Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Coborârea Sfântului Duh (Rusaliile)

Fap 2,1-11; Ps 103; 1Cor 12,3b-7.12-13; In 20,19-23

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În sărbătoarea Rusaliilor toți creștinii celebrează cu recunoștință darul Duhului Sfânt, darul prin excelență al lui Cristos cel înviat, darul cel mai prețios pe care Tatăl și Fiul îl pot oferi oamenilor.

La sfârșitul celei de-a șaptea săptămâni după Paște, la cincizeci de zile după Înviere sunt Rusaliile. Numărul șapte, simbol al perfecțiunii, al plinătății ne arată că Rusaliile reprezintă împlinirea, perfecțiunea Paștelui: avem 7 săptămâni de câte 7 zile, iar a cincizecea zi celebrăm împlinirea Învierii lui Cristos prin revărsarea Duhului Sfânt asupra apostolilor.

Rusaliile sau Cincizecimea era o sărbătoare celebrată de către evrei deja înainte de Cristos: la început era legată de primul seceriș al grâului și dorea să prezinte lui Dumnezeu primele roade ale câmpului. Apoi sărbătoarea a fost legată de evenimentul istoric al primirii Legii din partea lui Dumnezeu pe muntele Sinai. Astfel că Rusaliile au devenit sărbătoarea alianței dintre Dumnezeu și poporul său. Sfântul Luca ne spune în Faptele Apostolilor că tocmai în timpul sărbătorii ebraice a alianței, Duhul Sfânt coboară asupra ucenicilor sub forma limbilor de foc: în acest foc al iubirii lui Dumnezeu se sigilează alianța, legământul veșnic dintre Tatăl ceresc și om. Începând cu Rusaliile misiunea Duhului Sfânt este aceea de a introduce în inima fiecărui om puterea mântuitoare a morții și învierii lui Isus, puterea iubirii lui Dumnezeu. Prin Duhul Sfânt noi primim însăși viața lui Dumnezeu, pentru că în Crez îl numim drept "de viață dătătorul". De acest lucru era atât de convins sfântul Grigore de Nyssa încât o dată a afirmat: "Dacă îl privăm pe Dumnezeu de Duhul Sfânt, atunci ceea ce rămâne nu mai este Dumnezeul cel viu, ci doar cadavrul său". La fel putem spune despre Biserică, și despre noi înșine: Dacă privăm Biserica, sau chiar propria persoană de Duhul Sfânt, ceea ce rămâne nu este decât un cimitir nesfârșit, sau un trup fără de viață.

În ziua de Rusalii o cascadă de lumină, de putere și de iubire s-a revărsat asupra apostolilor transformându-le inimile și ajutându-i să devină mărturisitori curajoși ai Domnului Isus. Acea cascadă de lumină și iubire continuă să curgă asupra Bisericii și asupra noastră și astăzi pentru că Rusaliile sunt un eveniment permanent. De aceea este important să încercăm să întrezărim mai bine misterul prezenței Duhului în existența noastră personală și comunitară. Pe de o parte Duhul Sfânt este o prezență atât de apropiată, de intimă și, pe de altă parte, ea se dovedește a fi atât de ignorată și neînțeleasă. Există însă un spațiu, un loc unde Duhul se face perceptibil și se înfățișează înaintea ochilor sufletului nostru. Acest loc sau spațiu este constituit de roadele produse de Duhul Sfânt în viața unei comunități sau unei persoane. Cele trei lecturi de la sfânta Liturghie ne ajută să aprofundăm câteva dintre aceste roade.

În prima lectură am ascultat relatarea din Faptele Apostolilor a evenimentului Rusaliilor. Rodul Duhului Sfânt se manifestă aici în capacitatea de a vorbi limba celuilalt și de a-i anunța lucrările lui Dumnezeu: "Îi auzim pe ei vorbind în limbile noastre despre faptele minunate ale lui Dumnezeu". Dumnezeu este vestit, propovăduit într-o limbă pe care celălalt poate să o audă și să o înțeleagă. Duhul Sfânt este cel care realizează o comunicare autentică și profundă. El este în spatele oricărei întâlniri în care Dumnezeu este vestit ținând cont de limba celuilalt, adică de bagajul său de viață, de așteptările și dorințele sale profunde. Rusaliile ne spun că drumul misiunii și al evanghelizării este mereu drumul relațiilor autentice plăsmuite de iubire. Rodul Duhului Sfânt este, așadar, iubirea ce transformă raporturile dintre oameni și permite ca două persoane aparent străine să se deschidă și să își împărtășească propria experiență de Dumnezeu. Acest rod este prezent atunci când Dumnezeu este vestit nu ca o entitate rece și abstractă ce sufocă viața, ci drept Tatăl ceresc a cărui bunătate este experimentată concret în raporturile dintre cei ce cred.

Unul dintre multele locuri unde acest rod al Duhului se poate întâlni este comunitatea Arca. Jean Vanier, un canadian de 84 de ani, este cel care acum 50 de ani a fondat această comunitate destinată să primească persoanele cu handicap psihic și să le dăruiască pâinea cea de toate zilele, adică iubirea. Astăzi sunt mai mult de 135 de astfel de comunități în 33 de țări, iar un număr frumos de tineri din dieceza noastră au devenit voluntari în aceste comunități. La întoarcerea din mijlocul persoanelor cu handicap tinerii dau mărturie despre puterea extraordinară de comunicare a iubirii, a simplității, a acceptării și înțelegerii celuilalt. Însuși Jean Vanier declara într-un interviu acordat pentru Radio Vatican: "Rolul nostru este de a întâlni o lume a slăbiciunii și suferinței extreme, anunțându-le vestea cea bună: cu siguranță le spunem că "Dumnezeu te iubește", dar le spunem și "Eu te iubesc, ești important pentru mine".

Rodul Duhului Sfânt este iubirea care are capacitatea de a-l înțelege pe celălalt și de a-i transmite pe înțelesul său un cuvânt sincer de speranță. De aceea ne putem întreba: în viața noastră creștinească ne închidem în monologuri sterile sau căutăm să comunicăm cu ceilalți plecând de la limba pe care ei o înțeleg?

În a doua lectură, luată din învățătura adresată de sfântul Paul corintenilor, găsim un alt semn, sau rod prin care putem recunoaște prezența Duhului Sfânt: intuiția că în diversitatea membrilor Bisericii se ascunde unitatea. Ochii celui care este locuit de Duhul Sfânt sunt capabili să observe în același timp varietatea darurilor, a slujirilor, dar și unicul izvor de viață ce alimentează toată această diversitate. Creștinii din Corint riscau să uite de această unitate: feluritele daruri personale ajungeau să fragmenteze unitatea și fraternitatea lor. Sfântul Paul le amintește însă că darul personal al fiecăruia trebuie primit de la Duhul Sfânt spre binele tuturor. Duhul Sfânt este autorul armoniei dintre creștini, pentru că el dăruiește fiecăruia un dar unic care este spre binele tuturor. Sfântul Paul ne ajută să înțelegem că Duhul Sfânt este prezent acolo unde înțelegem că particularitatea și unicitatea fiecăruia dintre noi este un dar și nu o problemă de rezolvat, este o bogăție, nu o amenințare. Duhul Sfânt este cel care formează comunitatea creștină, dar nu după modelul unui batalion de armată în care toți trebuie să se îmbrace la fel, să se miște la fel, posibil să și gândească la fel, ci după modelul unui trup cu diferite mădulare. Sau, ca să folosim o altă imagine, după modelul unui cor ce deține o foarte mare diversitate de membri: în acest cor fiecare își manifestă particularitatea glasului său armonizându-l însă cu glasurile celorlalți sub bagheta sigură a carității creștine. Rodul Duhului este armonia diversităților în unitate. Ne putem întreba: cât de prezent este acest rod al Duhului în familia noastră, în comunitatea creștină din care facem parte?

În fragmentul evanghelic, Isus apare ucenicilor în ziua învierii și suflă asupra lor darul creator al Duhului Sfânt. Astfel se împlinește rugăciunea psalmului responsorial: "Trimite Doamne Duhul tău ca să reînnoiască fața pământului!" Fața pământului este de fapt fața umanității, a fiecăruia dintre noi, iar reînnoirea feței pământului înseamnă înnoirea noastră interioară. De aceea Isus suflă asupra chipului ucenicilor reînnoindu-le inimile. Duhul Sfânt este suflul pe care Cel înviat ni-l dăruiește și astăzi actualizând acea suflare de viață pe care Dumnezeu Creatorul a revărsat-o la începutul lumii asupra lui Adam.

Iar rodul dăruirii Duhului de viață este iertarea păcatelor: "Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute". Prin aceste cuvinte Isus orânduiește înainte de toate sacramentul reconcilierii, al iertării păcatelor, adică spovada și puterea apostolilor de a dărui iertare divină. Dar, în al doilea rând, iertarea păcatelor devine și misiunea întregii Biserici, a tuturor creștinilor, bărbați sau femei, tineri sau adulți. Iertarea păcatelor este misiunea tuturor celor care l-au primit Duhul Sfânt, și prin el au fost reînnoiți în interior. Fiecare creștin, primindu-l pe Duhul Sfânt face experiența iubirii necondiționate a lui Dumnezeu care vindecă și transformă. Astfel ne umplem de puterea iubirii milostive a Duhului și asemenea apostolilor reușim să părăsim camera închisă a fricilor pentru a ieși în întâmpinarea celorlalți. De aceea semnul prezenței Duhului, rodul său principal este iertarea, reconcilierea. La rugăciunea asupra darurilor de ieri dimineață astfel ne rugam: "Te rugăm Doamne ca duhul tău să ne pregătească sufletele pentru celebrarea sfintelor taine, căci el este iertarea tuturor păcatelor". Isus suflă și asupra noastră astăzi Duhul său și vrea să ne spună: "iertați, creați în jurul vostru oaze de reconciliere, mici oaze de verdeață în mijlocul deșertului violenței sau al acuzelor; construiți drumuri care să apropie, deschideți uși, reaprindeți căldura în inimi". Rodul Duhului sunt aceste oaze de reconciliere, în care omul este dezlegat de legăturile egoismului și ale morții. În ce măsură familia și comunitatea mea este o astfel de oază de reconciliere?

În ziua de Rusalii, Duhul Sfânt se revarsă cu putere asupra tuturor celor care cred în Cristos. Să îi mulțumim Domnului pentru această cascadă de lumină și iubire care reînnoiește chipul inimilor noastre. Și în același timp să îi cerem Tatălui ceresc ca prezența Duhului să devină vizibilă și prin aceste trei roade: rodul iubirii care îl manifestă pe Dumnezeu în limba celuilalt; rodul armoniei și al unității care respectă și valorizează particularitatea fiecăruia; rodul creării de oaze de reconciliere în deșertul nostru cotidian. Amin.

8 iunie 2014

Pr. Daniel Iacobuț


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
594 accesari.


Alte predici pentru Coborârea Sf. Duh (Rusaliile):

Anul A
11 mai 2008 - Pr. Cristinel Farcaș
12 iunie 2011 - Ep. Petru Gherghel
4 iunie 2017 - Pr. Cornel Cadar

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat