|
Sfinții Petru și Paul, ap. Fap 12,1-11; Ps 33; 2Tim 4,6-8.17-18; Mt 16,13-19 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Sărbătorim azi doi mari sfinți, doi oameni cu personalități atât de diferite și totuși atât de asemănători în atașamentul și fidelitatea lor față de Isus Cristos. Amândoi au mărturisit aceeași credință în Cristos înviat, dar fiecare a trăit-o conform temperamentului său propriu și sentimentelor sale mai profunde. Petru era un om simplu, schimbător în convingerile sale, uneori plin de curaj, alteori plin de teamă, dar mereu sincer, dispus să recunoască greșelile sale și să le plângă imediat ce devenea conștient de ele. Paul era un om mai cult, mai sigur pe sine, mai luminat, mai luptător. Dar, în ciuda diferențelor mari de temperament, de cultură, amândoi sunt pietre vii și fundamentale în zidirea Bisericii lui Cristos. Dacă sfinții Petru și Paul se deosebeau în modul lor de a fi, nici noi nu putem spune că ne asemănăm în toate unii cu alții. Sunt multe lucruri care ne deosebesc. De aici învățăm că trebuie să ne trăim credința conform modului nostru propriu de a fi și de a simți. Unul își trăiește credința în simplitate, altul folosindu-se de știința sa; unul își trăiește credința prin curajul său, altul prin timiditatea și blândețea sa; unul prin cuvântul său, altul prin caritatea și prezența sa discretă; unul având parte de sănătate, altul având de purtat crucea suferinței. Credința creștină, desigur, este una, dar trăirea și exprimarea ei va fi mereu personală și specifică fiecăruia, așa cum ne dovedesc sfinții Petru și Paul. Au trecut câteva luni de când Petru îl cunoscuse pe Isus și a fost chemat să fie "pescar de oameni". Și, iată, la Cezareea lui Filip, lui Petru i s-a oferă ocazia să spună deschis ce crede despre Isus și să-și depună adeziunea față de el. Pentru a înțelege mai bine semnificația acestei scene, este util să ne referim și la cadrul geografic și istoric în care s-a desfășurat acest episod. Cezareea lui Filip era un oraș așezat la poalele muntelui Hermon. Una dintre grotele acestui munte era închinată zeului Pan. Iar pe o stâncă, regele Irod a construit un templu în cinstea împăratului Cezar August. Fiul lui Irod, Filip, a mărit această localitate dându-i numele de Cezareea. Deci Cezareea era un loc unde era cinstit un zeu păgân și i se aducea cult împăratului roman, Cezarului. Or, a te închina unui idol și a aduce cult unui om, fie el și împărat, era considerat de evrei un lucru satanic, un iad. Lumea aștepta ca într-o zi abisurile infernului să zdruncine acea stâncă și să înghită templul sacrileg. În acest loc înspăimântător, în care nu era recunoscută regalitatea și stăpânirea lui Dumnezeu, a avut loc dialogul dintre Isus, Fiul lui Dumnezeu cel viu, și Simon Petru, fiul lui Iona. Acolo Simon a avut curajul să-l mărturisească pe adevăratul Dumnezeu, care și-a trimis Fiul în lume spre a ne mântui. Isus i-a întrebat pe ucenicii săi: "Cine spune lumea că sunt eu?" Unii ucenici au dat un răspuns vag. Dar la insistența lui Isus, care îi întreabă: "Dar voi cine ziceți că sunt eu?", Petru ia cuvântul și spune: "Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu!" Desigur, ceea ce dă valoare acestei declarații nu este elanul sau zelul cu care Petru rostește cuvintele, deoarece știm că după aceea Petru s-a lepădat de Isus. Lucrul cu adevărat valoros a fost efortul de după, al lui Petru, de a-l urma pe Isus dându-și chiar viața pentru el. Mulți dintre noi îl mărturisim pe Cristos doar cu gura, dar viața noastră rămâne încă departe de evanghelie. Este trist să vezi cum unii creștini, care într-o zi au fost botezați și crescuți într-o familie creștină, care la întâia Împărtășanie au depus adeziunea față de Cristos, nu ajung să simtă identitatea lor în sânul Bisericii, nu cultivă în viața lor valori și virtuți creștine, ci rămân creștini doar în statistici. Ca urmare a mărturisirii sale de credință, Simon primește de la Isus numele de Petru, adică piatră. Când spui piatră sau stâncă, te gândești la stabilitate, trăinicie, tărie. De aceea spunem fără ezitare că stânca este, în primul rând, Dumnezeu: el este stânca, tăria și refugiul nostru. Viața noastră are consistență și stabilitate, numai dacă o clădim pe Dumnezeu. A spune însă despre un om că este "stâncă" este unul dintre cele mai frumoase complimente pe care i le poți face, deoarece omul acela are ceva din Dumnezeu, are ceva din stabilitatea, din siguranța lui Dumnezeu. Vechii rabini spuneau că atunci când Dumnezeu l-a văzut pe Abraham, a exclamat: "Am descoperit o stâncă pe care să zidesc lumea". Iată că acum Cristos îi face acest compliment lui Simon Petru. Ascultând mărturisirea lui de credință, Isus a descoperit în Petru o altă piatră, o altă stâncă decât cea pe care era zidit templul păgân din Cezareea. Pe stânca credinței lui Petru, Isus a putut zidi Biserica sa. Nicio putere a iadului nu o va putea birui. Simon Petru, în calitate de responsabil și gardian, primește și cheile Bisericii lui Isus. Nu trebuie să uităm totuși că Biserica este și rămâne a lui Cristos, nu a lui Petru. Biserica nu va putea fi învinsă niciodată de Satana, nici de moarte, fiindcă Cristos trăiește și lucrează în ea. Cristos o păstrează cu puterea Duhului Sfânt. Dar această grijă față de Biserică, Cristos o exercită în mod vizibil prin Petru. Lui îi dăruiește cheile Bisericii sale, pentru a verifica și păstra nealterat adevărul credinței în fața învățăturilor greșite. În prim plan se află deci credința în Cristos, care are nevoie permanent să fie păstrată, verificată, alimentată, tradusă în fapte, mărturisită și vestită. De aceea, întrebarea pusă de Isus ucenicilor ne este pusă și nouă: Cine spuneți voi să sunt eu? Așadar, cine este Isus pentru mine? Ce cred eu despre Cristos? Cât a intrat el în viața mea? Cât orientează el gândurile, deciziile, alegerile mele? Așa cum spuneam mai înainte, nu este suficient un răspuns teoretic la aceste întrebări. Declarația: "Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu!", trebuie să fie însoțită de o conformare a vieții cu ceea ce mărturisim, de o schimbare radicală a vieții, dacă este cazul. Petru a înțeles mai târziu ce presupunea acea declarație. După ce a trecut prin experiența amară a lepădării de Isus, patima, moartea și învierea lui Isus l-au ajutat să înțeleagă că un ucenic al lui Isus nu poate să-l mărturisească doar cu buzele pe Isus, nu poate să-l urmeze de la distanță, ca un spectator, ci trebuie să-l și urmeze cu viața, de aproape. De aceea, Petru, când vine ceasul persecuției, nu se dă înapoi, ci dovedește călăilor săi că este cu adevărat o stâncă. La fel sfântul apostol Paul, după ce, pe drumul Damascului, a înțeles cine este Isus Cristos pe care-l persecuta, s-a schimbat radical. Din persecutor al lui Cristos devine un neobosit vestitor și apărător al său. El a ajuns să spună: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20). Spre sfârșitul vieții, făcând un bilanț al vieții sale de apostol, gândindu-se la fericirea ce-l așteaptă dincolo, a spus cu toată umilința, dar și certitudinea: "Am luptat lupta ceea bună, am alergat până la linia de sosire, mi-am păstrat credința" (2Tim 4,7). Ce bine ar fi ca la sfârșitul vieții noastre să putem spune la fel, că în viața noastră nu am alergat în zadar. Nu ne-am cheltuit puterile pentru lucruri care ruginesc, pe care moliile le rod sau hoții le fură, ci am avut un scop, am trăit pentru Cristos, speranța și mântuirea oamenilor. Din momentul convertirii sale, sfântul Paul a fost un om fără teamă. Era sigur că Dumnezeu este cu el și "când Domnul e cu noi, cine e împotriva noastră?" Cine putea să-l facă să tremure? Această siguranță a mâinii protectoare a lui Dumnezeu l-a făcut pe Paul să asume atâtea riscuri fără ezitări. Ce mare lecție ne dă sfântul Paul nouă, care prea adesea suntem oscilanți, ne clătinăm în fața micilor dificultăți, fugim din fața datoriilor noastre zilnice! Ce învățăm noi azi de la sfinții Petru și Paul? De la sfântul Petru învățăm că, în ciuda slăbiciunilor omenești, Dumnezeu ne iubește și ne cheamă la sfințenie. "Fiți sfinți în modul vostru de a vă purta, așa cum sfânt este cel care v-a chemat", ne îndeamnă însuși sfântul Petru în prima sa scrisoare (1Pt 1,15). Învățăm, de asemenea, că Duhul Sfânt poate realiza lucruri minunate în oamenii simpli și obișnuiți, ajutându-i să depășească multe obstacole. Sfântul Paul ne învață valoarea convertirii. Ne învață să ascultăm de Cristos, abandonând viața veche a păcatului, pentru a începe o viață dedicată sfințeniei, faptelor bune și apostolatului. De la sfântul Paul învățăm importanța muncii apostolice. Toți creștinii trebuie să fim apostoli, să-l vestim pe Cristos prin cuvânt și exemplu, fiecare acolo unde trăiește, în felurite moduri. Astăzi să intrăm în sanctuarul conștiinței noastre și să dăm un răspuns sincer și personal la întrebarea lui Isus: Dar tu cine zici că sunt eu? Luminați de harul ceresc să spunem și noi cu mult curaj: Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu. Ajută-ne, Doamne, să fim și noi pietre vii în Biserica ta, clădită pe stânca lui Petru și a apostolilor. Dă-ne putere să luptăm, la fel ca sfântul Paul, lupta cea bună a vieții creștine, și astfel să ajungem la scopul final al mântuirii. 29 iunie 2011 Pr. Petru Chelaru [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Sfintii Petru si Paul, ap.: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |