Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Sfinții Petru și Paul, ap.

Fap 12,1-11; Ps 33; 2Tim 4,6-8.17-18; Mt 16,13-19

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Celebrăm astăzi, așadar, solemnitatea celor doi mari sfinți ai Bisericii începuturilor, sfântul Petru și sfântul Paul, sau, cum se obișnuiește în limbajul românesc, sfântul Pavel.

Această zi e o zi deosebită pentru noi, Biserica Romano-Catolică, din două motive: primul motiv e acela că la Roma se află mormintele acestor doi apostoli care au fost martirizați, acolo, în Cetatea Eternă. Iar al doilea motiv de sărbătoare, și de reflecție pentru noi astăzi, e faptul că episcopul Romei este păstrătorul și continuatorul acestei misiuni pe care a primit-o apostolul Petru și despre care am auzit în evanghelia de la această Sfântă Liturghie.

Viețile apostolilor Petru și Paul ne sunt cunoscute, într-o măsură mai mare sau mai mică fiecăruia dintre noi. Nu intenționez să povestesc astăzi viețile lor, ci doar aș dori ca pornind de la evanghelie și de la cea de a doua lectură, să vedem mai întâi câteva gânduri despre apostolul Petru și, apoi, despre apostolul Paul.

Mai întâi, câteva cuvinte despre apostolul Petru, pornind de la evanghelia din această duminică.

În imaginarul colectiv sau popular Petru este responsabil de poarta paradisului. Cunoaștem atâtea istorioare în care Petru e portarul paradisului. Iar în iconografie, adesea, apostolul Petru este reprezentat purtând în mână o cheie sau mai multe chei. Cel care poartă cheile este un portar. Iată, acesta este imaginarul colectiv. Dar, în spatele acestei imagini populare stă acest episod evanghelic de o importanță mult mai profundă:

Cum am auzit în evanghelia de astăzi, Isus ajunge cu discipolii săi la Cezareea lui Filip - un oraș din nordul Israelului, un oraș construit de către Filip, unul din fiii celebrului rege Irod - și era dedicat acest oraș împăratului și era numit Cezareea, Cezareea lui Filip. Era un oraș în care acest rege, Filip, a dat spațiu de exprimare culturii păgâne, iar evreii vedeau în acest oraș și în acest ambient o imagine a forțelor ostile lui Dumnezeu, o imagine a răului în cele din urmă. Mai era acolo și un detaliu geografic deosebit de important. Cine vizitează astăzi Țara Sfântă poate vedea acolo, la Cezareea, o imensă căscătură în stâncă, iar din acea gură imensă, la vremea respectivă, ieșea un abur sulfuros. Mulți vedeau acolo o imagine a iadului, porțile iadului. Nu întâmplător porțile iadului sunt menționate în evanghelia din această duminică.

Și acolo Isus îi întreabă pe discipolii săi "cine spune lumea că este Fiul Omului". Ei răspund care erau opiniile comune și apoi Isus îi întreabă personal: "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?". Și atunci Petru, în numele tuturor, răspunde: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului Celui Viu". Tu ești Cristos, adică tu ești Mesia, Unsul Domnului, trimisul Domnului, iar Cristos este Fiul lui Dumnezeu. După ce Petru rostește această mărturisire de credință, Isus îi adresează niște cuvinte deosebit de puternice, dacă stăm și ne gândim ce înseamnă asta pentru un om, să primească o astfel de misiune din partea lui Dumnezeu.

Mai întâi Isus îl numește pe Petru fericit ești tu Petru, pentru că nu carnea și sângele ți-au descoperit acest adevăr despre mine. "Carnea și sângele" e o expresie semitică, care desemnează umanitatea, logica omenească, mentalitatea omenească. Deci Isus spune: tu nu ai descoperit acest lucru urmărind logica relațiilor umane sau pornind de la rațiunea umană. Nu, ci acest adevăr ți-a fost revelat din ceruri. Și spune Isus mai departe: "Pe această piatră voi zidi Biserica mea". Mărturia aceasta a lui Petru devine stânca solidă pe care se construiește Biserica. Acolo unde Cristos nu este recunoscut drept Mesia și nu este recunoscut drept Fiul lui Dumnezeu, acolo nu există Biserică. Există orice, un cerc de simpatizanți, un celebru personaj, dar nu există Biserică. Pentru că Biserica se fondează pe această mărturie a apostolului Petru. Și apoi urmează celebrul cuvânt al lui Isus: "Ție îți voi da cheile împărăției cerurilor". Iată puterea cheilor pe care o primește apostolul Petru.

Ce înseamnă a primi puterea cheilor? Există un oracol în Cartea profetului Isaia, în capitolul 22, un oracol care îl privește pe un ministru de la vremea respectivă numit Eliachim. Și spune așa cuvântul Domnului prin gura profetului Isaia: "În ziua aceea îl voi chema pe slujitorul meu, Eliachim, fiul lui Hilchia, voi pune pe umărul lui cheia casei lui David. Când va deschide, nimeni nu va putea să închidă, iar când va închide, nimeni nu va putea să deschidă".

Ceea ce s-a întâmplat în Vechiul Testament cu acest Eliachim, se întâmplă acum într-o manieră mult mai măreață, mai solemnă, în cazul apostolului Petru. Petru devine omul de încredere al lui Cristos. Petru nu devine fondatorul Bisericii. Petru nu este suveranul regatului, ci este responsabilul care exercită, în manieră delegată, puterea pe care a primit-o de la Cristos. Iar a avea puterea cheilor înseamnă și a avea puterea de a legifera în materie de morală, în materie de comportament concret în Biserică, dar înseamnă, înainte de toate, puterea de a învăța.

Există în mentalitatea rabinică această imagine sau figura cheii învățăturii. Rabinii, învățații care dețineau această cheie a cunoașterii, erau în măsură să ofere cunoașterea și celorlalți. Iată cum trebuie să înțelegem această putere a cheilor pe care a primit-o apostolul Petru.

Am mai putea adăuga un detaliu important: în limba ebraică, cheie se spune mafteah, de la verbul patah, care înseamnă a deschide. Petru nu are cheile pentru a încuia, ci pentru a descuia, pentru a deschide poarta tuturor celor care vor să vină la Cristos și să afle în Cristos calea mântuirii.

Apostolul Petru este păstrătorul acestui mesaj al credinței, este păzitorul acestui mesaj, este cel care, cu coerență, a mărturisit credința în Cristos până la capăt, până la vărsarea sângelui.

Spun pentru noi, ca Biserică Catolică, această sărbătoare a sfântului Petru ne amintește de rolul pe care îl îndeplinește episcopul Romei în spirit de fidelitate față de acest principiu evanghelic stabilit de Cristos, prin care unuia dintre apostoli i-a revenit un rol special: nu a de a fi stăpânul celorlalți, ci de a-i conduce pe ceilalți în caritate, prin timpurile și vremurile istoriei.

Al doilea gând pe care aș dori să-l exprim se referă la apostolul Paul. Și mă refer aici la cea de-a doua lectură pe care am ascultat-o, luată din Scrisoarea a doua sfântului apostol Paul către Timotei. Această scrisoare este considerată de cei mai mulți ca fiind un fel de testament spiritual al apostolului Paul. Paul se afla în închisoare, la Roma, când a scris această scrisoare, și știa că sfârșitul îi este aproape. Și în acest context, Paul, fiind în închisoare, având tot timpul să mediteze asupra propriei vieți, privește în trecutul său și își interpretează viața, interpretează tot ce a făcut, dar și ceea ce experimentează acum și folosește patru imagini extraordinare. Spune apostolul Paul în lectura de astăzi: "Eu de acum sunt oferit ca jertfă. Timpul plecării mele a sosit. Am luptat lupta cea bună. Am ajuns la capătul alergării". Sunt patru afirmații inspirate din patru ambiente diferite ale vieții.

Prima imagine este inspirată din cult. Spunea Paul: "Eu de acum sunt oferit ca jertfă". Cuvântul pe care îl folosește el în limba greacă se referă la ritul libațiunii, atunci când vinul era pus pe vasul cu jăratic, iar în momentul în care vinul era turnat acolo, evident, se evapora urcând spre ceruri. Paul folosește această imagine pentru a exprima ce a fost viața sa: și-a oferit viața cu totul lui Dumnezeu, fără ca să păstreze nimic pentru sine. Și, ca într-un ritual sacru, viața sa a fost oferită Domnului înălțându-se spre ceruri.

A doua imagine este din lumea navigației. Spune Paul: "Timpul plecării mele a sosit". Cuvântul grecesc folosit de apostolul Paul desemnează aici obiceiul de a dezlega o navă și de a ridica pânzele pentru a porni în larg. Paul folosește aici imaginea corabiei care pornește în larg pentru a spune: da, misiunea mea în acest port pământesc s-a încheiat, acum sunt gata să navighez pe oceanul veșniciei, prin moarte, prin martiriul care va urma.

A treia imagine: "Am luptat lupta cea bună". Iată o imagine din ambientul militar, prin care apostolul arată că viața sa pe pământ nu a fost o dulce visare, nu a fost un fel de relaxare, ci a fost o luptă, o confruntare continuă. Iar ceea ce a însemnat această luptă știm din mărturiile sale și din tot ceea ce a avut de suferit. Iată ce este viața - o luptă - iar Paul a luptat până în ultima clipă.

Și a patra imagine: "Am ajuns la capătul alergării". E o imagine luată din ambientul sportiv. "Mi-am încheiat cursa", spune apostolul Paul. Asemenea unui sportiv și-a sacrificat totul, energia, timpul, pentru a învinge și a mers până la capătul alergării. O imagine deosebit de frumoasă: viața ca o cursă, într-un stadion în care lupți până în ultima secundă pentru a învinge.

Iată ce înseamnă apostolul Paul, iată ce a însemnat viața sa, iată cum a știut el să-și dedice întreaga existență cauzei creștine, la fel, până la moarte.

Și aș dori să închei cu un gând, care se referă la specificul cărții Faptele Apostolilor. În această carte se vorbește practic despre doi apostoli: despre Petru și despre Paul. Dar, ceea ce surprinde în cartea Faptele Apostolilor e faptul că această carte, de fapt, nu are o concluzie. Se încheie brusc, cu Paul care rămâne la Roma și acolo, în inima Imperiului, într-un ambient ostil, predică mesajul creștin celor care vin ca să-l vadă și să-l asculte. Mi se pare că această carte, care nu are o concluzie, a fost lăsată așa intenționat de către Luca, autorul acestei cărți. Lăsând cartea neterminată, el a voit ca noi, creștinii, unul fiecare dintre noi, să scriem această carte mai departe. Fiecare dintre noi, prin viața noastră, prin ceea ce suntem, prin alegerile noastre, să adăugăm o nouă pagină acestei cărți. Și asta ar trebui să se întâmple până la sfârșitul veacurilor.

Iată, celebrând astăzi solemnitatea sfinților Petru și Paul, să ne amintim că și noi, unul fiecare dintre noi, avem o misiune în Biserică, că fiecare dintre dumneavoastră trebuie să adăugați la această carte, Faptele Apostolilor, o pagină. E pagina cu care ne vom prezenta în fața lui Dumnezeu și vom încerca să primim din partea lui răsplata, coroana dreptății, despre care vorbește sfântul apostol Paul.

Lăudat să fie Isus Cristos!

29 iunie 2014

Pr. Iosif Antili


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
449 accesari.


Alte predici pentru Sfinții Petru și Paul, ap.:

Anul A
29 iunie 2008 - Pr. Petru Sescu
29 iunie 2011 - Pr. Petru Chelaru
29 iunie 2017 - Pr. Cristian Bîrnat

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat