|
Anul A Is 55,6-9; Ps 144; Fil 1,20c-24.27a; Mt 20,1-16a Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Despre această parabolă am o amintire din copilărie. Eram singurul ministrant din timpul săptămânii (copilul care îl ajută pe preot la Sfânta Liturghie). Deși eram mic, mama mea - Dumnezeu s-o odihnească! -, mă dădea jos din pat pentru slujba de la 5.30 dimineață, rostind același refren: "Grăbește-te, trebuie să mergi la Liturghie! Dacă nu mergi tu, care stai aproape de biserică, știi bine că nu merge nimeni". Eu mă îndreptam spre biserică bombănind și încercând să deschid, cât de cât, pleoapele, sau, uneori, de-a dreptul plângând. Vara mai mergea cum mergea, dar iarna, la 5.30... Mă întorceam înghețat bocnă. Parohul nu-mi dădea nici măcar o bomboană, spunând că și pentru înmormântări și pentru cununii vom încheia conturile la începutul anului următor, la binecuvântarea caselor. Dar atunci, sacristia era plină de nenumărați alți ministranți concurenți, care dădeau adevărate lupte pentru hainele de ministranți. Iar eu mă întrebam de ce nunțile și înmormântările nu se făceau tot înainte de răsăritul soarelui. Totul se împărțea în mod egal. Într-o zi i-am spus părintelui paroh că eu vin în fiecare zi și că de abia mai duc misalul acela mare, cu tot cu suport, pe când aceștia vin numai la sărbători și când trebuie să primească ceva; nu muncesc nici măcar o oră. Nici nu mai știu ce mi-a răspuns. Cred că mi-a explicat parabola de azi. Dar eu mă gândeam că cei de la ultima oră se asemănau cu colegii mei. Nu că n-ar fi avut de muncă. Au vrut să doarmă mai mult și nu aveau pe cineva care să-i dea jos din pat la ora 5, așa cum mi se întâmpla mie. Iar mama îmi șoptea liniștită: "Vezi, tu trebuie să fii bucuros că ai privilegiul să slujești la altar. Acela este adevăratul premiu pentru tine, dacă îți dai seama de ceea ce faci și pentru cine o faci". "De mâine am să las privilegiul acesta colegilor mei", spuneam eu. Dar, bine-nțeles, a doua zi, la ora obișnuită, mă trezea iar. Parabola de azi nu este ușoară. Ea ne învață că răsplata depinde numai de bunătatea Domnului și nu de oboseala sau de pretențiile noastre virtuoase și constă - după exegeza mamei - în bucuria de a face ceva pentru el, de a respecta legea sa. Este o scenă tipică mediului agricol palestinian, dar se potrivește multor șomeri de azi. Așadar, un gospodar iese dis de dimineață ca să angajeze lucrători pentru via sa. Adună un prim grup, se înțelege cu ei asupra salariului - un dinar pe zi - și-i trimite în vie. Repetă operațiunea pe la ora 9, apoi la 3 după-amiază angajează alți șomeri. Pe la 5 după-amiază mai găsește câțiva: De ce stați aici și pierdeți vremea? Nimeni nu ne-a dat de muncă. Vă iau eu, mergeți în via mea. Aceștia din urmă vor lucra, ce-i drept, o singură oră. Seara, la momentul plății, ultimii sunt cei dintâi care primesc dinarul. Până acum nimeni nu are nimic de spus, cu atât mai mult cu cât cei dintâi se gândesc - pe bună dreptate - că, dacă aceștia din urmă au primit un dinar pentru o oră de lucru, ei, care au lucrat toată ziua, vor primi de 12 ori mai mult. Însă ei văd că primesc un singur dinar, cel prevăzut de contractul de dimineață. La acest punct, iată un murmur care se transformă într-un protest explicit. Se strigă împotriva nedreptății. Stăpânul îl abordează pe unul dintre zilieri și-i spune: Prietene, nu ți-am făcut nicio nedreptate, nu ne-am înțeles pentru o anumită sumă? Ei bine, ai primit-o! Deci, nu ai nimic să-mi reproșezi. Ia ceea ce ți se cuvine și dă-i drumul. Eu sunt liber, fiind vorba de banii mei, să dau și ultimului cât ți-am dat ție. Nu pot să fac ce vreau cu lucrurile mele? În Vechiul Testament via era simbolul poporului lui Dumnezeu. Să ne amintim de renumita Cântare a viei din Cartea profetului Isaia, capitolul 5. De aceea, subliniem imediat acea constatare amară: Sau ochiul tău este rău pentru că eu sunt bun? Parabola ne spune că putem fi buni lucrători, dar să fim bolnavi de ochi rău. Să spunem adevărul: este mai ușor să acceptăm severitatea lui Dumnezeu, decât milostivirea sa. Mai ușor acceptăm pedepsele sale decât generozitatea sa. Și totuși, proba cea mai importantă la care este supus creștinul este tocmai aceasta: Ești capabil să accepți bunătatea Domnului? Ești capabil să nu bombănești atunci când iartă, când compătimește, când uită ofensele, când este răbdător și generos cu cel care a greșit? Ești dispus să ierți lui Dumnezeu "nedreptatea" sa, reziști la ispita de a-l învăța tu pe Dumnezeu cum trebuie să fie Dumnezeu? Necazul nostru este invidia, ochiul rău, meschinăria. Nu suntem dispuși să sărbătorim atunci când Dumnezeu îl sărbătorește pe cel care nu merită. Milostivirea infinită a lui Dumnezeu are un singur dușman: ochiul rău. Dar cel care are ochi rău și nu caută să se vindece este și dușmanul său propriu, deoarece riscă să-și piardă veșnicia. Dacă nu călcăm în picioare mentalitatea noastră de mercenari, dacă așteptăm viața veșnică drept recompensa justă care ni se cuvenea pentru meritele noastre, ne blocăm posibilitatea de a ne mira, la fel ca lucrătorii din ceasul al 11-lea în fața generozității stăpânului. Ne vom petrece veșnicia numărând meritele noastre, confruntându-le cu cele ale altora. Aici ideea fundamentală este că relațiile noastre cu Dumnezeu nu se pot exprima în termeni de justiție, ci sunt reglementate numai de har. Nu se pot reduce la "a da" și "a avea", la muncă și salariul just; totul este har. Ce stăpân minunat! Mai mult decât stăpânul viei, el este stăpânul propriei generozități, străbate străzile la fiecare ceas al zilei, îi cheamă pe toți, tuturor le repetă propunerile sale, nu se uită la subtilități, nu supune la probe de aptitudini, singura condiție este să răspundă la apel atunci când sunt chemați. Nici măcar nu se uită la ceas. Pentru el oricând este timpul potrivit. Nu se uită la referințe: vameși, păcătoși, tâlhari, oameni de nimic pot fi lucrători ideali pentru via sa. Iar în recompensă apare în mod scandalos libertatea sa. Observăm, nu caută subterfugii, nu are nimic de ascuns. Într-adevăr, îi cheamă pe ultimii sosiți, pentru ca toți să vadă și să înțeleagă faptul că el este liber să fie generos în mod disproporționat. Banii pe care îi dă acestora nu este recompensa pentru oboseala lor, ci numai expresia bunătății stăpânului. De ce îi sunt simpatici stăpânului lucrătorii din ultimul ceas? Nu e greu să intuim: nu au avut revendicări, nu au făcut nici un contract, s-au încredințat orbește libertății sale. Primii, în schimb, au pus condiții, au stipulat un contract: 12 ore de lucru, un dinar salariu. Și au primit ceea ce era drept. Ultimii, din contră, nu au fost interesați de salariu, nu au vorbit, au primit simplu invitația sa: Mergeți și voi în vie! De aceea au putut gusta bucuria generozității stăpânului. Mai sunt creștini care cred că religia constă în ceea ce ei îi dau lui Dumnezeu. În schimb, religia constă în ceea ce Dumnezeu face pentru noi. Există creștini al căror examen de conștiință seara, în loc să fie un inventar al datoriilor față de Dumnezeu, se aseamănă cu un inventar al creditelor pe care le flutură în fața lui Dumnezeu, prezintă un cont detaliat și, dacă ar putea, ar lungi gâtul, să vadă dacă stăpânul a notat totul, a înregistrat cu grijă orice faptă bună a lor. În fiecare seară repetă exercițiul. Întotdeauna este bine să-i împrospătezi memoria lui Dumnezeu! Mentalitate de mercenari... Incapacitate înnăscută de a se considera slujitori nefolositori. Nu înțeleg că este periculos să ceri de la Dumnezeu ceea ce este drept. Ce pretenție absurdă să-i ceri cont lui Dumnezeu! Și dacă el, la rândul său, ne-ar cere cont, cu o rigoare extremă, cum ne-am descurca? Adevăratul lucrător - după inima lui Dumnezeu - este cel care se dezinteresează de salariu. Ultimii devin primii pentru că s-au încredințat orbește în bunătatea stăpânului. Primii - veteranii, muncitorii model - vor avea ultimele locuri în împărăția cerurilor pentru că s-au tocmit, au făcut comparații. Cine nu înțelege frumusețea supremă a tuturor acestor lucruri, cine ar dori un calculator în locul inimii Tatălui, este un mercenar mizerabil. O cheie de lectură a acestei parabole o găsim în prima lectură: "Gândurile mele nu sunt gândurile voastre și căile voastre nu sunt căile mele". Toate necazurile depind de faptul că ochii noștri sunt mai aproape de creier decât de inimă. Remediul, totuși, nu stă numai în a schimba ochii mai aproape de inimă. Trebuie ca ochii noștri să fie mai aproape de inima lui Dumnezeu, numai atunci vom vedea puțin mai clar. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Parabola ne obligă să ne întrebăm dacă în Biserică, în comunități, legea în vigoare este producție-recompensă, prestare-retribuție, servicii-promovare, sau dacă comportamentele lasă să transpară bunătatea și generozitatea Domnului, care nu evaluează după criterii de eficiență și productivitate. Parabola rămâne complexă, amară, chiar neplăcută. Și trebuie să o lăsăm așa. Cine a zis că trebuie să înțelegem totul perfect? Și dacă Dumnezeu nu ne tulbură, nu ne scandalizează, ce Dumnezeu este? Oricum, avem câteva puncte clare: mai întâi, a fi chemați în slujba lui Cristos este un har. Deja faptul de a lucra în via Domnului, pentru împărăția sa, constituie cea mai mare răsplată. Apoi, în fața lui Dumnezeu nu este o chestiune de merit, nici de cantitate sau calitate a muncii și nici măcar de premiu pentru producție sau vechime în slujire. Se pare că în paradis nu vor fi jubilee de 25 sau de 50 de ani și nu se înregistrează nici titlurile și onorurile câștigate pe pământ; și premiul este un dar, la fel ca și chemarea la muncă. Bucuria lui Dumnezeu este să poată da fără măsură, iar răsplata omului constă în a se putea dărui fără rezerve sau pretenții. În sfârșit, parabola nu-i privește atât pe păcătoși, ci pe cei buni, nici nu are scopul de a justifica comportamentul lui Dumnezeu, care rămâne inexplicabil după criteriile omenești. Trebuie să înnebunim de bucurie! În fața ultimului venit, care primește și el dinarul, credinciosul nu spune: "Prea comod!", mai degrabă exclamă: "Este minunat, este splendid!". Și a primit fiecare câte un dinar... Dar acest dinar este într-adevăr recompensa finală? Nu e mai degrabă viața însăși? Dinarul suntem noi, viața noastră, talentele, libertatea, tot ceea ce suntem, în sfârșit - totul primit de la Dumnezeu. Atunci, murmurarea împotriva dinarului încasat echivalează cu murmurarea împotriva înșine, înseamnă a nu ne accepta. Acum 48 de ani, Dumnezeu mi-a dat un dinar: Ai aici un dinar, viața ta, intră în via mea - universul - fă ceea ce poți. Ca răsplată, în fiecare zi îți voi da aceeași monedă, în fiecare zi îți voi face același dar: viața ta. În felul acesta, fiecare zi devine o declarație de iubire din partea lui Dumnezeu. De peste 17520 de ori, Dumnezeu a repetat darul. Mi-a oferit cadou pe mine însumi. A avut atâta încredere în mine, încât mi-a încredințat viața mea. Și numai eu am trista posibilitate de a deprecia acea monedă. Parabola rămâne neterminată: oare cum au reacționat cei care murmurau? Reacția pe care o atribuim acelor lucrători, oglindește reacția noastră în fața bunătății și generozității lui Dumnezeu. În via lui lucrăm gratuit, nu pentru un loc mai bun în paradis. Nu facem un bine fratelui pentru a primi un premiu; ar fi cel mai mare egoism, să mă folosesc de cel sărman pentru a acumula merite. O, ce șansă, să lucrez în via Domnului! 18 septembrie 2011 Pr. Cristinel Fodor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 25-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |