|
Anul A Ex 22,21-27; Ps 17; 1Tes 1,5-10; Mt 22,34-40 "Învățătorule, care poruncă este cea mai mare în Lege?" (Mt 22,36) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Problema pe care o pune acel învățat al legii lui Isus ca să-l pună la încercare era foarte dezbătută între școlile rabinice ale timpului. Răspunsurile erau diferite: repausul sabatic, sacrificiile aduse la Templu, pomana, postul etc. Pentru mentalitatea legalistă a fariseilor, dincolo de conținutul moral al Legii, conta caracterul formal de impunere. Am putea spune că funcționa principiul: lege pentru lege. Isus, în schimb, vrea să-l ajute pe acel învățat al Legii să înțeleagă care este sufletul și esențialul întregii revelații a Vechiului Testament: iubirea. De aceea, îi răspunde: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău!" (Mt 22,37) și apoi "Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!" (Mt 22,39). Așadar, Isus ne vorbește de iubirea față de Dumnezeu, de aproapele și de noi înșine. Iubirea de noi înșine Nu este ușor să ne iubim pe noi înșine. Ura și disprețul de sine par să fie mai răspândite decât ne-am putea imagina. Filozoful Emil Cioran mort în anul 1995, este atât de convins de aceasta, încât a ajuns să spună că omul excelează tocmai în ura față de sine. Prima lucrare a sa se intitulează Pe culmile disperării. Când omul nu-l acceptă pe Dumnezeu ajunge foarte ușor să nu se accepte nici pe sine însuși. Dacă însă ne simțim iubiți de Dumnezeu, dacă reușim să percepem în interiorul nostru o voce care ne spune: "Tu ești important pentru mine, tu ești important chiar și atunci când nimeni nu te consideră important. Prin urmare, trebuie să crezi în tine, trebuie să te iubești!", atunci disprețul se poate schimba în uimire plină de bucurie. A ne iubi pe noi înșine înseamnă să iubim darul, mărgăritarul de mare preț pe care Dumnezeu l-a ascuns în noi, care este iubirea sa. Numai cine se simte iubit este pregătit să iubească pe alții. Aproapele trebuie iubit nu pentru iubirea lui Dumnezeu, ci cu toată iubirea lui Dumnezeu. Între aceste două expresii există o mare diferență. Dacă se iubește pentru iubirea lui Dumnezeu, există riscul de a ne folosi de persoanele pe care le iubim ca să demonstrăm virtutea noastră. Atunci aproapele nu este iubit pentru sine însuși, ci numai în măsura în care ne permite, făcând fapte de caritate, să dobândim merite în fața lui Dumnezeu. Noi, în schimb, trebuie să iubim cu iubirea lui Dumnezeu, cu acea iubire profundă și dezinteresată cu care Dumnezeu ne iubește pe noi. Un ziarist american a mers la Calcutta, în India, special pentru a lua un interviu Maicii Tereza, sora albaneză prietenă a muribunzilor, ridicată la cinstea altarelor. Negăsind-o acasă a început să o caute în diferite suburbii ale orașului. După multe căutări a găsit-o într-o baracă supraaglomerată de persoane aduse acolo de pe străzile Calcuttei. Aerul era urât mirositor și de nerespirat. Dar ea, cu o gingășie angelică, stătea aplecată asupra unui muribund care era gata să-și dea ultima suflare. Acel reporter, mișcat de mărturia sa de iubire, se apropie de ea și o întreabă: "Maică Tereza, cum de puteți face așa ceva?" și ea, cu nevinovăția specifică persoanelor sfinte, a răspuns: "Cinci ore de rugăciune în fiecare zi, frate, cinci ore". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, cine se roagă zilnic la Cristos prezent în euharistie, învață să iubească cu iubirea lui Dumnezeu. Iubirea față de Dumnezeu De ce trebuie să-l iubim pe Dumnezeu? Răspunsul este simplu și minunat: pentru că el iubește infinit de mult, în mod gratuit, dezinteresat înainte ca noi să-l iubim pe el și rămâne mereu fidel. Întreg Vechiul Testament nu este altceva decât relatarea iubirii lui Dumnezeu față de micul popor ales pentru ca el să se umple de această iubire și să o răspândească în lumea întreagă. Să luăm doar două exemple: "Dumnezeu v-a ales pentru că vă iubește" (Dt 7,8), "Voi face să se amintească bunătatea Domnului și lauda Domnului după toate câte ne-a făcut Domnul, ca și multul bine pentru casa lui Israel pe care l-a făcut după marea sa îndurare și în bunătatea lui" (Is 63,7). Acesta este Dumnezeu care s-a revelat Israelului, acestea sunt sentimentele inimii lui Dumnezeu. Dar dovada cea mai mare a iubirii lui Dumnezeu este Fiul său dat pentru noi. De aceea, evanghelistul Ioan exclamă: "Într-adevăr, atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Putea oare Dumnezeu să facă mai mult pentru noi? Putea să ne iubească mai mult? Ce alt gest de iubire ar fi putut inventa inima lui Dumnezeu? Saul, atins de harul lui Dumnezeu, în drum spre Damasc, a fost transformat într-atât încât a ajuns să spună galatenilor: "Așadar, nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine. Și ceea ce trăiesc acum în trup, trăiesc prin credința în Fiul lui Dumnezeu care m-a iubit și s-a dat pentru mine" (Gal 2,20). Cum îl putem iubi pe Dumnezeu? Simplu: lăsându-ne iubiți de el, lăsând ca iubirea să fie primită de noi, astfel încât să avem capacitatea de a face, de a gândi și de a realiza lucruri dumnezeiești. Astfel, cercul se închide, reunind cele trei figuri prezente în evanghelia proclamată astăzi: Dumnezeu, eu și aproapele printr-o unică iubire. Este ca și cum am spune că nu sunt iubiri separate una de alta, ci o unică iubire. De aceea, dacă-l iubesc pe Dumnezeu, nu pot să nu-l iubesc pe aproapele care este iubit de Dumnezeu. Și dacă-l iubesc pe aproapele, aceeași iubire, în acel moment, mă unește cu Dumnezeu și astfel putem da mărturie și să-i apropiem de Dumnezeu chiar și pe cei care nu cred. Cardinalul Angelo Comastri, în ziua de 27 martie 2009, scria în revista italiană "Se vuoi" un articol interesant despre Augusto Guerriero, scriitor foarte polemic în privința religiei, care totuși, după ce a întâlnit-o pe Maica Tereza de Calcutta a fost în stare să scrie: "Nu întâlnisem niciodată un sfânt. Această întâlnire m-a emoționat profund. În India, Maica Tereza întreține 50.000 de leproși, organizează școli și adăposturi pentru copii. Acum a deschis o casă pentru leproși în Yemen. Să le dăm un pic de lumină, a spus ea. Sunt frații noștri. Rugați-vă pentru ei! Eu i-am sărutat mâna de mai multe ori, ...și nu i-am răspuns din cauza emoției care mă împiedica să vorbesc. În ochii săi strălucea lumina mesajului creștin, a mesajului creștin adevărat, care este iubirea. Am simțit întreaga deșertăciune a lumii în care am trăit, a grijilor, a luptelor, a ambițiilor ei. ...pentru că există un singur ideal pentru care merită să trăiești: este iubirea". Să dea Domnul ca, unul fiecare dintre noi, să-l iubim pe aproapele cu iubirea lui Dumnezeu și astfel să aducem lumină și în sufletele acelora care trăiesc departe de el. Așa să ne ajute Dumnezeu! Amin. 26 octombrie 2014 Pr. Petru Sescu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 30-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |