Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 3-a din Postul Mare

Ex 17,3-7; Ps 94; Rom 5,1-2.5-8; In 4,5-42

Dragi credincioși, dragi radioascultători,

Trăim astăzi un mare paradox, pe de-o parte aducem civilizația în casele noastre, mă gândesc mai ales la țară, în sensul că tragem apă curentă, nu mai bem apă de la fântână, ci din peturi de la magazin sau de la supermarket-uri, iar pe de altă parte, în curte, pe gazon, apar din ce în ce mai des, fântâni ornamentale. La fel putem spune și despre faimoasele căruțe, le schimbăm cu mașini, dar ca și fântânile ornamentale, punem și câte o căruță sau măcar o roată, în curte, pe gazon. Oare le punem doar să dea bine sau e semnul unei nostalgii interioare după ceea ce a fost odată?

În evanghelia de astăzi, a treia duminică din Postul Mare, Isus se oprește lângă o fântână, lângă fântâna lui Iacob, iar aici, are loc o scenă mai mult decât premeditată, aș spune chiar pregătită de Dumnezeu cu multă minuțiozitate. Aparent, încă o întâlnire a lui Isus cu o femeie ca multe altele, într-un context deloc străin lumii semite, la fântână, iar dialogul, deși contrar uzanței, pentru că o femeie nu avea voia să intre în dialog cu un bărbat, mai ales străin, e plin de semnificații.

Un amănunt foarte important explică într-o oarecare măsură cum Dumnezeu lucrează chiar și în acele inimi, aparent împietrite sau poate chiar indiferente.

"Era în jurul amiezii" (In 4,6), notează evanghelistul Ioan. Amiaza sau mijlocul zilei este timpul în care oamenii pregătesc și servesc prânzul. Această femeie, samariteană, așa cum o prezintă evanghelistul, în jurul prânzului, vine la fântână să ia apă. Să fi fost oare venirea ei la apă o coincidență cu sosirea lui Isus la aceeași fântână? Dar plecarea ucenicilor, să fi fost o coincidență că chiar pentru acel prânz, nu mai aveau nimic de mâncare și au fost nevoiți să meargă să cumpere, lăsându-l pe Isus singur? Printre altele, amiaza este și timpul în care oamenii, obosiți deja de jumătate de zi de lucru, își trag sufletul, se odihnesc.

În fragmentul evanghelic de astăzi, avem pe de-o parte această femeie din Samaria care are o lipsă și vine să se umple oarecum de ceea ce îi lipsește, adică de apă, îi avem pe ucenici care, la rândul lor au o lipsă și merg să refacă ceea ce le lipsea, adică de hrană, iar pe de altă parte, îl avem pe Isus, care, deși Dumnezeu, are la rândul său o lipsă și mai mare, anticipă oarecum setea de pe cruce, acel "Mi-e sete!" în care Maica Tereza de Calcutta vedea setea lui Isus pentru suflete, iubirea lui Dumnezeu față de oameni.

Aș spune acestei duminici, a treia din Postul Mare, duminica setei. Și aș întreba pe fiecare credincios în parte, pe fiecare radioascultător, pe cei care sunt țintuiți poate la pat din cauza unei boli sau chiar pe cei mai poate iau micul dejun și în paralel ne ascultă la această oră: V-a fost vreodată sete? Vă și văd răspunzând afirmativ. Când omului îi este sete, primul lucru pe care îl face este să se îndrepte spre o sursă de apă din care să-și potolească setea. Se creează în acel fel o relație între el și sursă, o relație bazată pe efortul de a merge spre... E ceva în acea resursă care te cheamă și ceva în tine ca persoană care te îndreptă spre ea.

Dragi credincioși, dragi radioascultători,

În providența sa divină, Dumnezeu a lăsat în noi setea ca pe un semn al dependenței noastre de el. Când ne este sete, nu ne este sete doar de apa concretă, H2O, ci și de el. Fără apă nu putem trăi, după cum nu putem trăi nici fără oxigen, care este și un compus al apei. Nu putem trăi fără Dumnezeu, după cum nu putem trăi nici fără Biserică.

Samariteanca din evanghelia de astăzi, simbolul omului însetat care merge la sursă pentru a bea, descoperă prin intermediul apei concrete, apa pentru viața veșnică. Acolo, la fântână, este prezent Dumnezeu, Creatorul apei, este prezent Fiul, interlocutorul femeii, este prezent Duhul Sfânt, apa vie din care, cine bea, nu va mai înseta niciodată (In 4,14).

Întâlnirea femeii samaritence cu Sfânta Treime, acolo, la fântâna lui Iacob, ne dezvăluie întreaga ei natură, cine este, care este relația ei cu Dumnezeul în care crede, care este situația ei morală și mai ales, care devin prioritățile ei după această întâlnire. E uimită că Isus știe totul despre trecutul și prezentul ei și de aceea, plină de entuziasm, se întoarce la consătenii ei și devine misionară.

Gestul ei ne amintește de gestul magilor. După întâlnirea lor cu Isus nu se mai puteau întoarce pe același drum spre casă, deși Irod, fără să-și dea seama, punându-i să se intereseze cu de-amănuntul despre prunc, uitase că o astfel de întâlnire avea să-i schimbe, să-i convertească.

La fel și samariteanca, nu avea cum să se mai întoarcă aceeași la confrații și la consătenii ei. Gustase din adevăratul izvor, băuse adevărata apă, se întâlnise cu cel care o crease, cu cel care urma să moară pentru răscumpărarea ei și cu cel care lucra în interiorul ei sfințenia, cu Sfânta Treime, iar această întâlnire a marcat-o pentru totdeauna, a făcut-o să devină misionară.

Spre deosebire de ea, în prima lectură de astăzi, deși setea ar fi trebuit să-i conducă la izvor, la adevăratul izvor, care este Dumnezeu, poporul însetat pune la îndoială existența lui. Setea în acest caz devine sursă de conflict, de răzvrătire, iar Dumnezeu nu uită. Îi caracterizează pe israeliți lipsa de recunoștință. Au impresia că totul li se cuvine, că odată eliberați din Egipt, cu braț puternic și cu mână tare, pot să-și permită totul, până și să pună la îndoială existența lui Dumnezeu. În acest caz, în loc să devină semn al prezenței lui, apa devine pentru ei semn al împietririi, al punerii la îndoială a existenței lui Dumnezeu.

Dragi credincioși, dragi radioascultători,

Trăim într-o lume în care avem impresia că totul ni se cuvine. Ne este sete, dar pentru că avem posibilitatea să mergem la pet și să bem, nu facem caz de importanța apei. Nouă nu ne lipsește și trebuie să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru ea, dar ne lipsește altceva, ne lipsește dialogul de la fântână, ne lipsește întâlnirea cu aproapele nostru.

Cum spuneam la început, ne-am modernizat și nu prea mai mergem direct la fântână, dar dacă am merge acolo, acolo am întâlni oameni, oameni reali ca și noi, cu probleme, cu bucurii, cu lipsuri, cu speranțe, cu dezamăgiri. Poate că am întâlni oameni care ca și samariteanca, le este sete, le este foame, poate că au probleme în familie, poate un soț care este violent, cufundat în alcool, poate că îi lipsește un loc de muncă. Sau poate că întâlnim o femeie cuprinsă de disperare, un soț care nu mai are puterea să-și iubească soția pentru că s-a simțit rănit în orgoliul lui de bărbat. Acolo îi găsim pe copiii lipsiți de apărare care așteaptă pe cineva să le ofere o mângâiere, îi găsim pe bătrânii abandonați de copiii plecați în străinătate, pe bătrânii bolnavi cărora nu le mai ajung banii pentru medicamente. Dar mai presus de orice, ne găsim pe noi înșine, pentru că în luciul apei ne oglindim noi, iar dincolo de luciul apei este prezent el, Cristos, cel care ne-a chemat acolo să ne transmită iubirea sa, să ne amintească faptul că valorăm mult mai mult decât păsările cerului, decât iarba câmpului și decât peștii mării.

Nu trebuie să ne fie teamă de noi înșine, să nu ne temem să ne deschidem iubirii lui Dumnezeu și iubirii aproapelui nostru. Samariteanca s-a simțit iubită de către Isus, iar această iubire a determinat-o să meargă, să spună tuturor, și așa i-a putut aduce pe toți la el. Este vorba despre dragostea care ne-a fost revărsată în inimi prin Duhul Sfânt, așa cum spune apostolul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi.

Nu trebuie să ne fie frică să iubim, pentru că doar în iubire există iertare, doar în iubire setea este potolită, în iubire soții își trăiesc cu bucurie viața de familie și tot în iubire, atât copiii, cât și bătrânii, nu mai sunt marginalizați, ci îmbrățișați. Mergeți, dragi creștini la apă, chiar dacă aveți apă în casă și fântâni de ornament în curte, mergeți la apă, pentru că acolo este Iubirea, e Tatăl, e Fiul, e Duhul Sfânt. Amin.

23 martie 2014

Pr. Felician Tiba


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
542 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 3-a din Postul Mare:

Anul A
24 februarie 2008 - Pr. Eduard Ferenț
27 martie 2011 - Pr. Eduard Soare
19 martie 2017 - Pr. Petru-Sebastian Tamaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat