Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 4-a din Postul Mare

1Sam 16,1b.6-7.10-13a; Ps 22; Ef 5,8-14; In 9,1-41; (In 9,1.6-9.13-17.34-38)

Iubiți credincioși, dragi radioasculători,

Drumul de pregătire la sărbătoarea Paștelui continuă cu duminica a patra din Postul Mare. Din lecturile biblice de astăzi, se pot desprinde două teme: Botezul și convertirea, precum și două învățături: 1) conștientizarea demnității de botezați, iluminați; 2) importanța convertirii.

Evanghelia relatează miracolul vindecării orbului. În timp ce Isus trecea pe drumul către Ierusalim, a văzut un orb din naștere; este singurul caz din Noul Testament în care se pomenește de un orb născut cu acea boală. De altfel, Ioan precizează de multe ori gravitatea suferinței atunci când face semne minunate: bolnavul de la piscina Betesda suferea de 38 de ani; Lazăr era mort de patru zile. Așadar, omul acela se afla într-o situație disperată, nu văzuse niciodată și nici nu avea vreo șansă să fie vindecat.

În fața acestui bolnav, ucenicii lui Isus adresează o întrebare fiind curioși să afle cine a păcătuit. Întrebarea avea la bază o concepție potrivit căreia boala ar fi fost o consecință a păcatului, idee prezentă în unele locuri în Vechiul Testament (cf. Ex 9,1-12). Dacă pentru un adult lucrurile erau mai simple, vina putea fi comportamentul păcătos al acestuia, în cazul unui copil născut cu o boală incurabilă, situația se complica. Vinovăția putea să aparțină fie părinților, fie copilului care ar fi păcătuit din sânul mamei sale. Pe fundal, rămâne însă misterul originii răului și al suferinței din viața omului, precum și tentativa de a stabili retribuția doar la nivelul vieții pământești prin mecanismul faptă-răsplată.

Prin răspunsul său, care vizează nu cauza bolii, ci scopul ei - să se arate faptele mărețe ale lui Dumnezeu -, Isus respinge teoriile epocii. De fapt, spune Cristos, nu a păcătuit nici el, nici părinții lui. Mântuitorul era interesat să îi redea orbului integritatea fizică și să arate gloria Tatălui, pentru ca oamenii să îl recunoască drept Trimisul lui Dumnezeu și lumina lumii. Lucrarea lui Isus este asociată cu ziua și lumina, realități opuse nopții și întunericului.

După cuvânt, urmează gestul simbolic. Mai întâi, Isus face niște tină din pământ și salivă, saliva având proprietăți curative pentru unii din Antichitate. Mai apoi, unge ochii orbului și îl trimite să se spele la piscina Siloe, un bazin cu apă folosit și în ritualul sărbătorii Corturilor (sărbătoare care amintea de peregrinarea evreilor prin pustiu). Prin acest gest, Ioan evanghelistul dorește să transmită o idee teologică: Isus Trimisul mesianic al Tatălui îl trimite pe orb să își spele ochii pentru a-l putea recunoaște pe Cristos.

Așa cum se întâmplă la Ioan, după semnul propriu-zis (se găsesc șase semne importante, la care se adaugă al șaptelea, învierea), există un comentariu. Se instaurează mai întâi un dialog cu vecinii cărora orbul le explică în ce manieră a recăpătat vederea. Ulterior, este descris interogatoriul realizat de farisei, acei oameni care contestau sistematic acțiunile lui Cristos. Pentru ei, Mântuitorul era un simplu om, ba mai mult un păcătos care încalcă sabatul. În tratatul despre sabat din Mishna (legea orală în lumea ebraică), printre cele 39 de munci interzise sâmbăta, se afla și acțiunea de a face o pastă sau un aluat. Iar Talmudul în lucrarea "Abodah Zorah" afirma că nu era permis să ungi ochii în ziua de sabat.

În cadrul dialogurilor, apare o antiteză între orb a cărui cunoaștere despre Isus devine din ce în ce mai clară și farisei, cei care își închid progresiv ochii: aceștia infirmă miracolul, nu sunt interesați de adevăr, refuză să recunoască originea cerească a lui Isus. De cealaltă parte, orbul parcurge un itinerar de credință: la început Isus este un om, mai apoi este Trimisul. Succesiv, descoperă în Cristos un profet, iar la final va declara că îl vede pe Fiul Omului. În încheiere, după mărturia dată, orbul îl întâlnește din nou pe Isus. Acum îl poate vedea. În fața acestuia mărturisește cu multă convingere "cred, Doamne" și cade în genunchi în fața celui care este Dumnezeu. Scopul adevărat al vindecării a fost atins: orbul îl vede pe Isus și crede în el.

Prima învățătură despre Botez. Episodul vindecării orbului a fost interpretat la începuturile Bisericii în cheie sacramentală cu referință la Botez. Mărturie stă faptul că această scenă a orbului a fost pictată pe pereții a șapte catacombe de la Roma. Conform tradiției, textul din evanghelistul Ioan capitolul nouă se citea ca examen final, la al treilea scrutin; după lectură, candidatul la Botez exclama "Cred, Doamne" și completa mărturisirea cu recitarea Crezului.

Cele două elemente din pagina evanghelică, cel al apei și al luminii sunt simboluri ale botezului. Semnele respective erau prezente și la sărbătoarea Corturilor. Cu această ocazie, marele preot lua într-un vas de aur apă din piscina Siloe și stropea cu ea altarul; lumina era vizibilă în torțele aprinse seara pe zidurile Ierusalimului. Primul simbol e, de fapt, "sacramentul apei care spală păcatele orbirii noastre originare și ne face liberi pentru viața veșnică" (Tertulian). În realitate, orbul s-a vindecat numai după ce s-a spălat în piscină. Al doilea simbol, al luminii se referă direct la Cristos, lumina lumii în stare să învingă orice umbră a întunericului. De aici, și definirea Botezului drept "iluminare" în primele veacuri ale Bisericii.

În orbul din evanghelie ne putem regăsi și noi. Sfântul Augustin spunea: "Acest orb reprezintă rasa umană... dacă orbirea înseamnă necredință, atunci iluminarea este, de fapt, credința. El își spală ochii în acea baie interpretată "Cel ce a fost trimis": el a fost botezat în Cristos." Ce putem spune despre iluminarea noastră? A existat acel moment în care am fost spălați în apa botezului, trecând de la moarte la viață, de la întuneric la lumină. Cum se prezintă mărturia noastră de oameni iluminați?

A doua învățătură despre drumul convertirii. Isus, așa cum a făcut-o odinioară, trece și pe căile noastre. De multe ori și noi stăm la marginea drumului și cerșim. Suntem simpli cerșetori, așteptând să primim ceva. Isus ne vede pe fiecare și vrea să ne vindece orbirea. Care sunt orbirile noastre?

Un aspect impresionant în evanghelie este tenacitatea mărturiei orbului: era ferm convins că a fost vindecat și că omul acela Isus care îi deschisese ochii este Trimisul, Fiul lui Dumnezeu. De asemenea, este grăitor itinerar de credință și de cunoaștere a lui Cristos. După Botezul și Mirul nostru, cum a fost mărturia noastră? Cât de fermă, de convinsă a fost ea?

Apoi, cât de mult ne-am străduit să îl cunoaștem pe Isus, Mesia, profetul, fiul Omului, Domnul înviat? Bineînțeles cunoașterea existențială, în sens de căutare a feței lui Cristos și a întâlnirii cu el.

Postul Mare, e un timp prin excelență al convertirii. Această convertire înseamnă și o schimbare a vederii, a privirii noastre. În lectura I, Dumnezeu nu se uită la înfățișare, ci la inima omului și astfel îl alege pe David. La fel și noi, ar trebui să privim mai mult la inima semenilor. Convertirea presupune de asemenea roade, fapte vizibile. Sfântul Paul îndeamnă în lectura a doua să se renunțe la faptele întunericului și să se realizeze faptele luminii.

În încheiere, ne rugăm să primim har și putere de la Tatăl pentru a trăi mai deplin vocația de oameni iluminați prin Botez; să valorizăm mai mult vederea noastră spirituală, să folosim mai bine ochii credinței. În același timp, să căutăm mereu convertirea, o schimbare sinceră a minții, a inimii, pentru a fi cu adevărat fiii luminii. Amin.

30 martie 2014

Pr. Iulian Faraoanu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
499 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare:

Anul A
2 martie 2008 - Pr. Iosif Dorcu
3 aprilie 2011 - Pr. Eduard Patrașcu
26 martie 2017 - Ep. Petru Gherghel

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat