|
Anul A Is 11,1-10; Ps 71; Rom 15,4-9; Mt 3,1-12 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Liturgia duminicii de azi ne face să auzim glasul celor doi mari vestitori ai venirii Domnului: profetul Isaia și Ioan Botezătorul. Isaia a vestit venirea Domnului de departe. Profeția lui a hrănit așteptarea și speranța multor generații: "Iată fecioara va zămisli și va naște un fiu". Ioan Botezătorul vestește sosirea iminentă a lui Mesia: "Iată, vine unul mai puternic decât mine". Legătura dintre cei doi vestitori ai lui Mesia o face profeția lui Isaia pe care evanghelistul Matei o pune pe buzele lui Ioan Botezătorul: "Iată, glasul celui care strigă în deșert: «Pregătiți calea Domnului; neteziți-i cărările»" (Mt 3,3). Orice sosire presupune un înainte-mergător, un crainic care pregătește sufletele, trezește atenția, pentru ca cel care sosește să fie așteptat, dorit, primit cum se cuvine și sosirea lui să nu treacă neobservată. În antichitate, când un personaj important - de obicei un împărat - își anunța vizita într-o cetate, un crainic mergea înainte să invite poporul să-i iasă în întâmpinare, să netezească drumurile, să repare podurile. Profetul Isaia în prima lectură a Liturghiei ne descrie bunurile, darurile și binefacerile extraordinare pe care Mesia, când va veni în lume, le va aduce cu el. El va readuce pe pământ paradisul pierdut. Împărăția pe care el o va instaura, va fi o împărăție a păcii, a armoniei, a reconcilierii universale, din care vor dispărea nedreptatea, oprimarea, exploatarea. Animalele sălbatice precum lupul, pantera, leul, ursoaica, se vor reconcilia și vor conviețui alături de animalele domestice, inofensive precum mielul, iedul, vaca, boul - exact ca odinioară în paradisul pământesc. Mesia, odrasla ieșită din tulpina lui Iese, vlăstarul dat din rădăcinile lui, a venit în lume. Dar unde este pacea, armonia, reconcilierea universală? Războaie, conflicte la toate nivelurile; în familie între soț și soție, între copii și părinți, între frați; în școală între profesori și elevi; în câmpul politic, de asemenea, lupte încrâncenate, violențe verbale între partide, între politicieni, între cei de la putere și cei din opoziție. Nașterea Domnului e sărbătoarea păcii, căci acesta este mesajul îngerilor în noaptea Crăciunului: pace pe pământ oamenilor de bunăvoință! Dar, paradoxal, vedem brazi împodobiți și se cântă colinde de Crăciun în casele vecinilor care trăiesc în dușmănie, în casele politicienilor care se dușmănesc între ei. Pe front unde sunt războaie în ziua de Crăciun se aud cântări religioase în tranșee și de o parte și de alta a liniei frontului; sau se încheie pentru ziua de Crăciun un armistițiu, pentru ca a doua zi să se reia luptele. Mesia a venit pe pământ: De ce nu au venit odată cu el cele promise de profetul Isaia? Răspunsul e simplu. Pentru că oamenii vor să instaureze pacea, armonia, reconcilierea universală, paradisul pământesc, epoca de aur, cu forțele lor proprii: prin diplomație, prin strategii și ideologii omenești, prin violență, prin eliminarea adversarilor. Însă, reconcilierea, - cu Dumnezeu din care se naște reconcilierea cu semenii, căci nu poate trăi profund fraternitatea umană cine nu trăiește profund paternitatea divină - nu este lucrarea omului; este darul lui Dumnezeu pe care omul trebuie să-l primească cu recunoștință. Apostolul nu îi îndeamnă pe Corinteni să se reconcilieze cu Dumnezeu, ci le scrie. "Vă implorăm, în numele lui Cristos, lăsați-vă reconciliați cu Dumnezeu". Reconcilierea cu Dumnezeu se înfăptuiește prin Cristos. Le scrie apostolul colosenilor: "Prin el (prin Cristos) i-a plăcut lui Dumnezeu să împace cu sine, atât cele care sunt pe pământ, cât și cele care sunt în ceruri, făcând pace prin sângele crucii sale" (Col 1,19-20). Și dacă pacea, reconcilierea e darul lui Dumnezeu, nouă nu ne rămâne nimic de făcut? Noi nu avem nicio contribuție? Ba da. Noi trebuie să ne golim inima de ură, de păcat, de egoism, de orgoliu, de răutate, de dorința de răzbunare, pentru a intra în ea darul lui Dumnezeu, darul reconcilierii. Păcatul e rădăcina și cauza tuturor tensiunilor, conflictelor, dezbinărilor, care ies din inima omului și apoi se răspândesc în lume. Reconcilierea, pacea, armonia în societate, pornesc din inima omului. Dezarmarea în lume începe odată cu dezarmarea inimilor. Dacă în inimile oamenilor încetează războiul, atunci e și pace, războaiele în lume încetează iar, armele amuțesc. Aceasta este convertirea pe care o predică Ioan Botezătorul în evanghelia de astăzi. "Convertiți-vă", adică schimbați-vă mentalitatea, schimbați-vă direcția în modul vostru de a gândi și în modul vostru de a trăi. Îmbrățișați învățătura lui Isus, urmați exemplul lui de iubire și iertare: "Iertați-i pe dușmanii voștri"; "Dacă îți aduci darul la altar și acolo îți amintești că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă acolo darul tău, în fața altarului, du-te, împacă-te mai întâi cu fratele tău; apoi, venind, oferă-ți darul" (Mt 5,23-24). Dar cine urmează învățătura lui Cristos? Auzim uneori spunându-se: învățătura lui Cristos nu e realistă, logica lui e utopie. Nu logica lui Cristos e utopie, ci iluzia de a crea o lume a păcii, a armoniei, a reconcilierii universale urmând logica urii, a răzbunării, a violenței. Scria Dostoevski în "Frații Karamazov": "Cristos ne spune: «Întoarce și celălalt obraz, iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți». Cristos poate că se înșală, poate că e în eroare. N-are decât. Dar prefer să fiu cu Cristos în eroare, decât să fiu cu voi cei care îl negați pe Dumnezeu și pe Cristos. Căci fără Cristos, totul în lume e noroi și păcat". Văzându-i pe mulți farisei și saducei venind să primească botezul, Ioan le adresează cuvinte necruțătoare: "Pui de vipere, cine v-a învățat să fugiți de mânia ce va să vină? Nu e de ajuns să primiți botezul; faceți roade vrednice de convertirea voastră. Nu spuneți în inima voastră: «Îl avem pe Abraham de tată!» Nu vă înșelați cu ideea că făcând parte din poporul ales al lui Dumnezeu, că fiind urmași ai lui Abraham, vă mântuiți fără să vă convertiți, rămânând în orbirea și împietrirea voastră. Iată marea piedică în calea convertirii: orgoliul și pretenția că făcând parte din poporul lui Dumnezeu, că aparținând unei confesiuni religioase, că fiind botezat, automat te mântuiești, nu mai trebuie să te convertești. Întregului popor român, nouă tuturor, ne spune astăzi Ioan Botezătorul: convertiți-vă, nu vă faceți iluzia că făcând parte din poporul încreștinat de sfântul Andrei, din poporul care, spre deosebire de alte popoare, s-a născut creștin, aveți asigurată mântuirea. Convertiți-vă! Faceți fapte vrednice de convertirea voastră! 8 decembrie 2013 Pr. Claudiu Dumea [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a din Advent: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |