|
Anul A Ier 20,7-9; Ps 62; Rom 12,1-2; Mt 16,21-27 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Celebrăm astăzi duminica a 22-a de peste an, duminică în care textele biblice propuse de liturgia Bisericii ne vorbesc despre misiunea pe care o are de îndeplinit ucenicul Domnului din toate timpurile, o misiune care de multe ori înseamnă suferință, care de multe ori înseamnă cruce, împotrivire, dar care conduce către întâlnirea sigură cu Dumnezeu. Două figuri ne sunt propuse astăzi: profetul Ieremia și apostolul Petru, două caractere, două modele de slujire, două destine omenești care sunt unite de același ideal: discipol, misiune, slujire. Despre profetul Ieremia se spune că a fost ca un profet care a intonat de la balconul istoriei Israelului cântecul iubirii lui Dumnezeu față de poporul său. Însă nu a fost chiar așa de ușor pentru fiul lui Hilchia să învețe această cântare și, mai ales, să o audă pentru prima oară ca fiindu-i adresată. A fost ca o cântare care pentru el a avut sonorități destul de contrastante și adesea stridente. Chemarea lui Ieremia are loc printr-o declarație de dragoste, care este incredibilă pentru o ființă omenească; o afirmație care poate veni numai din partea lui Dumnezeu, numai din partea celui veșnic: "Mai înainte de a te fi format în sânul mamei, eu te cunoșteam. Mai înainte de a fi ieșit din pântecele mamei tale, eu te-am consacrat și te-am pus profet pentru popoare". Chemarea este cea mai solemnă proclamare a demnității omului. Prin acest mesaj divin, Dumnezeu proclamă că omul - acest om - are o misiune, că el există cu un scop în planul lui Dumnezeu. O desfășurare a faptelor care se produce în mod tainic, incredibil și totuși adevărat. Ieremia însuși, în momentul chemării, ripostează: E prea frumos ca să fie adevărat! Ah, Doamne Dumnezeule, iată, eu nu știu să vorbesc, sunt doar un copil. Ieremia trăiește frământarea și contradicția celui care se află în fața chemării lui Dumnezeu. Pe de o parte, ca orice om, este în căutarea unei imagini pozitive despre sine, pe de altă parte, însă, se teme să accepte provocarea lui Dumnezeu, pe care o consideră prea înaltă, copleșitoare. Însă, cel veșnic, insistă: "Nu te teme, iată, eu am pus cuvintele mele în gura ta". Ieremia trăiește această aventură a chemării încrezându-se în Dumnezeu, în puterea lui, însă numeroase sunt suferințele pe care e trebuit să le îndure din cauza cuvântului pe care-l vestea: închisoare, persecuții, amenințări cu moartea, refuz, dispreț, batjocură. La un moment dat, copleșit fiind de suferință și de batjocură, se întreabă: "Pentru ce am ieșit din sânul mamei mele?". Și i se plânge lui Dumnezeu, împărtășindu-i toate momentele de disperare și de deziluzie, toate resentimentele și nereușitele sale. O face față de cel care l-a chemat, crezând pentru un moment că a fost lăsat singur, crezând că a fost înșelat. Se întreabă el și îl întreabă pe Dumnezeu: "Ești tu pentru mine, oare, ca un izvor fals, unde apa nu durează?". Fragmentul pe care l-am ascultat astăzi în prima lectură, ne ajută să înțelegem tocmai această frământare a profetului Ieremia. Pe de o parte, el trăiește insatisfacțiile cauzate de misiunea sa profetică, pe de altă parte, simte însă în interiorul său urgența acestei misiuni la care a fost chemat de Dumnezeu. Este, iubiți credincioși, reflecția și cuvântul celui drept, ale aceluia care s-a încrezut în Dumnezeu și s-a străduit să împlinească doar voința lui Dumnezeu. Este gândul aceluia care în situații de cumpănă se simte nedreptățit, persecutat, simte că Dumnezeu tace, simte că povara încercării este prea mare și nepotrivită pentru el. Așa a fost Ieremia, așa suntem și noi, oamenii de astăzi, care avem multe întrebări pentru Dumnezeu, multe obiecții cu privire la modul în care Dumnezeu își face datoria pe acest pământ. Dacă există un lucru pe lumea aceasta care se poate observa cu ușurință, este tocmai încercarea de a îndepărta durerea și suferința din viață. Este suficient un mic neajuns sau o mică împotrivire pentru a intra în criză. Pe de altă parte, lumea ne apare ca un mare târg, în care la toate colțurile se vând produse care promit să înlăture durerea, produse care, mai bine zis, ne ajută să evităm lupta vieții, refuzându-i acea parte frumoasă, care de multe ori este tocmai rezultatul oboselii, al ostenelii, al durerii, așa cum se întâmplă cu toate lucrurile care au valoare. Iată de ce, în a doua lectură de astăzi, sfântul apostol Paul ne invită să nu ne luăm după exemplul acestei lumi și ne îndeamnă să ne oferim întreaga viață ca jertfă, căci acest gest este plăcut în ochii Domnului, acest gest devine ca o rugăciune, pe care noi o înălțăm către Dumnezeu, dătătorul vieții. În fond, ce este viața noastră, dacă nu o jertfă? Viața de familie nu este oare o jertfă, în care soțul se jertfește pentru soția sa și invers, în care părinții se jertfesc pentru copii, și odată cu trecerea timpului și invers? Oare trăirea creștină nu presupune atâtea jertfe pe care trebuie să le facem în favoarea aproapelui nostru? Oare viața consacrată nu trăiește și crește din jertfele de zi cu zi? Oare viața preotului nu este o continuă jertfire pentru cei pe care el îi slujește? Viața oferită ca jertfă nu face altceva decât să ne apropie de Isus, modelul nostru, el, cel jertfit pentru noi. Toată viața sa Isus a trăit pentru alții, făcând bine și împlinind misiunea primită de la Tatăl. A trăit ascultarea și ucenicia mai mult decât oricine, deși el era Fiul lui Dumnezeu, era Fiul Dumnezeului cel viu. Așa l-a mărturisit apostolul Petru în evanghelie, duminica trecută, atunci când a fost declarat fericit de către Isus. Astăzi, însă, în evanghelie, Petru este numit de către Isus Satană. Petru, la fel ca și profetul Ieremia, primește o chemare la care se străduiește să răspundă. Nici el nu prea înțelege cum trebuie să funcționeze această relație "învățător-discipol". Este un om simplu, direct, impulsiv, se grăbește să-l apere pe Isus folosind spada în grădina Măslinilor. Se așteaptă ca Isus să instaureze o domnie de putere. Vrea să-și dea viața pentru Isus, însă nu înțelege ce așteaptă Isus de la el, mai exact, cum se așteaptă Isus ca Petru să-și trăiască viața de discipol. Fuge în momentul arestării lui Isus și nu înțelege încă marele eveniment al mântuirii care se petrecea sub ochii lui. După moartea și învierea lui Isus, Petru are și el de îndurat multă suferință din cauza mesajului pe care el îl transmite. Este arestat, prigonit, trimis la moarte, însă, încrezător în puterea Domnului, își ia crucea și își urmează învățătorul până la capăt. Treptat, înțelege că nu el este cel care îi dictează lui Dumnezeu ce trebuie și ce nu trebuie să se întâmple. Înțelege că el trebuie să fie acolo pentru a-i întări în credință pe frații săi, înțelege că este acolo având o misiune de îndeplinit primită de sus. Înțelege, în sfârșit, că ucenicul nu poate fi mai presus de învățătorul său. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Mesajul pe care ni-l transmit astăzi profetul Ieremia și apostolul Petru este mesajul crucii. Este învățătura vieții închinate în totalitate Domnului. În ciuda dificultăților și neînțelegerilor pe care le trăiesc, Ieremia și Petru înțeleg până la urmă că viața celui ales nu este o viață comodă, nu este o viață lipsită de griji, ci este o viață care se consumă pentru ceilalți, nu pentru sine. Să nu-l transformăm pe Domnul în ucenicul nostru, ci invers, noi să fim ucenici ai Domnului. Să nu punem noi pe buzele Domnului cuvintele și voința noastră, ci invers, să-l lăsăm pe el să pună pe buzele și în mintea noastră cuvintele și voința sa preasfântă. Să învățăm din aceste exemple! Să învățăm să ne purtăm crucea cu demnitate, să ne gândim cu curaj la ea, căci mântuirea noastră a ajuns la noi prin rănile Mântuitorului și prin sângele său vărsat pe cruce pentru noi. Dacă vrea cineva să vină după mine, să renunțe la el însuși, să-și ia crucea și să mă urmeze. Dacă vrea cineva să fie ucenicul meu, să nu se gândească la ceea ce vor oamenii, ci la ceea ce vrea Dumnezeu, să nu pună voința sa mai presus de voința mea, să nu-și caute împlinirea în viața aceasta, ci în cea viitoare. Amin. 31 august 2014 Pr. Eduard Soare [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 22-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |