Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 2-a din Postul Mare

Gen 12,1-4a; Ps 32; 2Tim 1,8b-10; Mt 17,1-9

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Prima Duminică a Postului Mare, pe care am celebrat-o duminica trecută, ni l-a prezentat pe Isus la începutul pregătirii sale în pustiu pentru misiunea de evanghelizare, acceptând să fie ispitit de Satana pentru a se asemăna întru totul cu noi, în afară de păcat, și pentru a ne arăta nouă, creștinilor, cum trebuie să ne comportăm în momentele de ispitire, și anume, să fim tari în credință și plini de încredere în milostivirea și ajutorul lui Dumnezeu.

După ce a învins ispitele Satanei în pustiu, precum și pe toate celelalte din perioada activității sale de predicare a evangheliei, Isus, spre sfârșitul activității sale publice, vrea să afle ce idee și-au făcut iudeii cu privire la persoana sa. De aceea, îi întreabă pe ucenicii săi: "Cine spun oamenii că este Fiul Omului? Ei i-au răspuns: "Unii, Ioan Botezătorul, alții Ilie, alții Ieremia sau unul dintre profeți". El le-a spus: "Dar voi cine spuneți că sunt eu?" Atunci Simon Petru a luat cuvântul și a zis: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu!" Isus i-a răspuns: "Fericit ești Simon, fiul lui Iona, căci nu carnea și sângele ți-au revelat aceasta, ci Tatăl meu care este în ceruri" (Mt 16,13-17). Pentru că "nimeni nu-l cunoaște pe Fiul decât Tatăl", și desigur aceia cărora el vrea să li-l reveleze.

Isus, cunoscând că Tatăl său ceresc le-a revelat apostolilor, prin Petru, identitatea sa "le-a poruncit ucenicilor să nu spună nimănui că el este Cristos" (Mt 16,20), și "a început Isus să le destăinuie ucenicilor că trebuie să meargă la Ierusalim și să sufere multe din partea bătrânilor, a arhiereilor și a cărturarilor, să fie ucis, iar a treia zi să învie" (Mt 16,21). Apoi a adăugat: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze. Căci cine vrea să-și salveze viața, o va pierde, cine însă își pierde viața pentru mine o va afla" (Mt 16,24-25).

Acesta este contextul în care se situează evenimentul relatat de evanghelia proclamată în această a doua duminică a Postului Mare, și anume schimbarea la față a lui Isus Cristos.

În fața evenimentului relatat de sfânta evanghelie am putea să ne întrebăm: De ce Isus a voit să manifeste identitatea sa de Fiu unic al Tatălui ceresc, dezvăluind ceva din natura și strălucirea sa divină? Ar putea fi trei motive:

Primul, pentru ca glasul Tatălui ceresc "Acesta este Fiul meu prea iubit în care îmi găsesc toată bucuria. Pe dânsul să-l ascultați", (Mt 17,5) să confirme adevărul revelat lui Petru și pe care acesta l-a mărturisit în fața celorlalți apostoli, adevăr pe care ei și l-au însușit, pentru ca acesta să devină convingerea neclintită pentru care ei să fie capabili să-și dea viața.

Al doilea motiv, după cum afirmă papa Leon cel Mare "să îndepărteze din sufletul ucenicilor scandalul crucii, pentru ca umilirea pătimirii, acceptată în mod voluntar, să nu zdruncine credința lor, din moment ce le era revelată măreția sublimă a demnității ascunse a lui Cristos".

Al treilea motiv ar putea fi acesta. Schimbarea la față a lui Isus urmărea să devină un fundament solid pentru credința și speranța întregii Bisericii, trupul mistic al lui Cristos, pentru ca toate mădularele acestui trup să devină conștiente că datorită misterului pascal al lui Cristos, Capul întregului trup, sunt făcute părtașe la aceeași natură divină și că vor trece prin aceeași transformare, de la umilirea morții la învierea glorioasă, desigur, dacă îl vor asculta pe el și-l vor imita, purtându-și crucea zilnic pe urmele Mântuitorului Cristos.

Adevărul revelat de schimbarea la față a lui Cristos pe muntele Tabor, și pe care îl mărturisesc toți apostolii și-l pecetluiesc cu moartea lor de martiri, este confirmat foarte bine și de apostolul Paul. El afirmă în Scrisoarea către Filipeni: "Cristos din fire este Dumnezeu" (2,6). "El este chipul Dumnezeului nevăzut, primul născut din toată creația" (1,15), scrie același apostol în Scrisoarea către Coloseni, unde continuă "în el locuiește toată plinătatea dumnezeirii trupește" (2,9). El, Cristos, pentru a ne putea face părtași la natura sa divină, "s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devine asemenea nouă, iar, după felul lui de a fi, a fost socotit ca om" (Fil 2,7). Cristos, care "este capul trupului, al Bisericii" (Col 1,18), a voit ca gloria sa divină să strălucească în toate mădularele trupului să mistic, adică în fiecare dintre noi. Acest plan divin se realizează prin misterul pătimirii, morții, învierii glorioase, înălțării la cer și trimiterii Duhului Sfânt asupra Bisericii, constituite de el cu prețul sângelui său divin vărsat pe cruce.

Prin misterul său pascal, Cristos a voit ca noi, creștinii, să devenim părtași ai naturii sale divine precum și ai vieții și fericirii sale eterne. Datorită acestui mister pascal noi am devenit în el, Fiul unic al Tatălui ceresc, fii adoptivi, părtași la natura sa divină și moștenitori ai împărăției cerești. Acest adevăr ni-l revelează sfânt apostol Ioan când afirmă: "Vedeți câtă iubire ne-a dăruit Tatăl: să ne numim copii ai lui Dumnezeu. Și suntem. Acum suntem copii ai lui Dumnezeu, dar nu s-a arătat încă ce vom fi. Știm că atunci când se va arăta, vom fi asemenea lui pentru că îl vom vedea așa cum este. Oricine are această speranță devine curat, așa cum el este curat" (1In 3,1-2).

Părtași fiind la o asemenea demnitate, de fii ai lui Dumnezeu, prin sfântul Botez, pentru a beneficia din plin de roadele răscumpărării dobândite de Cristos prin misterul crucii, noi, creștinii, trebuie să ascultăm de glasul Tatălui ceresc, care astăzi ne spune: "Ascultați de el" (Mt 17,5). Adică să ne supunem învățăturii transmise de Cristos prin cuvântul său și prin exemplul său, pășind pe urmele lui.

Isus însuși ne spune că dacă vrem să fim acolo unde este el, așa cum mărturisim în crezul nostru, "șade la dreapta lui Dumnezeu Tatăl atotputernicul", adică să fim părtași de gloria, nemurirea și fericirea sa veșnică, trebuie să pășim pe urmele trasate de el, așa cum ne îndeamnă și apostolul Petru: "Cristos a pătimit pentru voi, lăsându-vă exemplu, ca să mergeți pe urmele sale" (1Pt 2,21b). A păși pe urmele lui Cristos, Maestrul și Mântuitorul nostru înseamnă a ne purta crucea, așa cum ne spune el: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze. Căci cine vrea să-și salveze viața, o va pierde, cine însă își pierde viața pentru mine acela o va afla" (Mt 16,24-25). La acestea trebuie să mai adăugăm și cuvintele pline de speranță și de încurajare pentru a-l imita purtându-ne zilnic crucea și slujindu-l pe Cristos: "Acolo unde sunt eu va fi și cel care mă slujește" (In 12,26), adică ucenicul meu. Creștinul, ucenicul fidel al lui Cristos, invitat de Maestrul său divin să-l imite, lepădându-se de sine, are posibilitatea să înțeleagă cât de importantă este crucea, care duce la gloria împlinirii fericite, și cum trebuie să o poarte zilnic pentru Cristos și susținut de el.

Dacă atât de importantă este crucea pe care creștinul trebuie s-o poarte pe urmele lui Cristos, întrucât numai prin ea se poate ajunge la împlinirea fericită, atunci cred că nu ar fi lipsit de sens să cunoaștem din ce elemente poate fi compusă crucea creștinului.

Ne întrebăm: Care este conținutul crucii noastre?

Crucea noastră este o cruce intelectuală. Ce înseamnă aceasta? Înseamnă că intelectul nostru uman, în fața misterelor de credință, ce strălucesc de o lumină divină de necuprins, accesibile doar într-o foarte mică măsură capacităților sale limitate, trebuie să se plece cu umilință și să le accepte, încrezându-se în autoritatea divină care le-a revelat și le-a încredințat Bisericii, care le propune cu autoritatea primită de la Cristos, cel care ne avertizează: "Cine vă ascută pe voi pe mine mă ascultă. Cine vă disprețuiește pe voi, pe mine mă disprețuiește, iar cine mă disprețuiește pe mine, îl disprețuiește pe cel care m-a trimis" (Lc 10,16), adică pe Tatăl ceresc.

Crucea morală este un alt element care compune crucea noastră zilnică. Acest element constă în efortul constant pe care trebuie să-l facem pentru a împlini poruncile lui Dumnezeu și ale Bisericii. Și nu este ușor să ne conformă viața cu legea morală atunci când trebuie să luptăm cu înclinațiile noastre rele, cu poftele și instinctele naturii noastre corupte de primul păcat și de păcatele noastre personale. De asemenea, trebuie să ținem cont și de ambientul social în care trăim și care ne poate influența prin exemplele rele pe care le întâlnim atât de des, ca și de tentațiile diavolului, care ne îndeamnă să ne răzvrătim împotriva poruncilor și să trăim independent de voința divină.

Crucea vocațională, adică a datoriilor cerute de propria vocație. Fiecare creștin are o vocație proprie, iar fiecare vocație își are propriile datorii. Creștinul chemat la viața de familie are datorii specifice. Acesta se angajează la o iubire exigentă, adică totală, exclusivă, fidelă, perpetuă și rodnică, la acceptarea și educarea creștină a copiilor, la fidelitate conjugală și la favorizarea binelui comun în societate. Acest angajament nu este nici simplu și nici ușor dacă ținem cont și de mentalitățile și ideologiile actuale îndreptate spre erodarea și compromiterea familie umane și creștine.

Creștinul chemat la viața religioasă, consacrată, are obligații specifice pe care și le asumă prin voturile evanghelice: al sărăcie, ascultării și curăției. Persoana consacrată trebuie să tindă spre iubirea desăvârșită, realitate care îi cere o totală renunțare la sine și o angajare la imitarea îndeaproape a lui Cristos.

Creștinul chemat la starea preoțească primește o misiune specială din partea lui Cristos și își asumă responsabilități și datorii specifice. El trebuie să-l reprezinte pe Cristos ca învățător, preot și profet. Să-i facă cunoscută învățătura, să-i perpetueze jertfa crucii prin celebrarea sfintei Liturghii și administrarea sfintelor sacramente și să conducă cu iubire de păstor turma credincioșilor încredințată păstoririi lui. Or, în societatea de astăzi, atât de secularizată și înstrăinată de credință, nu este ușor pentru preot să-și împlinească datoriile sale specifice.

Crucea suferințelor este un alt element ce compune zilnic crucea creștinului. Suferința poate să fie o boală subită chinuitoare, un eșec profesional, pierderea locului de muncă, incapacitatea de a rezolva anumite probleme personale sau familiale, moartea neașteptată a unei persoane dragi, precum și alte situații dureroase. Crucea suferințelor, deși este cea mai eficientă pentru sfințirea personală și a celor din jurul nostru, este și cea mai dificil de purtat întrucât diavolul poate profita de situația de tulburare pe care o poate produce suferința în viața noastră și să ne tenteze să ne răzvrătim împotriva lui Dumnezeu, care permite încercarea suferinței. Avem nevoie de o profundă credință și o mare încredere în Dumnezeu care poate și vrea să scoată un mare bine din suferința noastră, suportată cu răbdare împreună cu Cristos, Omul suferințelor.

Iată câteva aspecte legate de crucea pe care trebuie s-o ducem zilnic cu răbdare și încredere pe urmele lui Cristos. Fiind, astfel, părtași la crucea lui Cristos, vom fi părtași și la învierea glorioasă și la slava cerească cu el.

Episcopului martir Anton Durcovici, a cărui beatificare va avea loc peste doar două luni, poate să fie o imagine actualizată a chemării și a misiunii lui Abraham despre care am auzit în prima lectură proclamată la această sfântă Liturghie.

Vocația sa se aseamănă foarte mult cu cea a lui Abraham. Încă din copilărie a părăsit familia și țara sa, Austria, și s-a îndreptat spre România. Aici a urmat școala primară, gimnaziul, liceul și Institutul Teologic din București, după care a mers la Roma, unde a luat doctoratul în teologie. A fost sfințit preot și a deveni profesor la Institutul Teologic din București. Devenit matur în credință și în virtute a fost ales și numit episcop de Iași. În această calitate și misiune a devenit o veritabilă binecuvântare pentru poporul creștin catolic prin activitatea sa pastorală. Datorită zelului său apostolic și fermității sale în credință a fost persecutat și arestat de autoritățile atee comuniste. În închisoare l-a imitat pe Cristos, capul și păstorul Bisericii, și-a purtat cu iubire, încredere și răbdare crucea misiunii sale și și-a jertfit viața pentru turma încredințată. A murit ca urmare a torturilor la care a fost supus, precum și din cauza foamei, setei și a frigului pe care le-a îndurat în celulele închisorilor comuniste.

După ce l-a imitat pe Cristos în jertfa crucii, acum se bucură de gloria cerească, iar la sfârșitul veacurilor și trupul său jertfit pentru Cristos și turma sa va fi îmbrăcat în gloria nemuririi și a fericirii veșnice.

Privind la exemplul său de credință și de iubire cu care și-a purtat crucea pe urmele lui Cristos, să ne întărim în convingerea că dacă îl vom urma pe Cristos, purtându-ne propria cruce, vom fi părtași și la învierea sa glorioasă. La capătul drumului nostru de credință și de iubire față de Cristos și față de semenii noștri vom putea spune și noi cu apostolul Petru: "Doamne, ce bine ne simțim aici". Amin.

16 martie 2014

Pr. Iosif Enășoae


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
503 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a din Postul Mare:

Anul A
17 februarie 2008 - Pr. Cristinel Fodor
20 martie 2011 - Pr. Mihai Dumitru
12 martie 2017 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat