Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Epifania Domnului

Is 60,1-6; Ps 71; Ef 3,2-3.5-6; Mt 2,1-12

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Biserica celebrează astăzi solemnitatea Epifaniei Domnului. "Epifanie" în limba greacă înseamnă "manifestare", "descoperire".

Crăciunul este marea epifanie, marea manifestare, marea descoperire a lui Dumnezeu făcută omenirii, deoarece în "Mântuitorul, Mesia Domnul" noi am contemplat adevărata față a Tatălui.

Celebrând această solemnitate, în contextul Crăciunului, Biserica vrea să sublinieze că Isus Cristos a venit pentru toți oamenii și, prin urmare, nașterea și manifestarea Mântuitorului reprezintă bucuria nu numai pentru poporul lui Israel, dar pentru toate popoarele. Toți cei care umblau în întuneric au văzut în final o lumină mare și asupra celor care locuiau în pământ întunecat le-a strălucit o lumină.

La Crăciun, în persoana păstorilor, Domnul s-a arătat într-un mod deosebit celor care, aparținând de poporul lui Israel, îl așteptau cu inimă deschisă pe Mântuitorul.

În magii veniți din depărtare, Domnul astăzi se arată, se descoperă, tuturor neamurilor. De acum încolo și cei care nu aparțin de poporul ales al lui Israel se vor putea simți "răscumpărați de Domnul", deoarece au fost chemați să facă parte din "poporul sfânt". Și păgânii au fost căutați de Domnul și li s-a arătat "bunătatea și iubirea de oameni a lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru" (Tit 3,4). Toți oamenii, fără nici o deosebire, sunt chemați "în Cristos Isus" la mântuire: iată "taina" ascunsă, misterul ascuns și pe care sfântul Paul în proclamă cu tărie în fragmentul proclamat la a doua lectură, din Scrisoarea către Efeseni: "prin revelație, mi-a fost făcut cunoscut misterul", ... păgânii sunt împreună-moștenitori, formează un singur trup și sunt împreună părtași ai promisiunii în Cristos Isus prin evanghelie".

La Crăciun Dumnezeu a pornit la drum, venind să locuiască în mijlocul nostru ("Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi"). La Crăciun este Dumnezeu care caută omul. La Epifanie este omul care îl caută pe Dumnezeu. Într-adevăr liturgia de la Epifanie ne ajută să contemplăm această mișcare inversă: sunt oamenii, atrași de descoperirea misterului său, care pornesc la drum spre Domnul. Astăzi se realizează pe deplin profeția lui Isaia, care, așa cum am ascultat în prima lectură, proclamase: "Vor umbla neamuri la lumina ta și regi, în strălucirea zorilor tale". Epifania este sărbătoarea luminii, o lumină care călăuzește spre Isus, o lumină care provine de la el și conduce spre el.

Lecturile de astăzi ne spun că cei care ajung la Isus sunt tocmai cei care nu erau așteptați: oameni care vin de departe: ("Ridică-ți ochii împrejur și privește: toți se adună și vin spre tine! Fiii tăi vin de departe și fiicele tale sunt purtate pe brațe" - prima lectură, Is 60,4), popoarele, păgânii ("că păgânii sunt împreună-moștenitori, formează un singur trup și sunt împreună părtași ai promisiunii" - lectura a doua, Ef 3,6); ajung și magii din orient ("au ajuns la Ierusalim niște magi din Răsărit" - Evanghelie).

Dumnezeu, Dumnezeul nostru, se lasă cunoscut de către necunoscuți, de oameni, am putea spune, care nu erau pe lista invitaților, în registrele celor care "au dreptul...".

Magii, care sunt în centrul acestei frumoase pagini evanghelice, îi reprezintă pe cei care sunt în căutarea lui Dumnezeu: pornesc la drum cu mult curaj și umilință, spre necunoscut, mișcați de iubirea față de adevăr. Sunt oameni "cerșetori al unui sens", a sensului profund al vieții. Ei nu se mulțumesc cu ceea ce știu, ei se simt pelerini spre ceea ce este esențial. Și esențialul îl găsesc în semne foarte simple: o familie aparent ca toate celelalte, o casă oarecare: "Și, intrând în casă, au văzut copilul împreună cu Maria, mama lui. Apoi, căzând la pământ, l-au adorat și, deschizând tezaurele lor, i-au oferit daruri: aur, tămâie și smirnă" (Mt 2,11). Numai credința le permite să vadă dincolo de aparențe și, prin urmare, au capacitatea de a adora. Numai credința permite ca ei să contemple slava, măreția infinită conținută în micuțul Prunc. Micimea, umilința întrupării nu are limite.

Pentru bărbații și femeile de credință, ca și pentru magi, micimea și umilința nu sunt o piedică, dar un ostensor (acel obiect sacru în care expune Sfântul Sacrament pentru adorație, ostia sfântă este pusă într-un ostensor sau monstranță!). Magii ne arată cum trebuie să-l căutăm pe Domnul: este nevoie de o inimă care să știe să cerceteze Scripturile la lumina semnelor timpului și semnele la lumina Scripturilor.

Atitudinii magilor se contrapune atitudinea celor care cred că știu totul despre Dumnezeu sau le este teamă de Dumnezeu: Irod, mai marii preoților și cărturarii. Siguranța lor despre Dumnezeu îi împiedică să ajungă la timp la întâlnirea cu Dumnezeu care vine în întâmpinarea omului. Pretenția de a știi totul îi privează de esențial, de surpriza întâlnirii. Își fac iluzii că Dumnezeu depinde de ei și nu-și dau seama că Dumnezeu este liber să aleagă drumul său spre întâlnirea cu omul.

Aceste două tipuri de figuri - pe de o parte magii și de cealaltă parte Irod, mai marii preoților și cărturarii poporului - ne arată că nu este suficient să avem "știri" despre Dumnezeu, dar este nevoie să-l întâlnești. În această întâlnire constă în mod precis actul credinței: un mod de a te lasă întâlnit de el, a lăsa ca el să intre în inima ta, în viața ta și pentru a-l întâlni este nevoie să pornești la drum, să pornești în căutarea lui Dumnezeu.

Se spune deseori că problema în Biserică sunt cei "îndepărtați", cei de la periferie (o predilecție a papei Francisc). Dar problema este nu numai a celor "de departe", dar și a celor care sunt "aproape", "vecinii" care nu caută, care rămân lângă poartă fără a intra vreodată prin ea. Drama Bisericii nu este numai faptul că mulți abandonează credința, dar faptul că mulți creștini sunt prea puțin "creștini". Credința care ar trebui să-l caracterizeze pe creștin trebuie să fie totdeauna o "credință mărturisită", ca aceea a magilor, nu o credință prefabricată, ca aceea a cărturarilor. Deseori putem întâlni creștini care spun: "pentru mine credința este...", dar atenție: nu putem uita că important nu este "credința pentru mine...", dar punctul de vedere al lui Dumnezeu. Credința nu sunt opiniile mele, dar alegerile lui Dumnezeu; nouă ne revine misiunea de a primi acest punct de vedere a lui Dumnezeu.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Revenind la cuvintele profetului din prima lectură de astăzi, să ne lăsăm provocați: fiți strălucitori, lăsați să vă bată inima, lărgiți inimile voastre!, pentru că pruncul născut în smerenia trupului nostru este Mântuitorul, Mesia, Domnul; este lumina care strălucește în negura, în bezna, deasă care ne acoperă.

În același timp să ascultăm și imperativul profetului: "Ridică-te, luminează-te,..., căci lumina ta vine și gloria Domnului răsare deasupra ta!": ca și cum profetul ne-ar spune fiecărui dintre noi: ridicați-vă, porniți la drum, îmbrăcați-vă cu Cristos, lumina lumii; așa cum steaua i-a condus pe magi la casa unde era Maria cu pruncul, fiți și voi călăuze pentru cei care caută credința, îl caută pe Cel care este lumina adevărată.

În finalul evangheliei de astăzi citim: "După ce li s-a revelat în vis să nu se mai întoarcă la Irod, magii au plecat pe alt drum în țara lor". Cu aceste cuvinte se termină de fapt povestirea sfântului evanghelist Matei și astfel se termină și Crăciunul liturgic. Maria și Iosif împreună cu pruncul vor lua calea exilului pentru a-l scăpa de furia lui Irod; în ieslele noastre se vor stinge rând pe rând luminile și unde era bucuria Crăciunului, începe acum (sau continuă) în sângele pruncilor nevinovați viața creștină de mărturie zilnică, martiriul creștin.

Epifania se transformă acum pentru noi din întâlnire în misiune. După ce l-am întâlnit pe Domnul și adorat, trebuie să plecăm "pe alt drum", pentru a vesti, mai ales cu viața proprie, pe Cristos tuturor celor pe care îi vom întâlni pe drumul nostru. Suntem așadar adevărați misionari sau trebuie să devenim astfel: în munca de fiecare zi, în politică, în orice serviciu public sau în Biserică și orice misiune ce ne este încredințată. Trebuie să arătăm cu viața noastră că l-am întâlnit cu adevărat și că îl avem pe Isus în viața noastră și că ne lăsăm modelați în orice moment de el.

O legendă orientală povestește despre magi, că odată ajunși la Betleem, unul din ei care este bătrân s-a întinerit, altul care era bolnav s-a vindecat, iar al treilea care era negru, a devenit alb. Este sigur totuși că în suflet cei trei magi s-au întors în ținuturile lor, dar diferiți de cum au plecat. Erau transformați, strălucitori din contactul avut Cristos, având în inimă ardoarea iubirii sale. S-au întors în ținuturile lor ca adevărați misionari ai credinței, purtători de speranță, martori ai un experiențe de iubire și de pace pe care au avut-o la Betleem.

A-i imita înseamnă a ne lăsa călăuziți de Lumină, a fi dispuși să primim Cuvântul care mântuiește.

Scena Nașterii lui Isus, reprezentată atât de frumos peste tot și în acest an, inclusiv în catedrala noastră, nu mai este în Palestina, dar în orice loc din această lume, unde o lampă arde înaintea unui tabernacol și unde un clopot trimite departe sunetele sale...

Odată stinse luminile din ieslele pe care le avem în casele sau bisericile noastre, ne întoarcem la ocupațiile noastre, la zilele noastre obișnuite cu inima reînnoită de noutatea luminii care a strălucit la Betleem, o noutate care poate și trebuie să reînsuflețească viața noastră.

Cometa - steaua care i-a călăuzit pe magi - nu mai este pe cerul înstelat, dar stă pe pământ. Nu o stea, dar mii și mii de stele, pentru că mii și mii sunt sufletele care așteaptă chemarea lor, așteaptă să strălucească...

De la Betleem pornește invitația de a fi în mijlocul oamenilor "semne" de bucurie și de iubire creștină. De la Betleem pleacă invitația de a fi stele, comete, care strălucesc, trebuie să fim tocmai noi, noi trebuie să fim vestitori ai lui Cristos: strălucitori prin viața creștină frumoasă pe care o vor admira și urma și alții; trebuie să fim stele care strălucesc de iubire pentru cei de departe și caută pacea și adevărata bucurie a copiilor lui Dumnezeu.

Fecioara Maria, care i-a primit pe magi la Betleem, să ne ajute să ne ridicăm privirea de la noi înșine, să ne lăsăm conduși de steaua Evangheliei pentru a-l întâlni pe Isus, și să știm să cădem la pământ pentru a-l adora. Astfel vom putea duce altora o rază din lumina sa și să împărtășim cu ei bucuria drumului. Amin.

6 ianuarie 2017

Ep. Aurel Percă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
401 accesari.


Alte predici pentru Epifania Domnului:

Anul A
6 ianuarie 2008 - Ep. Aurel Percă
6 ianuarie 2011 - Pr. Petru Sescu
6 ianuarie 2014 - Pr. Iosif Enășoae

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat