Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Toți Sfinții

Ap 7,2-4.9-14; Ps 23; 1In 3,1-3; Mt 5,1-12a

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Astăzi, în sărbătoarea tuturor sfinților, Biserica privește spre toți aceia care, după o viață pământească plină de încercări, dureri și bucurii, au fost primiți în împărăția cerului. Ei se bucură acum în fața lui Dumnezeu, cel în care au crezut, pe care l-au iubit și în care au sperat.

Noi știm că după moarte, omului i se oferă trei posibilități: iadul, purgatoriul și paradisul. Purgatoriul este ceva trecător, un loc de purificare. Iadul și paradisul, însă, sunt veșnice.

Sărbătoarea de astăzi îi are în centru pe toți cei care au ajuns în paradis, fiind în același timp o sărbătoare a bucuriei și, concomitent, o sărbătoare a speranței. De ce? Sunt mai multe motive.

Unul dintre ele îl poate constitui rememorarea botezului fiecăruia dintre noi, atunci când la picioarele altarului am fost însemnați cu sigiliul lui Dumnezeu. La botez, cu toții, am primit un nume, un nume al unui sfânt din calendar, pentru a ne servi ca model și patron în pelerinajul nostru pe acest pământ. Astfel, puterea lui Dumnezeu ne-a unit pe noi cu cei care ne-au precedat în credință.

În Vechiul Testament a fi sfânt însemna a fi separat, a fi pus deoparte. Pentru noi, creștinii, a fi sfinți înseamnă a fi uniți cu Mielul și cu toți sfinții care și-au spălat hainele în sângele său. De aici unitatea.

Contemplăm misterul comuniunii sfinților din cer și de pe pământ. Cu toții formăm un singur trup. Cu toții suntem fii ai aceluiași Tată, cu toții suntem sfințiți de același Duh. Aceasta este comuniunea sfinților, mărturisită și în formula Crezului, realitatea constituită încă din această lume și desăvârșită în ceea viitoare.

Poate că omul de astăzi nu mai așteaptă viața cea veșnică sau, mai mult, poate chiar o consideră ca pe un mit depășit. Persoana umană, prin natura sa, este proiectată spre ceva sublim, care o transcende. Avem întipărită în ființa noastră dorința după dreptate, adevăr, fericire deplină, chiar dorința după sfințenie.

Despre viața veșnic fericită, papa Benedict al XVI-lea ne spune în scrisoarea enciclică Spe salvi - Mântuiți prin speranță - că viața nu este o succesiune continuă a zilelor din calendar, ci punctul maxim al fericirii, în care veșnicia ne îmbrățișează, iar noi îmbrățișăm veșnicia. Este o viață cufundată din plin în iubirea lui Dumnezeu, eliberată pentru totdeauna de rău și de moarte, înveșmântată de comuniunea iubirii. Și nu trebuie să uităm nicio clipă că veșnicia poate fi deja prezentă în centrul vieții pământești trecătoare, așa cum a fost pentru toți sfinții, atunci când sufletul, prin intermediul harului, este unit deja, și nu încă, cu Dumnezeu. Astfel, toate trec, supărarea, necazul sau suferința, durerea, însăși frica de moarte, doar Dumnezeu rămâne.

"Preaiubiților, vedeți cât de mare este iubirea pe care ne-a dobândit-o nouă Tatăl", ne spune sfântul Ioan, "el a voit ca să ne numim fii ai lui Dumnezeu și suntem".

A deveni sfinți înseamnă a împlini ceea ce deja suntem în demnitatea de fii adoptivi ai lui Dumnezeu prin botez. Dumnezeu ne-a împăcat cu sine și ne-a chemat la împărtășirea vieții sale. Toți avem misiunea de a deveni sfinți. Deci, trebuie să avem picioarele pe pământ, însă inima deja în cer. Gândul la viața sfinților, care va fi într-o zi și a noastră, dă sens trăirii noastre zilnice.

Despre această posibilitate a tuturor oamenilor de a se sfinți, ne vorbește și prima lectură de astăzi. Apoi, am văzut numărul celor însemnați: 144.000 din toate triburile fiilor lui Israel. În interpretarea acestui număr, trebuie să ținem cont că acest text face parte din genul literar apocaliptic, în care acțiunile, expresiile, numerele simbolice sunt extrem de frecvente. De fapt, 144.000 nu este decât produsul numărului 12 înmulțit cu el însuși și cu o mie. În Biblie, numărul 12 aplicat persoanelor îi desemnează întotdeauna pe cei aleși. Astfel, se vorbește despre cele 12 triburi ale fiilor lui Israel, popor ales de Dumnezeu; cei 12 apostoli aleși de Cristos; cele 12 porți ale noului Ierusalim, prin care vor intra toți cei aleși. Numărul 1000 este considerat a fi numărul lui Dumnezeu. "În fața ta, Doamne, 1000 de ani sunt ca ziua de ieri care a trecut", spune psalmul 90, la versetul al patrulea. Acest număr semnifică totalitatea, perfecțiunea. Prin urmare, numărul 144.000 nu limitează nicidecum numărul sfinților, al celor aleși, ci, dimpotrivă, exprimă universalitatea mântuirii, posibilitatea fiecărui om de a se sfinți, de a fi mântuit. Completarea "o mulțime imensă pe care nimeni nu o poate număra din toate națiunile și rasele și limbile" exclude orice condiționare de timp sau de spațiu, toți se pot sfinți, nimeni nu este exclus.

"Toți oamenii sunt chemați la sfințenie", spune cu convingere și Conciliul al II-lea din Vatican în constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium.

Participarea sfinților la victoria și la regalitatea lui Isus Cristos este scoasă în evidență de mulțimea de oameni îmbrăcată cu veșminte albe și ramuri de palmier în mâini. Mulțimea e adunată în fața tronului unde stătea Mielul. Cei mântuiți sunt îmbrăcați în veșminte albe, culoare care în Cartea Apocalipsului indică victoria lui Cristos asupra morții. Cei care le poartă vin din marea strâmtorare, unde și-au spălat hainele în sângele Mielului făcându-le albe. Sfințenia, deci, se primește de la Cristos, nu este doar o artă de a noastră.

Cum putem ajunge la sfințenie? Care este calea cea mai sigură?

Una dintre surorile sfântului Toma de Aquino, l-a întrebat pe acesta ce trebuie să facă pentru a ajunge la sfințenie, iar el a răspuns simplu: "Dorește-o!". Secretul sfințeniei se află în această dorință sinceră de a ne sfinți.

Cu toții trebuie să fim sfinți. Calea sfințeniei se alege prin aderarea le fericirile evanghelice, cale indicată de Isus în evanghelia de astăzi. Aceasta este cărarea pe care sfinții și sfintele au pășit.

Isus ne prezintă o listă a fericirilor, care îi permit credinciosului să experimenteze, încă aici pe pământ, o anticipare a paradisului. Fericirile prezentate de Isus sunt un fel de regulament pentru cei care vor să guste din frumusețea sfințeniei, din bucuria prezenței lui Dumnezeu în inimile lor.

Enunțul fericirilor este asemenea formulărilor specifice unei constituții. Însă, o constituție stranie, care numești fericiți pe cei săraci cu duhul; pe cei mâhniți; sau pe cei blânzi; pe cei înfometați și însetați de dreptate; sau pe făcătorii de pace; sau pe cei milostivi; sau pe cei curați cu inima. Este o constituție care vorbește mai degrabă despre datorii și nu despre drepturi.

Știm cu toții că în lumea de astăzi mulți sunt acei oameni care văd fericirea altfel decât ceea ce ne prezintă Isus. Omul zilelor noastre, reformulând Fericirile, ar spune astfel: "Fericiți cei bogați, fericiți cei care râd și se distrează, fericiți cei vicleni care nu sunt prinși și scapă nepedepsiți, fericiți cei care pretind, care cer și obțin totul imediat, fericiți cei puternici, fericiți cei care duc războaie și le câștigă sau fericiți cei care îi persecută pe alții".

Situațiile pe care ni le prezintă Isus în Fericirile sale sunt diametral opuse de acestea din urmă. Sunt situații de dezlipire, de detașare, atitudini de generozitate, de angajament, de dăruire. Pentru Isus, sfinții sunt cei care trăiesc în felul acesta, sunt cei care în mod natural și spontan trăiesc fericirile.

Și aproape 400 de sfinți pe care îi găsim în calendarul nostru, ne dovedesc că sfințenia este posibilă, urmând programul Fericilor, indiferent de națiune, de rasă, de limbă sau chiar de poziție socială. Între ei găsim numele Sfintei Fecioare Maria și al sfinților apostoli. Între ei se află prezenți reprezentanți ai clerului, papi, cum ar fi Leon cel Mare sau fericitul papă Ioan Paul al II-lea, episcopi, precum ar fi Policarp sau Augustin, preoți, Ioan Maria Vianney, Maximilian Maria Kolbe, diaconi, precum Ștefan sau Laurențiu. Între ei se află mulți sfinți laici, regi, cum ar fi regele Cazimir al Poloniei, regine, Elena și Irina a Portugaliei, medici, precum Luca, Cosma sau Damian, tineri și tinere, Alois de Gonzaga, Dominic Savio, Cecilia, Lucia sau Agneza, apoi Isidor, agricultorul, sau Zita, servitoarea, sau Iosif muncitorul.

Se povestește că un călugăr spăla într-o dimineață vesela mănăstirii. Îngerul Domnului i-a apărut și l-a anunțat că i-a sosit ceasul să treacă la cele veșnice. Călugărul ar fi răspuns afirmativ imediat dar, văzând teancul de vase, i-a cerut îngerului o amânare. După câteva ore, a terminat cu această muncă și s-a apucat de prășit în grădina mănăstirii. Pe la amiază, i-a apărut îngerul iarăși, dar și de data aceasta a fost nevoit să-l amâne, deoarece călugărului îi venea greu să lase această activitate istovitoare altui frate. Terminând și aici, călugărul s-a dus la infirmerie. Un frate era grav bolnav. Îngerul Domnului i-a apărut din nou călugărului, chiar când acesta îi oferea bolnavului niște apă proaspătă. De această dată, îngerul și-a dat singur seama că nu a ales momentul potrivit. Seara, târziu, întins pe patul său de scânduri, călugărul se simțea nespus de ostenit. Și-a adus aminte că în timpul zilei, de trei ori își respinsese trecerea la cele veșnice și s-a aruncat în genunchi, cerându-i Domnului să-l ia în împărăția sa. "Tu ești în împărăția cerurilor, încă de azi dimineață", i-a răspuns îngerul care l-a așteptat toată ziua.

Dorința de sfințenie... unde se potolește aceasta? Răspunsul este: la altar, acolo unde slujirea și comuniunea sfinților este deplină.

Spune Sfântul Părinte, Benedict al XVI-lea, în enciclica Deus Caritas est - Dumnezeu este iubire: "În sfinți este evident cine merge spre Dumnezeu nu se îndepărtează de oameni, ci rămâne cu adevărat aproape de ei". Deci nu poate exista o ruptură între iubirea față de Dumnezeu manifestată în atașamentul față de Euharistie și iubirea față de aproapele, care găsește mii și mii de căi de manifestare, care sunt totodată mii de căi de sfințire.

"Suntem fii, dar ceea ce vom fi nu s-a arătat încă", ne spune sfântul apostol Ioan în cea de a doua lectură de astăzi. Este foarte simplu: să ne gândim că acum suntem asemenea embrionului care urmează să se nască. Sfinții sunt cei care deja s-au născut pentru cer.

Avem nevoie de o măsură a sfințeniei? Căutăm un ceva care să ne ritmeze viața? Răspunsul este: iubirea, marea iubire a lui Dumnezeu față de oameni, marea iubire a sfinților față de Dumnezeu, iubirea care trebuie pe noi toți să ne mistuie, să ne purifice. Iubirea este principiul care animă sufletele sfinte, atât aici, pe pământ, cât și sus, în cer. Ele tind, sufletele, spre plinătatea iubirii.

Parafrazând-o pe sfânta Tereza, găsim răspunsul: Cheia sfințeniei este iubirea, iubirea care ne umple sufletele. Fiecare dintre noi este asemenea unei amfore: în timpul vieții noastre pământești ne umplem de iubire. Sfinții sunt astfel de vase dar toate, absolut toate, sunt pline cu desăvârșire de iubire, sunt pline ochi, cum am spune noi.

Cu toții trebuie să fim sfinți. Nu putem alege noi cât de mari să fim. Aceasta a hotărât-o deja cel de trei ori Sfânt. Însă noi, noi alegem cu cât de multă iubire ne umplem. Fericirea în ceruri nu va consta în mărirea noastră, ci în plinătatea iubirii pe care o purtăm în suflet.

Sfânta Fecioară Maria, regina tuturor sfinților, care strălucește între toți sfinții ca cea mai umilă și mai mare între creaturi, ea, cea plină de darul sfințeniei, să ne mijlocească înțelepciune în alegerea permanentă a vieții veșnice, a vieții din lumea care va veni, așa cum mărturisim în Crez, a cărei venire o putem grăbi cu convertirea noastră sinceră și cu faptele noastre de iubire.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Să ne încredințăm mamei noastre cerești și să o rugăm cu speranța înflăcărată de a ne regăsi și noi, cu toții, într-o zi, în mulțimea glorioasă a sfinților. Amin.

1 noiembrie 2011

Pr. Cristinel Farcaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
426 accesari.


Alte predici pentru Toți Sfinții:

Anul A
1 noiembrie 2008 - Pr. Isidor Mocanu
1 noiembrie 2014 - Pr. Mihai Pătrașcu
1 noiembrie 2017 - Ep. Aurel Percă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat