Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 3-a din Advent

Is 35,1-6.8.10; Ps 145; Iac 5,7-10; Mt 11,2-11

"Întăriți-vă inimile, pentru că venirea Domnului este aproape"

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Avem multe imagini ale lui Ioan Botezătorul. Îl cunoaștem ca ascet auster. În deșert se hrănea cu lăcuste și cu miere sălbatică. Îl cunoaștem ca biciuitor al moravurilor. Se adresa farizeilor spunându-le: "Pui de vipere!". Îl cunoaștem ca vestitor al împărăției cerurilor: "Convertiți-vă, căci s-a apropiat împărăția cerurilor". Există, însă, o imagine pe care o cunoaștem mai puțin, o imagine pe care evanghelia de astăzi vrea să o propună atenției noastre. Și este aceea a omului care are îndoieli. El, Ioan Botezătorul, pe care eram obișnuiți să-l considerăm un personaj solid, un personaj de stâncă, și chiar un pic colțos, ne apare în acest text al lui Matei ca o ființă fragilă, o ființă care experimentează dezolarea îndoielii. Așa încât, îl întreabă pe Isus: "Tu ești cel care trebuie să vină sau să așteptăm un altul?". Este teribilă această îndoială. Însă face mai umană figura lui Ioan Botezătorul. Dacă înainte îl simțeam distant, departe de noi, acum ni se pare unul dintre noi, pentru că, asemenea nouă, și el îndură scandalul non-sensului.

De fapt, întrebarea lui se naște în cadrul unei situații profund tulburate. Ceea ce îl face pe Ioan să sufere nu este atât închisoarea, cu perspectiva unei morți foarte apropiate, cât mai ales criza pe care sunt constrânse să le îndure certitudinile sale. Ioan prevăzuse și prevestise o pedepsire aspră a celor răi. Și acum află că Isus în loc să aducă acel foc care ar fi trebuit să ardă orice formă de pervertire, Isus stă la masă cu vameșii și păcătoșii. Ioan era în închisoare pentru că denunțase în mod curajos adulterul regelui. Și, între timp, auzea spunându-se că Isus acordă iertarea și persoanelor care s-au pătat de acest păcat, de adulter. Deci, Ioan se afla într-o situație dificilă din punct de vedere psihologic și din punct de vedere moral. De aceea, se poate înțelege întrebarea adresată lui Isus, ba chiar am vrea să vorbim nu numai de legitimitatea acestei întrebări, ci și de valoarea îndoielii sale. Se poate face elogiul îndoielii? Sub un anumit profil s-ar părea că da.

Există o liniște a credinței, care nu are nimic merituos. Se aseamănă mult cu pasivitatea, cu indiferența, cu inconștiența. Ce credință este aceea care nu cunoaște ceva din chinul lui Iob și nu se lasă rănită de provocările care se nasc din durere? Putem noi să ne numim oameni care credem, cu credință, dacă de exemplu n-am suferit din cauza scandalului atâtor copii, atâtor persoane, care în număr înspăimântător îndură în toate părțile lumii orice formă de violență? Deci, dacă e adevărat că o credință complet liniștită, fără zgâlțâieli, fără tulburări, este o credință săracă, este la fel de adevărat că o anumită tensiune în cadrul credinței ar putea să fie semnul rodniciei, al vitalității sale. Înseamnă că credința nu trebuie să o înțelegem ca pe un drum liniștit, un drum odihnitor, ci trebuie să o înțelegem ca pe o aventură, o aventură în care nimic nu este previzibil, nimic nu este sigur.

O încurajare de a cultiva un asemenea sentiment ne vine și din cuvintele cardinalului Carlo Maria Martini, care spunea: "Consider că fiecar dintre noi poartă în sine un credincios și un necredincios. Aceste două personaje își vorbesc, se critică reciproc, își pun întrebări și alegerea finală, fie ea pentru credință sau pentru necredință sau îndoială, nu elimină niciodată pe celălalt interlocutor. În fiecare dintre noi sunt aceste două personaje: credinciosul și necredinciosul".

Făcând referință la întrebarea lui Ioan, în acest moment putem să înțelegem mai bine și poziția celor care se întreabă dacă mântuirea mai poate să vină de la Isus sau nu cumva trebuie să fie căutată în altă parte. În altă parte. Adică? Acest "în altă parte" este ocupat de toate acele personaje care s-au arătat și încă se arată pe scena istoriei ca salvatori, făcând să se creadă că ei au soluția la toate problemele. Acest "în altă parte" este reprezentat și de ideologii sau sisteme de viață, care propun să asigure tuturor un viitor sub semnul unei organizări raționale eficiente. De aceea, credința simte că trebuie să-l interpeleze încă o dată pe Domnul, pentru a-l întreba: Putem spera că mântuirea despre care ne vorbești poate în vreun fel să devină vizibilă pentru ochii noștri? Ce anume ne oferi pentru a întări speranța noastră și pentru a nu trebui să îndurăm dezamăgiri care să ne pună în ispita de a căuta în altă parte o posibilă mântuire?

Am încheiat Anul Credinței. Un an întreg am reflectat asupra conținutului credinței noastre. Și iată că și astăzi trebuie să-l interpelăm pe Isus. Putem spera încă să vedem și noi cu ochii sufletului nostru această mântuire pe care ne-o promiți? Credința adevărată, ca aceea a lui Ioan, încearcă să rezolve propriile tulburări, adresându-se, înainte de toate, celui care trezise atâtea speranțe. Ajută-ne să înțelegem! Acesta este strigătul celui care suferă datorită propriei credințe șovăielnice.

Și Isus ne răspunde, ne răspunde așa cum i-a răspuns lui Ioan. Observăm că Isus nu vrea să se demonstreze pe sine însuși. El nu se preocupă să afirme: Da, da, eu sunt Cristos! Nu! Lasă ca la această recunoaștere să ajungem noi, să ajungem noi de-a lungul unui parcurs care cere atenție, cere răbdare. Folosind cuvintele profetului Isaia, Isus ne invită să dăm atenție semnelor de mântuire pe care el le presară în istoria oamenilor. Este importantă atenția, pentru că e vorba până la urmă, să le spunem așa, sărace. Isus niciodată nu a pretins să rezolve problemele noastre cu minuni din acestea spectaculoase. Pasiunea lui Isus era aceea de a îngriji trupurile și conștiințelor cu răbdare și cu încredere. De aceea, el îi privilegia cu prezența sa pe leproși, pe cei posedați de duhuri rele, pe samariteni, pe vameși, pe păcătoși. În locul binelui, el a preferat bunătatea. Observăm că binele apare în programele tuturor celor care trag mulțimile după ei. Știm cu ce retorică sunt capabili să celebreze marile valori. În schims, Isus propune revoluția bunătății. A fi buni în mod gratuit, făcând multe gesturi mici de bunătate, chiar și atunci când ar putea să apară nesemnificative, neproductive. Aceasta este bucuria pe care o găsim în evanghelie: Evangelii gaudium, Bucuria evangheliei. Este ceea ce ne învață Sfântul Părinte Francisc cu ultima exortație apostolică post-sinodală. El însuși este un exemplu de bunătate. Se apleacă asupra celor săraci, asupra celor suferinzi, asupra celor de la periferie. Dacă noi practicăm această cale mică, nu vom schimba lumea, dar ne vom da seama, chiar și când trecem prin multe îndoieli și dificultăți că acesta este lucrul cel mai frumos pe care l-a imaginat Dumnezeu pentru a transforma lumea. Nu este calea minunilor ieftine, ci este calea răbdării, a speranței, a creșterii împărăției, ca a unui germen care se dezvoltă încet-încet, ia formă, ia vizibilitate.

"Priviți agricultorul", ne spune în lectura a doua sfântul Iacob. Voia să ne spună: priviți la truda lui, dar priviți și la speranța lui. Pune-ți inima și sufletul dincolo de truda prezentă. Fericit cel care în timp ce mângâie fiecare mlădiță care se naște, este capabil să privească departe și să viseze timpul plinătății.

"Întăriți-vă inimile, pentru că venirea Domnului este aproape".

Lăudat să fie Isus Cristos!

15 decembrie 2013

Pr. Mihai Patrașcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
478 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 3-a din Advent:

Anul A
16 decembrie 2007 - Pr. Cornel Cadar
12 decembrie 2010 - Pr. Cristinel Fodor
11 decembrie 2016 - Pr. Daniel Iacobuț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat