|
Anul A Is 35,1-6.8.10; Ps 145; Iac 5,7-10; Mt 11,2-11 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Liturghia de astăzi ne invită pe toți să ne bucurăm în Domnul care vine. Este Duminica Gaudete, titlu care vine de la îndemnul sfântului Paul din Scrisoarea către Filipeni; l-am auzit la începutul Sfintei Liturghii cântat: "Bucurați-vă mereu în Domnul. Iarăși vă spun, bucurați-vă, Domnul este aproape". O chemare la bucurie am ascultat și în prima lectură de astăzi, luată din profetul Isaia: "Să tresalte de bucurie pustiul și pământul uscat. Să se veselească stepa". Și imediat ni se indică și motivul acestei bucurii: "Căci pustiul va înflori precum trandafirul. Și vor vedea gloria Domnului, măreția Dumnezeului nostru". Pricina bucuriei este, așadar, transformarea pustiului, a deșertului, într-o grădină de flori. Profetul Isaia se folosește de această imagine pentru a sugera o altă transformare, cea din sufletele evreilor deportați în Babilon. Tristețea, sentimentul de a fi abandonați și descurajarea provocate de exilul în Babilon se vor transforma, se vor schimba, prin darul lui Dumnezeu, în veselia și entuziasmul întoarcerii acasă. Pustiul amărăciunii va lăsa loc prin harul Domnului florilor bucuriei întoarcerii. Însuși Dumnezeu va sta în fruntea convoiului care se va întoarce din Babilon în Israel și el va transforma calea lor prin pustiu într-un drum presărat cu flori. Aceasta este speranța poporului israelit. Și tocmai din această speranță se naște și îndemnul de a nu abandona vigilența: "Întăriți mâinile slăbite, îndreptați genunchii care se clatină, iată, Dumnezeul vostru, el vine și vă va mântui". Iubiți credincioși, la jumătatea postului Adventului, mesajul profetului Isaia este adresat fiecăruia dintre noi. Am început acum două duminici un drum de pregătire, de convertire, pentru a ajunge cu inimi purificate la sărbătoarea nașterii Domnului. Înaintea noastră mai avem un drum de două săptămâni. La jumătatea acestui itinerar suntem îndemnați să menținem vie dorința de a trăi cu adevărat Adventul. De regulă, pe la jumătatea unui drum ne simțim obosiți, poate chiar nemotivați, și ne lăsăm mai ușor pradă unor alte gânduri și dorințe, decât cele de la început. Uneori ne vine chiar să abandonăm calea pe care am început-o, pentru a ne îndrepta atenția spre alte lucruri care ni se par mai concrete. Adventul este, de fapt, o imagine a vieții noastre, iar la jumătatea drumului Adventului regăsim jumătatea oricărui drum al vieții noastre. Poate fi drumul vieții în totalitatea sa, poate fi jumătatea drumului unei prietenii, poate fi jumătatea drumului unui angajament pe care l-am asumat la început cu entuziasm, dar care acum ni se pare puțin fără a împlini promisiunea de la început. La jumătatea oricărui drum putem avea senzația că suntem într-un pustiu. Putem vedea că certitudinile noastre încep să se clatine. Jumătatea Adventului este o imagine a jumătății drumului vieții noastre. Și tocmai acum, pentru că Domnul ne cunoaște gândurile și trăirile, el spune: Fiți tari, nu vă temeți! Iată Dumnezeul vostru, el vine și vă va mântui. La jumătatea diferitelor drumuri pe care ne aflăm acum fiecare dintre noi să ascultăm acest glas plin de speranță: Pustiul și pământul uscat al vieții tale va înflori și se va veseli cu bucurie. Acesta este darul mântuirii. Pe de o parte, așadar, Biserica ne îndeamnă să avem vie speranța venirii Domnului. Pe de altă parte, ne invită să ne asumăm o atitudine foarte concretă, indicată de sfântul Iacob în lectura a doua: "Fraților, fiți îndelung răbdători până la venirea Domnului. Iată că agricultorul așteaptă rodul prețios al pământului, având răbdare ca să primească ploaia timpurie și cea târzie". Îndelunga răbdare este virtutea de care avem atât de mult nevoie la jumătatea adventului nostru existențial. Termenul grec folosit de sfântul Iacob pentru această virtute mai poate fi tradus și prin îndemnul: Fiți cu suflet mare, fiți o inimă mare! A fi răbdători înseamnă a avea o inimă mare, un suflet care nu se oprește la lucrurile mici și meschine, care ne provoacă agitație și neliniște. A fi cu suflet mare înseamnă a avea capacitatea de a suporta dificultatea drumului, a rezista la încercările dubiilor și neliniștilor, înseamnă a fi statornici. Răbdarea însăși ne face inima mare, pentru că ne-o lărgește la dimensiunile care se deschid larg către speranța venirii Domnului. Este o inimă care, asemenea agricultorului, știe să aștepte anotimpul roadelor. Agricultorul, chiar dacă nu știe cu siguranță ziua în care sămânța aruncată în pământ va rodi, are certitudinea anotimpului roadelor. Timpul Adventului este, așadar, o perioadă potrivită pentru a ne mări sufletul și inima, pentru a dilata inima noastră în vederea primirii gloriei lui Dumnezeu, a pruncului Isus. Sfântul Augustin ne spune că există un exercițiu concret al dilatării inimii, și acesta este rugăciunea. Tocmai de aceea, la psalmul responsorial am făcut un exercițiu de dilatare a inimii, de mărire a sufletului, cântând împreună: "Vino, Doamne, și ne mântuiește!". Răbdarea, larghețea sufletească și rugăciunea sunt instrumentele prin care ne pregătim pentru darul înfloririi pustiului, pentru darul înfloririi inimii. În evanghelie am ascultat un episod în care și inima celui mai mare dintre cei născuți din femeie a trecut printr-un pustiu, a trecut printr-un dubiu. În relatarea evanghelică, a delegației trimisă de Ioan Botezătorul la Isus, intuim că și înainte-mergătorul a fost cuprins de frica de a fi greșit ținta speranței sale. Deși el l-a indicat pe Isus drept Mielul lui Dumnezeu care ia asupra păcatele lumii, deși l-a simțit atât de aproape pe Dumnezeu în persoana Mântuitorului, acum, când este înconjurat de întunericul închisorii lui Irod, și inima sa pare învăluită de o teamă obscură: "Tu ești cel care trebuie să vină sau să așteptăm pe altcineva?". Ioan este învăluit de uscăciunea și întunericul dubiului. Și, totuși, Isus nu-și pierde stima față de profet, căci declară: "Nu s-a ridicat dintre cei născuți din femeie unul mai mare decât Ioan Botezătorul". Dubiile nu diminuează mărimea acestui gigant al trăirii spirituale, iar lucrul acesta trebuie să ne mângâie și pe noi, în toate dubiile noastre. Noi ajungem uneori să ne îndoim, e adevărat. Însă Dumnezeu continuă să ne iubească, continuă să ne ofere stima sa, prin fidelitatea sa față de noi. Problema cea mai mare în credință nu sunt dubiile, ci încetarea căutării lui Dumnezeu. Ioan Botezătorul ne indică și calea pentru a trece învingători prin momentele de îndoială. Probabil că el rămăsese suprins de stilul mesianic al lui Isus. El se aștepta la un Mesia puternic, care să aducă focul judecății lui Dumnezeu, distrugând tot răul. Se aștepta la un Mesia gata să taie cu securea pomii neroditori. Însă Isus adoptă un alt stil. El spune că pomii neroditori nu trebuie să fie tăiați, ci îngrijiți mai mult, în speranța aducerii de rod. Apoi vestește anul de îndurare al Domnului, stând la masă cu păcătoșii publici. În fața acestei discrepanțe dintre propriile așteptări și realitatea lui Isus, Ioan alege să se pună în discuție pe sine și nu pe cel așteptat. Aici este măreția profetului. Nu alege să-și apere propriile așteptări cu orice preț, ci le pune sub semnul întrebării, cerând lumină pentru a înțelege stilul lui Isus. Astfel, Ioan ne oferă o lecție de credință. În momentele de dubiu sau de pustiu, convertirea stă în lărgirea granițelor minții și inimii noastre, pentru a integra realitatea surprinzătoare a lui Dumnezeu. Ne punem pe noi în discuție, nu pe Dumnezeu. Dietrich Bonhoeffer spunea că Dumnezeu își împlinește mereu și în primul rând promisiunile lui și nu așteptările noastre. Deșerul inimii noastre înflorește atunci când ne smerim și ne deschidem sufletul la realitatea lui Dumnezeu, la stilul lui Isus. Și care este acest stil? Îl găsim în cuvintele Mântuitorului. Isus nu oferă trimișilor lui Ioan un răspuns cu argumente logice în care să demonstreze de ce el este Mesia, în care să-i demonstreze că îi împlinește așteptările. Nu. El le indică lucrările sale, prin care împlinește profeția lui Dumnezeu. Orbii văd, șchiopii umblă, leproșii sunt curățați, surzii aud, morții învie, iar săracilor li se aduce vestea cea bună. Cu alte cuvinte, oamenii pentru care viața era un pustiu, acum înfloresc. Pe unde trece Domnul umanitatea înflorește. Și acesta este mesajul său și pentru noi. Orbii văd. Atunci când îl întâlnim pe Cristos, reușim să nu mai privim doar în jos sau spre noi și reușim să privim realitatea, pe aproapele, pe Dumnezeu în viața noastră. Șchiopii merg. Atunci când îl întâlnim pe Cristos, reușim să nu ne mai împiedicăm la orice lucru care ni se întâmplă negativ și mergem pe picioarele noastre. Surzii aud. Atunci când îl întâlnim pe Cristos, urechile noastre descoperă sunetul plăcut al glasului lui Dumnezeu. Leproșii sunt curățați. Atunci când îl întâlnim pe Cristos, suntem purificați, curățați de lepra egoismului și a păcatului. Morții învie. Atunci când îl întâlnim pe Cristos, mireasma vieții intră în viața noastră și suntem eliberați de mirosul putrefacției și al deznădejdii. Celor săraci li se aduce vestea cea bună. Atunci când îl întâlni pe Cristos, ne dăm seama că sărăcia noastră este locuită de iubirea lui Dumnezeu. Acestea se întâmplă și în viața noastră. Nouă, tuturor, ne revine bucuria de a căuta în pustiul vieții mugurii florilor, mugurii prezenței lui Cristos. Ne revine bucuria de a ne asuma răbdarea agricultorului și de a trăi plini de speranță. Cristos vine să ne mântuiască. Dacă ne vom descoperi și noi printre orbii, leproșii, surzii, șchiopii, morții și săracii acestei lumi, care îl întâlnesc pe Cristos, atunci bucuria Crăciunului va exploda și în inimile noastre. Lăudat să fie Isus Cristos! 11 decembrie 2016 Pr. Daniel Iacobuț [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a din Advent: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |