Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 16-a de peste an

Înț 12,13.16-19; Ps 85; Rom 8,26-27; Mt 13,24-43

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Duminica trecută am meditat cuvântul evangheliei în care Isus Cristos prezenta mulțimii parabola semănătorului care a aruncat sămânța în diferite tipuri de teren: lângă drum, pe pământ pietros, între spini și pe pământ bun (care a adus rod diferit; care 100, care 60, care 30).

În această duminică, rămânând în aceeași atmosferă agrară, evanghelia ne reține atenția în continuare asupra semănătorului care nu mai aruncă sămânța în orice tip de sol, ci seamănă sămânță bună în ogorul său. Aici producerea rodului este asigurată. Semănătorul nu mai riscă să piardă sămânța, ci o cultivă plin de speranța unei recolte cât mai bune și mai mari. Pământul este valorizat ca făcând parte din împărăția lui Dumnezeu. Mai mult chiar: semănătorul însuși face parte din împărăția lui Dumnezeu, alături de ogorul său. Însă chiar și în acest ambient favorabil binelui, binecuvântării, chiar aici, în locul în care trăiește și-și crește recolta semănătorul, chiar aici, acasă la stăpân, la Dumnezeu creatorul și Domnul împărăției cerești, surprizele nu îl ocolesc. Astfel, deși semănătorul cultivă în pământ bun, apar dificultăți din altă parte pentru recoltă.

Vă invit, așadar, să ne lăsăm călăuziți de acest cuvânt mântuitor și să-l primim în sufletul nostru ca dar din partea lui Dumnezeu. Să încercăm deci să pătrundem sensul parabolelor despre împărăție, mai ales pornind de la cea a semănătorului care cultivă grâul bun și între timp regăsește și neghina pe care nu a semănat-o.

În primul rând aflăm din evanghelie că "împărăția cerurilor este asemenea unui om...." (Mt 13,25).

Putem să înțelegem că împărăția lui Dumnezeu nu este doar un loc, un spațiu, cum deseori am fi tentați să credem. Împărăția este și omul. Să ne închipuim că vizităm un prieten din depărtare. Noi, de regulă, plecăm de la premisa de a-l pune pe acesta în centrul preocupărilor noastre în acel moment. Mergem în casa lui, îl vizităm, pentru că ne face plăcere, pentru că ținem la el. Dar uneori drumul până la el, peisajul, locurile noi întâlnite, ceilalți oameni, anturajul, toate acestea ne dispersează, ne aduc în față alte scopuri mărunte, meschine. Va trebui să revenim cu mintea și atitudinea la scopul vizitei; să ne dedicăm întâlnirii programate, să dăm întâietate prieteniei, lăsând la o parte alte atracții care par a se impune pe parcurs.

De aceea, Isus ne amintește în această parabolă importanța omului, ne cheamă să luăm în serios pe toți semenii noștri, mai tineri sau mai în vârstă, sănătoși sau bolnavi, mai învățați sau mai puțin învățați. Împărăția este asemenea unui om, este un om, este Cristos, este iubirea inimii sale. Simt eu această iubire? Acord eu spațiu iubirii sale care să intre în ființa mea, să mă pătrundă, să mă copleșească? Ce ar fi fost oare Cina de taină fără Cristos? Ar fi fost o simplă masă, un ospăț, poate un prilej de discuții, de întreținere omenească. Dar prin prezența lui Cristos, Cina de taină devine Euharistie, devine sacrament deschis mereu spre a ne potoli foamea sufletească din el.

Sau dacă ne întrebăm: Marile transformări în lume cine le-a creat? Cine le-a favorizat? Conjunctura? Sistemele rigide? Tehnica? Dacă în spatele acestora nu ar fi fost oameni, nu s-ar fi produs schimbările, progresul. Iată cât de important este omul în împărăția lui Dumnezeu! Împărăția însăși ia forma omului. De aceea, în cartea profetului Isaia, însuși Dumnezeu se adresează omului cu aceste cuvinte:" "Pentru că tu ești prețios în ochii mei, vrednic de cinste și eu pe tine te iubesc..." (Is 43,4).

În al doilea rând se spune că "împărăția cerurilor este asemenea unui om care a semănat...." (Mt 13,25)

Un om care a acționat, a lucrat, care a pus spre creștere, care a adus ceva viu, nu a lăsat terenul sterp, necultivat, searbăd, lânced. Omul care dă sens locului în care se află. Omul care cultivă mereu, care nu obosește în a se implica pentru a face să crească binele. Există însă un risc: la un moment dat, când totul merge foarte bine, omul ar putea să-și aroge sieși lucrarea, comportându-se ca un stăpân, uitând că el, de fapt, este doar administratorul. Dumnezeu unic este stăpânul. Iar dacă omul întâmpină mari dificultăți, îi cere socoteală lui Dumnezeu, pe care de data aceasta îl consideră responsabil, stăpân: un stăpân bun de tras la răspundere în momentele nefavorabile omului, dar și un stăpân ignorat când aceluiași om îi merge bine. De aceea să nu uităm niciodată că noi suntem semănători, dar ogorul este al Domnului. Chiar și forța de a semăna este dată tot de stăpân. Suntem administratorii lucrării sale, încredințată nouă.

Astăzi se pare că oamenii care promovează binele sunt împiedicați, nu sunt promovați, nu sunt observați. Ba chiar uneori sunt blocați în acțiunile lor binefăcătoare. Ei însă continuă să semene și plantele lor încolțesc în inimi, pentru că nu e lucrarea lor. Ei sunt doar executanții. Lucrarea este a lui Dumnezeu, stăpânul împărăției.

Atâtea împărății pământești au existat, dar multe și-au găsit sfârșitul. Au rămas doar istorie. Împărăția lui Dumnezeu dăinuie însă peste veacuri. De aceea să avem mereu convingerea că a semăna, a construi reprezintă o lucrare pe care ne-o încredințează Dumnezeu. Este săvârșirea voinței Domnului prin slujirea noastră, în împărăția sa.

În al treilea rând notează evanghelistul că "împărăția cerurilor este asemenea unui om care a semănat sămânță bună...." (Mt 13,25)

Bunătatea provine de la însuși semănătorul. Dacă el este bun și sămânța este bună. Nimeni nu ar trebui să riște să-și schimbe caracterul în funcție de produsul pe care îl ține în mână. Un om bun propagă binele. Și încă trebuie să subliniem că bunătatea semănătorului este pusă în el de către Stăpân. Stăpânul este izvorul bunătății. Iar bunătatea atrage bunătate, se perpetuează, în ciuda răului care se infiltrează. În cele din urmă va triumfa binele. Răul nu are rădăcini atât de adânci pentru că se află multă confuzie în el. Cel care seamănă răul deja este plin de confuzie. Se amestecă în el și răutate și bunătate.

Binele însă este mereu constant. Merge înainte cu îndrăzneală. Chiar dacă pare că uneori se clatină, el rămâne, pentru că rădăcinile sale sunt foarte puternice, foarte adânci.

În al patrulea rând citim că "împărăția cerurilor este asemenea unui om care a semănat sămânță bună în ogorul său." (Mt 13,25)

Omul bun are lucrul său propriu. Este pus administrator peste bunurile sale pentru că este drept, este fidel. A fi capabil să ai ogorul tău, să-l menții, să-l cultivi, să-l întreții, înseamnă a fi administrator bun și credincios. Este o recunoaștere a calităților pe care o face stăpânul față de cel care este numit să administreze. Împărăția lui Dumnezeu înseamnă să fii prezent în viața ta proprie, în ogorul tău, unde să semeni mereu și să culegi numai binele. Împărăția este și o acțiune a omului spre Dumnezeu. Este, de fapt, o lucrare din Dumnezeu, spre Dumnezeu. Primim de la Domnul ogorul pentru a-l munci și a aduce roade pe care să i le oferim lui. Cu alte cuvinte primim misiunea la care Dumnezeu ne cheamă pe fiecare și ne îndeplinim datoriile specifice misiunii primite, aducând roade, prin această slujire, pentru împărăția sa.

În descrierea parabolei Isus trebuie să lămurească o dilemă: faptul că alături de grâul semănat apare, în mod cu totul neașteptat, neghina, care nu a fost cultivată de semănător. De ce se întâmplă aceasta? Cum este posibil? Nu a fost semănată doar sămânța bună? De ce apare răul? Isus explică incidentul nefericit reclamând intervenția dușmanului, în timpul nopții. Dar oare în viața noastră zilnică nu întâlnim grădini întregi, în care apare buruiana, deși s-au cultivat doar produse care să fie bune de consumat? Nu ne mirăm de copiii, nepoții din familiile noastre că, deși au primit educație bună, judecata și comportamentul lor poate la un moment dat să prezinte tendințe deviate de la însăși educația solidă primită?

Așadar, de ce sămânța rea?

Este o întrebare care a preocupat și preocupă toate generațiile, până la sfârșitul veacurilor. Sămânța rea poate fi cea despre care vorbesc ziarele, televiziunea, internetul. Știrile din atâtea colțuri ale planetei, dar și de cele aproape de noi, ne prezintă deseori dezlănțuirea urii, a dușmăniei, a neînțelegerii dintre oameni, dintre popoare, cum ar fi astăzi în Palestina sau în Ucraina; dar și mai aproape: în familia cutare, sau în inima unuia sau altuia. Să ne reamintim însă că istoria ne este martoră că ura nu poate naște altceva decât numai ură, nedreptatea nu poate aduce decât tot nedreptate, teama nu poartă altceva decât tot teamă. Sămânța rea nu ocolește nici alte ogoare din industrie, tehnică, artă, cultură. Se face simțită și în aceste domenii neghina câștigului, a banului, a puterii care se strecoară printre marile valori și principii cum ar fi sănătatea, demnitatea, adevărul, viața.

Dacă parcurgem drumul înapoi, pe firul întâmplărilor care compun drama răului în lume, ajungem la începuturi, la origini. Aici găsim drama primilor oameni, Adam și Eva, drama intervenției răului, a căderii în păcat, descrisă de Cartea Genezei. Aici șarpele este dușmanul care ademenește și sfidează bunătatea Creatorului. Dușmanul a semănat în inima primilor creaturi umane dorința de a avea pentru sine, dorința de a fi mai mult decât le-a oferit Creatorul să fie. Aceste dorințe cresc noaptea, în întuneric, în atmosfera răului și nu a binelui.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cum ne regăsim noi în fața provocărilor lui Dumnezeu, dar și a răului care este prezent deopotrivă? Care ar trebui să fie atitudinea noastră?

Parabola semănătorului ne sugerează să cultivăm o totală încredere în bunătatea grâului și a pământului. Suntem invitați să ne punem bazele în ceea ce este mai bun în noi, nu ca și cum noi am creat această bunătate, dar recunoscând binele sădit de Dumnezeu în noi, în ființa noastră. Isus însuși seamănă cuvântul său, iubirea sa. Această sămânță crește, se dezvoltă, chiar și atunci când dușmanul intervine. Uneori suntem și noi afectați de multe informații pe care le primim. Unele dintre ele sunt atât de complexe încât ne vine greu să facem un discernământ, sau să ne punem întrebări despre cât de adevărate sunt informațiile primite, sau chiar să ne formulăm, dacă este cazul, propria noastră detașare, distanțare de ceea ce nu corespunde vieții noastre umane și creștine. Astfel dușmanul se infiltrează și în viața noastră.

o Mântuitorul ne învață astăzi că împărăția lui Dumnezeu se dobândește prin răbdare, așteptare răbdătoare, îngăduitoare. Dar răbdarea este o stare tranzitorie. Ne conduce spre ceva, spre un scop. De aceea trebuie să fie o răbdare plină de încredere. Ne conduce spre dobândirea a ceea ce sperăm, spre mântuire.

o Împărăția lui Dumnezeu este și dezvoltare, creștere. Omul face lucrarea sa, iar împărăția crește, se dezvoltă. Semănătorul aruncă sămânța din care crește lanul de grâu. Aici Isus adaugă încă alte două parabole:

- un alt semănător plantează sămânța de muștar din care va crește un copac mare.

- gospodina pune drojdie în trei măsuri de făină și de acolo va dospi aluatul pentru pâine. Această creștere o realizează însuși Dumnezeu. Noi rămânem uimiți în fața acestui spectacol al creșterii, al progresului împărăției și ne exprimăm această uimire prin laudă adusă lui Dumnezeu.

Ni se cere, așadar, o veghere activă pentru creșterea împărăției lui Dumnezeu. El face să crească împărăția sa din care și noi facem parte. El ne cooptează pentru a fi slujitori ai împărăției sale.

Să răspundem cu generozitate la chemarea Domnului, să luăm cu bucurie în primire ogorul pe care ni-l încredințează Dumnezeu fiecăruia dintre noi și să-l lucrăm cu credință și speranță. Dar să avem grijă să nu ne lăsăm contaminați. Să nu luptăm direct cu răul, cu neghina, epuizându-ne resursele, energia, fără a avea siguranța că îl vom putea birui. Dar să ne folosim energia pentru a ne întări în bine. Să ne imunizăm în fața răului. Și mai ales să ne alimentăm din Dumnezeu, din energia inepuizabilă a sacramentelor pline de har ale Stăpânului împărăției cerurilor, ale lui Dumnezeu cel atotputernic și milostiv.

20 iulie 2014

Pr. Egidiu Condac


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
468 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 16-a de peste an:

Anul A
20 iulie 2008 - Pr. Egidiu Condac
17 iulie 2011 - Pr. Marcelin Blaj
23 iulie 2017 - Mons. Benone Farcaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat