Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Sfânta Maria, Născătoare de Dumnezeu (Anul Nou)

Num 6,22-27; Ps 66; Gal 4,4-7; Lc 2,16-21

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Editura "Presa Buna" din Iași, pe lângă multe alte lucrări utile, scoate de sub tipar o dată la două luni și o revistă pe care o recomand cu căldură fiecărei familii creștine. Este vorba de itinerarul de meditație și rugăciune intitulat "De la Răsărit la Apus"; în numărul 1 din anul 2014, la pagina 9, pr. Laurențiu Dăncuță scrie: "Prima zi a anului este scurtă și aglomerată. Scurtă pentru că oamenii se trezesc târziu după ce au trăit Revelionul. Și este aglomerată pentru că e plină de sărbători și de oameni cu care ne întâlnim sau de care ne despărțim după evenimentele petrecute împreună. Prima zi a anului este aglomerată și de mulțimea de urări cu care ne asaltăm unii pe alții. De asemenea, mulți dintre noi ne aglomerăm această zi făcându-ne promisiuni și planuri pentru noul an. Facem liste și ne propunem nouă și celor dragi că vom fi mai buni, că vom face cutare și cutare lucru. Suntem plini de hotărâri și promisiuni, suntem în ziua marilor elanuri". Aș putea spune că suntem mai mult sau mai puțin fericiți în măsura în care ne regăsim și noi printre cei care promit altora să fie mai buni și dacă, urmând spiritul liturgiei și indicațiile sărbătorii de astăzi, privesc la preasfânta Fecioară Maria, Născătoare de Dumnezeu, și se gândesc la valoarea timpului, dar prețios al Domnului, propunându-și să folosească timpul în așa fel încât, meditând și trăind zilnic cuvântul lui Dumnezeu, să-i demonstreze credință vie, atașament total, iubire necondiționată și spirit apostolic.

Întâi ianuarie înseamnă terminarea octavei Crăciunului, timp în care am meditat la iubirea infinită a lui Cristos care s-a coborât pe pământ între noi, oamenii, pentru a ne arăta calea mântuirii. Misterul Întrupării și Nașterii Domnului înseamnă intenția și dorința lui Dumnezeu Tatăl de a relua, menține și întări legătura de comunicare cu omenirea, înseamnă efortul divin de a-l convinge pe om să revină la Dumnezeu și să comunice din nou cu dânsul. Chiar dacă din partea omului există tentative de a rupe acest legământ cu divinitatea, pentru că știm că voința noastră este intermitentă, ambiguă, formală, ipocrită, bigotă, pasională, emoțională, adulteră, fragilă, totuși Dumnezeu ține la această iubire, vrea s-o păstreze și s-o întărească. Depinde de noi dacă suntem dispuși la această apropiere și comunicare cu Domnul.

Așa cum am auzit în evanghelia de azi (Lc 2,16-2,21), Întâi ianuarie înseamnă a 8-a zi după nașterea lui Isus, când Iosif și Maria, fideli supuși ai Legii ebraice, prezintă copilul în fața Domnului pentru circumcizie și pentru impunerea numelui de Isus, "nume pe care i-l dăduse îngerul înainte de a fi fost zămislit" (Lc 2,21). Aceste două gesturi liturgice arată apartenența voită a lui Isus la poporul ales, dar și consacrarea lui totală lui Dumnezeu, fiindu-i hărăzită o misiune specială și specifică, mult mai lărgită, așa cum va anunța bătrânul Simeon. "Acesta este pus spre ridicarea și căderea multora din Israel și el va fi un semn care va stârni împotrivire; iar prin sufletul tău (Marie) va trece o sabie..." (Lc 2,26-38). Pentru a nu uita de numele lui Isus, Biserica ne propune amintirea la 3 ianuarie, adică două zile mai târziu.

Întâi ianuarie înseamnă, după reforma liturgică din anul 1969, celebrarea Maternității Preasfintei Fecioare Maria, care din concursul de împrejurări și din dorința Fiului a devenit și mama celor răscumpărați. Această solemnitate a maternității Mariei este o ocazie binevenită pentru toate familiile de a medita la cinstea și la responsabilitatea pe care o au cei căsătoriți, atunci când, observând normele specifice stării lor, se decid pentru împlinirea demnituoasă a scopului Căsătoriei, acceptând cu bucurie darul prețios al copiilor pe care Dumnezeu a binevoit să-i trimită în lume prin intermediul părinților. Terminându-se în cadrul diecezei noastre cei trei ani dedicați familiei și căsătoriei, gândindu-ne la intenția pe care a anunțat-o deja Sfântul Părinte papa Francisc ca la Sinodul Episcopilor din toamna anului 2014 să fie dezbătute pe lung și pe larg toate aspectele ce privesc familia și căsătoria, recomandăm familiilor noastre să parcurgă încă odată, cu multă atenție materialele apărute referitoare la această temă precum și scrisorile pastorale ce ne-au fost oferite de păstorul diecezei noastre. Mesajul de Crăciun al PS Petru, adresat "cu profund respect" familiilor creștine, a accentuat încă odată că familia înseamnă primul dar ceresc, bucurie și speranță pentru societate și Biserică. Familia e calea Bisericii și asigură lumii binecuvântarea Domnului. Fără familie, sanctuar al iubirii și al vieții, fără familia completă, fără copii, societatea ajunge în mizerie, se destramă, se stinge treptat și se autoanihilează.

Dar 1 ianuarie înseamnă și continuarea unei tradiții începută în anul 1967 de către papa Paul al VI-lea care a declarat prima zi din anul civil ca Ziua Mondială a Păcii, recomandând creștinilor să se alăture tuturor oamenilor de bunăvoință pentru ca începând fiecare de la sine însuși, de la familia proprie și de la ambientul în care trăiește și activează, să îndepărteze pericolele tensiunilor și ale războaielor dintre oameni și națiuni, să promoveze unitatea, cultura iubirii și a păcii pe care să le instaureze pretutindeni și să le păzească mereu cu grijă, conform dorinței și poruncii Mântuitorului. În acest sens, timp de 47 de ani lumea întreagă, nu doar cea catolică, a primit din partea Sfântului Scaun prin vocea papilor mesajul păcii și îndemnul la armonie, unitate și bună înțelegere. Lumea a trăit și trăiește experiențe triste a atâtor războaie și confruntări armate în atâtea locuri din lume; constatăm mișcări contrare păcii în noi înșine, în familia noastră, în jurul nostru și nu rareori suntem chiar noi inițiatorii sau pionii unor astfel de discuții și tensiuni belicoase. De aceea, este bine ca această temă despre pace să fie amintită și tratată chiar la începutul anului. Pentru anul acesta, papa Francisc își bazează mesajul său pe conceptul de fraternitate. Fraternitatea este fundamentul păcii și calea spre pace; fraternitatea ne conduce spre solidaritate, spre dreptate socială și caritate universală; fraternitatea este premisa pentru a frânge sărăcia și inegalitatea dintre persoane, este modalitatea de a prețui și valoriza comuniunea bunurilor și a lucrurilor; fraternitatea este soluția pentru a stopa crizele financiare și colapsul economic; fraternitatea va contracara crima organizată și corupția și va conduce la stingerea conflictelor și la anihilarea ambițiilor războinice și, nu în cele din urmă, fraternitatea va ajuta la păstrarea și cultivarea unui prețios dar comun, și anume natura, având grija ca resursele pământului și ale muncii oamenilor să aibă o destinație universală. Pentru aceasta este nevoie de un exercițiu peren de empatie, de ascultare a suferinței și a speranței celuilalt, este necesară parcurgerea unui drum exigent al acelei iubiri care știe să se dăruiască și să se ofere cu gratuitate pentru binele fiecărui frate și soră. Da, iubiți credincioși, este nevoie de o regândire a conceptelor de viață, este necesară convertirea inimii și schimbarea stilului de conviețuire. Or toate acestea vor fi posibile numai dacă în unghiul nostru vizual vom avea și dimensiunea transcendentală, dacă în raporturile interumane vom privi nu numai în mod egoist și orizontal, ci ne vom raporta la pământ, la ființele și lucrurile sale, având în vedere și aspectul vertical, cel care ne face să-l primim cu bucurie în viața noastră pe Dumnezeu care reglementează, luminează, încălzește, îmbunătățește și fortifică activitățile și relațiile noastre. În acest fel vom reuși să gustăm pacea care ne va înfrăți solidar, ne va dărui fiecăruia nu numai senzația, dar și satisfacția efectivă și continuă că suntem frați între noi, fii ai aceluiași Tată, membri ai aceleiași familii umane care este chemată la unitate, pace, armonie și bucurie.

Acestea fiind zise despre semnificația zilei de 1 ianuarie, permiteți-mi dragi credincioși și iubiți ascultători ai Radioului Iași, să scot în evidență un aspect deosebit de important pe care ni-l prezintă liturgia de azi. Și vă mărturisesc că e un aspect ce-mi este deosebit de drag. Mă opresc pe scurt doar la patru versete din prima lectură din Cartea Numerilor (6,23-26) și la trei versete din psalmul responsorial (66,2ss). Aceste versete scot în evidență bunăvoința continuă a lui Dumnezeu de a se îndura de noi și de a ne binecuvânta. Îmi place să recitesc aceste versete pentru a vi le reaminti: "Domnul i-a zis lui Moise: Aron și urmașii lui să-i binecuvânteze pe fiii lui Israel cu aceste cuvinte: «Să te binecuvânteze Domnul și să te păzească. Domnul să-și lumineze fața asupra ta și să se îndure de tine. Domnul să-și îndrepte fața către tine și să-ți dăruiască pacea». Astfel să chemați numele meu asupra fiilor lui Israel și eu Domnul îi voi binecuvânta".

La psalmul responsorial am repetat cu toții, și sigur fiecare a făcut-o cu multă atenție și cu intenție activă: "Dumnezeu să aibă mila de noi și să ne binecuvânteze; Dumnezeu să-și întoarcă fața senină spre noi (...) și toate popoarele să-i cunoască mântuirea și calea; El să ne binecuvânteze și pe el să-l cinstească toate marginile pământului".

Da, iubiți credincioși, Dumnezeu vrea să ne binecuvânteze și noi avem nevoie de binecuvântarea sa. Ar fi trist pentru noi dacă n-am simți necesitatea bunăvoinței, îndurării și binecuvântării Domnului și ar fi și mai dezastruos și deplorabil dacă ne-am închide la acțiunea binevoitoare a lui Dumnezeu față de noi sau i-am refuza dorința de binecuvântare.

În lectura a doua, apostolul Paul ne spunea că prin trimiterea Fiului său, noi am dobândit înfierea, suntem fii și moștenitori ai lui Dumnezeu și putem să-l numim "Tată". De aceea, se cuvine să ne refugiem în noianul milostivirii sale, să-i cerem și să-i primim binecuvântarea. Oare chiar o facem? De ce oare avem de atâtea ori alura unor oameni nemulțumiți, nesatisfăcuți, neîmpliniți? De ce de atâtea ori privim în gol și ne trezim pe străzi fără ieșire? Asta ni se întâmplă pentru că nu suntem conștienți că fără Dumnezeu și fără bunăvoința sa suntem doar niște oameni pierduți, niște ființe dezorientate și dezechilibrate, fără viitor, fără mijloace și fără țel.

Dacă am vrea să facem o statistică referitoare la cuvintele cele mai folosite începând cu 31 decembrie și până la 2-3 ianuarie, nu ne-ar fi greu să constatăm că de cele mai multe ori am auzit spunându-se: La mulți ani, sănătate, fericire și bucurie în anul 2014; Tot ce-ți dorești; Împlinirea dorințelor etc. Dar să ne întrebăm: n-au fost acestea doar niște vorbe goale, lipsite de fond și de o dorință adevărată de salut și binecuvântare? Când am rostit aceste cuvinte, au avut ele și un sens de rugăciune și implorare a binecuvântării Domnului asupra persoanelor cărora ne-am adresat? Sau poate ni s-a întâmplat ca de atâtea ori la sfânta Liturghie când am auzit salutul preotului: "Domnul să fie cu voi, Pacea Domnului să fie cu voi", noi am răspuns: "Și cu duhul tău", dar am spus-o mecanic și fără măcar să ne gândim ce am spus. Sincer vă mărturisesc că atunci când pronunț cuvintele: "Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți", mi-aș dori din toată inima ca măcar câțiva din biserică să-mi răspundă și să-mi dorească cu intenție activă: "Și cu duhul tău", ceea ce ar însemna: "Harul și dragostea lui Dumnezeu să fie și cu tine, părinte celebrant".

Iar pentru că am discutat despre binecuvântare, de ce să nu facem uz de ea mai des. Nu numai preotul, dar fiecare om poate să binecuvânteze și să ceară binecuvântare de la Domnul pentru alții sau pentru diferite lucruri și acțiuni proprii sau ale altora. De ce nu ne înțelegem cu alții? Pentru că nu ne rugăm pentru ei și nu-i binecuvântăm. De ce nu ne merge bine într-o călătorie, când facem un lucru sau avem un examen? Pentru că înainte de a pleca de acasă sau înainte de a începe lucru ori studiul nu ne-am rugat și n-am implorat ocrotirea și asistența Domnului. Dacă ai un copil cu probleme, neascultător și risipitor, dacă ai un soț care bate alte căi decât cele pe care ți le-a promis în fața altarului, dacă lasă salariul la baruri sau la tejgheaua sălilor cu jocuri de noroc, în loc să-l copleșești cu fulgere și tunete sau să-l blestemi, roagă-te pentru el, urmărește-l mereu cu gândul cel bun, recomandă-l îngerilor păzitori, cere asistența lor și imploră neîncetat binecuvântarea cerească asupra persoanei problematice. De ce atâtea boli de nutriție și atâtea ravagii ale cancerului? Pentru că înainte de a ne așeza la masă nu ne rugăm și nu cerem binecuvântarea lui Dumnezeu și nu facem semnul crucii asupra bucatelor, atât de contaminate și cu atâtea euri, iar când ne ridicăm de la masă nu-i mai mulțumim lui Dumnezeu, uitând că sunt milioane de oameni care n-au avut parte în acea zi de o coajă de pâine uscată sau considerând poate că ceea ce am mâncat ni se cuvenea automat. Și exemplele ar putea continua.

Anul nou ni se prezintă ca un mare necunoscut, ca un spațiu pe care trebuie să-l parcurgem și să-l umplem, ca o clipă ce ne va pune în fața unor evenimente importante și soluții necunoscute; va trebui să luăm decizii, poate chiar capitale; începem un nou capitol și o nouă fază în viața noastră, ne vom găsi deseori la răscruce de drumuri și întortocheate linii de demarcație între bine și rău. Dacă vrem să nu clacăm, dacă vrem să avem lumină, curaj, putere, entuziasm, optimism, atunci să nu uităm că iubitorul de oameni, Emanuel, este cu noi și că bunăvoința și binecuvântarea exprimate în prima lectură ne sunt destinate nouă. Noi suntem beneficiarii direcți ai milostivirii îndurătoare a Dumnezeului nostru.

Sper, dragi credincioși și radioascultători, că începând de astăzi vom reuși cu toții să fim mai deschiși la bunăvoința și milostivirea Domnului și în același timp îi vom cere mai des binecuvântarea sa pentru noi și pentru alții, pentru Biserică, pentru conducători, pentru pământ, pentru natură, pentru mediul înconjurător și pentru lumea întreagă.

Și pentru a începe chiar de acum, facem nu numai un exercițiu, dar punem o intenție activă de rugăciune reciprocă pentru noi cei din biserică, pentru colaboratorii și ascultătorii Radioului Iași, pentru toți cei care ne urmăresc pe internet ca și pentru toți cei pentru care suntem datori a ne ruga ori s-au recomandat rugăciunilor noastre. De aceea, vă rog să repetați după mine trei scurte invocații preluate din prima lectură de astăzi:

Domnul să te binecuvânteze și să te păzească!
Domnul să-și lumineze fața asupra ta!
Domnul să-și îndrepte fața spre tine să-ți dăruiască pacea! Amin.

1 ianuarie 2014

Pr. Alois Fechet


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
404 accesari.


Alte predici pentru Sf. Maria, Născătoare de Dumnezeu:

Anul A
1 ianuarie 2008 - Pr. Cristian Diac
1 ianuarie 2011 - Pr. Anton Despinescu
1 ianuarie 2017 - Pr. Iosif Antili

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat