Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica 1 din Postul Mare

Gen 2,7-9;3,1-7; Ps 50; Rom 5,12-19; Mt 4,1-11

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cu ritul penitențial auster și extrem de semnificativ al impunerii cenușii, am început miercurea trecută timpul Postului Mare.

Timpul Postului Mare este o perioadă de 40 de zile de pregătire la sărbătoarea Paștelui, solemnitate care reprezintă punctul culminant și centrul tuturor celebrărilor din anul liturgic; într-adevăr, misterul morții și învierii lui Isus este, pe de o parte, evenimentul culminant și suprem al existenței sale pământești, pe de altă parte, este fundamentul credinței noastre, izvorul din care se naște întreaga viață creștină a noastră.

Moartea și învierea lui Isus, așadar, de celebrat în modul cel mai demn, într-o conștiință de credință tot mai profundă, într-o adeziune la Cristos tot mai convingătoare și coerentă.

Moartea și învierea lui Isus de trăit, ba chiar de reprodus, în noi pe planul vieții spirituale, prin moartea noastră pentru păcat, cu victoria noastră asupra răului, cu renașterea noastră spirituală care să ne facă tot mai asemănători cu Cristos cel înviat.

De aceea Postul Mare trebuie să fie un timp mai intens de exercițiu spiritual și de o angajare mai mare pentru creșterea noastră în credință.

De ce Biserica, în înțelepciunea ei și în grija ei de mamă pentru credincioși a instituit acest timp liturgic, care trebuie să reprezinte o reluare sau o relansare a vieții noastre spirituale?

În primul loc, în vederea unei pregătiri speciale la Sfintele Paști, dar și pentru alte motive, pe care lecturile biblice din această duminică le pun în evidență: pentru că, pentru toți, există riscul de a cădea în lâncezeală spirituală și de a face compromisuri în viață; pentru că toți trebuie să facem conturile cu realitatea păcatului, spre care suntem în permanență înclinați și în continuu ispitiți.

Din cauza căderii primilor noștri părinți, Adam și Eva, de la originile omenirii, păcatul s-a răspândit în lume, cum spune sfântul Paul în lectura a II-a, "și cu păcatul moartea".

Iată, astăzi trebuie să privim față-n față la această realitate, tristă și tragică, a păcatului, și să ne întrebăm în ce constă păcatul, ce produce păcatul, cum să ieșim din păcat, adică, cum trebuie să depășim ispitirea.

Răspunsul este în lecturile din această duminică care în linii mari ne prezintă cadrul general al istoriei mântuirii.

Răul a intrat în lume, după Cartea Genezei (prima lectură) ca o consecință a păcatului strămoșesc. Din vina strămoșilor noștri păcatul s-a întins la întregul neam omenesc ca o putere malefică.

Păcatele personale nu sunt decât o prelungire a răului cauzat de primul păcat al lui Adam și a Evei.

Cristos a venit și s-a jertfit pentru a repara daunele provocate de păcatul de la origini, agravate de mulțimea păcatelor personale ale oamenilor, pentru a ne răscumpăra din sclavia păcatului și pentru a ne reda prietenia, comuniunea de viață cu Dumnezeu, pentru a ne învăța drumul mântuirii și a adevăratei realizări de sine în calitate de creaturi ale lui Dumnezeu.

De ce alegerea acestor pagini ale Sfintei Scripturi în prima duminică din Postul Mare?

Este simplu: suntem la începutul Postului Mare, o perioadă de pregătire la celebrarea anuală a Paștelui, dar și o perioadă de angajare personală și comunitară serioasă în lupta împotriva păcatului și împotriva oricărui rău moral.

Să ne lăsăm călăuziți și instruiți de acest Cuvânt al lui Dumnezeu.

A. În ce constă păcatul în general și păcatul grav în particular?

Din prima lectură învățăm în ce constă păcatul:

a) într-un act liber cu care omul se plasează în afara planului lui Dumnezeu, în afara voinței sale; Adam și Eva erau liberi să facă propriile alegeri și le-au făcut împotriva voinței lui Dumnezeu.

b) într-un act de nesupunere față de Dumnezeu, cu care se declară că nu voiesc să depindă de Dumnezeu și nici să se supună Lui;

c) într-un act de mândrie, adică de a voi să fie "ca Dumnezeu", autonomi, independenți, arbitri a ceea ce este bine și a ceea ce este rău;

d) într-un act de neîncredere față de Dumnezeu, considerând că Dumnezeu impune legi care limitează libertatea și realizarea de sine a persoanei.

Acesta a fost păcatul lui Adam și Eva, și este măsura oricărui păcat, în special dacă este grav; omul care în mod liber revendică sieși dreptul de a face ceea ce i se pare, care se pune în afara planului lui Dumnezeu și a drumului trasat de el, care crede că își poate afirma propria libertate și realizare de sine independent de legea lui Dumnezeu, ba chiar punându-se împotriva ei.

B. Ce produce păcatul grav sau de moarte?

Așa cum scrie autorul sacru, după păcatul strămoșesc, celor doi, Adam și Eva, "li s-au deschis ochii și au văzut că erau goi", expresii pe care le putem traduce astfel: și-au dat seama că au fost despuiați de demnitatea lor, că au fost lipsiți de darurile speciale pe care le-au avut de la Dumnezeu (armonia și echilibrul puterilor lor, imunitatea de durere), că au fost excluși de la comuniunea intimă cu Dumnezeu.

Păcatul protopărinților noștri, ca și orice alt păcat, rezultă să fie o nebunie și o iluzie fatală. În timp ce omul crede să se afirme pe sine și să se realizeze prin păcat, în realitate se trezește gol, despuiat, rămas cu propria mizerie, cu propria incapacitate de a săvârși binele, aflându-se pe un plan înclinat și alunecos care tinde să-l atragă tot mai în jos, de unde îi este tot mai greu să se ridice.

C. Cum este posibil de ieșit din această situație?

Mântuirea noastră este Cristos.

a. Cristos ne-a eliberat, pentru că, așa cum scrie sfântul Paul în Scrisoarea către Romani (lectura a II-a), "după cum prin greșeala unuia singur (Adam) condamnarea a ajuns la toți oamenii, tot la fel, prin actul de dreptate al unuia singur (Cristos), a ajuns la toți oamenii justificarea care dă viață. Într-adevăr, după cum prin neascultarea unui singur om, cei mulți au fost făcuți păcătoși, tot la fel, prin ascultarea unuia singur, cei mulți vor fi făcuți drepți".

b. Cristos Isus ne dă harul său, cu botezul și celelalte sacramente ne face părtași de victoria sa asupra răului și ne face să recuperăm demnitatea noastră de fii ai lui Dumnezeu.

c. Isus Cristos ne învață strategia corectă pentru a învinge ispitele celui rău și ademenirile păcatului, așa cum rezultă din pagina de Evanghelie după Matei care ne vorbește despre ispitirea lui Isus.

Această pagină ne oferă diferite aspecte pentru reflecție, dar ne limităm să o citim dintr-un unghi special, pentru a vedea strategia urmată de Isus pentru a învinge ispititorul.

1. Isus prin comportamentul său ne învață, în primul loc, decizie și fermitatea în fața ispitei; vai și amar de noi, dacă am tergiversa. Capitularea lui Adam și Eva a început în momentul în care au început să dialogheze cu satana, și-au aplecat urechile la cuvintele pe care le șoptea și au întins funia. Isus, în schimb, nu-i acordă nici un răgaz diavolului, nici nu vrea să stea de vorbă cu el.

2. În al doilea rând, Isus ne învață să apelăm totdeauna la Cuvântul lui Dumnezeu și să ne confruntăm cu el. Adam și Eva au alunecat n mod inevitabil spre înfrângere când au început să se îndoiască de ceea ce Dumnezeu le-a zis, adică nu au crezut Cuvântului său. Isus, în schimb, răspunde și îl contrazice pe satana făcând mereu referință la Cuvântul lui Dumnezeu: "scris este". De notat că și satana o face, dar îl distorsionează și îi dă o interpretare care îi convine, greșită și înșelătoare. Așadar busola de orientare a vieții noastre trebuie să fie Cuvântul lui Dumnezeu, dar exact interpretat, adică așa cum este propus de magisteriul Bisericii.

3. Isus, în sfârșit, pentru a învinge ispita și înclinația spre rău, ne învață folosirea celor două mijloace puternice și infailibile: rugăciunea și mortificarea. Isus, într-adevăr, se pregătește pentru lupta împotriva diavolului cu 40 de zile trăite în pustiu, locul prin excelență loc al tăcerii, al rugăciunii, al vieții aspre și austere. Chiar Isus a ajuns la limita extremă de a posti neîntrerupt timp de 40 de zile și 40 de nopți.

Iată și concluziile practice care rezultă din meditarea textelor sfinte propuse pentru această duminică:

În timpul Postului Mare suntem solicitați:

- Să găsim o mai mare disponibilitate de tip și de inimă pentru meditarea Cuvântului lui Dumnezeu; ocaziile care sunt oferite în acest timp sunt variate și multe, și este bine să profităm de ele;

- Să acordăm un spațiu mai mare rugăciunii personale care luminează mintea pentru a înțelege voința lui Dumnezeu și ne dă puterea de a o realiza;

- În sfârșit, este un timp mai prielnic pentru a exercita mortificarea (fie trupească fie cea spirituală), înțelegând marea valoare ascetică în vederea dobândirii virtuților, a stăpânirii de sine, a tăriei de suflet.

Este necesar și urgent să redescoperim frumusețea, utilitatea Postului Mare. La Rugăciunea zilei din Miercurea Cenușii ne-am rugat: "Dăruiește poporului creștin să înceapă cu acest post un drum de adevărată convertire, pentru a înfrunta victorios cu armele pocăinței lupta împotriva celui rău". Cel rău, adică diavolul, care ne ispitește mereu și atrage spre păcat.

Este un drum la care am pornit de câteva zile și vom auzi deseori îndemnul la pocăință, la post, la abstinență, la tăcere, la pomană. Un drum care trebuie să ne ajute să redescoperim primatul vieții spirituale. Biserica nu intenționează să facă tristă existența noastră, nu vrea ca noi să trăim Postul Mare ca un timp trist, lugubru, ca o amintire a unei culturi moarte...

Dar, așa cum ne-am rugat la Rugăciunea zilei la această Sfântă Liturghie, se dorește să redescoperim Postul Mare ca "semn sacramental al convertirii noastre", pentru a putea crește în cunoașterea lui Cristos "și pentru a-l mărturisi printr-o adevărată viață de credință".

Biserica vrea ca să redescoperim credința noastră, botezul nostru; vrea ca să ieșim din mediocritate, din lâncezeală, din compromisurile cu cel rău, să ne convertim la o viață nouă.

Postul Mare nu ne poate lăsa liniștiți. Trebuie să trezească în inima noastră gânduri noi, propuneri noi, dorințe noi. Un proverb chinezesc spune: "Oamenii își pun în ordine părul în fiecare dimineață. De ce nu și inima?"

În loc să ne facem frumoși înaintea oamenilor, de ce nu ne-am strădui să fim mai plăcuți înaintea lui Dumnezeu?

Să ne amintim că "nu numai cu pâine trăiește omul".

Acest timp al Postului Mare este o altă ocazie care ne este oferită. Să nu o pierdem...

5 martie 2017

Ep. Aurel Percă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
452 accesări.


Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare:

Anul A
10 februarie 2008 - Pr. Toni-Mihăiță Cântaciu
13 martie 2011 - Ep. Petru Gherghel
9 martie 2014 - Ep. Aurel Percă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat