|
Adormirea Maicii Domnului Ap 11,19a;12.1.3-6a.10ab; Ps 44; 1Cor 15,20-27; Lc 1,39-56 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Astăzi, în această mare sărbătoare, drumurile lumii sunt pline de pelerini, de creștini care, mânați de credință dar și de o mare încredere în Maria, aleargă spre sanctuarele Maicii Preasfinte. Poate mulți dintre dumneavoastră, care stați în fața aparatelor de radio, nu vă puteți deplasa spre un sanctuar al Maicii Domnului, dar toți aveți în casă, și poate în fața dumneavoastră, o icoană a Mariei, în fața căreia, acum, vă puteți pleca genunchii, iar noi, prin intermediul radioului, vă ajutăm să vă uniți cu toți pelerinii prin rugăciunea și prin meditația pe care o facem, iată, împreună. Dacă veți ajunge vreodată la Ierusalim, veți găsi acolo trei morminte goale. Unul este mormântul lui Lazăr dar, care, cu siguranță, a avut mai târziu parte de un alt mormânt. Însă două sunt speciale - sunt goale, e adevărat - dar pentru că cei înmormântați acolo au avut atât demnitate și atâta sfințenie încât n-au rămas în putrezire: e vorba de mormântul lui Isus de la Ierusalim și, desigur, de mormântul Maicii Domnului din valea de la grădina Măslinilor. Astăzi, tocmai pentru că avem aceste morminte goale, putem spune că avem Paștele Sfintei Fecioare Maria. Ba chiar e interesant că putem face o paralelă perfectă între sărbătorile lui Isus Cristos și ale Mariei. Iată, așadar, dacă în cazul lui Isus avem Buna Vestire, în cazul Mariei avem Neprihănita Zămislire. Dacă în cazul lui Isus avem Crăciunul, avem, dincoace, Nașterea Preasfintei Fecioare Maria la 8 septembrie. Dacă avem Paștele, învierea lui Isus, avem astăzi înălțarea Preasfintei Fecioare Maria și cu trupul și cu sufletul la cer. Dacă avem pentru Isus sărbătoare glorificării sale, a înălțării, pentru Sfânta Fecioară Maria avem pe 22 august sărbătoarea ei ca regină. Ba mai mult, așa cum spuneam, și locurile sfinte pot avea același paralelism. Dacă pentru Isus avem locul nașterii la Betleem, pentru Maria îl avem la Ierusalim. Dacă avem Sfântul Mormânt pentru Isus, avem și mormântul Mariei. Sărbătoarea de astăzi, tocmai de aceea, ne ridică ochii spre cer. Și este o expresie a acestei dorințe și necesități pe care creștinii au avut-o încă din primele veacuri ale Bisericii. Chiar dacă sărbătoarea, în Biserica Catolică, a fost declarată târziu, în anul 1950, de către papa Pius al XII-lea, ea a existat dintotdeauna în conștiința creștinilor și, de exemplu, a Sfinților Părinți, care parcă nu încetează să o scoată în evidență pe Maria glorificată, pe Maria fericită, pe Maria care s-a ridicat la cer. Și, iată, două exemple care sunt expresive. Ambele vin din Orient, e adevărat, și e bine că vin de acolo. Mai întâi, sfântul Ioan Damaschinul, care se deosebește între toți ca un martor, ca unul care susține din toată inima și cu credință această tradiție, luând în considerare înălțarea cu trupul a măreței Născătoare de Dumnezeu alături de Fiul ei, Isus. Iată ce spune sfântul Ioan Damaschinul: "Cea care născând și-a păstrat neatinsă fecioria, trebuia să-și păstreze neatins trupul și după moarte. Cea care l-a purtat în sânul său pe Creator, făcut copil, trebuia să locuiască și ea, apoi, în corturile divine unde era Fiul său. Cea care a fost luată ca mireasă de către Tatăl, nu putea să găsească locuință decât la Tatăl, în lăcașurile cerești. Trebuia să-l contemple pe Fiul său în glorie, la dreapta Tatălui, ea, care l-a văzut pe cruce, ea, care ferită de durere, atunci când l-a născut, a fost străpunsă de sabia durerii atunci când l-a văzut murind pe cruce. Era drept ca Născătoarea lui Dumnezeu să aibă ceea ce aparține Fiului ei și să fie cinstită de toate creaturile ca mamă și slujitoare a lui Dumnezeu". Un alt Sfânt Părinte, sfântul Gherman din Constantinopol, care credea că neputrezirea și ridicarea la cer a trupului Fecioarei Maria, nu numai că se cuvenea, dar și sfințenia specială a trupului său feciorelnic cerea acest lucru. "Tu, așa cum a fost scris, ești în întregime strălucire, scrie în Psalmul 44. Trupul tău feciorelnic", continuă sfântul Gherman, "este în întregime sfânt, în întregime curat, în întregime templu al lui Dumnezeu. Pentru aceasta, nu putea să cunoască putrezirea mormântului, dar, chiar păstrându-și trăsăturile sale naturale, trebuia să se transfigureze în lumina incoruptibilității, să intre într-o existență nouă și glorioasă, să se bucure de eliberarea deplină și de o viață perfectă". Iată esența sărbătorii de astăzi, văzută de-a lungul secolelor, de sute și mii de ani, reflectată în scrieri, dar poate cel mai frumos reflectată în credința creștinilor dintotdeauna. Trupul Mariei, așadar, a fost înviat și glorificat deoarece a fost o locuință nepătată, a fost îndumnezeită prin coborârea în interiorul ei a Fiului lui Dumnezeu. A fost cu adevărat un chivot neîntinat. Dacă Arca Alianței, care a fost atât de venerată în Vechiul Testament, s-a pierdut, nu știe nimeni unde este, noi știm, chivotul Noului Legământ, tabernacolul lui Isus, care a fost Maica Domnului, știm unde este: în cer. Înălțarea Mariei numai cu sufletul ar fi fost insuficient. Dar tocmai pentru ea a fost un privilegiu special: înălțarea și cu trupul la cer. Dar este mai mult decât un privilegiu, este un semn profetic, adică, văzând-o astăzi pe Maria înviată și înălțată alături de Dumnezeu, Biserica vrea să spună că orice creștin care crede în Isus are aceeași soartă, are aceeași destinație. La sfârșitul veacurilor întreaga Biserică și tot creștinul, devenit sfânt prin har, asemenea Mariei, va fi înălțat la cer. Maria, cu trupul său înviat și înălțat la cer ne arată, așadar, destinul fiecăruia dintre noi. De aceea, cineva numea sărbătoarea de astăzi sărbătoarea speranței. Sperăm, din toată inima, sperăm prin credință că vom ajunge exact acolo unde este și Maria. Dacă astăzi vorbim despre pelerini, milioane și milioane de pelerini pe drum, prima peregrină, aș putea spune, a fost Maria, din toate punctele de vedere. Un pelerin, sigur, face eforturi mari, merge distanțe mari, cheltuie poate, cheltuie efort, bani, poate suportă foamea, și multe altele. Dar, știe că va ajunge acolo unde dorește, la Maica Preasfântă. Iat-o și pe Maria, o pelerină plină de iubire. Ea pornește de la Nazaret, așa cum am văzut în evanghelie, până la Ein Karem, acolo unde Elisabeta trebuia să nască și avea nevoie de ajutorul ei. Dacă am gândi omenește, am spune că Maria avea extraordinar de multe motive să nu plece în această călătorie. Cel puțin șase motive ar fi fost întemeiate ca să spună "Nu pot să merg" sau "Las pe mai târziu". Iată ce greutăți a întâmpinat ea în pelerinajul ei. Mai întâi de toate, era foarte departe, cu mult peste 100 de kilometri, la vremea aceea parcurși pe jos; era aproape imposibil. Mai mult, trebuia să treacă printr-o țară străină. Ca să meargă din Galileea în Iudeea, trebuia să străbată și Samaria, care nu era chiar prietenoasă evreilor. Apoi, călduri insuportabile, mult mai mari decât la noi. Drumuri grele prin pustiu, cărări pietroase, greu de străbătut pentru o tânără, și mai ales că era însărcinată. Apoi, tâlharii care pândeau la orice colț de drum. Deci, toate motivele ca să nu plece mai departe, să nu meargă spre Elisabeta. Și, totuși, ea merge, neținând cont de nimeni și nimic. Ea știe că trebuie să iubească, ea știe că trebuie să ajungă la Elisabeta. Maria, sigur, este ținta tuturor pelerinilor și pentru că ea ajută, și toți, cred eu, merg acolo cu acest gând: voi primi un ajutor de la Maria. Iată o povestire pe care o face chiar personajul principal. Iată ce povestește el: "De copil eram cu adevărat un mic diavol, un adevărat coșmar pentru părinții mei, eram cel mai ștrengar din toată localitatea. În loc să merg la școală, mă ocupam cu alte pozne, foarte grave. Odată, tatăl meu, care era polițist, m-a surprins, cu mai mulți prieteni de-ai mei, la furat de mere, chiar în timpul în care eu trebuia să fiu la școală. Când m-a văzut, de departe a strigat: «Stai!». Tovarășii mei au început să alerge, care încotro, dispărând ca fulgerul. Am rămas eu singur, parcă lipit de pământ, fără a mai putea face vreun pas. Tatăl meu s-a apropiat, nu m-a certat și nici nu m-a lovit cu vreo palmă. Singurul lucru pe care l-a făcut a fost să mă apuce puternic de mână și să mă ducă până în sat, fără a spune nici măcar un cuvânt. Înainte de a intra în casă, m-a dus la biserică. S-a dus direct la altarul Maicii Domnului și s-a pus în genunchi. Eu, aproape fără să-mi dau seama de ceea ce făcea, am îngenuncheat lângă dânsul. Atunci, tatăl meu, cu mare evlavie și privind la statuia Maicii Domnului, a spus: «Preasfântă Fecioară, Maica mea, tu știi foarte bine tot ce am făcut eu pentru a-l educa pe acest fiu al meu nenorocit. Acum chiar nu mai știu ce să fac. Ți-l las în mâinile tale, fă cu el ceea ce vrei tu». S-a ridicat și a plecat. Am privit la Sfânta Fecioară. Acolo mi-am propus și i-am cerut ajutorul pentru a mă schimba. Astăzi micul hoț de mere este unul dintre cei mai îndrăgiți episcopi din Canada. La câțiva ani după cele întâmplate atunci cu tatăl meu, am revenit și i-am spus tatălui că aș vrea să merg să mă fac preot misionar. Acesta, suspinând, bucuros, a exclamat: «Nu m-am gândit că Preasfânta Fecioară Maria va lua chiar așa în serios cuvintele mele»". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Când nu mai avem nicio speranță, Maria este marea speranță, marele ajutor. Doar e mamă, nu-i așa? Și pentru că suntem în această zi de sărbătoare comună, în aceste zile pelerinii nu cred că fac diferențe confesionale. Toți, catolici și ortodocși, fac același drum, spre Maria, alergând cu speranță și încredere la aceeași, și subliniez cuvântul, la aceeași Măicuță sfântă. Acum, astăzi, toți suntem frați. Maria nu are două feluri de copii, toți suntem copiii ei, și revarsă asupra noastră aceeași iubire. Sper din toată inima ca Maria să ne ofere în cele din urmă mult dorita unitate. Dragi pelerini, iubitori și cinstitori ai Maicii Domnului, care vă îndreptați acum spre sanctuare sau astăzi o implorați pe Maica Preasfântă și dumneavoastră, dragi ascultători, cereți astăzi Mariei, pe lângă toate celelalte daruri, să ofere darul mare, iubit de toți oamenii de bună voință: să ne dea marele dar al unității. Noi toți îngenunchem și o rugăm pe Maria: Marie, Maica unității, privește spre creștinii din toată lumea și dă-ne marea, dorita și frumoasa unitate. Amin. 15 august 2011 Pr. Iosif Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Adormirea Maicii Domnului: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |