Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 31-a de peste an

Mal 1,14b-2,1-2.8-10; Ps 130; 1Tes 2,7b-9.13; Mt 23,1-12

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În lectura din Vechiul Testament a duminicii de astăzi, Domnul oștirilor critică și îi amenință pe preoții săi prin glasul profetului Malahia, deoarece nu pun la inimă poruncile sale, s-au îndepărtat de drumul cel drept și pe mulți i-au făcut să se poticnească în observarea Legii, stricând legământul făcut cu Levi, deoarece au privit cu părtinire la fața oamenilor. În evanghelie, Isus, la rândul său, îi critică și-i amenință pe cărturari și pe farisei, care, deși nu erau preoți, aveau totuși misiunea de a apăra Legea, de a o interpreta corect, de a o vesti și, mai ales, de a o trăi. Un fragment al evangheliei foarte dens. Fiecare cuvânt al lui Isus se pretează la multe reflecții. Astfel, suntem îndemnați să ne gândim la comportamentele greșite pe care Isus le reproșează mai marilor poporului său, apoi la sfaturile propuse de Isus ucenicilor săi, care în curând vor trebui să se organizeze și să conducă Biserica și, în sfârșit, concluziile pe care le putem trage și noi pentru viața noastră.

Fariseilor și cărturarilor, care s-au așezat pe catedra lui Moise, Cristos le reproșează cel puțin patru comportamente incorecte. În primul rând, le reproșează incoerența față de principiile pe care le învață. Isus spune mulțimii: "Faceți și împliniți tot ce vă spun ei, dar nu faceți după faptele lor, pentru că ei spun și nu fac". A doua acuză este oportunismul, faptul că își schimbă ideile după împrejurări și urmăresc satisfacerea propriilor interese. Cărturarii și fariseii erau niște vicleni și lași: "Ei leagă poveri apăsătoare și greu de purtat și le pun pe umerii oamenilor, iar ei nu vor să le miște nici măcar cu un deget". Așadar, oportuniști pentru că pun poveri pe spatele altora, iar ei stau și privesc. Cum spunea cu umor Mark Twain: "Mie îmi place foarte mult munca, aș petrece ore în șir să văd pe alții cum muncesc!" În al treilea rând, îi acuză de ipocrizie. În timp ce se sustrag de la datoriile lor fundamentale, vor să fie văzuți de ceilalți ca și observanți meticuloși ai Legii: "Toate faptele lor le fac pentru a fi văzuți de oameni". De aceea, când ies în public își leagă de brațul stâng și în dreptul inimii filactere, acele cutiuțe care conțin versete din Biblie. Ei vor să pară ceea ce adesea nu sunt: buni, onești și prieteni ai lui Dumnezeu. În al patrulea rând, Cristos îi acuză că sunt ambițioși și mândri: "Le plac locurile de onoare la ospețe și primele locuri în sinagogi, să fie salutați prin piețe și să fie numiți de oameni învățători".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Isus folosește un limbaj atât de dramatic, pentru a ne preveni de toate formele de idolatrie, inclusiv aceea de a transforma o persoană în idol. El ne reamintește că scopul nostru este să-i conducem pe ceilalți către singurul nostru Tată și către singurul Învățător. Valoarea noastră vine de la Dumnezeu, el este scopul nostru, ținta existenței noastre. În evanghelia de astăzi, Isus spune clar: "Să nu spuneți nimănui Rabbi, nici învățător sau tată. Noi avem un singur Învățător și un singur tată, însuși Dumnezeu". Trebuie să înțelegem bine profunzimea mesajului lui Cristos împotriva idolatriei. Idolatria înseamnă punerea creaturii în locul Creatorului. Idolatria poate implica obiecte, cum ar fi mașini, case, conturi bancare și, după cum arată Isus, putem face idoli și din ființe umane: învățători, profesori, părinți, ca să nu mai amintim astăzi de vedetele din lumea sportului, actori, politicieni sau oameni de știință.

Sfântul Augustin ilustrează foarte bine, în una dintre operele sale, ce înseamnă idolatria. El folosește exemplul unei tinere căreia logodnicul îi dă un inel de logodnă. Inelul este superb, iar băiatul este foarte fericit că ei îi place atât de mult. Desigur, ea arde de nerăbdare să arate frumosul inel tuturor prietenilor și prietenelor ei. Ei bine, ea începe să iubească inelul atât de mult încât acesta devine mult mai important pentru ea decât cel care i l-a dat. Când băiatul descoperă că logodnica lui iubește mai mult inelul decât pe el, devine nefericit. Și dacă el ar afla că ea se folosește de inel pentru a-i face invidioși pe prietenii ei și să-și arate superioritatea asupra lor, el ar putea fi mai mult decât nefericit. El ar putea deveni furios: Ți-am dat inelul ca un semn al iubirii noastre, nu ca să iubești mai mult inelul decât pe mine și să îi privești pe alții de sus. Sfântul Augustin spune că ceva asemănător se întâmplă și în relația noastră cu Dumnezeu. El ne-a dat și ne dă daruri, simboluri ale iubirii sale. El vrea ca noi să iubim darurile sale și să fim recunoscători pentru ele. Însă nu vrea ca noi să iubim mai mult darurile sale decât pe el sau să ne facă să credem că suntem superiori celorlalți. Ca și inelul de logodnă, vrea ca darurile sale să semnifice o iubire, o relație, și acestea să ne amintească și să ne conducă la el.

Așadar, idolatria poate include nu numai lucruri, ci și persoane. Dacă noi considerăm unele persoane mai importante decât Dumnezeu, pentru noi devin idoli. De exemplu, cunoaștem un profesor foarte bun. Avem impresia că l-am putea asculta toată ziua. Dar întrebarea este: Acest profesor ne conduce spre el sau dincolo de el? Un profesor bun nu trebuie să-l facă pe elev dependent de el. Mai bine este să-i insufle metode de studiu, metode de căutare și dorința de a afla lucruri noi. Aceste lucruri pot duce un elev la o iubire de învățare, iar iubirea de a învăța poate duce în cele din urmă o persoană la Dumnezeu. Ceva similar putem spune și despre un doctor. În limba latină doctor înseamnă profesor, învățător. Cu siguranță, medicii sunt capabili să diagnosticheze boli și să ofere remedii, medicamente. Ceea ce este foarte bun, dar și mai bine ar fi dacă acesta ar putea duce pacientul la sursa bunăstării și sănătății, care este în cele din urmă Dumnezeu. Dacă începem să gândim că numai medicamentul în sine ne poate salva, acesta a devenit un idol și idolii conduc întotdeauna la un anumit grad de sclavie. Uităm de fapt că acel remediu este un dar de la Dumnezeu. Cu siguranță, am rămas mirați când Isus a spus: "Nici tată să nu spuneți nimănui pe pământ". Fiecare dintre noi avem un tată uman. Însă chiar și cel mai bun tată este doar o umbră a Tatălui nostru ceresc. Cristos nu vrea să ne îndemne la lipsă de respect sau neascultare față de ei. Avem clară porunca a patra, "Cinstește-l pe tatăl tău și pe mama ta ca să-ți fie ție bine și să trăiești mult pe pământ!" Cu siguranță că și el l-a numit tată pe sfântul Iosif, chiar dacă a fost doar tatăl purtător de grijă pe acest pământ, iar sfântul Iosif, desigur, este modelul de aur pentru toți părinții. Părinții noștri, tați sau mame, își merită titlul lor, denumirea lor. Un tată cu adevărat bun și o mamă cu adevărat bună sunt aceia care îi conduc pe copiii lor la Tatăl nostru al tuturor, cel din ceruri.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Titlurile de respect din lumea aceasta sunt bune atât timp cât nu uităm că sunt primite în dar de la Dumnezeu și că ele simbolizează iubirea lui față de noi. Fiecare titlu implică și o anumită autoritate pe care trebuie să o exercite. Mai mult sau mai puțin toți avem o autoritate. Societatea noastră este formată dintr-un păienjeniș foarte compact de legături și dependențe prin care fiecare depinde de alții și la rândul său poruncește altuia. Într-un fel, suntem ca și acei copii dintr-un sătuc, care și-au format propria lor armată, cu arme de lemn, în care toți erau generali și s-au trezit că nu aveau cui să dea ordine. Într-un sfârșit, cel mai mic copil a fost convins să devină soldat și trebuia să asculte și să execute ordinele tuturor. Noi, oamenii, avem această înclinație, această pornire, de a avea cât mai multă putere și să-i privim pe alții de sus.

Modul în care Isus a rezolvat această problemă a persoanei umane, problema dorinței de superioritate și de autoritate ne umple de uimire. El ne spune: "Cel mai mare dintre voi să fie slujitorul vostru. Cine se va înălța va fi înjosit, iar cine se va smeri va fi înălțat". Pentru Isus, aceste vorbe nu erau simple cuvinte retorice. Isus a trăit, într-adevăr, o atitudine de slujire. S-a îngrijit de cei bolnavi, a hrănit pe cei înfometați, a mângâiat și întărit pe ceilalți, era de partea celor umili, a împărtășit aceeași soartă cu a lor. Iar în ultima seară a vieții sale pământești, în Joia Sfântă, a săvârșit acel gest care i-a surprins extraordinar pe apostoli: spălarea picioarelor. Încins cu un ștergar, îngenuncheat în fața lor, le dă un ultim semn de prietenie, o ultimă învățătură despre trăirea autorității: "V-am dat exemplu ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu!" În felul acesta a trăit Isus în mijlocul nostru autoritatea sa de învățător și Domn și la fel vrea să o trăim și noi, cu iubire și slujire a celorlalți. Amin.

30 octombrie 2011

Pr. Iulian Tancău


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
524 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 31-a de peste an:

Anul A
5 noiembrie 2017 - Pr. Paul Budău

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat