|
Anul A Ez 37,12-14; Ps 129; Rom 8,8-11; In 11,1-45 (In 11,3-7.17.20-27.33b-45) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, La stațiunea a VIII-a de la Calea sfintei Cruci citim că Isus le-a mângâiat pe femeile din Ierusalim care plângeau. Erau adunate acolo pentru a privi spectacolul grotesc pe care soldații li-l ofereau pe gratis, unde ca protagonist era Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, făcut om pentru mântuirea noastră. Dacă ar fi avut vreo vină probabil că nu ar fi stors compătimire, dar pentru că a fost condamnat pe nedrept, pentru că a comis doar delictul de a-l fi iubit pe om, femeile prezente acolo, înțelegând gestul său, au venit să-l consoleze, să-l compătimească, să-i stea alături. Iar Isus răspunde cu aceeași măsură. Le consolează! Astăzi suntem în cea de-a cincea Duminică a Postului Mare. Încet, încet, ne apropiem de marea sărbătoare a Învierii, iar Isus, asemenea femeilor de la stațiunea a VIII-a, prin învierea lui Lazăr din morți, despre care tocmai am auzit, știind că înainte de Paști este și Săptămâna Sfântă, adică patima și moartea sa, ne consolează. Cum o face? Evanghelia pe care tocmai am auzit-o, deși lungă, are rolul de a ne introduce într-o realitate poate mai puțin la modă astăzi, și anume, consolarea sau compătimirea, care la o analiză semantică, fără a avea pretenția că e de specialitate, ar însemna "a fi cu cel singur", a fi alături de cel care se simte singur, alături de cel care suferă, a suferi cu cel care suferă, a fi alături de cel care trece printr-o experiență negativă. Evanghelia ne descrie atmosfera din jurul morții lui Lazăr, fratele Mariei și al Martei, un prieten bun de-al lui Isus. În descrierea evenimentului se simte tensiune, preocupare și neliniște. Lazăr este foarte bolnav, iar surorile lui îi trimit răspuns lui Isus, în speranța de a mai face ceva pentru a-l salva. Isus însă nu se grăbește. Tratează problema cu mult calm, ba mai mult, îi și asigură pe cei din jur că această boală nu este spre moarte, ci spre gloria lui Dumnezeu, pentru ca Fiul lui Dumnezeu să fie glorificat prin ea (In 11,4). Dar deși "această boală nu este spre moarte", Lazăr moare și moare cu adevărat, așa încât este și înmormântat! Aici este momentul în care intră în scenă, pe de-o parte ucenicii, care erau la școala lui Isus, iar pe de altă parte, "mulțimile", care au venit să le consoleze pe cele două surori, Marta și Maria. Ucenicii erau deja de ceva timp alături de Isus. Lor trebuia să le vestească mai îndeaproape misterul mântuirii, așa încât, într-o zi, rămași ei înșiși protagoniști, să meargă și să ducă vestea cea bună la toate popoarele. În curriculum pregătirii lor, Isus introdusese de toate: de la minunile bine cunoscute, la predicile pline de entuziasm, de la pildele pline de semnificație, la rugăciunile dătătoare de mângâiere. Mai trebuia însă să le introducă ceva, și anume: momentul despărțirii lor, care trebuia să fi precedat de patima, moartea, învierea și apoi înălțarea sa la cer. Știm cu toții că o despărțire nu e ușoară, cu atât mai puțin una dintre ucenici și Isus, dintre om și iubirea întruchipată în persoana lui Isus. Nu e întâmplător că Isus îl lasă pe Lazăr să moară. El știe că indiferent de câte zile este pus în mormânt, în fața atotputerniciei divine orice este posibil. Ba mai mult, impresia pe care ne-o lasă este aceea de "lecție". Prin acceptarea morții lui Lazăr, Isus vrea să dea ucenicilor o lecție, o lecție de credință, de aici și dialogul cu privire la credință și înviere dintre el și Marta. "Eu sunt învierea și viața. Cine crede în mine, spune Isus, chiar dacă moare, va trăi; și oricine trăiește și crede în mine nu va muri în veci" (In 11,25). Ucenicii priveau consternați: Lazăr era de patru zile în mormânt, iar Isus vorbea de înviere! Acum e momentul să intre în scenă și "mulțimile". Spune evanghelistul Ioan: "Și mulți iudei veniseră la Marta și Maria să le consoleze pentru fratele lor (In 11,19). De aici se naște o întrebare: Dacă Lazăr nu ar fi murit, acești iudei ar mai fi venit la Marta și la Maria? Dacă Lazăr nu ar fi murit, Isus mai venea în Betania cu ucenicii săi? Am mai fi avut învierea lui Lazăr ca anticipare a învierii lui Isus? Să nu uităm: "...această boală nu este spre moarte, ci spre gloria lui Dumnezeu, pentru ca Fiul lui Dumnezeu să fie glorificat prin ea" (In 11,4). Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Se întâmplă ca și în viața noastră Dumnezeu să permită anumite încercări pentru a extrage din ele foloase pentru mântuire. Există acea zicală românească: "Tot răul spre bine!". Și găsim aici o sămânță de adevăr. În fond, tot ceea ce ni se întâmplă are un scop. Niciodată nu ni se poate întâmpla vreo ceva fără ca Dumnezeu să știe. De fapt nu ne putem ascunde de ochii săi atotvăzători, providențiali. Când ne e greu, Dumnezeu acceptă acest greu pentru ca să învățăm să ne smerim, să ne umilim, pentru ca atunci când ne va fi bine, să nu ne pierdem sufletul. Iar atunci când ne e bine, acceptă acest bine tocmai pentru ne a întări pentru acele momente când urmează să ne fie din nou greu. Există o adevărată pedagogie a binelui și a greului sau a răului, indiferent cum vrem să-i spunem. Când ne e bine, ne luăm merinde pentru când ne va fi greu, iar când ne e greu, privim cu speranță către ziua în care va veni și binele. Este exact ceea ce exprimă apostolul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi, luată din Scrisoarea către Romani, când ne spune că: "Dacă Cristos este în voi, deși trupul este muritor din cauza păcatului, Duhul este viață datorită dreptății" (Rom 8,10). Cristos este binele suprem. Când el este prezent în viața noastră, indiferent de slăbiciunile trupului, adică de momentele grele, dincolo de păcatele noastre, Duhul lui va face să fie din nou bine, adică va face să fie viață, face să fie viață chiar și acolo unde este moarte, cum este cazul lui Lazăr din evanghelia de astăzi. În cazul nostru, printr-o spovadă bună orice suflet mort prin păcat poate să fie readus la viață prin iertarea și milostivirea lui Dumnezeu. Acolo unde un trup suferă din cauza sufletului păcătos, prin mâna atotputernică a milostivirii divine, readus la viață, acest suflet va face să fie viu și trupul. Omul va reînflori, se va putea citi milostivirea și iubirea lui Dumnezeu inclusiv pe fața lui, pentru că îi va iradia de fericire. Bineînțeles că fără credință nu vom putea să înțelegem niciodată cum poate Cristos să ne readucă la viață. Astfel, inclusiv cuvintele din prima lectură luată din Cartea profetului Ezechiel: "Veți cunoaște că eu sunt Domnul când voi deschide mormintele voastre și vă voi face să ieșiți din mormintele voastre, poporul meu!" (Ez 37,13), vor rămâne fără sens, vor rămâne un simplu oracol pronunțat de către unul din profeții istoriei. În realitate, dragi credincioși, dragi ascultători, de noi depinde să-i permitem lui Cristos să ne mențină vii. Încercările noastre, păcatele noastre, problemele pe care le experimentăm zi de zi, nu au alt scop decât de a ne face să înțelegem că suntem dependenți de iubirea și milostivirea lui Dumnezeu. Ca și ucenicii, prin darul vieții pe care l-am primit, am fost invitați să mergem alături de Isus prin această viață, pentru a vedea minunile harului său. Viața, libertatea, aerul, apa, mâncarea, aproapele, toate sunt daruri prin care suntem invitați să-l descoperim. Iar dacă pe parcursul vieții ni se întâmplă să jucăm și rolul Martei și al Mariei sau de ce nu, chiar și al lui Lazăr, mulțimile sunt invitate să-și intre în rol. Spuneam la început de consolare, de compasiune. Este cred ceea ce a început să lipsească zilelor noastre. Suntem de multe ori prea ocupați cu necazul zilei ca să mai vedem și suferința celui de lângă noi. Sunt filmulețe care arată că atunci când i se întâmplă ceva rău cuiva pe stradă, de multe ori nu se mai oprește nimeni, poate doar să facă un selfie cu el. Tehnica de astăzi, în loc să-l apropie pe om de om, îl îndepărtează. Nu mai mergem să vizităm un bolnav, ne mulțumim să-l auzim la telefon sau să-l vedem pe rețelele de socializare; nu mai mergem să oferim, să cumpărăm ceva părinților noștri, trimitem un curier și se rezolvă; nu mai stăm cu ei, ci angajăm o persoană care să aibă grijă; nu mai avem timp să stăm unii cu alții, să ascultăm ce mai spune aproapele nostru; nu mai e timp pentru Liturghie, pentru calea sfintei cruci, pentru rozariu, pentru rugăciunea în familie, așa cum era odată. Și totuși, toate depind de noi și doar de noi! Suntem creați să consolăm, să stăm alături, să compătimim, să îmbrățișăm, să încurajăm și asta pentru că noi, încă de mici, prin părinții noștri, am primit din toate acestea. Ce este viața de familie dacă nu o continuă invitație la a sta alături, alături de soț, de soție, de copii, de părinți. Ce este preoția sau viața consacrată, dacă nu un continuu a sta alături de turma încredințată, de comunitatea din care facem parte? Isus l-a lăsat pe Lazăr să moară pentru ca să arate slava sa divină. Noi nu suntem Isus, ci doar pe drumul spre el, așa că trebuie să avem grijă ca nimeni în jurul nostru, ajutați de iubirea noastră, să nu moară, pentru că noi trăim prin ei: prin faptele bune pe care le facem în favoarea lor, prin rugăciunea pentru ei, prin consolarea sau compătimirea pe care nu trebuie să încetăm să le aducem. Amin. 2 aprilie 2017 Pr. Felician Tiba [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |