|
Anul A Fap 10,34a.37-43; Ps 117; Col 3,1-4 (1Cor 5,6b-8); In 20,1-9 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Celebrăm Paștele. Învierea lui Cristos este confirmare a dumnezeirii sale, garanție a învierii noastre, dovadă a faptului că viața omului nu se încheie odată cu marmura de pe mormânt. Isus a biruit moartea și păcatul. Victoria lui Cristos este și victoria noastră. Ce-ar fi fost viața noastră fără Cristos înviat? O viață fără sens, un drum care nu duce nicăieri. Evanghelia pe care am ascultat-o astăzi relatează ce s-a întâmplat în dimineața învierii. Dis de dimineață Maria Magdalena aleargă la mormânt. De ce Maria Magdalena? Ea a stat lângă crucea lui Isus în Vinerea Sfântă până la sfârșit. Ea l-a văzut cum murea. Prezența ei în zorii zilei la mormânt ne spune că doar cei care au curajul să accepte crucea au parte de înviere. Maria a rămas lângă cruce, iar acum stă lângă mormântul gol. Drumul spre înviere urcă mai întâi drumul Calvarului. Ajungând acolo a văzut piatra dată deoparte. Isus care învie mișcă și pietrele, și cu atât mai mult oamenii. Dar cele mai grele pietre se află adesea pe conștiințele noastre. Ele sunt uneori ca un mormânt în care miroase a moarte. Nu poți rămâne indiferent când și pietrele din cimitir se mișcă. Văzând piatra dată deoparte, Maria a alergat la ucenici. Apostolii aleargă și ei spre mormânt. Apoi aleargă să spună celorlalți ce au văzut. Începea atunci o alergare minunată. Învierea ne trimite să-l vestim pe Isus înviat. Cine salută Cristos a înviat în aceste zile, trebuie să treacă de la plâns pe marginea propriului mormânt la bucuria încrederii în Dumnezeu, de la moarte la viață, de la păcat la har, de la tristețe la bucurie. Paștele, de fapt, înseamnă trecere. Primul ucenic care ajunge la mormânt e Ioan. El îl așteaptă pe cel numit de Cristos: piatra Bisericii, pe Petru. Așteptarea lui nu este determinată de frica de a intra în mormânt, ci de respect pentru Petru. Acolo în mormânt se văd fâșiile de pânză pe jos și ștergarul care îi acoperise capul; acesta din urmă era înfășurat. De ce detaliile acestea din mormânt? Pentru a ne spune că Isus nu a fost furat. Când hoții intră lasă dezordine. Nimic nu fusese mișcat de o mână din afară. Doar trupul dispăruse. Ioan a sesizat, printr-o străfulgerare a intuiției că nu a fost posibil să fie scos trupul cu mâinile, de moment ce pânzele au rămas la locul lor. Ce este, așadar, Paștele? Paștele este, în primul rând, o mărturie despre forța iubirii. Iubirea toate le poate. Petru și Ioan văd același mormânt. Doar despre ucenicul iubit se spune "că a văzut și a crezut". E nevoie de ochii inimii pentru a crede. Este nevoie de ochii iubirii. Datorită acestei iubiri Ioan a alergat mai repede! Datorită acestei iubiri el crede primul! Pe malul lacului Galileii, tot el, "ucenicul pe care îl iubea Isus", îl va recunoaște mai întâi pe Domnul, înaintea lui Petru (cf. In 21,7). Găsim aici o invitație de a fi primii în iubire. Sfânta Tereza de Avila spunea: "Suport ca Dumnezeu să iubească pe altul mai mult decât pe mine, dar nu suport ca cineva să-l iubească pe Dumnezeu mai mult decât mine". Da, iubirea învinge și moartea. Într-un cimitir din Hanover, Germania, pe un mormânt erau așezate dale uriașe de granit și marmură, cimentate împreună și fixate cu cleme mari de oțel. De ce? Deoarece aparținea unei femei care se opunea cu vehemență credinței în învierea din morți. Așa că a notat în testament ca mormântul ei să fie făcut așa de sigur încât dacă va fi vreo înviere, ea să nu fie atinsă. Pe o plăcuță erau scrise aceste cuvinte: "Acest mormânt nu trebuie deschis niciodată". În timp, o sămânță deosebit de mică s-a strecurat într-o crăpătură a pietrei. A încolțit și a început să crească. Încet a împins tot ce a întâlnit în calea ei spre soare și a ieșit de dedesubt. Și cum a crescut, trunchiul s-a mărit, marile dale au fost treptat deplasate astfel încât clemele de oțel au fost smulse din cavitatea lor, iar acum mormântul era neacoperit. O mică sămânță a împins deoparte acele pietre enorme. Dacă natura poate mișca pietre uriașe, Dumnezeu poate muta la rândul său piatra uriașă de pe mormântul lui Isus. Și la fel de bine și de pe mormintele noastre. Atât de mare este puterea iubirii lui Dumnezeu! Sufletele noastre seamănă adesea cu un mormânt. Păcatele din noi miros a moarte. Nu putem rămâne indiferenți când și pietrele din cimitir se mută, când piatra de la intrarea în mormânt e dată deoparte. De Paști, creștinii buni nu mai miros a moarte, ci a viață. De Paști, creștinii buni nu se mai tem de moarte, ci se minunează de înviere. Ce mai este Paștele? În al doilea rând, Paștele este o declarație că bunătatea și frumusețea vor dăinui. Dacă binele și răul se împletesc pe cărările vieții noastre, în ziua învierii binele va ieși la lumină, va birui. Isus a făcut asta cel mai bine. El a spălat picioarele apostolilor și l-a sărutat chiar pe Iuda, care avea să-l vândă. El a vindecat urechea lui Malhus, cel venit să-l aresteze. A privit în tăcere la Irod și le-a pus în gardă pe femei pe drumul crucii. El i-a mulțumit lui Simon din Cirene. I-a iertat pe soldați și s-a rugat pentru criminali, pentru ucigașii săi. Rănit și desfigurat, el căzut și s-a ridicat din nou. Dar Dumnezeu l-a salvat. Astăzi celebrăm victoria binelui, a dreptății, a bunătății. Luminoasele picturi ale marelui artist Pierre-August Renoir sunt pline de viață, lumină și culoare. În ultimii aproximativ 20 de ani din viața sa, de altfel și cei mai productivi, Renoir a fost infirm de-al binelea, având artrită. Mâinile sale erau sucite și noduroase. Stătea într-un scaun cu rotile și era ajutat de un asistent atunci când picta. Cu timpul chinul a devenit așa de mare încât mărgele de sudoare ieșeau de pe fruntea sa. Odată, unul dintre ucenicii săi (marele artist Henri Matisse) l-a întrebat: "De ce continui și te torturezi în felul acesta?" Renoir a privit la pânza la care lucra și a răspuns: "Chinul trece, dar frumusețea rămâne". Paștele este celebrarea în care Isus dă viață frumuseții ce rămâne dincolo de chin. În ziua învierii putem spune și noi împreună cu Maica Tereza de Calcutta: "Oamenii sunt adesea neînțelegători, iraționali, egoiști, tu iartă-i oricum; dacă ești bun, oamenii te pot acuza de egoism și intenții ascunse, tu fii bun oricum; dacă ești cinstit și sincer, oamenii te pot înșela, tu fii cinstit și sincer, oricum; ceea ce construiești în ani, alții pot dărâma într-o zi, tu construiește oricum". Da, pentru că Isus înviat arată lumii că e mai mare puterea binelui decât a răului, ea dăinuie. Ce mai este Paștele? În al treilea rând, Paștele este speranță. Crede oare vreo omidă că murind se va transforma în fluture? Oare le-ar crede cineva? Și totuși noi știm asta. E imposibil ca acel Dumnezeu pe care noi îl numim Iubire, care ne-a creat din iubire, să ne abandoneze pământului și morții. Pentru a sădi în noi speranța învierii, Isus învie și ne arată astfel drumul nostru. Celor care spun că nu vor crede până ce nu va învia vreun mort, le spunem astăzi că Cristos a înviat și ne-a arătat drumul de urmat. Iată, așadar, ce este Paștele. Paștele este o mărturie a puterii iubirii. Paștele este o declarație că bunătatea și frumusețea vor dăinui. Paștele este speranță. Paștele este victoria asupra morții și a păcatului. Este promisiunea învierii noastre. "Moartea și viața s-au înfruntat" spune Secvența dinaintea evangheliei de astăzi, dar viața lui Cristos a învins moartea. Moarte și viață. Fiecare dintre noi trăim cu semnele morții. Le purtăm în noi, pentru că avem suferințe, dureri, pentru că suntem marcați de atâtea necazuri și boli și ne simțim neputincioși în fața morții, în fața suferințelor. Simțim cum pierdem viața printre degete, fără a putea să facem ceva. Și mai purtăm ceva în noi: purtăm ceea ce duce la moarte. Purtăm în noi păcatul, purtăm dezordine, purtăm violență, purtăm ură, purtăm răutate, și toate acestea sunt semne ale morții. În momentul în care Cristos s-a ridicat biruitor din mormânt, el i-a spus omului, oricare ar fi el: tu nu vei muri! Dumnezeu îi spune omului că iubirea e mai puternică decât moartea. Iubirea și îndurarea lui Dumnezeu sunt mai puternice decât suferințele, boala decât nenororicirile, decât tot ce marchează condiția noastră umană aici pe pământ. De aceea, Paștele e ziua bucuriei. Pentru că nicio suferință, nicio durere, nicio nedreptate nu-l depășește pe Dumnezeu. Ceea ce noi celebrăm astăzi nu este victoria echipei preferate de fotbal, nu este biruința unei bătălii, ci este cea mai mare victorie din istorie: asupra păcatului și a morții. Iar noi facem parte din echipa învingătoare. Dacă după ce echipa favorită a câștigat un meci, galeria scandează victoria, iese în stradă și se bucură, oare cât de mult nu ar trebui să ne bucurăm noi astăzi. Ar trebui să scandăm salutul biruinței noastre. Să proclamăm și noi sloganul biruinței noastre: Cristos a înviat! 20 aprilie 2014 Pr. Petru-Sebastian Tamaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Învierea Domnului (Pastele): Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |