|
Anul A Fap 1,12-14; Ps 26; 1Pt 4,13-16; In 17,1-11a Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Lecturile biblice propuse spre meditare în această a 7-a duminică a sfintelor Paști ne dezvăluie importanța rugăciunii lui Cristos și a Bisericii sale și necesitatea de a înțelege semnificația suferinței creștine. Textul evanghelic proclamat astăzi la sfânta Liturghie ne propune rugăciunea rostită de Isus înainte de pătimirea sa pentru apostoli și pentru toți cei ce vor crede în el. Prima lectură luată din Faptele Apostolilor ne prezintă cum primii ucenici ai lui Cristos adunați în jurul sfintei Fecioare Maria, mama lui Isus, stăruia într-un cuget în rugăciune. Cea de-a doua lectură luată din Prima Scrisoare a sfântului apostol Petru vrea să ne ajute să înțelegem misterul suferinței creștinului. Isus se roagă pentru ca noi să înțelegem mesajul său transmis prin viața și faptele sale, precum și prin învățătura sa și să devenim capabili să apelăm cu încredere și perseverență la darul său mântuitor, oferit prin sfintele sacramente, întemeiate de el și încredințate Bisericii spre administrare tuturor celor care vor crede în puterea lor sfințitoare și mântuitoare. Isus, în rugăciunea rostită înainte de pătimirea sa, a spus că Tatăl ceresc i-a dat putere peste toți oamenii pentru ca să le dea viață veșnică. După înviere a confirmat aceasta spunând: "Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ" (Mt 28,18). Această putere este în favoarea oamenilor pentru că el a venit "nu pentru a judeca și a condamna lumea, ci pentru a o mântui", adică a-i oferi fericirea și viața veșnică. Iar viața veșnică, a spus Isus, înseamnă: "Să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat și pe Isus Cristos pe care l-ai trimis" (In 17,3). Viața veșnică înseamnă cunoașterea adevărului, înseamnă cunoașterea lui Dumnezeu cel Întreit. A-l cunoaște bine pe singurul Dumnezeu adevărat, cel care s-a revelat prin lucrările sale minunate, manifestate prin creație și răscumpărare. Isus Cristos a venit să desăvârșească revelația, adică să-l descopere plenar pe Dumnezeu și să împlinească planul său răscumpărător. Ce înseamnă a-l descoperi plenar pe Dumnezeu? Înseamnă a arăta că "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8) și că determinat de iubirea sa binevoitoare și generoasă l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa. Pe omul creat ca o ființă minunată din veci l-a predestinat în Cristos să-l facă părtaș la natura și la viața sa divină. Iată ce a făcut el în nesfârșita lui iubire ni l-a dat pe unicul său Fiu ca astfel să-și manifesta iubirea sa și să realizeze planul său mântuitor. Misiunea lui Isus a fost aceea de a-l revela pe Tatăl ceresc: "Cine mă vede pe mine îl vede pe Tatăl". Isus ni-l descoperă pe Tată său și pe Tatăl nostru ca fiind iubitor și milostiv care îl primește cu brațele deschise și-l îmbrățișează cu căldură pe fiul risipitor, care se întoarce acasă și-l îmbunează pe fiul care, deși nu l-a părăsit, totuși nu-l iubea cu toată sinceritatea. În același timp, Isus ne dezvăluie și identitatea sa, aceea de prieten al nostru, care ne-a descoperit toate cele pe care Tatăl ceresc a voit să ni le facă cunoscute. Ne-a arătat că este Bunul Păstor care caută oaia pierdută și că este în stare să-și sacrifice viața sa pentru oile sale. Ni se revelează ca fiind adevăratul samaritean milostiv care se oprește în fața omului căzut în mâinile tâlharilor, se apropie de el, îi spală și pansează rănile și se îngrijește de el pentru a se vindeca. Își dovedește în cel mai înalt grad iubirea sa de autentic prieten prin sacrificarea propriei sale vieți pentru noi. "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta ca cineva să-și de viața pentru prietenii săi". După ce ne-a dovedit iubirea sa divină, oferindu-și viața sa ca preț de răscumpărare, a rămas cu noi în sfânta Euharistie pentru a ne hrăni și a ne susține zilnic în călătoria noastră pământească pentru ca "paștele nostru", adică trecerea noastră pământească spre cele veșnice să se asemene cu a lui, săvârșind și noi binele ca el. Paștele lui Cristos a însemnat trecerea lui prin această lume, făcând bine tuturor, nimicind lucrările diavolului (cf. 1In 3,8), anihilând răutatea oamenilor prin iubirea sa pe care, la finalul vieții sale pământești, a manifestat-o în toată gloria sa prin pătimirea, moartea, învierea, înălțarea la ceruri și trimiterea Duhului Sfânt. Acesta este paștele lui Cristos la care vrea să ne facă părtași pe toți pentru a putea fi adevărații săi ucenici. Astfel, la sfârșitul vieții noastre vom putea fi acolo unde este el, capul nostru, adică în ceruri la dreapta Tatălui în glorie și fericire veșnică. Pentru aceasta el a voit să ni se ofer ca ghid sigur în drumul vieții: Eu sunt calea! "Eu sunt Lumina, cine mă urmează pe mine nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieții" (In 8,12). În același timp ni se oferă ca singurul model de imitat: "V-am dat exemplu ca așa cum am făcut eu să faceți și voi". Noi credem că fiecare ființă umană are prin chemarea sa la existență o adevărată legătură cu Dumnezeu-Creatorul datorită faptului că este o imagine vie și vizibilă a lui. De asemenea, are legătură cu Cristos atât prin faptul că prin întrupare și-a asumat natura umană, cât și prin faptul că s-a jertfit ca să ispășească păcatul omenirii și să ofere fiecărui om posibilitatea mântuirii. Dacă toți oamenii sunt legați de Tatăl prin creație, iar de Cristos prin întrupare și răscumpărare, atunci creștinii sunt intim uniți cu Cristos prin Botez și au devenit în el o creatură nouă. Creștinul, devenit una cu Cristos prin Botez, este chemat să devină una cu Cristos și prin modul de a-și trăi viața sa nouă. Fiecare creștin este chemat să trăiască asemenea lui Cristos: mort pentru păcat și viu pentru Dumnezeu. Pentru creștin, a fi mort pentru păcat înseamnă a rămâne statornic în starea harului sfințitor și a continua lucrarea de eliberare de orice păcat; înseamnă a trăi asemenea lui Cristos pentru Dumnezeu și pentru oameni și nu pentru sine; înseamnă a trăi pentru Dumnezeu, iubindu-l și slujindu-l cu toată ființa, și a săvârși constant binele față de fiecare om. Înseamnă a-l imita pe Cristos cel blând și smerit cu inima și supus total Tatălui. Înseamnă a-l imita pe Cristos și viața lui care a trecut prin lume făcând bine tuturor. Înseamnă a imita paștele lui Cristos, care cuprinde pătimirea-moartea-învierea și glorificarea sa la dreapta Tatălui prin înălțarea sa la ceruri. Dacă vom respecta cu fidelitate învățătura a lui Cristos, fără a o altera prin erori sau superstiții, și dacă îi vom imita viața, săvârșind constant binele față de toți oamenii să nu ne mirăm și să nu considerăm ca de neconceput sau de neînțeles, chiar ca stranie, atitudinea ostilă, de dușmănie sau de ură a unora din propria familie, din comunitatea noastră sau din rândul celor din preajma noastră. Urmarea fidelă a învățăturii lui Cristos și imitarea vieții sale sfinte îi va aduce creștinului suferință și îi va produce deseori persecuție. Nici unul dintre noi nu trebuie să ne tulburăm dacă imitându-l pe Cristos nu vom fi înțeleși, ba chiar vom fi dușmăniți, urâți și persecutați. Dacă trăind autentic credința noastră, imitându-l pe Cristos, vom fi considerați retrograzi sau demodați, farisei sau bigoți, fanatici sau de-a dreptul nebuni, este bine să ne amintim ceea ce ne spune însuși Cristos: "Dacă pe stăpânul casei l-au numit Beelzebul, cu atât mai mult pe cei din casa lui" (Mt 10,25). "Nu este ucenicul mai presus decât învățătorul său, nici servitorul mai presus decât stăpânul său" (Mt 10,24). "Dacă pe mine m-au persecutat și pe voi vă vor persecuta" (In 15,20). Isus ne descoperă adevărul cu privire la situația în care se află ucenicii săi: "Ca niște oi în mijlocul lupilor" (Mt 10,16) și ne poruncește să fim "înțelepți ca șerpii și simpli ca porumbeii" (Mt 10,16). De asemenea, propune cu sinceritate adevărul și ne avertizează spunându-ne: "Dacă vrea cineva să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mc 8,34). În predica de pe munte, Isus a afirmat cu claritate: "Fericiți sunteți când vă vor insulta, vă vor persecuta și, mințind vor spune împotriva voastră tot răul din cauza mea. Bucurați-vă și tresăltați de veselie, căci mare este răsplata voastră în ceruri" (Mt 5,11-12). Amintind aceste texte ce ne expun cu claritate învățătura lui Isus putem înțelege mai bine și învățătura propusă de apostolul Petru în prima sa scrisoare: "Preaiubiților, să nu vă mirați de focul (persecuției) care a izbucnit între voi ca o încercare ca și cum vi s-ar întâmpla ceva ciudat, dimpotrivă întrucât participați la suferințele lui Cristos, bucurați-vă, ca să puteți tresălta de bucurie și la arătarea gloriei lui. Dacă veți primi ocări pentru numele lui Cristos, fericiți veți fi, pentru că Duhul slavei, care este Duhul lui Dumnezeu, se odihnește asupra voastră. Nimeni dintre voi să nu aibă de suferit ca ucigaș, ca hoț sau răufăcător, sau ca râvnitor la bunul altuia. Iar dacă are de suferit pentru că este creștin să nu se rușineze, ci să-l preamărească pe Dumnezeu" (1Pt 4,12-16). Puterea iubirii noastre se vede atunci când, asemenea lui Isus, răspundem la disprețul, ura și persecuția celor răi cu iubire binevoitoare și iertare și când continuăm să le facem bine asemenea Tatălui nostru, care face să răsară soarele și peste cei buni și peste cei răi și să cadă ploaie și peste cei drepți și peste cei nedrepți și asemenea lui Isus care și-a dat viața pentru mântuirea tuturor păcătoșilor, adică a tuturor oamenilor. Așa s-a comportat Isus, la fel trebuie să ne comportăm noi creștinii care suntem mădularele trupului său mistic. Dacă imitându-l iubirea lui Dumnezeu ca niște fii ai săi preaiubiți, săvârșind binele și prin acesta vom fi dușmăniți, urâți și persecutați, adică vom fi părtași la crucea lui Cristos să nu uităm că astfel ne vom face părtași și la gloria lui Cristos, așa cum ne învață apostolul Paul. Pentru a putea înțelege bine învățătura lui Isus Cristos și explicațiile date de apostolul Petru cu privire la viața noastră creștină, deseori impregnată de suferință, va trebui să privim la prima comunitate a ucenicilor lui Isus adunată în cenacol împreună cu sfânta Fecioară Maria. Toți sunt în rugăciune, implorând prezența și puterea Duhului Sfânt, care să-i călăuzească pe ucenicii Domnului la cunoașterea plenară a adevărului și la dobândirea puterii divine pentru a-i susține să trăiască în așa fel încât să poată da mărturie despre credința și speranța lor în fața oamenilor. Astăzi este și Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale, ocazie potrivită pentru a ne întreba dacă știm să folosim bine mijloace moderne de comunicare socială cum ar fi: ziarele, revistele, cărțile, radioul, televiziune și internetul. Iată în acest moment o parte dintre credincioși participați la sfânta Liturghie transmisă prin radio sau internet. Mijloacele moderne de comunicare pot fi folosite și chiar trebuie folosite pentru transmiterea adevărului revelat de Cristos. Să nu uită, să apelăm la aceste mijloace și să le susținem, uneori poate și financiar, pentru ca ele să transmită adevărul evangheliei la cât mai mulți oameni dornici să cunoască adevărul revelat. Dacă pentru unii oameni crucea, adică suferința, înseamnă pedeapsa meritată pentru răul făcut, pentru creștinii care îl imită pe Cristos săvârșind binele în timpul călătoriei lor pe acest pământ, înseamnă nivelul de iubire la care au ajuns în imitarea lui Cristos. Crucea a arătat nivelul de iubire la care a ajuns Isus, a iubit atât de mult încât a fost capabil să-și dea viața pentru cei pe care îi iubește și de aceea crucea înseamnă glorificarea lui Cristos. 1 iunie 2014 Pr. Iosif Enășoae [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 7-a a Pastelui: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |