Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 21-a de peste an

Is 22,19-23; Ps 137; Rom 11,33-36; Mt 16,13-23

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Este duminică, este ziua Domnului, iar Dumnezeu, după o săptămână plină de activitate, ca și pe apostoli odinioară, ne-a chemat într-un loc retras, așa cum este biserica, spre a ne împărtăși din cuvântul său. Fie că suntem în biserică, fie acasă, poate pe patul suferinței, în mașină sau în oricare altă parte și avem posibilitatea să ascultăm cuvântul Domnului, vă invit să ne deschidem inima, să-l lăsăm să ne vorbească și să-i facem apoi loc în viață.

Suntem în a 21 duminică de peste an, zi în care, printre altele, Biserica îl comemorează și pe sfântul Bartolomeu. Dar, lăsându-ne luminați de Duhul Sfânt, să încercăm să pătrundem cuvântul pe care Cristos ni-l adresează astăzi.

Trebuie să remarcăm încă de la început modalitatea în care Isus îi întreabă pe ucenici: "Cine spun oamenii că este Fiul Omului?" (Mt 16,13). Observați cât de atent este Isus cu interlocutorii săi. Nu-i întreabă prima dată: "Voi cine spuneți că sunt eu?", ci oamenii, ca nu cumva să fie luați prin surprindere și să nu știe ce să răspundă. În fond, nu e nicio noutate; mai degrabă, oamenii știu ce spun și fac alții decât ce fac ei înșiși. Cu alte cuvinte, e mai ușor să privești la altul, la alții, să vezi ce au făcut sau ce fac, decât să privești în ograda proprie, în viața proprie. Drept urmare, e simplu pentru apostoli să spună ce cred alții: "Unii spun Ioan Botezătorul, alții Ilie, alții Ieremia sau unul dintre profeți". Ce nu spun alții, din punct de vedere al ucenicilor? Nu spun adevărul! Nimeni nu spune că Isus este Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul. Și nu trebuie să uităm, suntem în capitolul 16 al evangheliei lui Matei, nu la început, așa încât să nu se știe nimic din ceea ce a făcut Isus.

Unde erau minunile pe care el le-a făcut în favoarea oamenilor? Ologii vindecați, posedații eliberați de diavoli, cei care s-au hrănit cu pâinea înmulțită cu doar două capitole mai degrabă. A face astfel de fapte minunate, nu era cu siguranță la îndemâna oricui, trebuia să fie o persoană extraordinară. Astfel de fapte puteau fi făcute doar de Fiul lui Dumnezeu, om adevărat și Dumnezeu adevărat. Și atunci, de ce ucenicii nu reușesc să găsească în oameni nicio fărâmă din răspunsul corect, din cel pe care avea să-l dea Petru cu atâta autoritate? "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu!" (Mt 16,16).

Dragi credincioși, dragi ascultători,

Mulțimile îl vor alege mereu pe Baraba, nu pe Isus. Mulțimea vede mereu propriul interes, vede lucrurile din punct de vedere emoțional. Vă rog să sesizați diferența: Prima întrebare este: "Cine spun oamenii că este Fiul Omului?", iar a doua este: "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?" Oamenii, este un termen generic, aș spune chiar greu de definit. Care oameni? Bărbații? Femeile? Copiii? Bătrânii? Care oameni? Albi sau negri? Liberi sau sclavi?

În schimb, în momentul în care întreabă: "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?", adresarea e directă, "voi" sunt ucenicii, sunt cei doisprezece apostoli, cei care i-au stat alături, care s-au format la școala lui, care au fost martorii direcți ai minunilor, ai cuvintelor predicate.

Credința, iubiți credincioși, dragi radioascultători, este un act personal, este adresată mie, ție, dumneavoastră. Spuneți de curiozitate unei mulțimi de oameni să ude florile din fața bisericii. Fiecare își va spune: "Poate merge el, poate merge ea!" Și până la urmă florile s-ar ofili pentru că nu le udă nimeni! Garantat! În schimb, i-a spuneți: "Gheorghiță, un nume la întâmplare, udă te rog florile din fața bisericii!" Poate că nu le udă nici el, dar vei ști pe cine să-l tragi la răspundere, pe cine să întrebi.

Credința este, așadar, un dar care se adresează persoanei în mod direct, o interpelează, o responsabilizează și o determină să acționeze conform cu voința lui Dumnezeu. Dumnezeu îmi vorbește mie, îți vorbește ție, îi vorbește lui Petru, lui Paul și așa mai departe. Nu o face niciodată la întâmplare. Credința nu poate fi rodul întâmplării, indiferent dacă vorbim de suferință sau de bucurie.

Cred că am sesizat cu toții, când Petru a dat acel răspuns absolut divin, nu inspirat din vreo carte, fie ea și de teologie, ci inspirat direct de Dumnezeu: "Nu carnea și sângele ți-au descoperit acestea, ci Tatăl meu care este în ceruri", în acel moment Isus îl laudă. Mai mult, îi oferă cheile împărăției, ca și puterea de a lega sau de a dezlega de păcate. Vine însă acel moment în care Isus îi vorbește despre apropiata sa patimă. Ei bine, în acea împrejurare, același Petru, care, lăsându-se luminat de forța divină dă acel răspuns magistral: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu!" (Mt 16,16), de data aceasta, lăsându-se, nu luminat, ci influențat de lumina umană, deci limitată, mai exact de modul îngust în care oamenii văd uneori lucrurile, dă un răspuns, nu magistral, ci penibil. Nimic rău, dacă ținem cont de modalitatea umană de a privi lucrurile: Cine ar fi absurd să creadă că suferința, mai ales cea nedreaptă, ar fi un bine? Și totuși, Petru primește din partea lui Isus replica pe care probabil nu și-ar fi dorit să o audă niciodată: "Pleacă de la mine, Satano! Tu ești o piedică în calea mea, tu nu te gândești la ceea ce vrea Dumnezeu, ci la ceea ce vor oamenii" (Mt 16,23).

Suntem, dragi credincioși, dragi ascultători în fața unei situații din care Biserica ne îndeamnă să învățăm să credem și mai ales cum să credem. Nu trebuie să credem în Dumnezeu doar când ne merge bine, doar când necazurile se întâmplă la alții, iar când ni se întâmplă nouă, mie, să ne răzvrătim. E nevoie de credință mai ales în momentele dificile ale vieții sau mai degrabă spus, mai ales pentru acele momente.

Priviți în familie, de unde provin cele mai multe neînțelegeri, dacă nu de la neajunsuri? Dar, soții nu trebuie să uite că tocmai pentru acele momente grele, pentru clipele de suferință, de încercare, tocmai pentru astfel de momente Dumnezeu i-a inspirat să fie împreună.

Avem nevoie, dragi credincioși, dragi ascultători ca în momentele de încercare ale vieții să ne stăm alături, nu să fugim de ele, așa cum încerca să insinueze Petru în ceea ce îl privea pe Isus, "Dumnezeu să te ferească, Doamne! Asta nu ți se va întâmpla niciodată!" Și totuși i s-a întâmplat. Isus a pătimit, a murit pe cruce, iar din moartea lui a ieșit viața. Învierea, care este darul prin excelență al lui Isus făcut omenirii, a venit după experiența crucii.

În prima lectură de astăzi, luată din Cartea profetului Isaia, Șebna, mai marele templului este înlăturat din funcție. Oare de ce? Doar pentru că în locul său trebuie să vină un altul care să poarte pe umeri cheia casei lui David, după cum am citit în lectura cu pricina? Sunt convins că nu, ci a fost exclus pentru că nu a corespuns, la fel cum, mulți ani mai târziu avea să fie îndepărtat și Petru. "Pleacă de la mine, Satano!"

Spuneam că virtutea credinței este un dar. Petru, cel care a beneficiat de "hotărârile de necuprins" ale lui Dumnezeu, după cum citim în cea de-a doua lectură de astăzi, luată din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani, a avut curajul să plângă, să-și recunoască limitele, că la rândul său este un om, de ce nu, unul dintre mulți, unul dintre cei despre care Isus a spus: "Cine spun oamenii că este Fiul omului?" A ne recunoaște cu umilință limitele este primul pas în a crede. Limitele noastre umane sunt cele care ne spun că nu suntem Dumnezeu, iar dacă nu suntem Dumnezeu, avem nevoie de el, avem nevoie să înțelegem că suntem dependenți de el, de iubirea lui, mai ales în momentele dificile ale vieții. Atunci, și mai ales atunci, avem nevoie și de oameni, pentru că iubirea lui Dumnezeu se manifestă mai ales prin ei, prin cei de lângă noi, prin semenii noștri.

Experiența lui Petru care a trecut de la "Fericit ești tu, Simon, fiul lui Iona..." la "Pleacă de la mine, Satano!" este experiența fiecărui om. Avem nevoie de umilință să recunoaștem că "nu carnea și sângele", deci nu noi vom da răspunsul vieții: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu!", ci Tatăl nostru care este în ceruri, cel pe care îl invocăm în fiecare zi în rugăciune, el este cel care prin noi, dă răspunsul vieții, același pe care l-a dat Petru, pe care l-a intuit centurionul: "Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu! Amin".

24 august 2014

Pr. Felician Tiba


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
433 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 21-a de peste an:

Anul A
24 august 2008 - Pr. Petru-Sebastian Tamaș
21 august 2011 - Pr. Cornel Cadar
27 august 2017 - Pr. Petru-Sebastian Tamaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat