Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica 1 din Postul Mare

Gen 2,7-9;3,1-7; Ps 50; Rom 5,12-19; Mt 4,1-11

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cu Miercurea Cenușii a început Postul Mare; avem 40 de zile la dispoziție pentru a ne converti, 40 de zile pentru că o adevărată convertire are nevoie de timp.

În limba latină termenul folosit pentru a desemna Postul Mare este Quadragesima, adică cifra 40. Aceste zile sunt nu numai de post, dar și de pregătire la sărbătoarea Paștelui, după cum spune un document oficial al Bisericii: "Timpul Postului Mare are scopul de a pregăti pe credincioși la sărbătoarea Paștelui; liturgia din Postul Mare ne conduce la celebrarea morții și Învierii Domnului (...) prin amintirea Botezului nostru și a Pocăinței, la care suntem invitați într-un mod deosebit". De aceea, Postul Mare se prezintă creștinilor ca un timp special: de seriozitate, de angajare la luptă împotriva păcatului, la o conștiință mai mare a demnității noastre. Și trebuie să sperăm că va fi din nou un timp de maturizare creștină și de îmbogățire spirituală.

Cu Postul Mare revine, așadar, cifra 40: știm că este vorba de un număr simbolic, ce ne indică o provocare, o încercare, un examen, care premerge la ceva care este nou și mare. După 40 de zile de potop, Dumnezeu a încheiat noul legământ cu Noe și l-a pecetluit prin apariția curcubeului; după 40 de ani de pustiu, Moise a format noul popor vrednic să intre în țara făgăduită; locuitorilor din Ninive, Iona le-a oferit 40 de zile pentru convertirea lor la Dumnezeu; 40 sunt și zilele petrecute de Isus în pustiu înainte de începerea misiunii sale publice; 40 de zile sunt și zilele care preced sărbătoarea Paștelui. Cele 40 de zile care formează întregul arc al Postului Mare sunt un timp forte, un timp special de trezire spirituală, un timp de revenire la viața adevărată de credință.

Postul Mare devine timpul verificării fidelității noastre față de Dumnezeu: poate l-am trădat, poate l-am mutilat în modul nostru de a-l gândi, poate l-am dat uitării, și toate acestea din lașitate, din interes, din oboseală, din nepăsare. De aceea, Postul Mare este timp de convertire, de întoarcere.

Orice civilizație își are luminile și umbrele sale; astăzi umbrele par să fie cele ale indiferenței, ale nepăsării, ale "trăirii ca și cum Dumnezeu nu ar exista". Poate fi și modul de a trăi ca într-un țarc închis al bunăstării pământești, mereu mai sofisticat și mereu mai periculos.

Și diavolul ne împinge să intrăm în țarcul său de consum, în biserica sa de condamnați, cu tehnicile de convingere pe cât de puternice, pe atât de rafinate, plăcute și măgulitoare; adică prin tot felul de momeli și ispite.

Și aici se cuvine să facem o considerație despre prezența acestei ființe malefice, care este diavolul. Aș vrea să mă opresc mai întâi cu o considerație asupra diavolului, amintit de evanghelia de astăzi, nu pentru că ar fi o persoană importantă, dar pentru că este o ființă periculoasă.

Nu, nu trebuie să glumim cu diavolul, așa cum au făcut Adam și Eva (cum am auzit în prima lectură), ei care dialoghează și "se înhăitează" cu Cel Rău: Cristos, înaintea diavolului, a rostit puține cuvinte, precise, hotărâte, toate scoase din Sfânta Scriptură, ca și cum a voit să indice că numai cuvântul lui Dumnezeu este capabil să alunge diavolul; Cristos nu a răspuns la ispitirile diavolului cu sofismele noastre complicate și sau cu tratative. Diavolul era tot la fel de prezent pe timpul lui Isus, ca și astăzi. Numai că noi nu dăm importanță formelor sale de manifestare.

Diavolul pare să se fi întors și mai mult în scenă și actualitate.

Un scriitor italian, într-un text din operele sale, spunea că "diavolul s-a dus, a plecat, pentru că și-a dat seama că oamenii au învățat să facă mult mai bine meseria decât el". (L. Sciascia, Cavalerul și moartea).

Deja înainte de acest scriitor, marele Göthe scrisese în opera sa Faust că oamenii "l-au alungat pe Marele Rău și răii mai mici au rămas".

Se vorbește astăzi puțin despre diavol, despre prezența Celui Rău în mijlocul lumii. Pe de o parte credința în Cel Rău este catalogată ca fiind ceva de domeniul fanteziei sau ceva scos din mitologiile primitive; pe de altă parte crește interesul pentru această ființă misterioasă și tragică; altfel, cum se explică atâtea fenomene de magie, superstiție, secte satanice, delicte inexplicabile, atrocități halucinante pe care le auzim în fiecare zi în mijloacele de comunicație?

Cum se explică faptul că unii, după exemplul unui Nietzsche, exaltă diavolul ca un erou plin de curaj, care aspiră la libertate și frumusețe, și sfidează interdicțiile divinității, ca Prometeu. Un scriitor ateu exalta diavolul, spunând că "aduce omului sănătate și lui Dumnezeu moarte". Că aduce sănătate, o știu prea bine oamenii corecți și credincioși, ce fel de sănătate aduce: atâtea rele fizice și morale de care suferă omenirea astăzi, ca și imediat după căderea lui Adam! Realitatea este că puțini oameni se mai gândesc la diferitele manevre pe care le face diavolul în mijlocul nostru.

Cu cât o civilizație este diabolică, cu atât mai puțin crede în diavol. Dacă oamenii ar crede în existența diavolului, poate nu am asista la atâtea delicte și decadență morală.

Prima duminică din Postul Mare ne aduce în față imaginea lui Isus ispitit de diavol în pustiu. Chiar și Isus, Fiul lui Dumnezeu, a fost ispitit de diavol, așa cum suntem și noi ispitiți de nenumărate ori pentru a săvârși răul, păcatul.

Ce naiv este diavolul, am putea spune! Să-l ispitească chiar pe Cristos! Poate așa se gândește cineva. Totuși, cred că diavolul este atât de inteligent, încât nu pierde timpul fără folos. Este singurul lucru la care se pricepe cel mai bine și cred că aceasta face "cinste" numelui său.

Diavol înseamnă "acuzator"; îi mai spune "satana" și înseamnă "dușman ispititor"; îl numim demon, care apoi echivalează cu "geniu, zeitate", un "geniu malefic", plin de răutate. Și apoi diavolul echivalează cu a fi mincinos; el se transformă în înger de lumină, și de aceea i se potrivește foarte bine și numele de Lucifer, care înseamnă "purtător de lumină", o inteligență perversă, șireată, altfel nu ar putea să înșele pe oameni; o voință mereu activă, altfel nu ar putea să adune atâția complici.

Isus îl numește "principele acestei lumi și tatăl minciunii"; sfântul Petru îl prezintă pe Satana ca un "leu neobosit care rage și caută să devoreze"; iar sfântul Paul ne îndreptă atenția spre puterea sa tiranică numindu-l "falsul zeu al acestei lumi".

Așadar, nu putea să scape acestui "principe al întunericului" figura luminoasă a lui Cristos. Și ca unul care întinde curse, diavolul a încercat să-l ispitească pe Cristos după cele 40 de zile și nopți petrecute în pustiu în post și rugăciune.

A fi ispitiți este semn de măreție, și Cristos, mai mult decât alții, și-a arătat cu adevărat măreție, învingându-l pe diavol pe parcursul celor trei tentative de a-l îndepărta de la adevărata sa menire.

Am citit în evanghelia de astăzi că ispitirile diavolului la adresa lui Cristos au fost trei, ispitiri care se succed pe trei scenarii diferite (în pustiu, în templu, pe munte).

Diavolul prezintă lui Cristos și viitorilor săi ucenici, inclusiv nouă, creștinilor de astăzi, trei forme de religiozitate.

Prima este aceea a puterii economice: o Biserică bogată, o existență plină de bunuri până la saturație, cu condiția de a ne asocia lui. Dar Isus proclamă: "Nu numai cu pâine trăiește omul". Omului îi este foame, dar nu numai de pâine; îi este foame de adevăr, de frumusețe, de veșnicie, de infinit, de Dumnezeu. Numai Dumnezeu singur poate potoli foamea omului.

A doua ispitire este aceea a puterii religioase, înțeleasă ca publicitate, magie, superstiție. Isus este ispitit să "corecteze" planul Tatălui ceresc cu privire la misiunea lui Cristos: adică un mesianism glorios, nu plin de durere, victorios, zgomotos, plin de lucruri surprinzătoare. Diavolul îi propune un drum mai ușor și mai rentabil, mai puțin sacrificiu și mai mult succes! Isus nu acceptă să-l ispitească pe Dumnezeu, să pretindă de la el un miracol, dar acceptă să ducă până la capăt planul plin de mister, dar și de durere al Tatălui prin jertfa crucii. Isus proclamă clar și categoric: "Să nu ispitești pe Dumnezeu".

Omul devine adevărat fiu al lui Dumnezeu prin iubire și nu prin afirmarea dezordonată de sine.

A treia ispitire este aceea a puterii politice: diavolul îi propune lui Isus să sacrifice adevărul în favoarea puterii, să se vândă Satanei, adică principelui minciunii, pentru un pic de putere pământească, să cumpere puterea lumească cu prețul adorării minciunii. Diavolul, ca un adevărat idol sacru, ca un monstru, cere dăruire absolută și necondiționată față de el. Însă, Isus proclamă categoric: "Domnului Dumnezeului tău să te închini și numai lui să-i slujești".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De câte ori nu-l adorăm și noi pe diavol, adică răul, păcatul, diviziunea, minciuna; și de câte ori nu ne prosternăm și noi înaintea lui, pentru niște momeli trecătoare.

De câte ori numim noi, Dumnezeu ceea ce nu este Dumnezeu, ceea ce este o caricatură amară a lui Dumnezeu, în plăcere, putere, sau succes!

Isus ne spune în mod solemn: "Să-l cinstești pe Domnul Dumnezeul tău și numai lui să i te închini!" Să nu te pleci în fața nimănui, să nu te prosternezi niciodată, pleacă-te numai înaintea lui Dumnezeu. Ce demnitate și ce libertate este să facem acest lucru!

Cine este mai asemănător lui Dumnezeu, omul Isus care adorându-l numai pe Tatăl, nu se apleacă în fața niciunei puteri sau omul care pentru un pic de putere, succes, bunăstare, își pleacă genunchii înaintea diferiților idoli al momentului?

Neascultarea este calea ce duce la distrugerea persoanei. O demonstrează, în cazul lui Adam și Eva, rușinea de a fi goi, semn al armoniei pierdute dintre suflet și trup, teama de Dumnezeu, diviziunea care se naște între ei ca urmare a păcatului. Succesul diavolului este acceptarea păcatului, al cedării în ispită. De aceea, este importantă și meditația asupra păcatului. Poate îl neglijăm de multe ori. Cine nu are simțul păcatului, cine a pierdut sensul păcatului, nu are nici simțul lui Dumnezeu. A medita asupra păcatului înseamnă a medita asupra măreției noastre care, din cauza păcatului, a pierdut și pierde din strălucire. Un lucru este evident: păcatul este un refuz de a asculta de Dumnezeu, așa cum s-a întâmplat cu Adam și Eva.

În schimb, ascultarea însă este calea ce duce la plinătate, la iubire, la viață, la libertate, la demnitate, la domnia asupra lumii întregi.

Neascultarea este specifică sclavilor; ascultarea, în schimb, este specifică fiilor. Isus este modelul suprem al acestei ascultări filiale.

Timpul Postului Mare ne invită să medităm și asupra păcatului, asupra păcatelor noastre, care sunt rodul diferitelor ispitiri ale diavolului și ale neascultării noastre; numai cunoscând în profunzime ceea ce este în sufletul nostru, putem porni pe calea convertirii, a întoarcerii; numai așa putem recupera adevărata noastră măreție, demnitatea noastră, libertatea, vocația la viața veșnică.

Relatarea din evanghelia de astăzi despre ispitirea lui Isus, trebuie să provoace în noi o întrebare: am devenit creștini sau ne-am păstrat creștini? Iar textul evanghelic indică, de asemenea, condițiile pentru a-l urma pe Cristos pe drumul său dureros și victorios.

Și noi suntem chemați să spunem "nu" primatului economiei (nu numai cu bunăstare trăiește omul), să spunem "nu" primatului puterii (să nu-l ispitim pe Dumnezeu pentru lucruri spectaculoase), să spunem "nu" primatului politic (numai pe Dumnezeu să-l cinstim și numai lui să ne închinăm).

A fost greșeala lui Adam și Eva, deoarece ei au preferat calea ușoară, prin acel gest al lor de a mânca din pomul oprit, pentru a deveni asemenea lui Dumnezeu.

Și poporul evreu ducea dorul după ceapa și usturoiul din Egipt; în cele din urmă acest popor își construiește un nefolositor vițel de aur și refuză să meargă pe calea dificilă spre libertate, libertatea pe care le-o oferă Dumnezeu prin ieșirea din sclavia Egiptului.

Calea dificilă nu trebuie să înspăimânte pe nimeni: legea vieții și experiența cotidiană ne amintesc cât de frumoasă, dar și cât de dificilă este această cale!

O căsătorie frumoasă nu se naște în întregime frumoasă și perfectă (ca Minerva în capul lui Zeus), dar ea trebuie cultivată și îngrijită în fiecare zi ca o plantă plăpândă. Nimic mai frumos decât o familie unită, o comunitate autentică, deși trece prin multe greutăți!

Timpul Postului Mare este timp de convertire, de întoarcere la adevăratele valori, la o viață autentică de credință, la o viață nouă. Isus este omul nou care ne învață cum trebuie să respingem ispita diavolului, și odată cu ispita, cum să respingem păcatul, ascultând de "orice cuvânt care vine de la Dumnezeu".

Fericitul papă Ioan al XXIII-lea, papa cel bun, care în curând va fi proclamat sfânt, spunea: "Sfântul post al Paștelui este un timp deosebit de potrivit pentru cei care doresc să trăiască după preceptele evangheliei, să se ridice din păcatele lor și să-și purifice sufletul".

"Astăzi dacă veți auzi glasul Domnului, să nu vă împietriți inimile voastre!"

Amin.

9 martie 2014

Ep. Aurel Percă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
488 accesari.


Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare:

Anul A
10 februarie 2008 - Pr. Toni-Mihăiță Cântaciu
13 martie 2011 - Ep. Petru Gherghel
5 martie 2017 - Ep. Aurel Percă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat