|
Anul A Zah 9,9-10; Ps 144; Rom 8,9.11-13; Mt 11,25-30 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În evanghelia din această duminică am ascultat unele dintre cele mai frumoase și mai cunoscute versete din întreg Noul Testament. "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă. Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine căci eu sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre. Căci jugul meu e dulce și povara mea este ușoară". Este unul dintre acele versete biblice pe care trebuie să le ții minte, deoarece sunt atât de adevărate și pentru că le folosim atât de des. Cuvintele sunt adevărate pentru fiecare zi din viața noastră. Isus folosește o imagine neobișnuită azi: a lua asupra noastră un jug. Mulți cunoscători ai Bibliei au făcut observația că trebuie să ne reamintim faptul că Isus a fost tâmplar. Printre multele lucruri pe care le făcea un tâmplar în acel timp era și acela de a face juguri pentru boi, atât de utili la arat și cărat. Jugul acela trebuia să fie bine făcut pentru a nu răni animalele la trasul poverilor, ușor pentru a nu împovăra. Fiecare animal de povară avea măsura lui, jugul propriu, care se potrivea, în general, doar lui. A face un jug prost putea răni, devenea o povară mai greu de suportat decât poverile de transportat. Isus știa ce spune când a folosit cuvântul "jug". Iar el ne invită azi să luăm jugul "lui", nu pe al altor învățători, predicatori, fondatori sau educatori. Jugul pe care el, cu măiestria lui, cu iubirea lui, cu înțelepciunea lui l-a croit pentru noi este numit de el "dulce", unul care ne face să cărăm cu ușurință poverile noastre, ba chiar ne face povara mai ușoară. Da, Isus poartă un jug și se așază alături de fiecare dintre noi. Trage împreună cu noi poverile noastre, și ne spune: jugul pe care-l ai dacă nu este făcut de mine te va răni, îți va face viața mult mai grea. Ia jugul făcut de mine și vei vedea că viața nu mai este aceeași. Dacă ar fi să privim o pictură a vieții noastre, ea ar putea foarte bine să arate astfel: o căruță încărcată cu toate greutățile noastre personale: probleme de familie, muncă, sănătate, toate încărcate la un loc. La jug ar fi două persoane: una este fiecare dintre noi, iar cealaltă este Isus. Pictura ar mai conține și un drum, probabil lung și dificil. A purta jugul lui Isus înseamnă deci a face o călătorie care durează cât viața noastră. Așa devenim ucenicii Domnului: când ne apropiem de el care trage la căruța vieții noastre, și-i privim chipul, îi ascultăm vorbele, ne potrivim pasul după pasul lui, ritmul vieții noastre după ritmul lui. Dar nu, rareori, unul sau altul ar putea să ne spună că nu este deloc așa. Că ce am spus până acum e idilic, romantic, ba chiar fals. Ce știe azi Isus despre poverile noastre? Ce știe el despre tatăl care a fost părăsit de soție și a rămas cu cinci copii pentru a-i hrăni singur? Ce știe Dumnezeu despre dramele celor uciși în Irak sau Siria sau Ucraina? Ce știe Isus cel înviat de acum 2000 de ani despre suferința unui bolnav din spital care se confruntă cu povara corupției unui medic de care depinde propria sa viață sau moarte? Și ce știe Isus despre cei care nu au unde să stea la noapte? Sau nu au ce mânca azi și acum? Ce știe el ce înseamnă așa ceva? Da, acestea sunt întrebări adevărate, reale, întrebări care trebuie puse mereu. Ce știe Dumnezeu despre povara mea? Să încercăm un răspuns? Ce știe Isus despre părăsire, el care a fost lăsat singur pe cruce și abandonat de cei mai apropiați prieteni ai săi? Ce știe el despre drama celor uciși, el, care a fost luat în toiul nopții ca un tâlhar, apoi judecat și obligat să-și ducă singur propriul instrument de tortură și moarte? Ce știe el despre suferința unui bolnav, el care a fost biciuit de soldații romani, care a simțit cum spinii îi străpung capul asemenea unor bisturii fără anestezie? Ce știe el oare despre singurătatea noastră, el care în grădina Măslinilor a simțit în plină noapte cum singurătatea cea mai absolută îl pătrunde într-atâta încât sângele a trecut prin vene și a ieșit prin sudoarea trupului său? Și ce știa el despre foame când nu a mâncat mai bine de o lună în deșert? La carul vieții noastre nu trage un înger coborât din cer sau un magician. Nu, este omul care și azi stă pe cruce pentru noi. Cândva, Elizabeth Cheney, o scriitoare americană care a murit în anul 1916, a scris următorul poem: "Ori de câte ori în jurul meu este tăcere
"Veniți la mine, toți cei osteniți și împovărați, și eu vă voi da odihnă". Poeta franceză Marie Noël (1883-1967), în jurnalul ei secret (publicat după moartea ei), a scris acest fragment: "Sunt aici, Dumnezeul meu. Mă căutai? Ce voiai de la mine? Nu am nimic să-ți dau. De la ultima noastră întâlnire, nu am pus deoparte nimic pentru tine. Nimic... nici măcar o faptă bună. Eram prea obosită. Nimic, nici măcar o vorbă bună. Eram prea tristă. Nimic, doar dezgustul de a trăi, plictiseala, sterilitatea.
Lăudat să fie Isus. 6 iulie 2014 Pr. Corneliu Berea, SVD [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 14-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |