Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 18-a de peste an

Is 55,1-3; Ps 144; Rom 8,35.37-39; Mt 14,13-21

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Există întâlniri în viețile noastre pe care am vrea să nu le avem niciodată. De exemplu, întâlnirea cu oamenii care ne dau vești triste. Am dori ca relatările lor să nu se întâmple. Din aceeași categorie fac parte și întâlnirile cu oamenii care se plâng. Mereu nemulțumiți. Copii care se plâng de profesori, de jucării; tineri care se plâng de părinți și de viitorul lor; părinți care se plâng de copii și de locul de muncă, bătrâni care se plâng de singurătate și boală. Oameni care abia așteaptă să te întâlnească și apoi să te copleșească cu nemulțumirile lor. Sunt întâlniri pe care ai vrea să nu le ai niciodată. Uneori, e posibil ca noi înșine să ne fi plâns mult sau prea mult și să fi adus tristețe în loc de bucurie.

Evanghelia pe care am ascultat-o astăzi așază în fața noastră mai multe asemenea întâlniri. Întâlnirea lui Isus cu oamenii care îi aduc o veste tristă - cea a morții lui Ioan Botezătorul, întâlnirea cu oamenii bolnavi și, apoi, în miezul evangheliei, întâlnirea cu mulțimea înfometată în pustiu, care nu are decât cinci pâini și doi pești pentru a-și potoli foamea. Avem astăzi o evanghelie scrisă parcă special pentru cei care se plâng. Și de câte ori nu am căzut și noi în această capcană. Unii s-au îmbolnăvit pentru că s-au plâns prea mult, alții au devenit depresivi, nu mai au somn sau dorm prea mult, nu mai mănâncă sau mănâncă prea mult, se izolează, muncesc fără chef și, bineînțeles, fără randament. Isus are pentru aceste persoane un cuvânt, un cuvânt de vindecare, un leac pentru boala lor.

Să intrăm în conținutul evangheliei.

Spune sfântul Matei că după ce a aflat despre uciderea lui Ioan Botezătorul, Isus a încercat să se retragă, dar mulțimile nu-i dădeau pace. Isus a văzut mulțimea care îl urma, i s-a făcut milă de ea și a început să vindece bolnavii. Principiul după care Isus acționează este mila. Ea este o calitate fundamentală a lui Dumnezeu. El are grijă de bolnavi, de cei care nu pot sta în picioare. Slăbiciunea de care ne plângem noi este pentru el obiect de slujire. Deși este apăsat de vestea uciderii lui Ioan, deși nu poate rămâne singur întrucât e asaltat de lume, Isus e plin de milă și vindecă. Acesta-i Dumnezeul nostru: un Dumnezeu care nu se lasă copleșit de durere, un Dumnezeu care se apleacă spre slăbiciunile omului pentru a-l vindeca, un Dumnezeu fidel promisiunii.

Acolo în pustiu, când de-acum era întuneric, vin ucenicii și-i cer lui Cristos să trimită mulțimea să-și cumpere de mâncare. A cumpăra și a vinde nu sunt acțiuni specifice lui Dumnezeu, ci omului. Dumnezeu dă din toată inima, dă gratuit, el nu vinde. Omul e specialist însă în a vinde. Isus însuși a fost vândut. Dumnezeu are pâine și în deșert, chiar și atunci când se lasă seara și e întuneric. Pâinea care satură în deșert și în noapte nu e cea care se cumpără, ci e pâinea bunătății, a iubirii, a dăruirii. Nu banii, nu ceea ce aduni te va sătura, ci vei fi sătul abia atunci când rămâi cu Domnul Isus. Experiența noastră confirmă aceasta. Lucrurile esențiale ale vieții nu se cumpără cu bani. Poți cumpăra o îmbrățișare, dar nu poți cumpăra iubirea. Poți să cumperi o saltea bună, dar nu poți cumpăra somnul. Poți cumpăra medicamente, dar nu poți cumpăra sănătatea. Poți cumpăra un loc de cinste în cimitir, dar nu poți cumpăra veșnicia. Este emblematică în acest sens întrebarea profetului Isaia din prima lectură: "De ce vă irosiți banii pentru ceea ce nu vă hrănește și munca voastră pentru ceea ce nu vă satură?"

Ucenicii îi spun lui Isus că nu au decât cinci pâini și doi pești. Această hrană nu le-ar fi ajuns decât lor, ucenicilor, iar apoi urma și a doua zi, dimineața. Aduceți la mine! Așa a sunat îndemnul lui Isus. Insuficiențele voastre, nemulțumirile voastre, aduceți-le la mine și așezați-le în mâinile mele! Da, neputințele tale, lipsurile tale să stea în mâinile lui Dumnezeu. Ne concentrăm prea mult asupra a ceea ce putem face noi și prea puțin asupra a ceea ce face Dumnezeu. Când te prinzi cu încrâncenare de strălucirea inteligenței tale, de forța mușchilor tăi și de puterea relațiilor tale vei sfârși în faliment. Aduceți la mine lucrurile pe care nu puteți să le rezolvați, dar și pe cele pe care vă credeți prea siguri! Puneți totul în mâinile mele!

O minge de baschet în mâinile mele valorează aproximativ 100-200 lei.
O minge de baschet în mâinile lui Michael Jordan valorează câteva zeci de milioane de dolari.
Depinde de mâinile în care se află.

O rachetă de tenis este fără valoare în mâinile mele.
O rachetă de tenis în mâinile Simonei Halep poate reprezenta câștigul unui campionat.
Depinde de mâinile în care se află.

Un toiag în mâinile mele va ține la distanță un animal furios.
Un toiag în mâinile lui Moise ar despărți marea.
Depinde de mâinile în care se află.

O praștie în mâinile mele ar fi o jucărie de copii.
O praștie în mâinile lui David ar însemna o armă pentru a-l învinge pe Goliat.
Depinde de mâinile în care se află.

Doi pești și cinci pâini în mâinile mele nu ar însemna decât două sandwich-uri.
Doi pești și cinci pâini în mâinile lui Isus ar hrăni mii de persoane.
Depinde de mâinile în care se află.

Isus a poruncit apoi mulțimilor să se așeze pe iarbă. Avem aici începutul unui ospăț. Acesta diferă de cel de la ieșirea din Egipt, când evreii au mâncat în grabă, stând în picioare. Acum începe timpul sărbătorii. Este o adunare în libertate. De altfel, înmulțirea pâinilor este înțeleasă ca o prefigurare a ospățului Euharistic, la care participă oamenii liberi și care este o sărbătoare. Apoi, în mod obișnuit în deșert nu există iarbă, dar mențiunea evanghelistului indică faptul că atunci când Domnul intervine și pământul arid înflorește. Domnul îndepărtează moartea pentru totdeauna. Oricât de fără speranță este viitorul tău, și îți vine să te plângi întruna, el, Isus, Domnul transformă deșertul tău într-un loc plin de viață.

Notează evanghelistul că Isus a luat și pâinea și peștii. Le-a luat ca pe un dar. Puținul pe care îl primește este darul lui Dumnezeu. Adică și puținul pe care tu îl ai este darul lui Dumnezeu. "Ce ai, și nu ai de la Domnul", se întreba sfântul Paul? Totul e din mâna lui. De n-ar fi fost el de partea noastră, nici puținul de care ne plângem nu l-am fi avut. De observat un amănunt: Isus ia pâine, nu grâu, iar pâinea e rod al muncii și al sudorii omului. Isus are nevoie de jertfa noastră. Cum se exprima papa Francisc, adevărata pomană doare, pentru că trebuie să simți că oferi.

Urmează apoi o suită de gesturi ce ne poartă cu mintea spre ceea ce s-a întâmplat în Cenacol la Cina de taină. Isus înalță ochii spre cer, binecuvântează, arătând astfel că orice colț de pâine este semn al binecuvântării Tatălui. Și colțul de viață pe care îl ai, și colțul de bucurie, și colțul de sănătate care ți-a rămas este semn al binecuvântării Tatălui. Nu ai motiv să te plângi.

Isus frânge pâinea și o dă ucenicilor. Arată astfel egalitatea sa cu Tatăl. Iubește cu aceeași iubire cu care a iubit Tatăl: dă totul așa cum el a primit totul. Forța de a da vine din ridicarea ochilor spre cer, din a fi cu totul al Tatălui. Când vom conștientiza că totul am primit de la Tatăl atunci vom avea puterea să și împărțim totul.

Ucenicii împart apoi mulțimii. Aceeași pâine trece prin mâinile ucenicilor și ajunge la oameni, iar aceștia se satură. Doar această pâine împărțită, binecuvântată satură. Pâinea care nu are binecuvântarea lui Dumnezeu nu ne satură, creează în noi un gol, deșertăciune și dezamăgire.

Au strâns 12 coșuri notează evanghelistul. De ce? Ca să rămână pentru toți și pentru totdeauna. Câte un coș pentru fiecare trib al lui Israel, câte un coș pentru fiecare ucenic, câte un coș pentru fiecare lună din an.

Menționarea în finalul evangheliei a celor 5.000 de oameni care s-au săturat face trimitere la numărul primei comunități creștine din ziua Rusaliilor, care trăia învățătura lui Isus punând în comun bunurile, frângând pâinea și rugându-se cu bucurie. Nimeni nu se considera stăpân pe ceea ce are. Totul era în comun și nimeni nu ducea lipsă. Și toate acestea în deplină libertate. Nimeni nu ar mai duce lipsă, nimeni nu ar mai avea motiv să se plângă dacă am trăi în această logică a evangheliei. Evanghelia de astăzi amintește, așadar, de două ospețe, două banchete: unul al lui Irod și altul al lui Isus. Depinde de noi la care vrem să participăm. La primul, al lui Irod, este ucis Ioan Botezătorul. Erau acolo invitați de seamă, oameni mari, care aveau de toate, care dansau și care se bucurau. Al doilea ospăț, cel organizat de Isus e cu totul diferit. Nu e în cinstea și onoarea bogaților, ci o masă care hrănește pe săraci, pe cei cu lipsuri. La banchetul lui Irod a fost ucis un om nevinovat, la banchetul organizat de Isus în pustiu, la înmulțirea pâinilor este salvată viața. Isus ne învață astfel să răspundem răului cu bine. Ucenicii dacă vor să i se alăture Domnului, în loc să se plângă, să pună strictul lor necesar la dispoziția Domnului. Vindecarea de răni, de lipsuri, vine prin împărțire. La această lucrare Isus are nevoie de implicarea și contribuția colaboratorilor săi, a celor care se plângeau de lipsuri.

Ar trebui astăzi să înălțăm o rugăciune și să spunem: Doamne, iartă-ne pentru că mereu ne plângem. Ne plângem de toți și de toate. Ne plângem de bunuri, de sănătate, de oameni. Ne lăsăm copleșiți de veștile triste. Vrem astăzi să ridicăm ochii spre cer și să recunoaștem că toate le-am primit de la tine. Chiar dacă ne vine să ne plângem, chiar dacă știrile sunt triste, am vrea și noi să spunem împreună cu sfântul Paul din a doua lectură de astăzi: "Cine ne va despărți de iubirea lui Cristos? Nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici puterile, nici prezentul, nici viitorul, nici înălțimea, nici adâncul, nici vreo altă făptură nu va putea să ne despartă de iubirea lui Dumnezeu, care este în Cristos Isus, Domnul nostru". Amin.

3 august 2014

Pr. Petru-Sebastian Tamaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
422 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 18-a de peste an:

Anul A
3 august 2008 - Pr. Eduard Patrașcu
31 iulie 2011 - Pr. Daniel-Nicu Butacu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat