Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Sfântul Iosif, Soțul Sfintei Fecioare Maria

2Sam 7,4-5a.12-14a.16; Ps 88; Rom 4,13.16-18.22; Mt 1,16.18-21.24a (Lc 2,41-51a)

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Sărbătoarea de astăzi ne pune în față un exemplu de trăire a credinței în conformitate cu vocația primită. Sfântul Iosif, soțul sfintei Fecioare Maria și patronul Bisericii Universale, pe care îl sărbătorim astăzi, depășește în demnitate, sfințenie și misiune pe toți sfinții, cu excepția sfintei Fecioare Maria, soția sa, cea neprihănit zămislită și împodobită, într-un grad eminent, cu haruri și virtuți excepționale.

Fiecare sfânt excelează printr-o anumită virtute care îl caracterizează. De exemplu: sfântul Francisc din Assisi este cunoscut ca sfântul sărăciei; sfântul Filip Neri, ca sfântul veseliei curate; sfântul Francisc de Sales, ca sfântul blândeții; sfânta Tereza a Pruncului Isus, ca sfânta copilăriei spirituale; și am putea continua această listă a sfinților și a sfintelor Bisericii.

Privind la viața sfântului Iosif ne întrebăm: care este virtutea care îl caracterizează? Răspunsul ni-l oferă textul Evangheliei după sfântului Matei. Iosif a fost un bărbat drept. Termenul drept, folosit în Vechiul Testament, în mentalitatea iudaică, exprima sfințenia. Cu acest înțeles îl folosește sfântul Matei în evanghelia sa, atunci când îl caracterizează pe Iosif, soțul Mariei. Dreptatea practicată de sfântul Iosif nu este doar una dintre virtuțile cardinale, ci este manifestarea unei sfințenii excepționale.

În sfântul Iosif strălucesc cele mai alese virtuți creștine. În el găsim credința patriarhului Abraham, la care face referire cea de-a doua lectură, luată din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani care afirmă: "Pentru credința sa Dumnezeu l-a considerat drept". Credința sa îl face încrezător în împlinirea promisiunilor divine cu privire la venirea lui Mesia.

Iar când îngerul i-a descoperit în vis împlinirea promisiunilor divine tocmai în Maria, soția sa, atunci el a acceptat mesajul divin. Fără nicio întârziere a luat-o acasă la el, arătându-și deplina disponibilitate de a colabora cu Maria la desăvârșirea misterului răscumpărării, prin Isus, Fiul Mariei, devenit prin căsătorie și fiul său adoptiv.

Credința profundă a sfântului Iosif a fost susținută cu tărie de smerenia sa adâncă. Atunci când a aflat că Maria, logodnica sa, a zămislit prin puterea Duhului Sfânt, în smerenia sa, a considerat că era drept să respecte planul lui Dumnezeu și astfel a voit să renunțe la Maria pentru a nu împiedica realizarea planului divin. S-a considerat nevrednic să devină soțul Mariei, cea aleasă de Dumnezeu pentru un plan atât de măreț și, de aceea, cu modestie și discreție, a voit să se retragă din viața Mariei, pentru a nu o împiedica în împlinirea misiunii sale divine.

Știm că Dumnezeu îi înalță pe cei smeriți. Privind la Iosif, slujitorul său credincios, l-a chemat la demnitatea de soț al Mariei, cea plină de har, destinată să fie mama lui Mesia și l-a ales să fie un colaborator intim la împlinirea misterului răscumpărării. Devenind soțul legitim al Mariei, Născătoare de Dumnezeu, el a devenit și tatăl adoptiv al lui Isus, fiul Mariei, Mântuitorul omenirii.

Din momentul în care îngerul Domnului i-a dezvăluit misterul maternității Mariei și identitatea fiului ei, zămislit prin puterea Duhului Sfânt, Iosif, cu o promptitudine eminentă, izvorâtă din încrederea acordată lui de Dumnezeu pentru a împlini o misiune cu adevărat unică, aceea de soț al Născătoarei de Dumnezeu și de tată adoptiv al lui Isus, Fiului lui Dumnezeu întrupat, s-a angajat total să împlinească voia lui Dumnezeu.

Ascultarea și supunerea promptă a sfântului Iosif față de planul lui Dumnezeu care i-a fost revelat a dezvăluit disponibilitatea sa totală pentru împlinirea voinței divine. El a fost capabil să renunțe la planurile sale umane, legate de căsătoria sa cu Maria, și s-a arătat total disponibil să împlinească planul lui Dumnezeu.

Luând-o acasă pe Maria, a întemeiat familia sa în care și-au găsit căldura unei iubiri curate și devotate precum și protecția necesară atât Maria, cât și copilul ei, Isus.

Fecioria sfântă și rodnică a Mariei a fost protejată, iar viața lui Isus ocrotită și susținută pentru a ajunge la maturitatea necesară în vederea împlinirii misiunii de mântuire a lumii.

Credința sfântului Iosif s-a exprimat, evident, din cele considerate până acum, prin iubirea sa devotată față de Dumnezeu și față de membrii familie sale, pe care i-a slujit cu devotament total. Când sfântul Iosif a aflat de la îngerul trimis de Dumnezeu că pruncul zămislit de Maria, prin puterea Duhului Sfânt, era însuși Mesia, Mântuitorul omenirii, iubirea lui față de Maria și față de copilul ei s-a înflăcărat și mai mult.

Și el ca un bun israelit aștepta încrezător venirea lui Mesia. Ne putem imagina cât de mare i-a fost surpriza și cât de mare bucuria să constate că Dumnezeu l-a ales chiar pe el să alcătuiască familia din care să se nască Mesia și tocmai el să colaboreze direct cu mama lui Mesia.

Sfântul Iosif, în momentul căsătoriei cu Maria, era la vârsta deplinei maturități, cu un trup robust și cu o inimă tânără și dornică de o iubire sinceră și devotată. Iubirea sa conjugală era atât de profundă, încât a făcut să fie superfluă orice relație fizică cu soția sa; era atât de delicată, încât l-a făcut să fie nu numai martor al purității feciorelnice a Mariei, ci și păzitorul acestei virginități.

Este greu, dacă nu imposibil, să înțelegem cât de curată, puternică și devotată a fost iubirea sfântului Iosif față de soția sa și față de Isus, Mesia cel așteptat. Cu siguranță că iubirea atât de curată, sfântă și devotată a sfântului Iosif, manifestată în familia sa, le-a inspirat și susținut multor soți creștini iubirea lor conjugală, conducându-i la sfințenie și la mântuire. Pe sfântul Iosif - pe care noi îl invocăm prin expresiile: capul preasfintei familii, soțul Născătoarei de Dumnezeu, păzitorul curat al Fecioarei, apărătorul neobosit al lui Cristos - l-au ales mulți soți ca model de trăire a iubirii creștine în familiile lor.

Iată un exemplu, în acest sens. Un preot a fost chemat într-o zi la patul unui bărbat grav bolnav. Acest bărbat era cunoscut în localitatea sa ca un om care trăia departe de Dumnezeu. În timp ce preotul se îndrepta spre casa bolnavului, se gândea cum va putea să stea de vorbă cu el, știindu-l ca pe un creștin care nu frecventa biserica și nici sfintele taine. Când preotul a intrat în camera unde zăcea bolnavul, soția acestuia s-a retras gânditoare și neliniștită, neștiind care va fi reacția soțului ei la întâlnirea cu preotul. Dar, iată o mare surpriză. Preotul, care pe drum s-a gândit cum să-i vorbească bolnavului pentru a-l determina să facă o Spovadă bună și să primească Maslul și sfânta Împărtășanie, a fost întâmpinat de bolnav cu aceste cuvinte:

- Bine ați venit părinte, tocmai vă așteptam, căci vreau să mă spovedesc.

- Bine te-am găsit - i-a răspuns părintele - și mă bucur că te găsesc stăpânit de acest gând sfânt de a te spovedi.

- Părinte - a continuat bolnavul - un înger al Domului m-a schimbat, și, cu mâna tremurândă, a arătat spre soția care tocmai ieșise.

- Înțeleg, prietene - reluă preotul - să fie binecuvântat acest înger bun și tu, de asemenea, că ai ascultat de îndemnurile lui sfinte.

- Îndemnuri spuneți, părinte? Nicidecum! Ea nu mi-a spus nimic niciodată despre Dumnezeu și cele sfinte pentru că i-am interzis aceasta. Însă viața ei, da, viața ei m-a determinat să-mi schimb viața mea păcătoasă. Timp de 30 de ani a fost ca un miel blând, asemenea lui Isus, care nu s-a plâns niciodată. Deseori m-am purtat cu brutalitate cu ea, dar ea răspundea cu delicatețe și răbdare binevoitoare. Suporta cu o răbdare de nezdruncinat capriciile mele și cu cât îi ceream lucruri mai grele, cu atât se arăta mai docilă și disponibilă. N-am lăsat să treacă nici o oră fără să o fi pus la încercare, dar ea era totdeauna calmă, respectoasă și iubitoare față de mine, care nu o făceam decât să sufere. Câtă iubire, câtă răbdare! Părinte, religia care inspiră și susține astfel de comportamente este divină. Eu sunt un mare păcătos și toată viața am disprețuit-o pe soția mea. Totuși vreau să mor împăcat cu Dumnezeul pe care soția mea îl iubește și îl slujește cu atât devotament.

Apoi, bărbatul a făcut o Spovadă bună, a primit și celelalte sacramente și a murit împăcat cu Dumnezeu și cu soția lui sfântă. Ferice de acea soție creștină, care a înțeles că menirea ei a fost aceea de a-l ajuta pe soțul ei să ajungă la mântuire!

Sfântul Iosif este cunoscut și invocat nu numai ca ocrotitorul familiilor, ci și ca nădejdea bolnavilor și ca ocrotitorul celor care sunt în pragul morți.

La o privire sumară asupra vieții sfântului Iosif am fi tentați să credem că el a dus o viață ușoară, fără multe încercări și fără grele suferințe. Dar dacă citim cu atenție sfintele evanghelii constatăm contrariul. Sfântul Iosif nu a fost scutit de încercările și de suferințele inerente vieții pământești.

După logodna încheiată cu Maria, Iosif a auzit zvonuri care l-au neliniștit și nu știa ce să creadă și să facă. A auzit că Maria era însărcinată și încă într-un mod misterios, adică prin puterea Duhului Sfânt. El, știind că nu avea niciun amestec în această situație, de asemenea, înclinat să creadă că Maria era sfântă, s-a gândit să nu o compromită și era pe punctul de a o părăsi, fără a-i face cunoscut acest lucru. Un înger al Domnului l-a lămurit cu privire la maternitatea misterioasă a Mariei și l-a determinat să o ia acasă pe Maria pentru a-i salva reputația și copilul zămislit prin acțiune minunată a Duhului Sfânt.

Pacea și bucuria căminului lor nu a durat mult timp pentru că un decret al împăratului August le-a cerut să se prezinte la Betleem pentru a se supune unui recensământ. Călătoria nu a fost ușoară, mai ales pentru Maria care era însărcinată. Ajunși la Betleem, Iosif și Maria au avut neplăcuta surpriză de a nu găsi niciun loc potrivit pentru adăpost și au fost nevoiți să locuiască la periferia orașului unde se va naște și Isus, Mesia.

După nașterea lui Mesia, după prezentarea lui Isus în templu și după vizita magilor, Iosif a fost înștiințat de un înger al Domnului să fugă în Egipt pentru a salva viața pruncului pusă în pericol de Irod. Din nou alte neliniști și suferințe pentru familia sa. A fugit în Egipt și a rămas acolo între străini, unde și-a întreținut familia prin sudoarea frunții sale, până la moartea lui Irod. S-a întors în Țara Sfântă și s-a stabilit într-o casă modestă la Nazaret, unde a rămas până la moarte.

Când Isus avea vârsta de 12 ani, Maria și Iosif s-au dus la Ierusalim de sărbătoarea Paștelui, iar după terminarea zilelor de sărbătoare, la întoarcerea spre casă, au constat că Isus nu era în grupul prietenilor și cunoscuților care se întorceau de la Ierusalim. Atunci, cuprinși de o mare neliniște și îngrijorare, s-au întors la Ierusalim să-l caute. L-au găsit în templu în mijlocul cărturarilor cu care discuta despre cele scrise în Legea Domnului. Au revenit la Nazaret unde Iosif a continuat să lucreze ca să-și întrețină familia și să-l învețe pe Isus meseria de tâmplar.

Toate acestea ne arată că sfântul Iosif a cunoscut neliniștea, îngrijorarea, exilul, sărăcia, munca, într-un cuvânt, suferința omului obișnuit. Chiar dacă a fost ales de Dumnezeu pentru o misiune atât de importantă, totuși nu a fost scutit de suferință.

Ca atare el a înțeles suferințele noastre, pentru că și el le-a experimentat, iar întrucât a primit o mare trecere în fața lui Dumnezeu, a putut să intervină în fața lui pentru a mijloci în favoarea celor care îi cer ajutorul.

El care a fost atât de delicat și de atent în exercitarea iubirii față de semeni nu poate refuza nici un ajutor, nici un har necesar pentru sfințirea și mântuirea sufletelor, cum ne asigură sfânta Tereza de Avila.

Iată un exemplu care poate confirma această afirmație. Felomena, o tânără în vârstă de 19 ani, a fost cuprinsă de o boală gravă și a fost nevoită să stea la pat, începând cu 5 septembrie 1867. Sănătatea ei a ajuns atât de precară, încât medicii nu-i mai dădeau nici o speranță. Singura ei scăpare era Dumnezeu. La 28 februarie 1868 a primit o scrisoare de la fosta ei superioară prin care o îndemna stăruitor să nu se descurajeze și să înceapă la 10 martie o novenă în cinstea sfântului Iosif, prin care să-i ceară vindecarea. Superioara i-a scris: "Am o așa mare încredere, încât îți zic: La revedere la 19 martie, în casa noastră închinată sfântului Iosif!"

Această scrisoare a trezit în sufletul Felomenei o atât de mare încredere în intervenția sfântului Iosif, încât spunea că la 19 martie va fi vindecată. A început novena, dar în primele zile ale novenei situația sănătății ei nu s-a îmbunătățit, ba chiar la 17 martie s-a agravat. A doua zi a început să se simtă ceva mai bine. În sărbătoarea sfântului Iosif a primit cu bucurie și încredere sfânta Împărtășanie. După câteva momente s-a ridicat din pat, complet vindecată și s-a aruncat în genunchi în fața unei icoane a sfântului Iosif, ca să-i mulțumească pentru darul primit, în ziua sărbătorii lui.

Sfântul Iosif se dovedește a fi, cu adevărat, sprijinitorul familiilor și speranța bolnavilor. Străduindu-ne să-i imităm exemplul de viață sfântă, prin practicarea virtuților creștine, putem fi și noi beneficiarii mijlocirii lui și ai fericirii de care se bucură acum în ceruri alături de Isus și de Maria.

De aceea să-l invocăm spunând cu încredere: Sfinte Iosife, sprijinitorul familiilor, speranța bolnavilor și ocrotitorul celor ce trag de moarte, roagă-te pentru noi, acum și în ceasul morții noastre. Amin.

19 martie 2011

Pr. Iosif Enășoae


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
423 accesari.


Alte predici pentru Sf. Iosif, soțul sf. Fc. Maria:

Anul A
19 martie 2014 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat