|
Anul A Is 55,6-9; Ps 144; Fil 1,20c-24.27a; Mt 20,1-16a Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Lecturile biblice propuse pentru Liturghia duminicii de azi sunt o lecție excepțională de logică; de logică divină, nu de logică umană, fiindcă logica lui Dumnezeu nu este totuna cu logica omului. În prima lectură, profetul Isaia ne descrie starea de spirit a poporului evreu aflat în exil la Babilon, pe punctul de a fi eliberat și de a se reîntoarce în patrie. Evreii trăiau în exil demoralizați și disperați. Spuneau: Dumnezeu ne-a abandonat. Dumnezeu nu e drept. A încheiat cu poporul său ales o alianță prin care s-a angajat să ne ocrotească, să ne stea alături. Nu și-a ținut cuvântul. Ne-a lăsat atâția ani robi în mâinile străinilor, departe de țară. Profetul, aflat și el în exil, le răspunde: Nu e adevărat, Dumnezeu nu ne-a părăsit, el este în mijlocul nostru, a venit cu noi în exil. Exilul nu e un blestem, ci o binecuvântare. E un timp de har. E timp de convertire în care să-l căutați și să-l regăsiți pe Domnul de care ați uitat. Purificați, curățați, transformați prin suferințe vă veți întoarce în patrie și veți trăi un nou început. "De aceea, căutați-l pe Domnul câtă vreme poate fi găsit, chemați-l câtă vreme este aproape. Să se lase cel rău de calea lui, și omul nelegiuit să se lase de gândurile lui, să se întoarcă la Domnul care va avea milă de el, la Dumnezeul nostru, care nu obosește iertând. Căci gândurile mele nu sunt gândurile voastre, și căile voastre nu sunt căile mele, spune Domnul. Cât sunt de sus cerurile față de pământ, atât sunt de sus căile mele față de căile voastre și gândurile mele față de gândurile voastre" (Is 55,6-8). Psalmul 144 pe care l-am cântat ca răspuns la prima lectură este un imn de preamărire a înțelepciunii și dreptății lui Dumnezeu: "Te voi preamări, Dumnezeule, împăratul meu și voi binecuvânta numele tău... Drept este Domnul în toate căile sale și sfânt în toate lucrările sale". În textul evanghelic pe care l-am ascultat, arată printr-o parabolă că între logica Tatălui care este și logica sa și logica oamenilor în a înfăptui dreptatea este, într-adevăr, o distanță ca de la cer la pământ. Parabola se inspiră dintr-un fapt cotidian real. La Ierusalim, la intrarea pe poarta Iaffo, pe dreapta, este o mică piață unde până în timpurile noastre stăteau oamenii săraci, fără serviciu, adică arabi, așteptând să-i angajeze cineva cu ziua la muncă. Îi va fi văzut și Isus de multe ori. Era toamnă, la timpul când se culeg viile. Un gospodar bogat care avea o vie întinsă avea nevoie de brațe de muncă la cules strugurii. A ieșit în piață și i-a angajat pe toți cei pe care i-a găsit tocmindu-se cu un dinar pe zi. Într-adevăr, cu un dinar era plătit un muncitor pentru o zi de muncă pe vremea lui Isus. A ieșit din nou la ora nouă, apoi la ora douăsprezece, apoi la ora trei după amiază, apoi la ora cinci, cu o oră înainte să apună soarele când în Israel se lăsa noaptea. I-a angajat pe toți pe care i-a găsit, spunându-le: mergeți și voi în via mea și vă voi da ce este drept. Plata nu se făcea la sfârșitul săptămânii sau al lunii, ci la sfârșitul fiecărei zile de muncă potrivit poruncii date de Dumnezeu prin Moise: "Să nu oprești până a doua zi plata celui tocmit cu ziua" (Lev 19,13). "Să-i dai plata pentru ziua lui înainte de apusul soarelui, căci e sărac și o dorește mult. Altfel, va striga către Domnul împotriva ta" (Dt 24,25). Așadar, stăpânul viei, la sfârșitul zilei a dat dispoziție administratorului să facă plata începând cu ultimii angajați și sfârșind cu primii. Dar surpriză! Toți, absolut toți, au primit câte un dinar. Scandal, proteste, vociferări. "Stăpâne, au strigat cei tocmiți dis-de-dimineață, ești nedrept. Aceștia care au lucrat un ceas au primit tot atâta cât am primit și noi care am lucrat 12 ore? Și îți mai și bați joc de noi: îi plătești întâi pe cei care au lucrat un ceas seara, pe răcoare, iar noi pe care soarele ne-a bătut în cap toată ziua ne lași la urmă, ne faci să stăm la rând, să așteptăm". Stăpânul s-a dresat unuia care era mai revoltat, părea a fi purtătorul de cuvânt al nemulțumiților: "Prietene, te-ai tocmit cu mine cu un dinar?" "Da". "Ai primit un dinar?" "Da". "Atunci unde-i nedreptatea? Ia-ți dinarul și pleacă. Nu pot să fac ce vreau cu banii mei? Sau ochiul tău este rău, ești invidios, pentru că eu sunt bun? Gândurile mele nu sunt gândurile voastre. Iar dreptatea pe care o fac eu, n-are nimic de-a face cu dreptatea așa cum o gândiți și o practicați voi. Eu sunt bun, darnic, generos, sensibil la lipsurile altora. La mine iubirea depășește dreptatea. Nu mă uit ce profit am din munca prestată de cei care au lucrat un ceas, dar mă uit că sunt oameni săraci, au acasă familie, copii, care așteaptă să le aducă ceva de mâncare. Dacă le-aș fi dat a douăsprezecea parte dintr-un dinar cât meritau pentru o oră de muncă, nu ar fi avut cu ce să cumpere o pâine s-o ducă la copii. M-ar fi durut inima să știu că, seara, copiii lor se duc flămânzi la culcare. E ochiul tău rău, pentru că eu sunt bun?" Așa este Dumnezeu. Dreptatea pe care o face el înseamnă mai presus de toate: bunătate, generozitate, gratuitate. Într-o zi ucenicii l-au întrebat pe Isus: "Doamne, pentru cine spui parabola aceasta?" Îl întrebăm și noi acum pe Mântuitorul: Doamne, pentru cine spui parabola cu lucrătorii trimiși sa lucreze în vie? Parabola, în primul rând, era spusă la adresa fariseilor. Aceștia erau scandalizați și revoltați de faptul că Isus îi primea și îi trata cu bunătate pe păcătoșii care veneau la el, se converteau: vameși, păcătoși, hoți, desfrânați; erau și ei admiși în împărăția lui Dumnezeu. Toți aceștia erau considerați de farisei blestemați de Dumnezeu, excluși de la mântuire. Cum? Acești păcătoși, care s-au convertit în ultimul ceas, să stea alături de ei, fariseii, cei fără prihană și plini de fapte bune? Neadmisibil. Priveau cu ochi răi, cu invidie faptul că Isus este bun. Ei credeau că la moarte îi vor prezenta Domnului lista cu faptele bune și îi vor spune: "Doamne, noi am postit de două ori pe săptămână, am dat pomană, am dat zeciuială la templu, am făcut rugăciuni lungi. Ne ești îndatorat. Trebuie să ne dai plata pentru meritele și faptele noastre bune". Nu-și puteau imagina că mântuirea este darul absolut gratuit al bunătății lui Dumnezeu. Dar această parabolă spusă pentru farisei, Biserica de la început și-a însușit-o și a aplicat-o sieși. Prima comunitate creștină era formată din evrei convertiți la Cristos. Dar curând apostolii, urmând exemplul lui Cristos au primit în sânul Bisericii și păgâni. Iudeo-creștinii au protestat. Inadmisibil. Nu e drept! Cum? Acești păgâni, idolatri, care s-au convertit în ultimul ceas după o viață de vicii și nelegiuiri să fie tratați ca și noi, să moștenească împărăția cerurilor ca și noi, fii lui Abraham care am făcut parte dintotdeauna din poporul ales al lui Dumnezeu? Invidia, ochiul rău... Pentru iudeo-creștini nu acceptau universalitatea chemării la mântuire; pentru ei creștinismul era o sectă în sânul iudaismului. Dar Dumnezeu, ca și stăpânul viei din parabolă, străbate toate drumurile lumii și îi cheamă pe toți oamenii în împărăție, îi cheamă la mântuire la orice oră din zi fără să-i întrebe care le este trecutul, sau ce vârstă au, dacă sunt la aurora sau la apusul vieții. Dar parabola lui Isus ne este adresată și nouă creștinilor de astăzi. Noi ne putem comporta ca fratele mai mare din parabola fiului risipitor care, invidios, îl privea cu ochi rău pe tatăl său care a tăiat vițelul îngrășat când fratele mai mic s-a întors acasă după ce a trăit o viață de dezmăț și a cheltuit averea cu desfrânatele: stătea îmbufnat la poartă, în drum și refuza să ia parte la bucurie, la ospăț. Am putea spune și noi văzând un păcătos care n-a știut toată viața de Dumnezeu, pe patul de moarte se convertește, cheamă preotul să-l spovedească: cum? Acesta care a slujit lui Dumnezeu un ceas, să primească aceeași răsplată ca și mine care i-am slujit toată viața și am făcut numai fapte bune? E nedrept. Să nu ne facem iluzia ca fariseii că la sfârșitul vieții îi voi prezenta lui Dumnezeu nota de plată cerându-i să-o achite pentru meritele noastre, pentru faptele noastre bune. În paradis vom intra nu pentru că merităm, ci pentru că Dumnezeu este bun. Mântuirea, inclusiv faptele bune pe care trebuie să le facem, este lucrarea harului, este darul absolut gratuit al bunătății lui Dumnezeu. Religia creștină nu este o religie a meritocrației. Important nu este ce facem noi pentru Dumnezeu, ci ce face Dumnezeu pentru noi. Spune un personaj al lui Shakespeare: Dacă bunul Dumnezeu ne-ar da ce merităm, ce altceva am primi decât lovituri de baston? Căci asta merităm. Nu noi merităm paradisul, ci Isus Cristos ni l-a meritat prin sângele său vărsat pe cruce. Dinarul din parabola lui Isus simbolizează cerul, paradisul. Toți lucrătorii, indiferent câte ore de muncă au prestat, primesc plată egală: toți un dinar. La fel Dumnezeu, celor care se mântuiesc le dă ca răsplată paradisul în întregime, nu pe bucăți. Unuia care i-a slujit toată viața, la urmă nu-i va spune Dumnezeu: ție îți dau paradisul întreg. Celui care s-a convertit la jumătatea vieții nu-i va spune: ție îți dau jumătate de paradis. Celui care se convertește cu un ceas înainte de a muri ca tâlharul de la dreapta lui Isus: ție îți dau un colțișor din paradis, că atâta meriți. Toți vor auzi la judecată: adevăr vă spun, astăzi veți fi cu mine în paradis. Și în acest caz, nu e nicio diferență între cei care îi slujesc lui Dumnezeu din zorii vieții și cei care îi slujesc doar cu un ceas înainte de apusul vieții? Ba da. Însuși faptul de a lucra în via Domnului, de a-i sluji lui Dumnezeu, e o răsplată, o recompensă. Căci paradisul începe deja în viața aceasta: bucuria, fericirea, pacea sufletească, libertatea lăuntrică înseamnă pentru cel care îi slujește Domnului paradisul anticipat. Să încercăm să intrăm în logica lui Dumnezeu, o logică a bunătății, a iertării și milostivirii. Să recunoaștem că Dumnezeu nu încape în schemele noastre de gândire căci gândurile lui nu sunt gândurile noastre și căile lui nu sunt căile noastre. Împreună cu psalmistul să preamărim înțelepciunea și bunătatea lui Dumnezeu: "Drept este Domnul în toate căile sale și sfânt în toate lucrările sale". 21 septembrie 2014 Pr. Claudiu Dumea [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 25-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |