|
Anul A Sir 27,33-28,9; Ps 102; Rom 14,7-9; Mt 18,21-35 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cuvântul Domnului din această duminică, a 24-a din timpul de peste an, ne prezintă o temă importantă pentru viața noastră: tema iertării. Ben Sirah, autorul primei lecturi, susține că două sunt lucrurile dezgustătoare de care se lasă stăpânit cel păcătos: supărarea și mânia. De aceea, îndemnul pe care îl face autorul sacru este acesta: "Iartă aproapelui tău orice ți-ar fi făcut, și atunci rugăciunea ta va fi ascultată și păcatele tale iertate". Sfântul Paul, în a doua lectură, ne spune că noi îi aparținem lui Dumnezeu, fie că trăim, fie că murim. Iertând pe aproapele nu facem altceva decât să dăm mai departe ceea ce îi aparține lui Dumnezeu, suntem doar niște instrumente purtătoare de pace. Fragmentul evanghelic de astăzi face parte din ciclul parabolelor prin care Isus vestește venirea împărăției cerurilor. Dacă duminica trecută am văzut cum trebuie să aibă loc îndreptarea fraternă în cadrul comunității creștine, începând cu această duminică, Biserica ne propune o serie de parabole referitoare la intrarea în împărăția cerurilor. Tema iertării este determinată de întrebarea pe care Petru i-o adresează lui Isus: "Doamne, de câte ori să-l iert pe fratele meu care greșește împotriva mea? De șapte ori?" Observăm în această întrebare concepția lui Petru, tributară tradiției iudaice, care spune că cineva trebuie să ierte, dacă cel care i-a greșit își cere iertare de trei ori, în fața a doi martori. Petru vrea să facă un pas înainte, propunând numărul șapte. Însă, răspunsul lui Isus este categoric: "Nu-ți spun până la șapte ori, ci până la șaptezeci de ori câte șapte", adică întotdeauna. Modul în care trebuie să aibă loc această iertare, Isus îl exemplifică printr-o parabolă. Iată că unui rege, care voia să se socotească cu servitorii săi, îi este adus unul care îi datora zece mii de talanți, o sumă imensă pentru acea vreme. Situația acestui servitor este disperată, căci nu are cu ce plăti și aceasta ar însemna sclavia sa și a familiei sale. Așadar, se aruncă la picioarele regelui, cerându-i îngăduință. Este evidentă aici comparația pe care evanghelistul Matei o face între regele din parabolă cu regele ceresc aflat la judecata de apoi. De asemenea, suma pe care o datora servitorul este simbolică: ea vrea să arate că, în fața lui Dumnezeu, toți suntem datornici neputincioși, care nu pot onora nimic din tot ce le-a oferit Dumnezeu, stăpânul cel mare. Încă de la o vârstă fragedă, noi, creștinii, obișnuim să rostim zilnic splendida rugăciune pe care însuși Mântuitorul ne-a învățat-o: Tatăl nostru. Zilnic buzele noastre rostesc cuvintele: "Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri". Le rostim adesea cu ușurință, distrați, neatenți, sau chiar mecanic! "Nu știți ce cereți!", ne-ar spune Isus, așa cum le-a spus într-o zi celor doi ucenici ai săi. Dacă ne-am gândi la ceea ce spunem, poate că de multe ori am sări peste aceste cuvinte când ne rugăm Tatăl nostru. E o cerere foarte riscantă. Îi cerem lui Dumnezeu să ne trateze așa cum îi tratăm noi pe cei care ne-au greșit, să se comporte cu noi așa cum noi ne comportăm față de ceilalți, să ne ierte în măsura în care noi îi iertăm pe ei. Iar dacă rostim aceste cuvinte cu ură, supărare, resentimente față de cei care ne-au ofensat, ne-au supărat, ne-au făcut un rău, îl autorizăm pe Dumnezeu să nu ne ierte, precum nici noi nu iertăm greșiților noștri; cu alte cuvinte, ne cerem osânda. Isus ne arată cum trebuie să fie iertarea noastră. Mai întâi trebuie să fie o iertare din inimă, adică să fie sinceră, reală, nu fictivă, nu falsă; fără condiții, fără restricții. Nu poate fi din inimă iertarea atunci când este însoțită de completări ca acestea: Te iert, dar să nu te mai văd în ochi, să treci de partea cealaltă a drumului când mă întâlnești; te iert, dar să fie pentru ultima dată; te iert, dar n-am să uit niciodată ce mi-ai făcut; te iert, dar Dumnezeu de sus vede. Apoi, iertarea trebuie să fie atotcuprinzătoare, nu selectivă. Pentru toți, fără excepție. Nu există o limită a iertării, iertarea nu este o chestiune de contabilitate, ci de credință, ea nu are de-a face cu matematica, ci cu mântuirea. Dacă vrei să te mântuiești, ierți neîncetat. Iertarea trebuie să devină un mod de viață pentru fiecare creștin. Sfinții Părinți ne spun că iertarea este fiica mai mare a iubirii. Cine nu poate să ierte, acela nu poate să iubească. Cine nu-i poate iubi pe oameni, nu-l poate iubi pe Dumnezeu. Iar ca să-l putem iubi pe Dumnezeu, trebuie să fim împăcați cu semenii noștri. Deci trebuie să iertăm, ca să putem trăi în bună înțelegere și cu semenii și cu Dumnezeu, pentru că noi, oamenii, nu putem trăi izolați în societate. Avem nevoie unul de altul. Așa cum frații dintr-o familie, funcționarii dintr-un birou sau muncitorii dintr-o secție a unei fabrici au nevoie să comunice unii cu alții, în diferite momente ale zilei, la fel, fiecare dintre noi avem nevoie să comunicăm cu celălalt; închipuiți-vă însă că toți aceștia pe care i-am numit frați, funcționari ori muncitori, ar fi certați între ei, pentru că din diferite motive și-ar fi spus cuvinte jignitoare unii altora sau cineva dintre ei ar fi semănat vrajbă și ură. Fiind certați, toți tac, muncesc cu ciudă, se ceartă. Clocotesc de mânie. Iar din când în când răbufnesc certuri, insulte, amenințări și chiar se ajunge până la vărsare de sânge. O asemenea viață este cumplit de apăsătoare: o viață de chin, o viață de iad. Sunt familii în care soții se urăsc și nu vorbesc între ei cu săptămânile. Sunt frați ori rude care au fost în bune relații o vreme, iar apoi, din cauza unor intrigi sau a unor cuvinte jignitoare, s-au certat și, în loc să se împace cât mai repede, au tăcut și unii și alții și supărarea și dușmănia s-au adâncit și s-au învechit și le vine foarte greu să se mai împace. Sunt vecini certați între ei, care nu vorbesc unii cu alții zile, luni sau chiar ani, iar când se întâlnesc fără voia lor, nu știu încotro să se uite, să nu se vadă unii pe alții. Atunci, mă întreb: Asemenea oameni, care de obicei sunt creștini și au nevoie de Dumnezeu, cum pot să se roage și cum pot să ceară iertare de la Dumnezeu, dacă ei nu se pot ierta între ei? Omenește vorbind, mai ușor este să te răzbuni și să lovești, decât să te stăpânești și să ierți. Se spune că într-un sat locuiau doi oameni care aveau fermele unul lângă altul. De altfel, acești doi fermieri erau frați și pământul l-au moștenit fiecare de la tatăl lor. Cu timpul însă s-au certat de la niște lucruri mărunte și, supărați fiind și ambițioși, nu au mai vorbit unul cu celălalt. După câteva săptămâni vitele celui mai tânăr au trecut pe pășunea celuilalt frate, iar fratele cel mare nu a mai putut răbda. Ca să delimiteze terenul dintre ei, a săpat un pârâu mare care se scurgea din lacul din apropiere, pârâu care acum servea drept graniță între cei doi. După câteva zile, la ușa fratelui mai mic a bătut un om. - Sunt tâmplar și caut ceva de lucru... Nu cumva aveți ceva de lucru pe la fermă? - O! Cum să nu! Vezi pârâul acela? Fratele meu l-a făcut spunând că nu vrea să aibă nimic de-a face cu mine. Ei bine, vreau să-i arăt eu lui! Nu mai vreau să-l văd pe fratele meu când vine cu vitele prin apropierea pământului meu. Fă, te rog, un gard înalt de trei metri pe marginea pârâului, că nu-mi mai trebuie să-l văd înaintea ochilor. Voi pleca pentru câteva zile de acasă și când vin înapoi vreau să fie gata gardul. - Bine, domnule, i-a zis tâmplarul. Fermierul a plecat în călătoria lui, iar tâmplarul nostru s-a apucat de lucru. După câteva zile, fermierul a venit acasă și tâmplarul l-a întâmpinat, spunându-i că a terminat lucrarea. Fermierul, curios, s-a dus să vadă, dar când s-a apropiat, în loc de gard, a văzut un pod frumos și lat peste pârâu. În câteva minute l-a văzut la mijlocul podului pe fratele său care, cu brațele deschise și cu ochii în lacrimi, i-a spus: - Tu ești, într-adevăr, un om deosebit! După tot ce ți-am făcut, să construiești un pod! Și au stat amândoi pe pod și s-au îmbrățișat împăcându-se. Deodată s-au întors spre tâmplar, care își a luat sculele în spate și voia să plece. Nu pleca, i-au spus ei, mai găsim noi încă ceva de lucru pentru tine pe aici! Tâmplarul a zis: - Aș mai sta, dar mai am atâtea poduri de făcut! Tot așa și Isus este azi în bisericile noastre, în casele noastre, în societatea în care trăim și e gata să construiască poduri ale iertării. Dorința lui este ca noi să înțelegem imperativul iertării. Dacă l-am înțelege și l-am aplica, viața noastră s-ar schimba radical. Pătrunși de acest cuvânt pe care l-am ascultat și conștienți că Domnul este bun și plin de îndurare, să avem puterea de a ne ierta greșelile unii altora, fiind în acest fel mesagerii de pace ai Tatălui nostru ceresc. Amin 11 septembrie 2011 Pr. Claudiu Robu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 24-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |