|
Anul A Dt 8,2-3.14-16; Ps 147; 1Cor 10,16-17; In 6,51-58 "Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Cine mănâncă din această pâine va trăi în veci!" (In 6,51). Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Nu cu mulți ani în urmă, în timpul comunismului, pe multe combine de cereale, hambare sau grânare puteai citi această lozincă: "Pâinea este viață". Această lozincă scurtă, dincolo de semnificația ei vădit materialistă, are și un înțeles profund. Pâinea este legată de viață, iar oamenilor le este foarte greu să-și imagineze viața fără pâine. Atunci când cineva suferă de foame, primul impuls este acela de a cere pâine. Dumnezeu știe că omul are nevoie în fiecare zi de pâine. De aceea, Domnul Isus, învățându-ne rugăciunea Tatăl nostru, ne-a invitat să ne adresăm Tatălui nostru ceresc cu aceste cuvinte: "Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi!" Pâinea pe care o avem pe masă în fiecare zi, nu trebuie să uităm asta, este, înainte de toate, un dar și o binecuvântare din partea lui Dumnezeu pentru care trebuie să-i mulțumim. Dar tot Isus, care ne-a învățat să cerem pâinea materială atât de necesară pentru viața trupului, a spus odată: "Nu numai cu pâine trăiește omul". Cu alte cuvinte, nu este suficient pentru om să-și hrănească doar trupul. Chiar dacă va avea din belșug pâinea materială, el poate rămâne flămând, nefericit. Pâinea materială nu poate potoli niciodată foamea inimii și aspirațiile profunde ale naturii noastre umane. La ce îi folosesc toate bogățiile lumii celui care se simte singur, celui care își pierde o persoană dragă, celui care se simte stors de remușcări sau celui care tremură în fața morții? Dacă pentru pâinea materială are grijă industria gastronomică să ne ofere ceea ce avem nevoie, este ceva mai greu, cel puțin aparent, de a găsi pâinea spirituală de care avem nevoie. Oricum, gama este variată și în acest sector. Unii se hrănesc cu pâinea urii, a dușmăniei, a disprețului. Ei așteaptă mereu ziua revanșei, a răzbunării: pâinea lor este amară și nu potolește deloc foamea inimii. Alții se hrănesc cu pâinea plăcerii; ei cred că aceasta este pâinea de care are nevoie inima. Dar imediat ce o consumă își dau seama că s-au înșelat amarnic. Sunt și unii care se hrănesc cu iluzii și visuri; ei cred că viața este un roman, o telenovelă, și își așteaptă șansa, norocul. Pâinea lor este fără substanță și nu hrănește, ci doar adâncește sentimentul de foame. Există, din fericire, și alte pâini, alte alimente ale inimii care nu au gustul eșecului. Unii trăiesc o nobilă ambiție, alții se hrănesc cu bucuria muncii, bucuria sportului, bucuria studiului sau a cercetării științifice, bucuria de a sluji țara sau lumea. Mulți sunt cei care caută pâinea prieteniei și a iubirii. Toate acestea reprezintă pâini cu care se hrănesc inimile noastre, pâini pentru care trebuie să știm, de asemenea, să-i mulțumim Domnului. Dar, cu toate acestea, nici ele nu sunt capabile singure să potolească în întregime foamea inimilor noastre. Sunt doar bucurii pământești și limitate. Cine iubește foarte mult o persoană apropiată va suferi la un moment dat durerea despărțirii; când iubești efortul, bucuria studiului și a muncii, vei experimenta odată că puterile ți-au scăzut și că nu te mai poți hrăni cu ele. Sportivul va îmbătrâni și va privi cu nostalgie vremea când avea 20 de ani. Sau ce se întâmplă dacă la o vârstă fragedă, sau chiar în tinerețe, ești răpus de o boală? Care va mai fi pâinea în astfel de condiții? Așadar, munca, studiul, sportul, prietenia, chiar dacă sunt valori incontestabile, sunt incapabile să ne hrănească pe deplin, pentru că se găsește în noi, în fiecare dintre noi, o foame nepotolită, o foame de veșnicie; nu doar dorința de a ne prelungi viața și trăirile noastre și dincolo de moarte, dar dorința de a fi în comuniune încă de aici cu veșnicia. Oare care este această pâinea spirituală de care avem atâta nevoie? Dacă vom deschide evangheliile vom descoperi oameni care au cunoscut și ei aceeași foame. Femeia samariteană a mâncat pâinea luxului și a poftei; dar aceasta nu a hrănit-o; ea căuta o altă pâine. Vameșul Levi avea pâine materială din belșug. Dar, cu toate acestea, el, în realitate, asemenea fiului risipitor, murea de foame. Nicodim, intelectualul, se hrănea cu pâinea științei; se alimenta cu pâinea filozofiei, a gloriei, cea care i-a adus succesul între marii învățați ai timpului din Ierusalim. Dar această pâine nu îi era suficientă, pentru că nu putea da un răspuns la întrebarea: "Ce trebuie să fac pentru a avea viața veșnică?" Maria Magdalena a cunoscut o mare iubire, o pasiune vinovată care i-a adus multe clipe de plăcere. Dar beția plăcerii a trecut și rămâne cu un iremediabil sentiment de vinovăție. Se simțea distrusă. Îi era foame. Toți aceștia au simțit foamea unei vieți noi, foamea de veșnicie, de o iubire care să fie mai puternică decât păcatul, mai puternică decât moartea. Aceștia și mulți alții, ne spune Sfânta Scriptură, s-au pus în mișcare și au ajuns la cel care a zis: "Eu sunt pâinea vieții, pâinea care coboară din cer și dă viață lumii. Dacă cineva mănâncă din această pâine, va trăi în veci". Pe aceștia și pe mulți alții, evangheliile ni-i prezintă după întâlnirea cu Cristos transfigurați, mulțumiți, împliniți de prezența lui Cristos. "La cine să mergem, Doamne, tu ai cuvintele vieții veșnice", "Domnul meu și Dumnezeul meu". Acest Cristos care a împlinit atâtea visuri, care a schimbat viețile atâtor oameni, care a potolit foamea atâtor inimi, în iubirea sa nemărginită a ales să rămână prezent cu noi și în noi, până la sfârșitul veacurilor, oferindu-se ca hrană pentru sufletele noastre. Acesta este marele mister pe care îl celebrăm noi astăzi: misterul prezenței lui Cristos în mijlocul nostru în Euharistie, hrana cea vie de care avem cu toții atâta nevoie. În general, Biserica își trăiește existența fără prea mult zgomot. Isus însuși este tăcut pe altarele bisericilor noastre. Dar este o zi pe an în care Biserica vie, formată din noi, credincioșii, nu poate să tacă. Ea iese pe străzile satelor și orașelor pentru a da o mărturie publică despre credința ei în prezența sacramentală a lui Cristos în mijlocul nostru. Sărbătoarea de astăzi este, într-adevăr, o adevărată explozie de bucurie și de recunoștință din partea Bisericii întregi față de darul prin excelență al lui Dumnezeu, care este sfânta Euharistie. Să ne gândim doar la sfântul Ioan al Crucii care, potrivit lui Ioan de Avila, dansa pur și simplu în jurul preasfântului sacrament, în timpul procesiunii de Joia Verde, exprimându-și, astfel, bucuria față de acest dar divin. Toate celebrările, toate procesiunile care au loc astăzi și duminica următoare în lumea întreagă reprezintă un imens strigăt de bucurie care se înalță din toate colțurile pământului spre cer, spre tronul dumnezeirii, pentru că Dumnezeu a voit să rămână atât de aproape de noi, atât de accesibil nouă, pentru că a voit să devină pâine, adevărata pâine din cer, pâinea vieții, singura capabilă să împlinească dorurile cele mai profunde ale inimilor noastre. Iată ce sărbătorim noi astăzi: misterul prezenței reale a lui Isus în pâinea euharistică. Această pâine din cer pe care atâția bolnavi și bătrâni o așteaptă cu lacrimi în ochi când merge preotul în vizită la ei la prima vineri din lună sau în spitale; această pâine după care suspină de dor atâția oameni, mobilizați în patul suferinței. Această pâine fără de care mulți creștini nu pot lăsa nici măcar o zi să treacă fără a o primi ca hrană pentru sufletele lor. Această pâine care aduce atâta alinare în încercare, atâta speranță în inimile deznădăjduite, atâta pace și bucurie în sufletele celor care o primesc cu credință. Această pâine pe care o caută chiar și aceia care nu-și dau seama că o caută. Această pâine, care este Cristos însuși. În decursul secolelor, mulți au fost aceia care au considerat Euharistia singura lor bogăție. Mulți sfinți au făcut din ea centrul vieții lor și centrul fiecărei zile. Cristos din Euharistie a fost, de exemplu, secretul fericitei Tereza de Calcutta, care începea fiecare zi cu sfânta Liturghie și o termina cu o adorație prelungită în fața preasfântului sacrament. Cristos prezent în sacramentul altarului a fost și forța fericitului papă Ioan Paul al II-lea care stătea ore în șir, mai ales noaptea, în capela sa, prosternat la pământ în rugăciune. Euharistia, pe care o celebrau în ascuns, a fost darul care i-a întărit pe preoți și credincioși în temnițele comuniste. Cristos prezent în Euharistie este sau poate deveni și forța noastră. El ne spune astăzi fiecăruia: "Veniți la mine toți cei trudiți și împovărați [...] Eu sunt pâinea vieții". Da, el știe că ne este foame și că inimile noastre sunt neliniștite până când nu-l vor găsi pe dânsul. El știe că suntem adesea afectați; știe că pâinea noastră este de prea multe ori amestecată cu lacrimi, cu eșecuri și dezamăgiri, cu dificultăți și probleme cu care ne întâlnim la fiecare pas. El știe toate acestea și ni se oferă ca pâine a vieții. Să-l primim, să ne bucurăm și să-i mulțumim! Cât de frumos ni se adresa fericitul Ioan Paul al II-lea în urmă cu câțiva ani: "Uniți-vă cu Cristos, printr-o participare reală și profundă la sacramentul Euharistiei. Apropiați-vă cât mai des de sfânta Împărtășanie pentru a-l primi pe Dumnezeu însuși. În tabernacolul fiecărei biserici, Dumnezeu este prezent în mod real: Vorbiți-i, rugați-l, ascultați-l! Creștinilor, nu vă îndepărtați de acest Dumnezeu care vă iubește nespus și vi se oferă ca hrană în Euharistie". 23 iunie 2011 Pr. Vasile Petrișor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Trupul și Sângele Domnului: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |