Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 2-a de peste an

Is 49,3.5-6; Ps 39; 1Cor 1,1-3; In 1,29-34

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

După timpul Crăciunului am început zilele obișnuite de peste an. Vom urma pas cu pas viața lui Isus de la botezul primit în apele Iordanului până la începutul pătimirii. Vom asculta învățăturile și pildele sale; vom auzi despre vindecările și minunilor pe care le-a săvârșit. Astfel vom învăța mai mult să gândim și să trăim ca fii ai lui Dumnezeu.

Astăzi, apostolul Ioan ne introduce în viața publică a lui Isus. Începând cu duminica viitoare, Evanghelia după sfântul Matei ne va ajuta să-i cunoaștem inima și gândurile lui Isus.

Evanghelia de astăzi este o invitație la cunoașterea lui Cristos. Cine este el? Ioan Botezătorul, voind să ne încurajeze să începem a-l cunoaște mai mult pe Isus, pare să ne întrebe: "Voi, îl cunoașteți bine? Știți cine este?" Ca să ne convingă, Ioan precizează de două ori că el însuși nu-l cunoștea pe Isus (In 1,31.33), dar că Dumnezeu i l-a făcut cunoscut. Prin asta ne sugerează să aprofundăm, cu ajutorul harului, cunoașterea lui Isus, să citim cu atenție paginile evangheliilor, să ne punem întrebări, să căutăm răspunsuri, să reflectăm asupra a ceea ce ne descoperă Scripturile.

Ioan Botezătorul dă mărturie despre Isus. Ce spune el despre Isus Cristos? Cine este el? De trei ori spune că nu este el Mesia, că este altul căruia nu este vrednic să-i dezlege cureaua încălțămintei. Apoi îl arată cu claritate: "Iată mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatele lumii" (In 1,29). Sunt cuvinte pe care le repetăm și le cântăm la toate Liturghiile noastre.

Ce semnificație are faptul de a spune despre Cristos că este "mielul lui Dumnezeu"?

Desigur, intuim că este vorba despre nevinovăție. Mielul nu poate face rău nimănui, este blând. Dar aici este mai mult de atât. Că este așa o arată și cei doi ucenici (Ioan și Andrei) care imediat ce aud aceste cuvinte îl părăsesc pe Ioan Botezătorul și încep să meargă după Isus.

Pentru contemporanii lui Ioan Botezătorul era mai ușor să înțeleagă sensul acestor cuvinte. Pentru ei aluzia la "miel" era clară. În templul din Ierusalim, în fiecare zi, se jertfea un miel pentru curățirea de păcate a poporului.

Apoi în fiecare an de sărbătoarea Paștelui, amintind noaptea fugii din robia Egiptului, fiecare familie mânca un miel și cu sângele lui ungea amândoi stâlpii și pragul de sus al ușii casei ca semn de recunoaștere. În seara Paștelui capii de familie povesteau fiilor noaptea eliberării, când sângele unui miel i-a salvat de îngerul nimicitor. Acel miel a fost oferit ca jertfă în locul lor.

De asemenea, mulți știau că profetul Isaia a vorbit despre un personaj misterios, numit "slujitorul Domnului", care era asemănat cu un "miel dus la înjunghiere", pentru că a fost condamnat la moarte deși era cu totul nevinovat, luând asupra sa vinovățiile și suferințele altora, "purtând păcatul multora" și oferindu-și viața "pentru cei păcătoși" (cf. Is 52,13-53,12).

Dar mai era ceva. Cei care îl ascultau pe Ioan Botezătorul își aminteau de întrebarea pe care cu multe secole în urmă Isaac i-o punea lui Abraham, care își ducea fiul pe munte la moarte: "Tată, ...iată focul și lemnele, dar unde este mielul pentru jertfă?" Când Abraham a răspuns, el nu știa că rostește un cuvânt profetic, de care va depinde întreaga istorie a omenirii: "Fiule, (...) Dumnezeu însuși va avea grijă de mielul pentru jertfă" (Gen 22,7-8). Ecoul întrebării rostite de tânărul Isaac a continuat să se audă în întreg Vechiul Testament: "Unde este mielul pentru jertfă... unde este mielul...?

"Iată mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii" (In 1,29), a strigat două mii de ani mai târziu Ioan Botezătorul, undeva aproape de locul în care Isaac a rostit pentru prima dată aceste cuvinte. Cel despre care vorbea Ioan era Cristos, care "cu însuși sângele său... a căpătat o răscumpărare veșnică" (cf. Evr 9,11-12). Este fascinant să știi că cele două istorii, cea a lui Abraham și cea a lui Isus, și-au găsit deznodământul pe același munte.

Așadar, Ioan Botezătorul, vorbind despre Isus, spunea: iată adevăratul miel pentru adevărata jertfă. În jertfa mielului lui Dumnezeu, noi, cei care cărăm pe spate lemnele propriei osândiri la moarte găsim izbăvirea, ca și Isaac odinioară.

La evrei, în tradiția rabinică există o povestire. Se spune că odată, mielul s-a dus la Dumnezeu și i-a spus: "Stăpâne, ai fost nedrept cu mine. Nu mi-ai dat nicio armă ca să mă apăr de atâția dușmani pe care îi am. Nu mi-ai dat coarne precum cerbului, nici colți precum mistrețului, nici gheare precum pisicii, nici forță precum elefantului, nici țepi asemenea ariciului și nici fuga asemenea iepurașului... Ai uitat să-mi dai și mie o armă ca să mă apăr!" Creatorul i-a oferit să probeze pe rând coarnele, colții, țepii, ghearele... și nici una dintre aceste arme nu i se potrivea. Atunci el i-a spus mielului: "Uite, îți voi da o armă cu care să poți rezista tuturor agresiunilor. Îți voi da... răbdarea!"

Morala povestirii este extrem de importantă: în lupta necruțătoare cu răul, Dumnezeu nu face uz de forță, de putere! Este lupta virtuții, a jertfei. Acestea îngenunchează chiar și puterea.

Isus - miel. Cum poate un miel să poarte păcatele omenirii? Ce șanse are un miel în fața lupului? Aparent niciuna. Ce șanse poate să aibă cineva născut în sărăcie în fața lui Irod, a lui Pilat, a puterii romane, a mai marilor acelor timpuri? Răspunde profetul Isaia: "El a fost străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa care ne aduce pacea a căzut peste el și prin rănile lui noi am fost vindecați" (Is 52,5)

Privind spre mielul lui Dumnezeu, spre cel care murea pe cruce în timp ce se jertfeau miei în templu, îi mulțumim. În același timp învățăm de la el principiul care aduce biruință: dacă vrei să-i ridici pe alții, să-i influențezi în bine trebuie să te jertfești pe tine...

"Mergeți, iată vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor" (Lc 10,3). De două mii de ani încoace Dumnezeu continuă să cucerească trimițându-și mieii în mijlocul lupilor. Când cineva acceptă jertfa, oricât de mică ar fi, intră în acest plan al lui Dumnezeu de cucerire a lumii pentru sine.

Ce șanse avea episcopul Anton Durcovici în fața persecutorilor? Din punct de vedere al lupilor de atunci, al puterii comuniste, niciuna. Avea 61 de ani când a fost arestat la 26 iunie 1949. După doi ani de bătăi și lipsuri a murit într-o celulă izolată a unei închisori dintr-un colț al țării; a fost aruncat într-o groapă pe care nimeni n-o știe. Părea că jertfa lui a fost în zadar... Și totuși, în închisoare, în suferință el a fost un martor al mielului. Ridicați pe umerii lui, noi, creștinii de astăzi, vedem mai departe și, privind la credința lui, primim curaj în a ne duce alergarea până la capăt. Nu întâmplător în centrul stemei lui episcopale, Durcovici a ales să pună mielul.

"A avut noroc în căsătorie, auzim spunându-se dese ori, a dat de o fată bună sau de un băiat de treabă..." Cei care spun așa nu știu că nu există noroc, nu știu că o căsătorie fericită presupune multă jertfă, călcare pe inimă, renunțare... Și asta e valabil în toate domeniile.

Ce șanse poți să ai ca tânăr să-ți duci viața de credință în mijlocul unei lumi murdare? Merită să rabzi nedreptatea, jignirea, răutatea? Merită să cauți să fii cinstit, corect și bun? Să iei din timpul și din bunurile tale pentru a face bine celorlalți? Să lupți pentru valorile cerului într-o societate care nu te încurajează la aceasta?

"Prin răbdarea voastră veți câștiga sufletele voastre" (Lc 21,19), spune Isus. Miel sau lup - aceasta este alegerea pe care o facem din nou astăzi. "Atât timp cât vom fi miei, vom învinge și, chiar dacă vom fi înconjurați de lupi numeroși, vom reuși să-i întrecem. Dar dacă vom deveni lupi, vom fi învinși, pentru că vom fi lipsiți de ajutorul păstorului. El nu paște lupi, ci miei. Pentru aceasta, el va pleca și te va lăsa singur, deoarece îl împiedici să-și arate puterea". Sunt cuvintele lui Ioan Gură de Aur (din Omiliile asupra Evangheliei după sfântul Matei, Sfântul Ioan Crisostomul).

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În ultima carte a Sfintei Scripturi, Apocalipsul, în capitolul cinci, există o imagine grandioasă. Apostolul Ioan vede lângă scaunul de domnie un miel stând în picioare, care a luat cartea cu sigilii ca s-o deschidă. S-a uitat apostolul în continuare și a auzit glasul a mii și zeci de mii de îngeri. "Ei spuneau cu glas puternic: «Vrednic este Mielul, care a fost înjunghiat, să primească puterea, bogăția, înțelepciunea, tăria, cinstea, slava și lauda!»" (Ap 5,12).

Ne alăturăm astăzi tuturor acestor ființe cerești, ne închinăm mielului, îi mulțumim și îi spunem că lui i se cuvine într-adevăr toată lauda, cinstea, slava și stăpânirea. În același timp am vrea să ne asemănăm cu el în răbdare și în jertfă.

Rugăciunea adresată lui Cristos pe care o spunem la fiecare Liturghie s-a născut tocmai din evanghelia pe care am ascultat-o astăzi: "Mielul lui Dumnezeu iei asupra ta păcatele lumii, miluiește-ne pe noi, dă-ne nouă pacea" și ajută-ne să ne jertfim unii pentru alții. Amin.

19 ianuarie 2014

Pr. Cornel Cadar


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
633 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a de peste an:

Anul A
20 ianuarie 2008 - Pr. Mihai Pătrașcu
16 ianuarie 2011 - Pr. Iosif Dorcu
15 ianuarie 2017 - Pr. Cornel Cadar

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat