|
Anul A Is 11,1-10; Ps 71; Rom 15,4-9; Mt 3,1-12 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Suntem în cea de-a doua duminică a Adventului, acest timp minunat în care, pe de-o parte suntem invitați să ne pregătim pentru sărbătoarea nașterii Mântuitorului, iar pe de alta suntem invitați să continuăm să veghem în vederea celei de-a doua veniri a lui Isus, ceea ce numim în termeni simpli sfârșitul lumii, dar nu un sfârșit plin de groază și teamă, ci o revenire triumfătoare a lui Isus în slavă, pentru a purta Tatălui fructul copt, fructul matur al creației, inclusiv pe noi. Așadar, încă o duminică în care Biserica ne invită să participăm la banchetul euharistic și la masa cuvântului. Duminica trecută, evanghelia se termina cu aceste cuvinte: "De aceea, fiți și voi gata, pentru că Fiul Omului vine în ceasul la care nu vă gândiți" (Mt 24,44). Iar astăzi, parcă asemenea unei consecințe firești, prima lectură începe astfel: "În ziua aceea, va ieși o mlădiță din trunchiul lui Iese și un vlăstar se va ridica din rădăcinile lui" (Is 11,1), continuând cu imaginile extraordinar de frumoase pe care le-am auzit deja în prima lectură: Se va odihni peste el Duhul Domnului, îi va judeca pe cei săraci cu dreptate, lupul va sta cu mielul, leopardul se va culca împreună cu iedul, vaca și ursoaica vor paște împreună, copilul alăptat se va juca la gaura viperei. Este vorba despre o lectură care abundă în imagini, în același timp profetice, dar și curioase. Lumea pe care ne-o descrie această lectură e una pe care ne-am dori-o la orice oră, mai ales în contextul în care trăim astăzi. Cine nu ar vrea armonie în jurul său? Cine nu ar vrea dreptate? Dar care mamă și-ar lăsa copilul abia înțărcat să bage mâna în gaura șarpelui? Sau care păstor ar avea curajul să bage în turma sa de miei un lup, ori în turma de iezi un leopard? Sau, întrebați vă rog la o grădină zoologică, să vedeți dacă leul mănâncă paie ca boul, sigur, nu în sens figurat boul, ci în sens real. Sunt imagini, dragi credincioși care nu înseamnă că schimbă realitatea, ceva de genul, Dumnezeu este atotputernic, deci poate să facă și un cerc pătrat. Cerc pătrat nu există, ci este o aberație! Ca atare, Dumnezeu nu face aberații! Avem de-a face cu imagini profetice, cu o atmosferă în care predomină mlădița din trunchiul lui Iese, care în mod evident este Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, născut în mod real ca om în ieslea de la Betleem și care a venit pentru a-i mântui pe toți oamenii, insist, pe toți oamenii, indiferent dacă în ochii mei de om aceștia par a fi șerpi, lupi, leoparzi, urși, lei, vipere, năpârci sau alte epitete pe care le mai folosim noi atunci când și cum ne vin la gură. Faptul că toate aceste animale, aparent feroce, în viziunea lui Isaia, vor trăi într-o zi alături de animale din cele mai blânde sau faptul că astfel de animale vor trăi alături de om, fără ca să-i facă vreun rău acestuia, arată că mântuirea pentru care s-a întrupat Isus Cristos, este pentru toți. Toți sunt chemați la mântuire, indiferent de ferocitatea sau blândețea de care dau dovadă, indiferent de ce sau cum mănâncă și aș mai adăuga, indiferent că sunt bărbați, că sunt femei, că sunt căsătoriți sau necăsătoriți, că sunt preoți sau persoane consacrate, că sunt tineri sau bătrâni, că sunt păcătoși sau pe calea virtuții. Exortația apostolică Amoris laetitia spune clar: "Nimeni nu poate să fie condamnat pentru totdeauna, pentru că nu aceasta este logica evangheliei!" (AL 297) Isus s-a întrupat pentru toți, a pătimit și a murit pe cruce pentru toți, a înviat și șade de-a dreapta Tatălui, de unde are să vină să-i judece pe vii și pe morți, așa cum recităm în Crez. Este exact motivul pentru care Biserica a fixat timpul sfânt al Adventului: să pregătim, pe lângă sărbătoarea Crăciunului și cea de-a doua venire a lui Isus. Dar cum? E simplu! Ne-o spune apostolul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi, luată din Scrisoarea către Romani: "Dumnezeul statorniciei și al mângâierii să vă dea aceleași sentimente unii față de alții, ca ale lui Isus Cristos" (Rom 15,5). Înseamnă că în relația dintre noi, ca oameni sau și mai mult, ca și creștini, trebuie să avem aceleași sentimente pe care le-a avut Isus față de cei din timpul său, dar și față de om în general. Și care sunt aceste sentimente? Ne-o spune tot apostolul Paul: Primiți-vă unii pe alții, după cum și Cristos v-a primit pe voi (Rom 15,7). Sau o altă expresie: "Cristos s-a făcut slujitor..." (Rom 15,8). Dar, oare nu cumva, trăind aceleași sentimente pe care le-a avut Isus, trăim deja în viața noastră acele imagini despre care ne vorbește prima lectură? În fond, cine are curajul să afirme că nu s-a supărat niciodată? Cine poate spune că nu a experimentat în mod simbolic, într-o formă sau alta, forța ursoaicei, a leopardului sau a leului? Cine nu a experimentat măcar odată răutatea viperei? Am fost totdeauna blânzi asemenea mielului, iedului sau asemenea unui copil? În acest timp al Adventului suntem invitați să ne oprim asupra noastră, să intrăm în noi înșine și să ne verificăm, să ne convertim. Până la urmă, cui folosește dacă suntem duri, dacă reușim să-i înșelăm pe alții, dacă ne comportăm inuman cu aproapele nostru, dacă folosim cuvinte injurioase, dacă jignim, dacă alergăm toată ziua în stânga și în dreapta, de multe ori fără a rezolva nimic! Cui folosește să punem în povara vieții noastre mai mult decât putem duce? Ioan Botezătorul, "glasul celui care strigă în pustiu" (Mt 3,3), despre care am auzit în evanghelia de astăzi, ne este maestru în acest sens. Nu ne vom opri la lăcustele sau la mierea pe care o mânca în pustiu și care astăzi pentru mulți ar părea chiar o delicatesă, ci ne vom opri mai ales la mesajul său. "Pregătiți calea Domnului, spunea el, faceți drepte cărările lui". El era glasul celui care strigă în pustiu, nu era el cel uns, Cristos, așa cum avea să răspundă iudeilor din Ierusalim (cf. In 1,20-23), trimiși să-l întrebe cu privire la identitatea sa. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Orice proiect grandios, orice casă, înainte să fie construită în concret, se naște în mintea celui care o dorește. Mai întâi gândim lucrurile, apoi le exprimăm cu voce tare unui proiectant, iar acesta, cu ajutorul unei echipe le transformă în realitate. Însă, pentru a exprima ceea ce gândim avem nevoie de cuvinte, dar pentru a pronunța cuvintele, avem nevoie de o forță, avem nevoie de voce, altfel ar trebui să ne folosim de o hârtie pentru a scrie ceea ce gândim. (Fac o paranteză, cât ar trebui să mulțumim lui Dumnezeu pentru darul vorbirii și mai ales, să o folosim cum se cuvine...). Ioan Botezătorul nu era Cuvântul, nu era Isus Cristos, Cuvântul Tatălui, nu era nici măcar mintea care gândea Cuvântul, și în care îl putem întrevedea pe Tatăl, pe Creatorul a tot ceea ce există, și nu era nici măcar forța care scotea Cuvântul afară pentru a fi auzit, în acest caz l-am putea întrevedea pe Duhul Sfânt, ci el era vocea, simplu de tot, vocea. Asta înseamnă că Dumnezeu, pentru a pronunța Cuvântul, pe lângă forța Duhului Sfânt, s-a folosit și de o voce, iar această voce i-a revenit lui Ioan Botezătorul, înainte mergătorul lui Isus. Mai târziu, Irod a tăiat capul vocii, i-a tăiat capul lui Ioan Botezătorul, dar a uitat că acest Cuvânt era deja pronunțat, era deja întrupat și că vocea își împlinise deja misiunea pentru care fusese trimisă. Astăzi, dragi credincioși, vocea Cuvântului lui Dumnezeu este fiecare dintre noi. Dumnezeu se folosește de noi, de glasul nostru, de gesturile noastre, de faptele noastre, de noi în întregime, pentru a se manifesta lumii întregi. Suntem chemați să fim Ioan Botezătorul al timpurilor post moderne în care trăim. E adevărat că nu trebuie să strigăm în pustiu așa cum a făcut Ioan Botezătorul, deși mai țipăm din când în când unii la alții. Nu trebuie ca, în sărăcia noastră, să mergem îmbrăcați în haine din păr de cămilă, deși mai sunt și astăzi oameni care îngheață de frig din cauza lipsei hainelor, ci trebuie doar să înțelegem că Dumnezeu ne vrea pe fiecare simplu de tot, un Ioan Botezătorul. Dumnezeu ne-a creat după "chipul și asemănarea sa" (cf. Gen 1,26), ne-a preferat pe noi, ne-a preferat oameni, ne-a creat din iubirea sa nemărginită și milostivă și ne-a trimis în lume pentru a-l reprezenta, pentru a fi un reflex al prezenței sale. E adevărat că, prin Adam și Eva, am urâțit acest chip, dar prin Cristos, el și-a redobândit strălucirea. Acum e rândul nostru! Nouă ne revine misiunea de a conștientiza de unde venim și încotro ne îndreptăm, de noi depinde să vorbim prin viața noastră de Cel care ne-a creat, de Cel care ne-a mântuit și de Cel care ne sfințește în fiecare moment. De noi depinde să-l iubim pe aproapele, după exemplul lui Cristos, așa cum tot de noi depinde să-l slujim pe aproapele, tot după exemplul lui Cristos. În acest timp sfânt al Adventului, având în fața ochilor atâtea exemple de oameni cărora le-a reușit și nu pot să nu amintesc aici pe fericitul nostru episcop Anton Durcovici, dar și marea mulțime de sfinți și fericiți ai Bisericii, precum și marea mulțime de sfinți încă neștiuți, dar care și-au trăit viața în mod eroic, înseamnă că a fi un reflex al prezenței lui Dumnezeu în această lume, este posibil. Vă invit să aveți curajul, dragi soți, să vă așezați astăzi unul în fața celuilalt, să vă priviți în ochi și să vă întrebați al cui glas sunteți, ce cuvinte vă ies din gură, ce sentimente vă încearcă unul față de celălalt, ce intenții aveți unul față de celălalt. Poate că între dumneavoastră folosiți forța leului, a ursului sau a leopardului. Poate că nu odată v-ați făcut unul pe celălalt viperă sau năpârcă. Este momentul să intrăm în logica milostivirii lui Dumnezeu și să acceptăm că iubirea este singura motivație pentru care am fost creați și la care suntem chemați. Vă invit, dragi preoți, persoane consacrate, copii și tineri ai parohiei și ai diecezei, să permiteți lui Cristos să vorbească prin vocea voastră, să aveți în voi aceleași sentimente pe care le-a avut Cristos, pentru ca, într-un cuget și într-un glas, așa cum ne-a învățat apostolul neamurilor în cea de-a doua lectură de astăzi, să-l glorificați pe Dumnezeu Tatăl Domnului nostru Isus Cristos. Aceasta mi-o doresc și mie și tuturor ascultătorilor noștri. Amin. 4 decembrie 2016 Pr. Felician Tiba [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a din Advent: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |