Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 3-a din Postul Mare

Ex 17,3-7; Ps 94; Rom 5,1-2.5-8; In 4,5-42

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Fiecare întâlnire cu oamenii lasă în noi o amprentă. Există întâlniri care provoacă tristețe, amărăciune; există întâlniri de rutină, care par să nu spună nimic; dar există și întâlniri care înalță, care umplu de pace, care motivează, care schimbă vieți. Am putea să ne gândim la atâția oameni cu care ne-am întâlnit și care ne-au dat curaj, ne-au întărit, ne-au ridicat moralul. Au fost însă și întâlniri care ne-au dezamăgit, ne-au adus tristețe. Dincolo de aceasta, au fost întâlniri în care noi înșine am mângâiat, am dat speranță, am încurajat, dar au fost și întâlniri la care am lăsat un gust amar, iar ceilalți au regretat că ne-au întâlnit.

Evanghelia din această duminică vorbește despre o întâlnire care poate schimba vieți. E o întâlnire care după ce te-a umplut pe tine de bucurie, de pace, te transformă în purtător de bucurie și speranță. Și eu și dumneavoastră avem nevoie de o întâlnire care să alunge din noi tristețea, gustul amar, care să ne motiveze, care să ne dea speranță, care să ne încurajeze. Și apoi, la rândul nostru, să-i conducem pe oameni la fericire, să aducem lumină, speranță.

Scena relatată în evanghelia de astăzi, din punct de vedere geografic, are loc în regiunea numită Samaria, situată între Iudeea și Galileea. În mod normal, evreii pioși din Iudeea, când călătoreau înspre aceste regiuni, evitau Samaria, preferând să o ocolească. Imaginați-vă că pentru a merge de la Iași la Satu-Mare, am trece prin București. Sigur, distanța era mai mică, dar se circula pe jos. De ce se întâmpla asta? Samaria fusese ocupată de asirieni în 721; evreii de acolo s-au amestecat cu păgânii, s-au îndepărtat de Iahve, nu mai veneau la Ierusalim să se închine, și chiar au construit altare păgâne. De aceea, iudeii îi disprețuiau. Nu le-au acceptat ajutorul nici la reconstruirea templului. O ură adâncă s-a așezat între iudei și samariteni.

În evanghelie, Isus nu ține cont de această dușmănie veche și trece prin Samaria. De ce acest gest? Isus nu are liniște când știe că doi oameni nu se iubesc, când știe că cineva are ceva împotriva lui, împotriva lui Dumnezeu. Vi s-a întâmplat vreodată să nu aveți liniște, să nu puteți dormi pentru că cineva are ceva împotriva dumneavoastră, chiar fără să fiți vinovat? Cam asta i se întâmplă lui Isus. Merge să-l întâlnească la el acasă pe dușman, pe păgân, pe străin. Merge spre cei considerați pierduți, puși la zid pentru trecutul lor, pentru greșelile lor. Își asumă riscul de a fi disprețuit de conaționali, de apropiați. El nu are liniște până ce nu se apropie de inima dușmanilor. E aici o lecție de viață: să mergi spre cei care au ceva împotriva ta, spre cei pe care îi consideri dușmanii tăi. Să faci primul pas. Nu aștepta ca celălalt să vină primul. E posibil să aștepți degeaba. Se merită să faci primul pas. Nu pierzi. Rezultatul se vede în finalul evangheliei: mulți samariteni vin să-l asculte pe Isus. Dușmanii devin prieteni. Cad zidurile urii, indiferenței, lipsei de cunoaștere. Poate că unii mai avem persoane trecute pe o așa-zisă listă neagră, oameni pe care am prefera să nu-i privim în ochi. Un mare succes pe care îl poți avea în viață este să îți transformi dușmanii în prieteni. Dar pentru aceasta e necesar un prim pas: nu-i ocoli, privește-i în ochi, lasă-te cunoscut de ei. Cum ar putea altfel să cunoască iubirea și bunătatea ta?

Spune tot evanghelia de astăzi că numele acelei localități era Sihar. E vechea localitate Sichem, distrusă de împăratul Vespasian în anul 67 d.C. Acolo s-a stabilit Abraham, când a venit din Caldeea. Acolo e stejarul din Mambre, unde acesta a construit un altar. Acolo patriarhul Iacob a săpat o fântână. Acolo e un teren lăsat moștenire de Iacob fiului său Iosif. Acolo Iosue și poporul au reînnoit Alianța după încheierea drumului prin pustiu.

Această referință la patriarhii poporului evreu are menirea de a aminti unitatea inițială a iudeilor cu samaritenii. La început nu erau dezbinați. Erau împreună, frați. Avem cu toții, aceeași origine și aceeași direcție în viață: întâlnirea finală cu Dumnezeu; împărțim același pământ și ne bucurăm de același soare. Avem același Mântuitor și aceeași Mamă, pe Sfânta Fecioară Maria. Așadar, nu avem dreptul să fim indiferenți unii cu alții. Dumnezeu îl iubește pe celălalt așa cum mă iubește pe mine. La fel ne iubește pe toți. Doar răspunsul nostru la iubire e diferit. Credeți că pe sfântul Anton Dumnezeu l-a iubit mai mult decât pe noi? Nu. Doar că el a răspuns cu mai multă iubire. Cristos a plătit același preț pentru toți. De ce să existe dezbinări între noi? Să facem pași spre cei care au ceva cu noi, spre dușmani. Dumnezeu ne vrea uniți, nu dezbinați, împăcați, nu certați. Ce am făcut cu acest vis al lui Dumnezeu? Creștinule, reînnoiește azi vechile alianțe, vechile angajamente: de a fi soț bun, tată/mamă bună, de a face binele, de a te spovedi mai des, de a fi un exemplu bun.

Întâlnirea aceasta are loc la o fântână. Spune tradiția că era fântâna pe care patriarhul Iacob a săpat-o pentru a adăpa animalele sale. Multe personaje din Sfânta Scriptură și-au găsit soția la o fântână: Iacob, Isac, Moise. Astăzi, când apa vine la robinet, pentru mulți e greu să înțeleagă ce valoare avea o fântână în acele vremuri. Fântâna făcea posibilă viața. În trecut, în jurul unei fântâni se înălțau case, se construiau așezări. Când veneau turcii, moldovenii aveau grijă să otrăvească fântânile, ca să nu aibă apă. La fântână aveau loc întâlniri și ciocniri între oameni. Acolo se întâlneau gospodinele și discutau ce se mai întâmplă în sat.

De ce întâlnirea are loc la fântână? Pentru că oamenii se adună acolo unde este viață, iar oamenii iubesc viața. E important lângă cine te așezi în viață, lângă cine crești, cu cine te întâlnești. Ai nevoie de modele, de exemple bune, care să te inspire la eroism, la virtute. Creștinule, care acum citești această predică, oamenii pe care îi întâlnești, de care te înconjori, te ajută să fii mai bun, te inspiră la a face binele sau te inspiră la ură, la dușmănie?

Cine este această femeie samariteană, care a avut vreo șase bărbați? Ea este imaginea noastră, a societății noastre, care a experimentat atâtea promisiuni și deziluzii. Avem urcioare goale: prietenii care nu aduc nimic bun, obișnuințe rele pe care nu reușim să le abandonăm. Această femeie este simbolul tuturor oamenilor însetați, însetați de fericire. Ea nu are nume, căci aș putea fi chiar eu, ai putea fi chiar tu. Spune o tradiție orientală că după Rusalii, ea s-a botezat, și-a luat numele de Fotina (care se traduce "Luminița") și l-a propovăduit pe Cristos până în cetatea Cartagina din Africa, ajungând apoi chiar la Roma, unde l-a înfruntat pe împăratul Nero.

În dialogul care se înfiripă acolo, la fântână, găsim cheia transformării întâlnirilor noastre în întâlniri binecuvântate, în întâlniri care transformă dușmanii în prieteni:

a. Mai întâi, Isus cere apă. El își mărturisește setea, dar nu bea. La fel va face și pe cruce: "Mi-e sete!" (In 19,28). E un semn că setea sa era simbolică și avea de a face cu misiunea sa: setea de a realiza voința Tatălui (In 4,34). Gestul de a cere ajutor exprimă umilința. Un om mândru ar fi spus: n-am nevoie, nu pot să beau apă de la o femeie samariteană. De aceea și ea se miră. Recunoaște creștinule, ai nevoie de ceilalți, nu poți trăi singur. Ai nevoie de cei pe care nu-i suporți, ai nevoie de iubirea lor, ai nevoie să-i iubești!

b. Al doilea pas. Isus pornește dialogul oprindu-se la ceea ce poate ea să facă: să scoată apă, nu denunțând păcatele ei din trecut. El vede ceea ce este bun în celălalt. Noi ne uităm uneori prea mult la partea goală a paharului și nu mai vedem binele pe care celălalt îl poate face. Reproșurile nu ajută. Începe întâlnirile prin a felicita. Oricât de slab și rău ar fi un om, cel puțin într-un domeniu e mai bun ca tine. Să pornim de la a aprecia binele din celălalt.

c. Îi spune Isus apoi: "Dacă ai fi cunoscut darul lui Dumnezeu!". Amintindu-i de trecutul ei, o ajută să înțeleagă că Dumnezeu o iubește. "Dacă ai ști cât de mult te iubește Dumnezeu, ai plânge de bucurie!" De aici se naște suferința noastră: nu ne dăm seama că suntem iubiți. Acesta e următorul pas: fă-l pe celălalt să simtă iubirea ta. Abia când te simți iubit devii capabil de schimbare. Nu-i suficient să-i spui celuilalt că-l iubești. Fă-l să și simtă asta.

Abia în acest moment femeia privește adânc în viața ei și recunoaște iluzia fericirii din care s-a hrănit atâta timp. Soții diferiți sunt realitățile diferite în care a crezut că va găsi fericirea.

Finalul evangheliei spune tot. Când femeia se simte iubită, lasă urciorul gol la fântână, se întoarce în sat și dă mărturie. Viața goală, neîmplinită trebuie lăsată la fântână. Ura, dușmănia, răutatea, invidia, trebuie lăsate, abandonate, pentru că altfel devin povară, vase goale. Când simți iubirea celuilalt, întâlnirea cu el te transformă. Tu însuți devii purtător de bucurie, liniște, încurajezi, dai speranță. Și mie și dumneavoastră ne repetă Cristos astăzi: Dacă ai ști cât de mult te iubesc! E momentul potrivit pentru a abandona vasele goale din viața noastră, poverile inutile, dușmăniile, ura, răutatea, invidia. Ele nu ne vor ajuta la nimic.

Când intră în cetate, femeia entuziastă spune: Veniți și vedeți! Omul acesta mi-a oferit ceea ce nimeni nu mi-a oferit vreodată. El nu a privit la răutatea mea, la trecutul meu, ci mi-a oferit ceva ce mă va hrăni toată viața. Și mulți au venit la el datorită acestei femei. Când te vei întâlni cu fratele tău, cu care nu ești în cele mai bune relații, apropie-te, fă primul pas, nu-i mai judeca trecutul, fă-l să se simtă iubit. Astfel întâlnirea aceasta îl poate transforma din dușman în prieten. Așa să ne ajute Dumnezeu. Amin.

19 martie 2017

Pr. Petru-Sebastian Tamaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
547 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 3-a din Postul Mare:

Anul A
24 februarie 2008 - Pr. Eduard Ferenț
27 martie 2011 - Pr. Eduard Soare
23 martie 2014 - Pr. Felician Tiba

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat