiului său pe cruce pentru mântuirea noastră.

Există un fir roșu în cele trei lecturi biblice pe care le-am ascultat astăzi. În toate este vorba de un personaj care are de înfruntat un destin de suferință și de moarte. Haideți să considerăm mesajul fiecărei lecturi în parte.

Prima lectură, din Cartea profetului Isaia contemplă figura unui om supus suferinței. Profetul îl numește pe acesta ebbed Adonai, adică "slujitorul Domnului", de altfel un titlu de onoare în Vechiul Testament. Noi, creștinii, vedem în acest personaj suferind din prima lectură o prefigurare a lui Mesia. Dar să privim cum este tratat slujitorul Domnului. Este lovit peste spate, este supus la violență și la torturi, i se smulge barba și este înconjurat cu dispreț, fiind insultat și scuipat. De ce oare slujitorul Domnului este tratat astfel? Ce anume este în mintea celor care îl tratează în acest mod? Ce sens poate avea destinul său de suferință?

Aceeași perspectivă se regăsește în lectura a doua, unde sfântul Paul, în Scrisoarea către Filipeni, observă cum Isus Cristos, prin întrupare și suferință, acceptă o specie de degradare progresivă. De la Dumnezeu coboară la nivelul omului, făcându-se om, apoi coboară mai jos, devenind ca un sclav și suferind o moarte rezervată sclavilor, moartea pe cruce. Oare putea Isus să coboare mai jos de atât? Ne întrebăm din nou, de ce a permis Tatăl ceresc ca Fiul său să fie tratat în acest mod?

Evanghelia de astăzi ne propune tema pătimirii și a morții lui Isus pe cruce și se situează exact în perspectiva primei lecturi și a celei de-a doua lecturi. Mântuirea nu se realizează pe căi glorioase, ci, mântuirea trece prin Via Dolorosa. Mântuirea vine prin suferință și moarte. Ca în prima lectură de astăzi, Isus, slujitorul Domnului, își trăiește ultimele ore ale vieții într-un crescendo al umilirii și al suferinței. Și mă întreb iarăși: de ce această ură împotriva lui Cristos? De ce această suferință? De ce această umilire? De ce această moarte?

Răspunsul, iubiți frați, se află în mintea și în inima vechii lumi nemântuite, care s-a opus noutății aduse de Cristos. Forțele răului, puterea întunericului s-a dezlănțuit cu toată tăria într-un război total pentru a anihila lucrarea lui Cristos în lume. Iar aceasta este maniera de lucru a lumii vechi nemântuite de ieri și de azi. Acestea sunt metodele: disprețul, violența, insultele și moartea.

Iubiți frați în Cristos, în minunata sa înțelepciune și cu nemărginita sa putere, Dumnezeu a făcut din sacrificiul lui Isus pe Calvar jertfa unică și desăvârșită prin care vrea să împace lumea cu sine. De aceea, sângele prețios al lui Isus devine prețul mântuirii noastre, cum ne spune și apostolul Petru: "Am fost răscumpărați cu sângele prețios al lui Cristos". Lumea veche, nemântuită, s-a implicat cu toate forțele ca Isus să fie condamnat la o moarte dezonorantă pentru a putea compromite lucrarea sa. Dar Dumnezeu, în minunata sa înțelepciune, a făcut ca moartea Fiului său să rodească un lucru extraordinar, și anume posibilitatea mântuirii. Iar în evanghelia de astăzi, Matei ilustrează cum chiar în momentul morții lui Isus, lumea nouă pe care Isus a voit să o creeze începe să se manifeste. Iată cum descrie evanghelistul Matei momentul morții lui Isus: "Și iată, catapeteasma templului s-a sfâșiat în două, de sus până jos, pământul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat și mormintele s-au deschis și multe trupuri ale sfinților morți au înviat. Ieșind din morminte după moartea lui, au venit în cetatea sfântă și s-au arătat multora".

Toate acestea sunt imagini biblice, care descriu lumea creată de Dumnezeu. Și vă invit pe unul fiecare dintre dumneavoastră să citiți aceste patru detalii în cheie personală.

Așadar, în momentul morții lui Isus vălul templului s-a sfâșiat în două, de sus până jos. Pare că te simți și tu separat de Dumnezeu printr-un văl. Este un văl pe care l-ai țesut chiar tu sau poate l-ai primit, l-ai moștenit. Vălul acela, care separa oamenii de Dumnezeu a fost sfâșiat în două, de sus până jos, la moartea lui Isus. De atunci, tu ai liber acces în locul cel mai sacru al templului, în Sfânta Sfintelor, la altarul îndurării și al iertării. Alergi tu la acest altar?

Apoi, evanghelia ne spune că la moartea lui Isus pământul s-a cutremurat. Te cutremură pe tine ceea ce s-a petrecut pe Calvar? Te mișcă în vreun fel? Simți ceva în sufletul tău în fața sacrificiului lui Cristos? Sau poate totul este inerție în tine.

Al treilea detaliu: la moartea lui Isus pietrele s-au despicat. Poate că ai și tu o inimă de piatră, incapabilă să simtă iubire, să simtă iertare, să simtă milă, să simtă compasiune sau solidaritate. Spune-i Domnului, după cum ne îndeamnă un poet de-al nostru:

"Dacă inima-ți rămâne/

ca un bulgăr, ca o piatră,/

ca un bolovan în vatră.../

leapăd-o!/

zdrobește-o-n cioburi!/

Sparge-o pe ilău cu dalta!.../

Și apleacă-te în rugă/

să ceri alta!"

În sfârșit, în momentul morții lui Cristos, multe morminte s-au deschis și trupuri au fost readuse la viață. Poate că și tu te afli, duhovnicește vorbind, într-un mormânt. Poate experimentezi în viața ta ceea ce spune Duhul Bisericii din Sardes: "Cunosc faptele tale. Ai un nume că ești viu, dar tu ești mort". Poate că ești mort sufletește, fără vitalitate, fără gust pentru lucrurile spirituale, fără timp pentru Dumnezeu. Cere-i Domnului să te scoată din mormântul în care te afli și să te facă cu ocazia acestui Paște să începi o viață nouă. Vino și tu la umbra crucii. Acolo începe noua omenire. Acolo începe noua viață. Vino, spală-ți și tu hainele în sângele curat al Mielului. Amin.

9 aprilie 2017

Pr. Iosif Antili


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
477 accesari.


Alte predici pentru Duminica Floriilor:

Anul A
16 martie 2008 - Pr. Lucian Păuleț
17 aprilie 2011 - Ep. Aurel Percă
13 aprilie 2014 - Pr. Daniel Iacobuț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat