|
Sfântul Iosif, Soțul Sfintei Fecioare Maria 2Sam 7,4-5a.12-14a.16; Ps 88; Rom 4,13.16-18.22; Mt 1,16.18-21.24a (Lc 2,41-51a) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Celebrarea Sfântului Iosif intervine în acest timp binecuvântat al Postului Mare oferindu-ne prilejul de a ne exprima bucuria interioară chiar în atmosfera de post și rugăciune specifică parcursului liturgic pe care îl trăim. Astăzi, Biserica vrea să ne spună că scopul suferinței este bucuria, așa cum întregul drum de 40 de zile de meditare a suferințelor lui Cristos conduce spre bucuria Învierii. Să nu uităm însă că trăim bucuria în măsura în care îi permitem lui Dumnezeu să intre în viața noastră. Ne face plăcere fiecăruia dintre noi să recunoaștem că am dori să fim mereu, clipă de clipă, zi de zi bucuroși, fericiți. Dar din păcate nu prea știm cum să realizăm această performanță. Și apoi dacă Dumnezeu ne poate asigura fericirea ce înseamnă să ne deschidem în fața lui? Cum să procedăm ca să intre în viața noastră? Pentru a găsi răspunsul la aceste frământări existențiale ale creștinului, vă invit să privim la exemplul sublim pe care ni-l oferă sfântul Iosif, cel pe care îl sărbătorim astăzi. Se spune că acolo unde intervine în forță Dumnezeu, omul se teme, se agită, reacționează cu judecata sa, deseori cu orbirea sa. Apoi în cele din urmă se deschide spre divin. Și istoria este plină de astfel de situații. Să ne gândim la reacția lui Abraham, a lui Moise, a profeților în momentul în care Dumnezeu îi cheamă. Au tendința să se eschiveze, să se retragă, să nu dea curs invitației Domnului. Dar să privim mult mai aproape, chiar în zilele noastre. Și astăzi putem experimenta această situație. Când cineva merge frecvent la biserică, se roagă des, se găsesc oameni care să nu îl înțeleagă, poate chiar prieteni apropiați. Pun pe seama slăbiciunii această orientare de credință. Dar mai târziu îl vor înțelege. Sau când unul vrea să devină preot sau călugăr, călugăriță, apar persoane care emit tot soiul de judecăți: că nu ar avea curajul să se confrunte cu viața, sau că nu e suficient de matur, sau că ar fi complexat. Însă, în fața certitudinii chemării exprimate cu convingere vor renunța la judecățile lor. Să nu mai spun că și atunci când facem bine unei persoane este un preț de plătit. Am putea fi întrebați de unii dacă nu cumva avem vreun scop ascuns, vreo manevră cu dorința de a ne câștiga popularitate. Dar dacă noi vom arăta că acționăm în mod cu totul gratuit, absolut fără niciun interes, atunci ne vor înțelege. Ce vreau să spun cu toate acestea? Că astăzi, mai mult ca oricând parcă, unul care vrea să-l urmeze pe Dumnezeu, să-și deschidă inima în fața lui, trebuie să fie gata să accepte povara criticilor celorlalți. Sfântul Iosif și-a asumat riscul interpretărilor, a privirilor răutăcioase. A acceptat să suporte poate unele discuții și zâmbete pe la spate. Dar acestea nu valorează nimic pentru cel care crede în Dumnezeu. Iosif a crezut. A crezut totul. El nu a pus întrebări. Ceea ce a auzit în vis era clar. Era Mesia Mântuitorul, pe care îl aștepta Israel, pe care el însuși îl aștepta. Cum de a putut Iosif să treacă peste toate riscurile? Cum a reușit să creadă totul? Pentru că era un om drept, ascultător și discret. Așa ni-l descriu evangheliile. După cum ne este cunoscut, de fapt, evangheliile nu ne spun multe despre Iosif, însă ne dezvăluie totul. Vă propun, așadar, să medităm aceste trei aspecte: dreptatea lui Iosif, ascultarea lui Iosif și acțiunea sa discretă, tăcută. Dreptatea lui Iosif În primul rând evanghelia ne spune despre Iosif, logodnicul Mariei, că este un bărbat drept. Pe acest fundal al dreptății sale îi apare îngerul în vis. El se comportă conform conștiinței sale drepte în fața lui Dumnezeu: drept în gânduri și acțiuni. De aceea, privirea lui Dumnezeu se orientează spre dreptatea lui așa cum tot privirea lui Dumnezeu observă și umilința Mariei. Fecioara însăși exclamă: "Dumnezeu a privit la smerenia slujitoarei sale" (Lc 1,48). Dar am putea pune și în gura lui Iosif în mod similar cuvintele: Dumnezeu a privit la dreptatea slujitorului său. Iosif era drept, adică împlinitor al Scripturii. El pune în balanță judecata sa cu cea a lui Dumnezeu și este străfulgerat de lumină. Îi dă dreptate lui Dumnezeu. Se pune în slujba dreptății divine. Sfântul evanghelist Ioan, descriind desfășurarea evenimentelor pătimirilor lui Isus până la răstignire și moarte face apel de mai multe ori la expresia "Ca să se împlinească Scripturile"; "S-au întâmplat toate acestea ca să se împlinească Scripturile". Spre exemplu când soldații au tras la sorți pentru a decide a cui să fie tunica lui Isus, evanghelistul Ioan descrie momentul adăugând că așa trebuia să se împlinească Scriptura (cf. In 19,24), evocând chiar versetul din Psalm care prevestea ce avea să se întâmple: "Au împărțit între ei hainele mele și pentru tunica mea au aruncat zaruri" (Ps 22,19). Sau după ce Isus a fost răstignit, "văzând că toate s-au împlinit, ca să se împlinească Scriptura, a zis, «mi-e sete!»" (In 19,28). Și din nou, același evanghelist, atunci când descrie intervenția soldaților asupra trupurilor de pe cruce, pentru a le zdrobi fluierele picioarelor, indică expres faptul că lui Isus, care deja era mort, nu-i mai aplicase această procedură, menționând: "Acestea s-au făcut ca să se împlinească Scriptura: «Nu i se va zdrobi niciun os»" (In 19,36- 37). Dreptatea lui Iosif se bazează pe cuvântul Scripturii. Dumnezeu îl alege pe Iosif, îl cooptează pentru a împlini prin el cuvântul Scripturii. Așadar, pe acest fundal al dreptății sale, este cercetat, este ales de Dumnezeu. Dreptatea sa găsește un grad mult mai sublim în dreptatea lui Dumnezeu. Cuvintele îngerului îi înlătură tulburarea sa și în schimb primește pacea nu numai pentru el, dar pentru întreaga omenire. Iată cum lucrează Dumnezeu! Noi punem puținul nostru pe care el îl dezvoltă într-un mod miraculos, neașteptat, surprinzător. Ascultarea lui Iosif Un al doilea aspect care ne edifică spiritual când privim la sfântul Iosif este capacitatea sa minunată de a asculta. Ascultarea nu este doar perceperea unui mesaj, dar înseamnă adeziune, înseamnă a ne da consimțământul. Iosif percepe în vis mesajul îngerului de a o lua la sine pe Maria, care a zămislit prin puterea Duhului Sfânt urmând să-l nască pe Mântuitorul lumii. Dar această percepție devine la Iosif ascultare, încredere totală în planul lui Dumnezeu transmis prin înger. Cunoscutul scriitor Andrei Pleșu (cf. A. Pleșu, Despre îngeri, Ed. "Humanitas", București, 2003, p. 95-97) constata la un moment dat că omul modern cu greu mai crede în îngeri. Și aceasta pentru că nu mai crede în ordine. Pentru el lumea este o sumă de legi naturale severe, dezlănțuiri necontrolate ale naturii și omului. Or lumea (continuă autorul) este ordine, e un ansamblu armonios de evenimente providențiale. Așa a creat-o Dumnezeu. Păcatul însă a stricat această ordine. Dar tot Dumnezeu ne dă forța de a reface armonia pierdută. Omul tradițional și mai ales cel creștin abordează cu multă îndrăzneală problema nevăzutului, a îngerilor, pentru că vocea lor se percepe doar în liniște, în armonie, în prezența harului și nu a păcatului. Dar pentru cel care nu crede sau care rămâne în păcatele sale, haosul este cel care guvernează. Iar în haos, în dezordine, în păcat nu poate fi perceput mesajul îngerilor, glasul lui Dumnezeu. Sfântul Iosif nu numai că recunoaște glasul lui Dumnezeu prin înger în vis, dar își dă total asentimentul prin credință. Credința acceptă autoritatea lui Dumnezeu ca iubire. Abia atunci Dumnezeu poate lucra prin oamenii pe care îi alege, așa cum a procedat cu Abraham, făcându-l părintele unui mare număr de popoare (cf. Rom 4,17). Este ca iubirea tatălui care dă siguranță copilului său, îi oferă protecție și stabilitate. Iosif înțelege că planurile sale, care se înscriu în tradiția poporului din care făcea parte nu pot fi mai importante decât planul lui Dumnezeu. Doar supunând planul său celui al lui Dumnezeu va trăi adevărata pace și bucurie interioară. De aceea, judecând ca un om drept, își dă adeziunea prin ascultare față de mesajul lui Dumnezeu. Acțiunea discretă a lui Iosif În sfârșit, un al 3-lea aspect din viața lui Iosif este discreția sa. Am putea zice că este un om al acțiunii discrete, al lucrării tăcute, în liniște, fără mare răsunet, fără a atrage atenția. Sfântul Matei remarcă în evanghelia sa că "trezindu-se din somn, Iosif a făcut așa cum i-a poruncit îngerul Domnului" (Mt 1,24). Dar ce anume a făcut deosebit sfântul Iosif? Dacă cercetăm și în Noul Testament și în Tradiția Bisericii, nu găsim descrise multe evenimente la care să fie Iosif de față și aproape nici unul în care să fie el protagonist. Aflăm astfel că după ce îngerul îi prezintă în vis planul de mântuire al lui Dumnezeu prin Fiul său Isus care se va naște din Maria, Iosif trăiește alături de soția sa bucuria Nașterii Mântuitorului. Dar experimentează și greutatea de a găsi un loc potrivit pentru nașterea Pruncului, iar mai târziu va înfrunta o altă dificultate și mai mare: de a fugi în Egipt împreună cu Maria și Pruncul pentru a scăpa de prigoana regelui Irod. E pătruns de asemenea de bucurie când îl vede pe Isus crescând în statură și în har și apoi vorbind în mijlocul învățătorilor legii, dar e cuprins de grijă și de neliniște când nu-l mai găsește pe adolescentul Isus în timpul pelerinajului de Paște de la templu. Aceste câteva momente le trăiește Iosif mai ales cu inima sa grijulie, cu sufletul său pătruns de iubire față de Dumnezeu, dar și conștient de responsabilitatea sa pe care o simte nu doar ca pe o misiune umană, dar mai ales ca pe o conlucrare la planul lui Dumnezeu de mântuire. Văzând astfel implicarea sa, înțelegem că esențialul vieții sale nu-l regăsește în multe cuvinte, explicații, justificări; nici într-o cantitate mare de acțiuni, dar în iubirea pe care o pune în umilele activități casnice, gospodărești și meșteșugărești de fiecare zi. Este, de fapt, ceea ce ne atrage cu adevărat la el: a trăi intens puținele lucruri ale unei vieți obișnuite și modeste de familie; a trece cu mult dincolo de granița unei datorii de împlinit. El face în schimb din datorie o adevărată pasiune pentru familie. Arată devotamentul, plăcerea de a se ocupa de familie. Iosif consacră viața sa proprie și a familiei sale planului lui Dumnezeu, voinței sale preasfinte. Cu alte cuvinte el se hrănește din sacralitatea, din sfințenia care iradiază orice acțiune a sa, pentru că este sub protecția Domnului. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Oare nu ne este și nouă la îndemână să facem ca viața noastră obișnuită să fie compusă din adevărate momente de fericire? Să faci unele lucruri numai pentru că ții la semenul tău, la soțul, la soția sau la copiii tăi, este minunat și pentru aceasta nu trebuie să fii erou. Să vii acasă cu bucurie, împărțind experiența zilei cu cei dragi! Să faci gesturi de iubire pe neașteptate! Să dai un telefon cuiva care este singur, numai ca să întrebi ce face! Să faci un serviciu care nu ți-a fost cerut! La birou, la serviciu, să dai o relație cu amabilitate! Fapte mărunte zilnice, care în loc să devină o rutină plictisitoare au puterea să ne sfințească! Să implorăm astăzi mijlocirea sfântului Iosif, care să ne fie călăuză și model în practicarea dreptății, a ascultării cu fidelitate față de cuvântul lui Dumnezeu și a faptelor obișnuite de fiecare zi. Exemplul sublim de viață simplă, dar activă, discretă, dar grăitoare, pe care ni-l sugerează sfântul Iosif să ne devină tot mai familiar, tot mai aproape de suflet. Atunci și în casa noastră, și în inima noastră va locui iubirea, bucuria, pacea. Va locui Cristos. Amin. 19 martie 2014 Pr. Egidiu Condac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Sf. Iosif, sotul sf. Fc. Maria: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |