Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 28-a de peste an

Is 25,6-10a; Ps 22; Fil 4,12-14.19-20; Mt 22,1-14

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Când ați participat ultima oară la o nuntă? Sau când ați fost invitați ultima oară să luați parte la o nuntă? Suntem în luna octombrie, deci spre finalul sezonului de nunți, și e posibil ca și în această vară să fi primit una sau mai multe invitații de acest gen din partea rudelor sau a prietenilor. În aceste cazuri pe lângă bucuria pe care o împărtășim pentru cei care se căsătoresc, nu lipsesc nici preocupările: cu ce ne vom îmbrăca cu această ocazie, ce cadou le vom face și altele asemenea.

Dacă la unele invitații răspundem cu toată inima, trebuie să recunoaștem că la altele spunem liniștiți "nu", ori pentru că nu cunoaștem bine persoanele, ori pentru că riscăm să întâlnim situații dificile de gestionat și atunci găsim imediat scuzele de rigoare pentru a nu participa.

Astăzi, sfânta evanghelie ne spune că toți suntem invitați la o nuntă cu totul deosebită: "Împărăția cerurilor este asemenea unui rege care a făcut nuntă pentru fiul său". Pentru a înțelege parabola, precum și actualizarea ei în viața noastră, vă propun să ne oprim asupra a trei imagini: sala de nuntă, răscrucile de drumuri și haina de nuntă.

Înainte de toate: sala pregătită de nuntă, dar fără invitați. În parabola relatată de evanghelistul Matei descoperim o chemare și diferite răspunsuri. Chemarea de a participa la ospățul de nuntă este adresată înainte de toate "invitaților". Pe vremea lui Isus aceștia erau membrii poporului ales, pe care am putea să-i considerăm invitații de drept, invitații din capul listei. Răspunsul acestora este clar: "Nu au voit să vină". Putem găsi în acest răspuns refuzul decis al acelora care nu vor să își pună problema unei întâlniri cu Dumnezeu, nu vor să dea importanță propunerii sale. Este acel "nu" al inteligenței, al voinței acelor persoane care sunt atât de sigure de ele însele, încât nu vor să se pună în discuție sau să admită că au nevoie de Dumnezeu. Dar regele nu se descurajează și le mai trimite slujitori pentru a le explica bine importanța sărbătorii, frumusețea ei, bogăția meniului pregătit pentru ei. Răspunsul rămâne negativ și, în plus, sunt adăugate justificări: unii își arată indiferența, alții spun că au lucruri mai urgente de făcut; cineva ajunge chiar să se înfurie pe slujitori și să îi trateze cu agresivitate. Indiferența, preocuparea pentru lucruri urgente, refuzul agresiv al credinței sunt realități prezente atât în vremea lui Isus, cât și în vremea noastră. Mulți membri ai poporului ales acum două mii de ani și unii creștini de astăzi au un răspuns practic negativ la invitația lui Dumnezeu. Căci și în noi, creștinii de astăzi, se cuibărește uneori indiferența sau apatia față de credință, sau se instalează anumite blocaje din cauza furiei împotriva Bisericii sau a unor reprezentați ai ei. Și, astfel, sala pregătită pentru nuntă rămâne goală: invitații de drept nu vor să participe la bucuria Tatălui ceresc. De ce oare acest refuz? Cu toții am experimentat că pentru a face cu adevărat sărbătoare este nevoie să ai o anumită dispoziție interioară, să ai deja bucuria sărbătorii în inimă. Iar primii invitați nu răspund pentru că, de fapt, nu sunt fericiți: și-au pierdut bucuria sărbătorii din inimă, căutând să rezolve problemele urgente și uitând de lucrurile importante.

Acesta este un discernământ necesar în ziua de azi: între ceea ce apare urgent și ceea ce este cu adevărat important! Lucrurile importante sunt cele sintetizate în cea mai mare poruncă: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta și pe aproapele tău ca pe tine însuți". Invitații de drept lipsesc de la nuntă poate pentru că din inima lor lipsește bucuria și pacea unei relații autentice cu Dumnezeu și cu aproapele. Doar lucrurile importante aduc bucurie în inimă și ne ajută să intuim că plinătatea bucuriei o putem primi intrând în sala de nuntă a Regelui.

A doua imagine a acestei parabole o avem în răscrucile de drumuri: "Mergeți, așadar, la răscrucile drumurilor, și oricâți veți găsi, chemați-i la nuntă". Refuzul din partea poporului ales deschide însă o pagină nouă în istoria mântuirii și ne spune că Dumnezeu nu se oprește din planul său chiar și atunci când este refuzat, ci dimpotrivă: lărgește sfera invitaților la toți: "Oricâți veți găsi". Profetul Isaia mărturisește această convingere în prima lectură: "Domnul oștirilor va pregăti pe muntele acesta pentru toate popoarele un ospăț". Fiecare om devine invitat de drept la ospățul împărăției. Deosebirile dintre cine e înăuntru și cine e afară, dintre cine este aproape și cine este departe, ne aparțin doar nouă oamenilor, căci din perspectiva lui Dumnezeu toți sunt acum chemați să îi primească invitația. Și noi suntem chemați la ospățul de nuntă, dar nu pentru că suntem buni și merităm lucrul acesta, ci pentru ca să devenim buni, lăsându-ne cuceriți de frumusețea iubirii milostive a lui Dumnezeu.

Parabola ne cere, așadar, să avem ochii purificați pentru a vedea că fiecare persoană este iubită și chemată de Dumnezeu să facă parte din împărăția sa. Iar misiunea Bisericii este aceea de a duce tuturor invitația Domnului și de a face ca toți să poată experimenta iubirea veșnică a lui Dumnezeu.

A treia imagine este cea a hainei de nuntă ce lipsește unui invitat, care este astfel aruncat afară. Pentru a înțelege ce înseamnă această haină trebuie să mergem cu mintea la ziua Botezului nostru când preotul ne-a spus așezând pe noi o hăinuță albă: "Ai devenit o făptură nouă și te-ai îmbrăcat cu Cristos". Haina noastră este Mântuitorul Isus Cristos! Iar de la începutul vieții creștine ni se spune că va trebui să ne petrecem viața îmbrăcându-ne necontenit cu Cristos, asimilând gesturile și cuvintele sale, privirea sa asupra lumii și sentimentele sale, preferând ceea ce el prefera și înlăturând ceea ce el refuza. Aceasta este responsabilitatea noastră care ne ajută să participăm cu adevărat la bucuria nunții dintre Dumnezeu și omenire. Este, de fapt, convertirea noastră continuă, adică îndreptarea noastră statornică spre lumina lui Dumnezeu care poate să alunge umbrele din inima noastră.

Persoana care în parabolă nu avea această haină nu înseamnă neapărat că era mai rea decât ceilalți, întrucât buni și răi sunt amestecați în acea sală. El însă nu se amestecă cu ceilalți: este izolat, separat, singur și astfel nu se bucură de sărbătoare pentru că nu pune la dispoziția celorlalți contribuția sa de bucurie. Este drama omului care nu reușește să creadă că împărăția lui Dumnezeu este cea a bucuriei, a păcii și a luminii.

Iată cum ne provoacă un autor modern să îl înțelegem pe acest om: "Nu este oare mai simplu să vedem în acea persoană lipsită de haina de nuntă pe cineva care a intrat în sală, dar care nu vrea să creadă că participă la o autentică nuntă? Vreau să mă refer la unul dintre acei creștini care nu reușesc să creadă că împărăția lui Dumnezeu este un ospăț de nuntă și, în consecință, se își ia haine de înmormântare. Un om credincios, dar îmbrăcat cu severitate, cu o tristă austeritate și rigiditate în loc să se îmbrace în bucurie și speranță. Unul care crede că duce cu sine tristețea lumii și nu vrea să ducă lumii surâsul lui Dumnezeu. De aceea mă întreb dacă nu cumva Mântuitorul prezent în mijlocul nostru la sfânta Liturghie, uitându-se în ochii noștri triști și la fețele noastre lungi, nu ar simți din nou dorința de a ne întreba: "Prietene cum de ai intrat aici fără haina de nuntă? Bucuria ta, pacea ta, speranța ta, le-ai uitat cumva în garderoba de acasă?"

În această duminică să implorăm de la Dumnezeu harul de a răspunde chemării de a ne bucura de ospățul pregătit de Dumnezeu, adică de Euharistie; harul de a ști să distingem între lucrurile cu adevărat importante și acelea care par urgente. Să implorăm și darul ca pe la orice răscruce de drum am ajunge să îi privim pe toți, bun și răi, drept fii ai lui Dumnezeu. Iar în al treilea rând să căutăm să ne îmbrăcăm mereu mai mult în Cristos, în iubirea și lumina lui. Astfel ne vom putea trăi viața asemenea acelor nuntași care se bucură mereu de prezența Mirelui și ne vom pregăti și viața veșnică în care vom participa la ospățul de nuntă al Mielului. Amin.

12 octombrie 2014

Pr. Daniel Iacobuț


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
564 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 28-a de peste an:

Anul A
12 octombrie 2008 - Pr. Iosif Antili
9 octombrie 2011 - Pr. Iosif Dorcu
15 octombrie 2017 - Mons. Benone Farcaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat