Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 26-a de peste an

Ez 18,25-28; Ps 24,5-9; Fil 2,1-11; Mt 21,28-32

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Un preot vicar, proaspăt venit în parohie, s-a gândit că ar fi nevoie de un grup de studiu biblic, în care oamenii să învețe cum să citească cuvântul lui Dumnezeu. După slujba de dimineață, el le prezintă proiectul credincioșilor, iar reacțiile tuturor sunt entuziaste. "Este o idee excelentă", spuneau toți. Tânărul preot merge la părintele paroh, fericit de inspirația avută de a începe un grup de studiu biblic. Parohul, având experiența anilor, îi spune vicarului să reformuleze problema și să mai consulte odată poporul. A doua zi, preotul îi întreabă pe credincioși: "Cine ar dori să se înscrie și să participe la activitățile din cadrul grupului biblic?" Doar patru mâini sus. Atunci preotul a înțeles că între a spune da unei idei și a face ceva este o diferență ca de la cer la pământ.

În evanghelia proclamată regăsim același caz: un fiu care inițial spune da cererii tatălui de a lucra, dar mai apoi nu se duce la vie. Pentru a înțelege mai bine parabola trebuie ținut cont de contextul literar și de cel istoric. Pericopa evanghelică se găsește în ultima parte a evangheliei după Matei. Isus a intrat în Ierusalim și propune ultimele învățături înainte de pătimirea sa. Sunt ultimele tentative de a-i convinge pe liderii religioși ai lui Israel să creadă în învățătura sa. De fapt, chiar de la început intră în scenă mai marii preoților și bătrânii poporului, ei fiind destinatarii parabolei. Acestora, Isus le adresează o întrebare (ce părere aveți), în urma căreia va fi o cateheză. Isus prezintă un caz general, o situație valabilă pentru orice timp. Un om oarecare avea doi fii pe care îi trimite să lucreze în via sa. La vremea aceea mulți copii trebuiau să muncească; o tradiție rabinică spunea că "un tată trebuie să îl învețe pe fiul său o meserie, altfel îl crește pentru a deveni hoț". Cunoaștem răspunsul: primul fiu nu vrea să meargă să lucreze, dar apoi îi pare rău și se duce; al doilea fiu își dă acordul, însă ulterior nu împlinește cererea tatălui.

Un prim nivel de interpretare este cel istoric. Fiul dintâi ar fi simbolul rebelilor, al păcătoșilor, al blamaților societății. Al doilea fiu i-ar reprezenta pe arhierei, mai marii poporului, liderii religioși; erau oamenii satisfăcuți de viața lor și de poziția socială dobândită. Mântuitorul critică, asemenea profeților de dinaintea sa, formalismul religios.

Surprinzătoare și ciudată este afirmația lui Isus: vameșii și prostituatele vor merge înaintea celor ce se consideră drepți. De ce oare? Deoarece aceștia nu sunt autosuficienți, nu își pun încrederea în propriile forțe. Realitatea istorică ne spune că la vestirea evangheliei, păcătoșii au răspuns favorabil, nu capii religioși. Vameșii, prostituatele au părăsit păcatul și s-au convertit, în timp ce fariseii și saduceii au rămas surzi.

Un al doilea nivel de interpretare privește aplicarea la timpurile de azi. În pagina evanghelică se întrevede un tablou al vieții de familie (și multe familii din zilele noastre se pot recunoaște aici!). Există unii fii aparent senini și liniștiți, dar care ascund înlăuntrul lor insatisfacții și frustrări; alți fii par rebeli, neascultători, dar sunt în stare de acte de bunătate și generozitate. Parabola oferă și o învățătură despre raportul dintre tați și fii. Fiii nu sunt doar o copie biologică a părinților, ci sunt creaturi noi, făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Familiile de azi ar fi bine să aibă mereu în vedere respectul pentru persoana fiilor. Ei nu sunt în posesia părinților pentru ca să dispună de ei după propriul plac sau să le impună propriile idei, proiecte. Kahil Gibran în opera sa "Profetul" afirma: "Fiii voștri nu sunt fiii voștri. Ei nu provin din voi, ci prin voi au primit viața. Și chiar dacă stau cu voi, nu vă aparțin. Puteți să le oferiți iubirea voastră, dar nu gândurile voastre, pentru că ei au gândurile lor personale. Puteți să le adăpostiți trupurile, dar nu sufletele lor, pentru că sufletele lor locuiesc în casa viitorului, pe care voi nu o puteți vizita nici măcar în vis. Nu trebuie să vă străduiți să fiți ca ei, nici să pretindeți ca ei să fie asemenea vouă. Voi sunteți doar arcurile prin care Arcașul divin lansează fiii voștri către căile infinitului".

Mergând mai departe cu reflecția, să ne întrebăm: cine este fiul cel dintâi azi? Ar putea fi reprezentat de persoanele mai puțin religioase, cei cu dezordini în viața spirituală, dar cu potențial de credință și iubire. Atuul lor ar fi sinceritatea și implicarea fără să facă prea multă vâlvă. Mai apoi faptul, că dincolo de posibila opoziție verbală inițială, aceștia aduc roade și împlinesc voința tatălui. Se confirmă acel cuvânt al Mântuitorului: "Așadar, nu oricine îmi spune Doamne, Doamne va intra în împărăția cerului, ci cel care face voința Tatălui".

Peste toate acestea, se întrevede și o invitație la a nu judeca: "Nu judecați și nu veți fi judecați!" Valoarea autentică și secretă a fiecărei persoane o știe doar Dumnezeu, iar în fața Domnului fiecare om are o importanță extraordinară. Legat de judecată, mai grav este atunci când îl judecăm pe Dumnezeu, așa cum se întâmplă în prima lectură. Poporul lui Israel aflat în exil aduce o acuzație la adresa Domnului. Pentru ei calea lui Dumnezeu nu este dreaptă. Domnul nu ia în considerație îndrăzneala de a judeca divinitatea. Dimpotrivă, le explică cu răbdare: situația în care se află se datorează oamenilor din popor, cei ce au părăsit căile dreptății. Profetul indică și soluția: poporul trebuie să se convertească, să meargă pe calea binelui; astfel va rămâne în alianță, va avea binecuvântarea și viața.

Cine este fiul al doilea? În el se pot recunoaște cei satisfăcuți de modul lor de viață, cei ce se cred drepți considerând că nu au nevoie de iertarea Domnului și de convertire. Pot fi acele persoane religioase, pioase chiar, care aparent spun că își fac datoria, însă sunt ipocrite: când vine vorba de acțiuni concrete, nu se mișcă. De aceea nu e suficient să reciți crezul, dar mai apoi să nu faci nimic în favoarea Domnului și a evangheliei. E nevoie să combatem astfel de atitudini, să luptăm împotriva fariseismului, a formalismului care ascunde de multe ori minciună și nedreptăți.

Ce trebuie să facem? În primul rând, cultivarea coerenței, a consecvenței. Privind la atitudinea celor doi fii din evanghelie, ideal ar fi să existe simultan cele două comportamente: și răspunsul pozitiv (ascultarea prin cuvânt) și supunerea prin fapte. E de subliniat importanța coerenței totale dintre cuvinte și fapte: fericit este cel ce spune și face în același timp. Acest lucru e valabil în orice domeniu. Octavio Paz afirma: "Atunci când o societate se corupe și se ruinează, cel dintâi lucru care se strică este limbajul și stilul de a clădi relații". În lumea noastră, vorbele trebuie să fie credibile, limbajul trebuie să aibă corespondent în acțiune, iar relațiile să fie autentice și bazate pe fidelitate.

În al doilea rând, imitarea exemplului lui Cristos, așa cum sugerează Paul în lectura a doua. Isus a fost model de umilință, de abnegație și slujire. Asemenea Fiului care a renunțat la starea de glorie, s-a înjosit pe sine, la fel și creștinii au datoria de a renunța la voința proprie și de a cultiva umilința. Înjosirea conduce către răsplata înălțării și devine cale pentru armonie și unitate în comunitate. De asemenea, e nevoie să se înțeleagă logica lui Dumnezeu, acolo unde crucea nu e scandal, ci semn al puterii și înțelepciunii divine.

Ne rugăm ca Domnul să reverse asupra noastră Duhul său pentru a fi coerenți și pentru a fi mereu întăriți în urmarea lui Cristos, exemplu de ascultare, de umilință și de slujire în iubire. Amin

28 septembrie 2014

Pr. Iulian Faraoanu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
455 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 26-a de peste an:

Anul A
28 septembrie 2008 - Pr. Viorel Ababei
25 septembrie 2011 - Pr. Petru Dorcu
1 octombrie 2017 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat