|
Anul A Is 2,1-5; Ps 121; Rom 13,11-14; Mt 24,37-44 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Începem astăzi un nou an bisericesc. Este prima zi a Anului Nou în Biserică. Cel mai bine ar fi ca astăzi să ne facem urări și să ne spunem la mulți ani! Anul bisericesc începe cu timpul Adventului, care pregătește pentru sărbătoarea Nașterii Domnului. Mii de ani l-au așteptat oamenii pe Isus, darul făcut nouă de Dumnezeu Tatăl. În fiecare an retrăim această așteptare în perioada care precedă Crăciunul. Cântările, atmosfera, semnele și simbolurile din biserici ne ajută să realizăm mai ușor această așteptare. Culoarea violet în care se îmbracă Biserica în acest timp este culoarea așteptării, o așteptare însoțită de austeritate și de speranță plină de bucurie. Îngerul Domnului cântat seara sau dimineața în zori, cu luminile stinse, ne transpune în aceeași așteptare. Coroana din ramuri de brad cu patru lumânări care se aprind câte una în plus în fiecare duminică ne duce cu gândul la timpul de așteptare din Vechiul Testament sau la marile etape ale mântuirii: prima lumânare simbolizează iertarea primilor oameni, Adam și Eva; a doua, credința patriarhilor; a treia, bucuria lui David; a patra simbolizează învățătura profeților, care au anunțat o împărăție de iubire, de dreptate și de pace. Patru lumânări, patru săptămâni până la Crăciun, patru mii de ani a așteptat poporul ales să vină Mesia. Duminicile Adventului ni-l prezintă pe așteptatul popoarelor; Crăciunul ne arată împlinirea făgăduințelor divine: Emanuel, adică "Dumnezeu este cu noi", smerit sub chipul pruncului plăpând din ieslea Betleemului. Ni se propune, așadar, așteptarea Vechiului Testament. Am vrea să ne aprindem de dor după Mântuitorul așa cum erau profeții și drepții din vechime. Să privim cu ei cerul și să-l așteptăm pe Mântuitorul. Este mereu actuală, chiar și pentru noi cei de astăzi, necesitatea de a ne pregăti pentru primirea împărăției. Îi ascultăm pe profeți. Ei ne vorbesc despre așteptatul popoarelor. Ei ne dau amănunte: ne spun locul, timpul și atmosfera în care va veni Mesia. Pe măsura trecerii timpului îl văd mereu mai aproape. Ascultându-i, simțim parcă freamătul, pasiunea și dorul cu care l-au așteptat ei pe Mântuitorul. Astăzi l-am ascultat pe Isaia care ne îndreaptă privirea spre muntele Sion unde se află Dumnezeu. Ierusalimul era cucerit și dărâmat. Evreii erau departe, în robie. Departe de țară, ei ardeau de dorul de a merge la templu, la casa Domului. Își aminteau cum odinioară mergeau și se rugau la templu. În acest context, se ridică Isaia și spune că vede ziua Domnului în care noul Ierusalim se ridică din ruine. Vede cum toate popoarele, în pace, în înțelegere, se vor îndrepta spre acest loc. El, Domnul, va face ca oamenii să-și transforme săbiile în pluguri și lăncile în seceri. Până atunci, spune profetul, "haideți să umblăm în lumina Domnului". Când s-a împlinit acest timp în care mulți să se îndrepte spre Ierusalim și să fie pace? Evangheliile ne spun că făgăduințele au început să se realizeze când într-o noapte slava lui Dumnezeu a coborât pe pământ și s-a auzit cântarea îngerilor: Mărire în cer lui Dumnezeu și pace pe pământ oamenilor de bunăvoință. Reținem îndemnul profetului: Până atunci, "haideți să umblăm în lumina Domnului". Stalingrad, 1943. "În lagărul nostru, mărturisește un prizonier, în prima noapte a Adventului, ne-am adunat și am început să cântăm Dorit Mesie, vino! Am făcut și o coroană pe care am prins patru bucățele de lumânare. Le aprindeam numai pentru câteva clipe de teamă să nu se termine. Într-una din zilele Adventului s-a răspândit zvonul prin lagăr că un deținut știe să picteze (Kurt R.). Acest deținut era chiar medicul nostru. Ne-am strâns mai mulți în jurul lui și l-am rugat să ne picteze ceva. Unul zicea: Să ne pictezi ceva de mâncare; altul:... un peisaj din țara noastră; altul:... niște copilași, care să ne amintească de cei de acasă etc. Văzând că părerile sunt diferite și că el nu ne putea împlini dorințele tuturor, l-am rugat să ne picteze ce va crede el de cuviință că ne poate aduce un crâmpei de bucurie tuturor. Cu un cărbune, pe spatele unei hărți vechi, medicul nostru s-a apucat să picteze, mai întâi, șovăind, a trasat o schiță, dar apoi, tot mai sigur pe el, a făcut să apară un portret al Sfintei Fecioare Maria cu pruncul Isus în brațe. În ziua de Crăciun, un șir lung de deținuți așteptau să vadă ce le-a pictat medicul atâta timp în secret. Când tabloul a fost desfășurat în fața noastră, l-am privit uimiți, am îngenuncheat ca la Betleem. Unii dintre noi au stat toată ziua în rugăciune. În mijlocul stepei rusești, rupți de foame, de frig și de boli, ne-am simțit mângâiați de chipul Fecioarei Maria pictat cu cărbune pe spatele unei hărți vechi, de medicul-pictor care era protestant". Prima venire a lui Isus în Betleemul Iudeii. Așteptarea și pregătirea celor vechi ne îndeamnă la pregătire. Însă perioada Adventului e pătrunsă și de bucuria speranței că Domnul va veni a doua oară. Gândindu-ne la prima venire, suntem chemați să trezim în sufletele noastre așteptarea venirii a doua a lui Cristos. În acest sens, am ascultat în evanghelia de azi îndemnul: "Fiți și voi gata, pentru că Fiul Omului vine în ceasul la care nu vă gândiți!". Cum vor fi zilele venirii lui? Ca în zilele lui Noe, spune Isus: "Precum a fost în zilele lui Noe, așa va fi și la venirea Fiului Omului". Dar de ce să mergem atât de departe? Pentru ce ne spune Isus că e bine să ne întoarcem la potop, la arca lui Noe? La ce ne-ar ajuta? Răspunsul este dat în continuare: "Precum în zilele de dinaintea potopului oamenii mâncau și beau, se însurau și se măritau, până în ziua când Noe a intrat în corabie". Aparent nimic rău, însă dacă întoarcem paginile istoriei vom descoperi că oamenii de pe timpul lui Noe făceau toate acestea fără să se preocupe de Dumnezeu. Erau atât de absorbiți de pământ încât au uitat de cer. Ei trăiau ca și cum n-ar fi murit niciodată. Ca și cum ar fi avut ochii acoperiți, nu vedeau esențialul. Totul era aici pe pământ. Imaginați-vi-l pe Noe. Atent la glasul lui Dumnezeu, el nu trăia ca ceilalți. Singur, cu familia lui, s-a apucat să construiască o corabie. Cu siguranță, mulți îl întrebau: "Ce faci, Noe?" "Construiesc o corabie. Va veni potopul". "O corabie? Unde vezi tu ploaie?" Râdeau de el și îl considerau un ciudat. Ei bine, Isus crede că noi suntem ca "în zilele lui Noe". Descrierea lui despre ceea ce îi preocupa pe oameni este portretul exact al societății noastre de astăzi: a munci, a se hrăni, a se căsători. Și astăzi, la fel ca atunci, tindem să credem că totul e aici. Ne-am obișnuit prea mult cu această lume, încât nu ne mai spune nimic cealaltă. O considerăm prea îndepărtată, prea străină de noi. Trăim versiunea modernă a potopului: vinerea neagră cu reduceri o trăim cu sufletul la gură, alergăm după promoții la cumpărături, alegerile și dezbaterile ne situează de o parte sau de alta, televizorul ne adoarme și ne trezește, munca de dimineață până seara, grija zilei de mâine... Când să mai avem vreme de cer, de Liturghie, de rugăciune? Sunt considerați ciudați cei care se roagă... Gândiți-vă la un cămin de studenți unde unul în cameră începe să se roage... Cum este considerat? Un ciudat. Trei milioane au semnat spunând că ei cred că întotdeauna căsătoria este între un bărbat și o femeie. Sunt destui în țara aceasta care îi consideră ciudați, că nu merg în pas cu vremea, că au concepții învechite... Sunt țări în care copiii sunt smulși de lângă părinți și dați spre adopție altora care înțeleg familia în mod diferit. Nu-i ca în zilele lui Noe? Ba da. Într-o zi îi spuneam unui tată să-și îndemne băiatul să se pună în ordine cu căsătoria. El mi-a replicat: "Părinte, așa trăiesc toți tinerii. Sunt alte timpuri". De fapt transmitea aceeași idee. Eu eram ciudat că nu realizam că trăim alte timpuri. Mulți muncesc, mănâncă, se căsătoresc, dar în felul lor. Versiunea modernă a potopului. Câteodată unii se mai trezesc la 40, 50, 60 de ani și se întreabă: când au trecut anii? cum au trecut așa repede? Asta înseamnă de fapt neveghere. Isus ne pune în gardă tocmai împotriva acestei false aprecieri a lucrurilor. El ne vizitează chiar în sânul ocupațiilor noastre cele mai obișnuite, la locurile noastre de muncă, în casele noastre unde mâncăm, în relațiile noastre. În fiecare clipă, ar trebui să fim gata pentru "venire". "Vegheați, așadar, căci nu știți în care zi va veni Domnul vostru". Departe de a voi să întrețină un climat de frică, Mântuitorul vrea să ne știe treji, pregătiți, în așteptare. A veghea înseamnă a avea gândul la el, a fi preocupați de suflet, de lumea spirituală, "a fi gata" pentru a acționa. Și toate acestea sunt opusul indiferenței, nepăsării, adormirii spirituale, a acelui "merge și așa", "cum au trăit alții, voi trăi și eu". A veghea înseamnă să spui: E timpul să mă gândesc mai mult la Dumnezeu, e timpul să fiu mai atent cu cei din jurul meu, să iubesc mai mult, să plâng mai mult cu cei care suferă. A veghea însemnă să fim atenți la faptele noastre și să înțelegem bine ce ne spune apostolul Paul în a doua lectură, Romani 13: "Să lepădăm faptele întunericului și să ne îmbrăcăm cu armele luminii". Iunie 1983. Undeva într-o unitate militară la Râmnicu Sărat câțiva tineri așteptau ziua eliberării din armată. Numărau zilele și tot timpul se gândeau la ziua când vor merge acasă. Unii își imaginau cum va fi când îi vor întâlni pe cei dragi. Noaptea dinaintea zilei de 30 iunie cei mai mulți nu au dormit. Când goarna a sunat deșteptarea, ni s-a părut cea mai frumoasă cântare. Deși până atunci nimănui nu-i plăcea acest sunet de dimineață. Pentru ofițeri însă ziua de 30 iunie a fost una obișnuită. Plictisiți, au venit la serviciu, și așteptau să treacă orele. Pleca o serie, dar venea alta. Aceeași zi, două atitudini: soldații care așteptau, ofițerii care erau plictisiți. Fie ca Dumnezeu să ne dea acest duh al așteptării. Să-i spunem: "Iartă-ne că te-am așteptat atât de puțin. Fă să devenim oameni treji, care veghează, care așteaptă". Să ne fie dor de el. Să nu iubim pământul acesta mai mult decât se cuvine. Să ne dorim să fim în împărăția lui împreună cu drepții, cu sfinții, cu cei ce au plecat înaintea noastră. Să avem același dor ca primii creștini care se salutau cu Maranatha! Vino, Doamne Isuse. Amin. O rugăciune de la Breviar (săptămâna I din Advent, ziua de luni, Vespere) din aceste zile spune: "Te rugăm, Doamne, Dumnezeul nostru, dă-ne harul să așteptăm cu dor venirea lui Cristos, Fiul tău, pentru ca atunci când va bate la ușa noastră să ne găsească veghind în rugăciune și lăudându-l cu bucurie". Amin. 27 noiembrie 2016 Pr. Cornel Cadar [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica 1-a din Advent: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |