Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Înălțarea Sfintei Cruci

Num 21,4-9 (Fil 2,6-11); Ps 77; In 3,13-17

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Astăzi, 14 septembrie, întrerupem puțin șirul obișnuit al duminicilor de peste an, pentru a celebra sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, o sărbătoare care are rădăcini adânci în istoria Bisericii.

Știm că în primele secole, după învierea lui Isus, crucea nu era neapărat un simbol foarte răspândit în rândul creștinilor, dimpotrivă, observăm, în inscripțiile vremii, că primele comunități utilizau alte simboluri, cum ar fi peștele sau inițialele numelui lui Isus Cristos, Mântuitorul.

Odată cu descoperirea de către sfânta Elena, mama împăratului Constantin, a ceea ce s-a considerat a fi adevărata cruce pe care a murit Isus Cristos, imaginea crucii - ca simbol al creștinilor - și devoțiunea către lemnul sfânt au început să se răspândească, purtând, treptat, și la instituirea sărbătorii de astăzi.

Mai mult, crucea, ca simbol, a devenit, și este până astăzi, mai ales în Biserica Catolică și Ortodoxă, semnul distinctiv al identității noastre de creștini, prezent în orice lăcaș de cult, în orice casă, în orice loc unde se află ucenici de-ai lui Isus Cristos.

Cu toate acestea, una este crucea - ca simbol -, alta este ea - ca realitate concretă întâlnită constant și experimentată pe propria piele de-a lungul vieții. Aș spune că pe cât de răspândită e crucea ca simbol, pe atât de grea este acceptarea prezenței sale în viața obișnuită. De altfel, nu e de mirare, pentru că așa a fost încă de la începuturi. Dacă există în creștinism o realitate, care dintotdeauna a fost una greu de digerat, aceasta este, fără îndoială, crucea.

Sfântul Paul a numit-o "scandal", sfântul Petru nici nu a voit să audă de ea și i s-a opus așa de vehement încât a ajuns să fie comparat cu Satana de către Isus. Cristos însuși a numit-o "potir" și i-a cerut Tatălui, în grădina Măslinilor, să fie îndepărtată de la el, dacă e cu putință.

Crucea nu a fost niciodată ușor de acceptat pentru nicio generație de creștini. Și totuși, dacă Dumnezeu a acceptat-o ca mijloc de mântuire, înseamnă că realitatea crucii ascunde o logică, care trebuie cunoscută și trăită.

Cu siguranță, aspectele cele mai importante din realitatea crucii nu pot fi cantitatea de sânge curs, numărul rănilor, intensitatea durerii sau însăși schingiuirea și durerea în sine. Când noi, în cadrul popularei devoțiuni a Căii sfintei cruci pronunțăm cuvintele "După ce a așteptat-o și a dorit-o 33 de ani" - referindu-ne la cruce, fără dar și poate, nu vrem să spunem că Isus și-a așteptat și și-ar fi dorit pătimirea și suferința aceea atroce în sine. Ar fi un nonsens să ne închipuim acest Isus masochist, când rugăciunea sa din grădina Măslinilor mărturisește contrariul. Cu siguranță, realitatea crucii trebuie să însemneze altceva.

Semnificația sa profundă ne este dată de Isus însuși în evanghelia de astăzi: "Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el". Isus nu a mântuit lumea, nu ne-a redeschis o poartă către cer datorită durerii și pătimirii în sine, ci datorită gestului săvârșit pe cruce, datorită faptului că s-a lăsat răstignit și ucis. Pe cruce - lăsându-se dus de oameni până la moarte, fără să-i condamne, dar smerit, ca un miel dus la înjunghiere - Isus a rupt lanțul răului, a întrerupt înlănțuirea răului, propagarea, înmulțirea, cauzalitatea sa fatală, printr-un gest curat, simplu, de iubire.

Poate părea greoi ceea ce vă spun, dar încerc să mă explic mai bine. Vedeți, orice acțiune săvârșită în această lume produce mereu anumite efecte, anumite consecințe, care la rândul lor dau naștere altor efecte, altor consecințe și așa mai departe. Examenul pe care l-ai dat ca să intri la o facultate sau la o școală ți-a înscris viața pe un drum și-ți influențează, încă, fiecare zi. Decizia de a te căsători cu o anumită persoană ți-a schimbat toată viața, a creat vieți noi, destine noi, istorii nebănuite. La fel se întâmplă cu orice faptă a noastră, produce efecte, schimbă vieți, ne influențează pe noi și pe ceilalți, în bine sau în rău.

Gândiți-vă, de exemplu, la realitatea tristă a proceselor funciare care, după revoluție, macină încă multe din familiile noastre; familii normale, la un moment dat unul dintre frați e cuprins de lăcomie, începe învrăjbirea, curgerea vieții acelor persoane se schimbă, generații întregi nu-și mai vorbesc, tot anturajul se modifică: totul începe de la un gest de lăcomie, care produce efecte, instaurează un lanț de consecințe.

Gândiți-vă la realitatea tristă a unei persoane căzute în abisul alcoolismului, căderea sa întotdeauna produce defecte devastante, familia se destramă, copiii suferă traume de nedescris, poate se ajunge la divorț, uneori chiar la crime, educația fiilor e întreruptă, viețile tuturor își schimbă cursul. Din nou, totul pornește de la un gest, care produce efecte, instaurează un lanț de consecințe.

Răul întotdeauna se propagă, creează înlănțuiri fatale, situații aparent fără ieșire, creează structuri, violența conduce la o altă violență, războiul produce război.

Un teolog elvețian, Hans Urs von Balthasar, spunea că acțiunile noastre sunt ca niște valuri, care se propagă în istorie: unele sunt mai mici, altele mai mari; unele pozitive, altele negative. Însă, când un astfel de val - produs al răului - întâlnește unul născut din iubire, se stinge.

Aceasta este logica crucii. În fața răului imens, propagat și înmulțit de păcatele oamenilor, Dumnezeu nu a reacționat, nu a intrat în jocul acestei înlănțuiri, răspunzând cum am fi meritat, printr-un gest negativ, distrugându-ne. Dar a intrat în istoria noastră concretă, a permis ca răul - tot răul - să lovească din plin, întâmpinându-l, însă, cu un gest curat, simplu, de iubire, schimbându-i, astfel, cursul. În felul acesta, răul și-a pierdut puterea, istoria s-a schimbat, viața a răsărit din nou, mântuirea a devenit posibilă.

Isus, care este calea, ne-a arătat că această logică a crucii este singura care poate schimba și viața noastră. Ce-o mai poate salva pe o persoană căzută în abisul alcoolismului, al desfrâului? Ce poate salva o căsătorie ajunsă în pragul divorțului? Ce poate salva un om pierdut în goana materialismului, un tânăr rătăcit pe căi ce duc departe de viață, dacă nu o persoană care poate fi mama, tata, soțul, soția, prietenii, fiul, fiecare dintre noi, care nu răsplătește păcatul celuilalt după cum ar merita, dar îl întâmpină cu răbdare, cu bunătate, cu încredere, cu rugăciune, lăsându-se, uneori, lovit chiar precum Isus de forța celui rău, știind că doar puterea iubirii sale poate rupe lanțul acelor păcate?

Aceasta este logica profundă a crucii. Doar iubirea poate învinge răul și păcatul. Doar stând la picioarele crucii, pe care a atârnat Isus, permitem ca izvorul vieții să-și urmeze cursul.

Dar mai e ceva în logica aceasta a crucii. E adevărat că nu suferința lui Isus, în sine, ne-a adus mântuirea. Totuși, faptul că el a asumat-o și a transformat-o, suferința, de orice fel, a căpătat o valoare mântuitoare. Am putea spune că suferința este unul din locurile privilegiate, unde noi putem experimenta prezența concretă a lui Dumnezeu. Câte persoane nu am auzit spunând: "Părinte, am avut un mare necaz, dar am simțit mereu o prezență, o forță care mă întărea, îmi dădea curaj" sau "Părinte, am fost lovit de o boală, mi-a fost și-mi este greu, dar, traversând încet-încet această experiență, m-am schimbat, am înțeles lucruri nebănuite despre viață".

Noi nu putem dori suferința, nici nu trebuie să o căutăm, nici să ne credem viteji în fața ei, mai ales când nu o experimentăm. Dar atunci când apare - și oricum apare - dacă nu ne închidem în blesteme și întrebări care nu au răspuns, noi îl putem atinge pe Dumnezeu, putem simți trecerea lui în viața noastră și ne putem da seama cum traversarea suferinței împreună cu Domnul purifică, transformă, luminează. Rănile rămân, dar devin ca ale lui Isus înviat: luminoase. Întâmpinarea durerii, prezente la fiecare pas în viață, cu credință, ne învață ceva măreț: suferința trece, dar faptul de a fi suferit rămâne; rămâne în formă de lumină, de purificare, de sfințenie mai mare, semn că pe acolo a trecut și Domnul.

"Ne închinăm ție, Cristoase, și te binecuvântăm

Căci prin sfânta ta cruce ai răscumpărat lumea. Amin".

14 septembrie 2014

Pr. Mihăiță Blaj


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
461 accesari.


Alte predici pentru Înălțarea Sfintei Cruci:

Anul A
14 septembrie 2008 - Pr. Cornel Cadar

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat